handdator

Visa fullständig version : Äter jag rätt?

Vapor
2004-03-09, 20:52
Jag är en nybörjare med det här med mat och seriös träning.
Jag äter ganska lite totalt sett varje dag.

morgon: 2 mackor (pågenlimpan) med smör (lätta) och rökt skinka eller rökt kalkon. En tallrik med jordgubbskräm med mellanmjölk (1,5% fetthalt)

Middag: "Dagens" ute på olika restauranger (ingår i jobbet)

Eftermiddagsfika: en kopp kaffe och eventuellt en onyttig, kladdig kaka.

Kväll: samma som frukost... 2 mackor (pågenlimpan) med smör (lätta) och rökt skinka eller rökt kalkon. En tallrik med jordgubbskräm med mellanmjölk (1,5% fetthalt)
-------------------------------
Jag tränar ca 2-3 ggr i veckan ska försöka med 4 ggr i veckan snart. Jag har ganska lätt för att lägga på mig lite runt magen, därför vill jag inte äta som många andra gör eftersom jag inte tycker om att se en utputande mage.

TIPS till denna nybörjare???
Är tacksam för svar!

King Grub
2004-03-09, 21:16
Du äter precis för att få de resultat du inte vill ha. En ren katastrof. Alldeles för lite protein och bra kolhydrater och fetter.

Försök äta åtminstone fem mål per dag, och basera målen på vettiga saker istället för skräpet du sätter i dig i dag. En kolhydratkälla, en fettkälla och en proteinkälla per mål, samt komplettera med grönsaker.

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.