handdator

Visa fullständig version : Äter jag rätt?

Vapor
2004-03-09, 20:52
Jag är en nybörjare med det här med mat och seriös träning.
Jag äter ganska lite totalt sett varje dag.

morgon: 2 mackor (pågenlimpan) med smör (lätta) och rökt skinka eller rökt kalkon. En tallrik med jordgubbskräm med mellanmjölk (1,5% fetthalt)

Middag: "Dagens" ute på olika restauranger (ingår i jobbet)

Eftermiddagsfika: en kopp kaffe och eventuellt en onyttig, kladdig kaka.

Kväll: samma som frukost... 2 mackor (pågenlimpan) med smör (lätta) och rökt skinka eller rökt kalkon. En tallrik med jordgubbskräm med mellanmjölk (1,5% fetthalt)
-------------------------------
Jag tränar ca 2-3 ggr i veckan ska försöka med 4 ggr i veckan snart. Jag har ganska lätt för att lägga på mig lite runt magen, därför vill jag inte äta som många andra gör eftersom jag inte tycker om att se en utputande mage.

TIPS till denna nybörjare???
Är tacksam för svar!

King Grub
2004-03-09, 21:16
Du äter precis för att få de resultat du inte vill ha. En ren katastrof. Alldeles för lite protein och bra kolhydrater och fetter.

Försök äta åtminstone fem mål per dag, och basera målen på vettiga saker istället för skräpet du sätter i dig i dag. En kolhydratkälla, en fettkälla och en proteinkälla per mål, samt komplettera med grönsaker.

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Creatinus Enormus
2004-03-09, 21:43
Originally posted by King Grub
...om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Å det gör man ju :eating: eller lite kokt torsk...
Men oftast blir det havregröt och tonfisk. MUMS!

Jo... Har tänkt på en sak: Lever tonåringarna på limpa ???
Låter som dom flesta äter 10 - 15 mackor om dagen... :smash:

Vapor
2004-03-09, 21:58
Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, .......... Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar. [/B]

Jag visste att jag va fel ute, men sååå fel trodde jag aldrig.

Vad föreslås till frukost. Havregrynsgröt kan jag ju äta och tillaga, men det ger ju mest kolhydrater. Vad ska man kompletera med till frukost?

Middan har jag svårt att kontrollera över med tanke på att jag jobbar och det finns inget kök där jag jobbar. bara kylskåp, sen är vi ute och äter varje dag. Vad kan man göra åt det?

Kvällsmat/efter träning, kan man ta samma som frukost??

5:e och 6:e målet?? Kosttillskott? Räcker det eller man ska knapra i sig något annat vettigt?

Hur ska man göra vid träning. Proteintillskott precis innan eller vad föreslås?

Tacksam för svar!

Sparrisen
2004-03-09, 22:27

Vad föreslås till frukost. Havregrynsgröt kan jag ju äta och tillaga, men det ger ju mest kolhydrater. Vad ska man kompletera med till frukost?

Proteindrink, ägg, kalkon, keso etc.

Middan har jag svårt att kontrollera över med tanke på att jag jobbar och det finns inget kök där jag jobbar. bara kylskåp, sen är vi ute och äter varje dag. Vad kan man göra åt det?

Skaffa dig en matlåda och ta med dig mat! Ta med mat som går bra att äta kall. Koka storkok och ta med 2 måltider!

Efter träning krävs snabba kolisar och protein. Ät tex lite skumgodis och protein(vassle)pulver, eller investera i en sk gainer. På kvällen äter du en balanserad måltid.

5:e och 6:e målet?? Kosttillskott? Räcker det eller man ska knapra i sig något annat vettigt?

Nix, här är det ytterliggare lagade mål som gäller! Som sagt, laga storkok. Om inte, är gröt och något proteinrikt till!

Som sagt, efter träningen! Plus snabba kolisar! Ät gärna en måltid cirka 1-1,5 timma innan träningen.

Vapor
2004-03-10, 08:41
Tack för hjälpen!

Ska försöka komma fram till något vettigt att stoppa i mig.

MrT
2004-03-10, 13:01
Då trådskaparen redan fått ett uttömmande svar så kan jag gå lite OT.

Originally posted by Creatinus Enormus

Å det gör man ju :eating: eller lite kokt torsk...
Men oftast blir det havregröt och tonfisk. MUMS!

Jo... Har tänkt på en sak: Lever tonåringarna på limpa ???
Låter som dom flesta äter 10 - 15 mackor om dagen... :smash:

Lever inte på limpa men kompletterarar mitt dagliga intag av mat med mackor. Kan bli uppåt en ~20st om dagen. Vet dock inte om limpa är samma sak som fullkornsbröd vilket jag äter men skulle tippa på det iaf. Sen är eg. 20 mackor ingenting. Är jag hunrig en lördagsmorgon kan jag ta en skogaholmslimpa och skära i två halvor för att sedan lägga på allehanda pålägg och äta :eating:

Marre-Sthlm
2004-03-10, 13:37
Hmm ärligt har du inte gått i skolan? :P
Äta kräm 2ggr/dagen å sen bli arnold, njaa :naughty:

JAM
2004-03-10, 16:22
Hehe, nu vet du... ;)

Som redan skrivits kan du ta med egen kall mat. Men om du nu "tvingas" äta ute så borde det väl gå att få tag på någorlunda bra mat? En pastarätt och mjölk i stället för pizza/hamburgare/dyligt med läsk, är ju ett steg i rätt riktning.

För att ge kroppen så bra förutsättningar som möjligt för att bygga och återhämta sig bör du få i dig 1 g snabba kolhydrater/kroppskilo samt ca 30 g protein direkt efter träning samt ett mål av typen "middag" 1-2 timmar efter. Du kan t ex ta lämplig mängd av ditt proteinpulver och komplettera med ca 70 g lösgodis, riskakor, potatismos, etc, etc. Annars går det bra att köpa en s.k. gainer i butik. 100 g av en gainer med 25 % protein kommer att göra dig gott.

Innan är det vanlig mat som gäller. Om du är van att äta dåligt innan passet så tror jag att du kommer att märka att det går mycket bättre med en rejäl måltid i magen!

Tja, riktigt mat är bättre än bara pulverblask. Men visst, i brist på annat är en drink bättre än inget alls. Ät några grovbrödmackor till så att du får lite långsamma kolhydrater också.

Vapor
2004-03-10, 19:58
Jag har nu börjat äta havregrynsgröt istället för jordgubbskrämen ;)

Vad ska jag kompletera med för att få i mig protein. Mjölk räcker väl inte?

Räknade ut att min frukost bestod av ca 18g kolhydrator och ca 9g proteiner totalt blev detta bara ca 350-400kcal.

vad ska jag kompletera med. Är ingen morgonmänniska heller så jag orkar inte stiga upp tidigt och steka en kycklingfilé precis.
Gainerdrink?
Tips??

King Grub
2004-03-10, 20:11
Ägg? Perfekt frukostproteinkälla till gröten. Ägg går dessutom att koka dagen innan för den morgontrötte. ;)

Vapor
2004-03-10, 20:35
Ägg? Perfekt frukostproteinkälla till gröten. Ägg går dessutom att koka dagen innan för den morgontrötte. ;)

Perfekt. En fråga bara. hur många proteiner innehåller ägg??
Står inte på skalet precis hehe :D

Prankie
2004-03-10, 20:38
Har du skrivit fel eller äter du ingenting mellan frukost och middag? :confused:

Vapor
2004-03-10, 20:40
Originally posted by Prankie
Har du skrivit fel eller äter du ingenting mellan frukost och middag? :confused:

nej, jag äter inget där emellan. Bra förslag på måltid. En burk makrill kanske??

Prankie
2004-03-10, 20:54
Originally posted by Vapor

nej, jag äter inget där emellan. Bra förslag på måltid. En burk makrill kanske??

Räknade ut att min frukost bestod av ca 18g kolhydrator och ca 9g proteiner totalt blev detta bara ca 350-400kcal.

Det du sa är mer åt en deffika. ;) Ät riktig mat med kolhydrater protein och nyttig fett istället. Äter du för lite så förbränner du dålig också. Husmanskost är ju oftast rätt bra balanserad, kycklingfilé och ris, magert kött och pasta funkar utmärkt vid deff. Äter du de senare alternativ kan det vara bra att byta ut smör mot t.ex jordnötsmör utan palmolja. Vegetabilisk fett är bättre än smör som är från animalisk källa.

2. Din kalorie räkning verkar inte stämma så bra, om du inte käka 4-5 matskedar smör till gröten. ;)

Vapor
2004-03-10, 21:00

Det du sa är mer åt en deffika. ;) Ät riktig mat med kolhydrater protein och nyttig fett istället. Äter du för lite så förbränner du dålig också. Husmanskost är ju oftast rätt bra balanserad, kycklingfilé och ris, magert kött och pasta funkar utmärkt vid deff. Äter du de senare alternativ kan det vara bra att byta ut smör mot t.ex jordnötsmör utan palmolja. Vegetabilisk fett är bättre än smör som är från animalisk källa.

2. Din kalorie räkning verkar inte stämma så bra, om du inte käka 4-5 matskedar smör till gröten. ;)

1. Tycker det är svårt att veta exakt vad som innehåller rätt kolhydrater, fett och hur mycket protein man ska få i sig med mera.

2. ja, det blev snarare 250-300kcal.
Fan va lite... måste ju ha i mig ca 500 varje måltid.
VAD GÖRA???

Prankie
2004-03-10, 21:05
18gram kolhydrater och 9gram protein är 108kcal. Resten från smör?!?!

Det där med ritkig mat är inte så svårt. 4kcal per gram från kolhydrater, 4kcal per gram från protein och 9kcal per gram från fett. Alla råvaror har näringsinnehåll. Läs lite och klura ut. Du kan ju börja med köra 25% protein 55% kolhydrater och 30% fett. (Energi mässig, inte vikt mässig) Det är ganska bra fördelning när man är aktiv, sen kan du öka andelen protein om du är under deff. (Genom att både skära ner kolhydrater och öka protein)

Låt säga du äter 2500kcal per dag.
25% från protein. 625kcal / 4 = 156gram protein.
55% från kolhydrater 1375kcal / 4 = 343gram kolhydrater.
30% från fett 750kcal / 9 = 83gram fett.

Vapor
2004-03-10, 21:12
18gram kolhydrater och 9gram protein är 108kcal. Resten från smör?!?!

Det där med ritkig mat är inte så svårt. 4kcal per gram från kolhydrater, 4kcal per gram från protein och 9kcal per gram från fett. Alla råvaror har näringsinnehåll. Läs lite och klura ut. Du kan ju börja med köra 25% protein 55% kolhydrater och 30% fett. (Energi mässig, inte vikt mässig) Det är ganska bra fördelning när man är aktiv, sen kan du öka andelen protein om du är under deff. (Genom att både skära ner kolhydrater och öka protein)

Låt säga du äter 2500kcal per dag.
25% från protein. 625kcal / 4 = 156gram protein.
55% från kolhydrater 1375kcal / 4 = 343gram kolhydrater.
30% från fett 750kcal / 9 = 83gram fett.

Låter skitbra :thumbup:

Var hittar jag alla dessa proteiner och kolhydrater (långsamma). fett är inget problem. Bara till att käka ett par mackor med massa smör eller något.

edit: Enligt havregrynsförpackningen: 112,2kcal (33gram havregryn, 340kcal/100g)
Enligt mjölkpaketen: 50kcal/dl (ca2,5dl) = 112,2+150=267,2Kcal
fel??

King Grub
2004-03-10, 21:12

Perfekt. En fråga bara. hur många proteiner innehåller ägg??
Står inte på skalet precis hehe :D

Ägg innehåller 12.6 gram protein per 100 gram. 1 normalstort ägg väger runt 60-70 gram.

Prankie
2004-03-10, 21:13
Jag citerar King Grub:

"Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst."

King Grub
2004-03-10, 21:14

Låter skitbra :thumbup:

Var hittar jag alla dessa proteiner och kolhydrater (långsamma). fett är inget problem. Bara till att käka ett par mackor med massa smör eller något.

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Smör är INTE en bra fettkälla. Mättat fett försämrar insulinkänslighen och därmed muskelbygget, samt lagras lättare som kroppsfett. Bra fettkällor är oljor (utom kokos- och palm), nötter, frön, mandlar, avokado, och feta fiskar.

Vapor
2004-03-10, 21:26
Föreslagen frukost:
Havregrynsgröt + 2 ägg + ca 2,5dl mjölk

mellan frukost och middag:
Pastasallad med skinka eller kyckling

Middag:
Husmanskost på restaurang med ca 2,5dl mjölk

innan träning:
prottedrink + snabba kolhydrater (ahlgrens bilar??) förslag??

efter träning:
Gainers + vad??

innan läggdags:
makaroner/pasta + kyckling +sås??

Kom ihåg att jag inte går in för att se ut som arnold eller som coleman. Bättre förslag vid någon måltid?

King Grub
2004-03-10, 21:28
Helt okej... UTOM innan träningen. Absolut inte proteindrink+snabba kolhydrater innan träningen. Det skall du ta EFTER passet.

Någon timme innan passet bör du äta något som liknar de andra målen, med långsamma kolhydrater.

Sparrisen
2004-03-10, 21:34
+vad? = inget mer behövs!

sås = helt ok :thumbup:

Du deffar ju inte...

plus det gruben anmärkte förstås...

Vapor
2004-03-10, 21:37
Originally posted by SwedeForce
+vad? = inget mer behövs!

sås = helt ok :thumbup:

Du deffar ju inte...

plus det gruben anmärkte förstås...

Men ska man inte ta något innan träning som snabba kolhydrater eller liknande. När ska man inhalera proteindrinken då? Efteråt tillsammans med gainern... ?? :confused:

Börjar komma till insikt ändå efter 2-3 dagars stenhårt bevakande av kolozzeum.. :hbang:

King Grub
2004-03-10, 21:39

Men ska man inte ta något innan träning som snabba kolhydrater eller liknande. När ska man inhalera proteindrinken då? Efteråt tillsammans med gainern... ?? :confused:

Börjar komma till insikt ändå efter 2-3 dagars stenhårt bevakande av kolozzeum.. :hbang:

Innan träning = LÅNGSAMMA kolhydrater, protein och fett. En vanlig måltid cirka 1 timme innan.

En gainer ÄR en proteindrink och snabba kolhydrater, bara en smidigare form. Tar du proteindrink och äter valfria snabba till den är det samma sak. Du väljer själv vilket du vill använda. Du behöver inte använda både gainer och rent proteinpulver.

Prankie
2004-03-10, 21:39
Snabba kolhydrater före pass gör bara att du gå in i väggen efter ett tag. Långsamma en timme före är att rekommendera före styrke, två timmar för cardio. Dessa rekommendationer fungera bäst för mig men det behöver inte vara det bästa för dig. :)

Creatinus Enormus
2004-03-10, 21:43

Men ska man inte ta något innan träning som snabba kolhydrater eller liknande.

När ska man inhalera proteindrinken då? Efteråt tillsammans med gainern... ?? :confused:

Ät mat med långsamma kolisar en halvtimme, en timme före träningen så har du bränsle för passet.

Sen en gainer eller vassle med tex. druvsocker eller skumbananer DIREKT efter gymmet.

Och till sist... Undvik att inhalera vasslepulvret, det funkar inte lika bra då ;)

Sparrisen
2004-03-10, 21:44
Läs mitt svar i din andra tråd:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=20690

Creatinus Enormus
2004-03-10, 21:46
Innan träning = LÅNGSAMMA kolhydrater, protein och fett. En vanlig måltid cirka 1 timme innan.

En gainer ÄR en proteindrink och snabba kolhydrater, bara en smidigare form. Tar du proteindrink och äter valfria snabba till den är det samma sak. Du väljer själv vilket du vill använda. Du behöver inte använda både gainer och rent proteinpulver.

Ser ut som jag kopierat ditt inlägg :D
Men jag skrev mitt innan jag sett ditt... :hbang:

Vapor
2004-03-10, 22:05
Oki, alltså.
Innan träning: pasta med kött.
Efter träning: proteindrink och ahlgrens bilar.
innan sovdags: vanlig mat igen....

Hur ska jag orka, ha råd och hinna med all mat??

Prankie
2004-03-10, 22:06
Det var ju du som ska börja träna och äta seriöst. Där har du konsekvensen. ;)

Sparrisen
2004-03-10, 22:09
Oki, alltså.
Innan träning: pasta med kött.
Efter träning: proteindrink och ahlgrens bilar.
innan sovdags: vanlig mat igen....

Hur ska jag orka, ha råd och hinna med all mat??

Tänk så här. Alltid långsam mat, utom efter träningen. Undantag är snabbt protein till frukosten. Då är kroppens insulinnivåer låga, och en insulin utsöndring av rang är inte så "farlig".

Vapor
2004-03-10, 22:14
Det var ju du som ska börja träna och äta seriöst. Där har du konsekvensen. ;)

Trodde väl som många andra nybörjare att det bara är till att träna. Trodde aldrig att kosten va en så stor bit i det hela.
Men som jag tänkte för mig själv:
"Ok, om jag inte äter precis som man ska, men ju närmare idealkosten man kommer ju bättre blir det."

att byta ut jordgubbskrämen på morgonen mot havregrynsgröten tog emot :cryout: men det fungerar :thumbup: :D

JAM
2004-03-10, 23:07

Trodde väl som många andra nybörjare att det bara är till att träna. Trodde aldrig att kosten va en så stor bit i det hela.
Men som jag tänkte för mig själv:
"Ok, om jag inte äter precis som man ska, men ju närmare idealkosten man kommer ju bättre blir det."

att byta ut jordgubbskrämen på morgonen mot havregrynsgröten tog emot :cryout: men det fungerar :thumbup: :D
Men du, nu börjar det verkligen likna något! :thumbup: :thumbup:
Jag kan lova att du kommer att märka STOR skillnad om några månader med denna kosthållning och fortsatt bra träning!

Och ja, kosten är en väldigt stor del. Ta följande exempel:
A äter helt perfekt, men tränar lite sisådär.
B tränar helt perfekt, men äter inget vidare.
Vem tror du kommer att nå bäst resultat...?

Crystal
2004-03-10, 23:11
Originally posted by JAM

Men du, nu börjar det verkligen likna något! :thumbup: :thumbup:
Jag kan lova att du kommer att märka STOR skillnad om några månader med denna kosthållning och fortsatt bra träning!

Och ja, kosten är en väldigt stor del. Ta följande exempel:
A äter helt perfekt, men tränar lite sisådär.
B tränar helt perfekt, men äter inget vidare.
Vem tror du kommer att nå bäst resultat...?

B :D

:notme:

King Grub
2004-03-11, 10:42
Originally posted by Creatinus Enormus

Ser ut som jag kopierat ditt inlägg :D
Men jag skrev mitt innan jag sett ditt... :hbang:

Vi säger väl det. ;) :D