Visa fullständig version : Överskott träningsdagar & Underskott vilodagar
Alex1891
2013-10-29, 13:49
Finns en risk att jag blir totalt slaktad nu
Jag kör just nu schema enl nedan:
Mån: Bröst & mage
Tis: Rygg & axlar
Ons: Ben
Tor: Biceps & triceps
Fre: Vila
Lör: Vila
Sön: Vila
Kan variera lite just på muskelgrupperna, men i princip alltid träning Mån-Tors och sen vila Fre-Sön.
Säg att jag då skulle ligga på ett 200kcal överskott träningsdagar, balans på fredagen, och sen ett 500kcal underskott lördag & söndag.
Skulle man inte enl detta upplägg bygga som under en bulk(nåja) fast endå minska i vikt.
Dvs bulk under träningsdagar och deff under vilodagar.
Är jag åt helvete ute och cyklar nu?
Torsdagens pass lär bli lite lidande då jag förmodligen inte återhämta mig helt när underskottet kommer på lördagen
Med det upplägget, skulle jag säga ja, just för att du i princip kan dela in veckan i bulk och deff p g a antalet vilodagar i sträck utan att sannolikt tumma för mycket på återhämtningen.
Kör större överskott träningsdagar med mer kolhydrater och lägre fett, så slipper du att pilla med pyttemängder som 200 kcal som varken gör från eller till förräns på längre sikt.
Jag hade kört + 1000 kcal träningsdagar (max 80 gram fett) och en massa protein, sedan deff med -500-1000 kcal underskott och mycket protein. Kan nog hända grejer med kroppskompositionen om du kör på det. Det är någonstans kring där tidsmässigt som DNL börjar öka med högkolhydratskost (om det nu är relevant om man tränar i det här fallet, vilket är tveksamt) och då slår du om och deffar ett par dagar. Prima.
Toby Asp
2013-10-29, 14:15
I teorin kanske, men tror att i praktiken blir det lätt pannkaka av allt. Och sen ligger 200kcal lite inom felmarginalen känns det som. Men skulle jag köra nåt liknande så skulle jag dra ner på fettet på träningsdagarna och ligga på ett mycket större överskott.
Edit: långsam.
Alex1891
2013-10-29, 14:19
Med det upplägget, skulle jag säga ja, just för att du i princip kan dela in veckan i bulk och deff p g a antalet vilodagar i sträck utan att sannolikt tumma för mycket på återhämtningen.
Kör större överskott träningsdagar med mer kolhydrater och lägre fett, så slipper du att pilla med pyttemängder som 200 kcal som varken gör från eller till förräns på längre sikt.
Jag hade kört + 1000 kcal träningsdagar (max 80 gram fett) och en massa protein, sedan deff med -500-1000 kcal underskott och mycket protein. Kan nog hända grejer med kroppskompositionen om du kör på det. Det är någonstans kring där tidsmässigt som DNL börjar öka med högkolhydratskost (om det nu är relevant om man tränar i det här fallet, vilket är tveksamt) och då slår du om och deffar ett par dagar. Prima.
Inressant.
Kanske testar detta under en tid, ligger just nu i bulk så har inget behov av att gå ner i vikt egentligen, men kan vara kul att se vad man får för resultat
Nephelite
2013-10-29, 16:26
Jag har kört så länge.
Det är lite åt leangains-hållet eller en variant jag själv kör iaf.
Tkr det fungerar klockrent, fokuserar mina vilodagar mycket runt att bränna fett (vilodag betyder här ofta cardio 20 min HIIT för mig)
Nephelite
2013-10-29, 16:26
Käkar CHO/Protein på träningsdagar och Protein/fett på vilodagar.
Jag tycker att den uppdelningen är för extrem och funkar nog bara om man kör riktig lågvolym. Jag själv presterar i alla fall skit om jag inte äter några kolhydrater på vilodagar; leverglykogen etc.
Att helt nolla kolhydrater på vilodagar tycker jag bara leder till en berg och dalbana med humörsvängningar. Föredrar ett moderat intag även på vilodagar kombinerat med ett något högre intag på träningsdagar samt de dagar då jag känner mig lite hängig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.