Visa fullständig version : Inte gått ned i vikt - kan det vara muskler?
Har nu i 6v legat på ett underskott på -5200 kcal per vecka. Detta har följts strikt. Det enda som skiljt dagarna åt är att jag på vardagarna knappt ätit kolisar, medan jag på helgerna fått i mig mycket av dessa. Dock har detta alltså inte påverkat kcalintaget.
Nu undrar jag varför jag på sex veckor enbart har pendlat mellan 82kg och 80.5kg!
Kan det vara så att jag ökat lite i muskler bara? För samtidigt som jag börjat gå ned på underskott så har jag rutinmässigt börjat träna oftare och lite tyngre än tidigare samtidigt som jag haft mer fokus på proteinintag än vad jag haft förut.
Kroppmässigt, i spegeln, märker jag dock inget.
Vad tror ni?
Du ligger inte på -5200 kcal per vecka.
Sheogorath
2013-10-29, 12:26
Varför skulle du ligga på kaloriunderskott om du inte gått ner i vikt? Om vikten ligger stilla får du i dig precis så många kalorier som du behöver för att inte gå ner i vikt. Det vill säga du ligger på energibalans.
Detta då förutsatt att du inte lägger på dig vätska i samma takt som kroppsmassan går ner, men över en sexveckorsperiod skulle det innebära ett sjukdomstillstånd.
Reaper123
2013-10-29, 12:35
Ska man tolka din vikttrend är du snarare -2000 kcal/vecka eller kanske rentav omkring balans...
Så mitt förslag är att kapa av 200 kcal/dag (med samma akvivitetsnivå som innan) och utvärdera igenom om några veckor, för det är rätt uppenbart att du inte ligger på -5200 kcal/vecka oavsett hur noga du räknat både på ditt teoretiska "kcal ut" samt ditt "kcal in" för det förstnämda är knappast hugget i sten!
Väger du dig varje dag och tar snitt på det eller väger du dig en dag i veckan?
Bubblan84
2013-10-29, 12:58
Har personligen en trasig sköldkörtel, alltså låg ämnesomsättning. Före jag fick diagnosen hade jag jävligt svårt att gå ner i vikt trots att jag borde ha legat på ett stort kaloriintag med tanke på hur jag åt och rörde på mig. Jag gick ner många kilo mindre än vad jag hade gjort med normal ämnesomsättning på en 12-veckors period.
Sheogorath
2013-10-29, 13:41
Har personligen en trasig sköldkörtel, alltså låg ämnesomsättning. Före jag fick diagnosen hade jag jävligt svårt att gå ner i vikt trots att jag borde ha legat på ett stort kaloriintag med tanke på hur jag åt och rörde på mig. Jag gick ner många kilo mindre än vad jag hade gjort med normal ämnesomsättning på en 12-veckors period.
Det innebär som du säkert förstår att du bara hade lägre energi-ut än förväntat. Det var inte det att du låg på energiunderskott och ändå inte gick ned i vikt. Det är en viktig skillnad. Energibalansen definieras av hur kroppsvikten förändras, om vi bortser från förändringar i vätskenivå, tarminnehåll osv.
Bubblan84
2013-10-29, 14:09
Det innebär som du säkert förstår att du bara hade lägre energi-ut än förväntat. Det var inte det att du låg på energiunderskott och ändå inte gick ned i vikt. Det är en viktig skillnad. Energibalansen definieras av hur kroppsvikten förändras, om vi bortser från förändringar i vätskenivå, tarminnehåll osv.
Naturligtvis. Skrev att jag gick ner mindre än vad jag borde, med meningen om jag haft normal ämnesomsättning. Skillnaden blir att man får äta ännu mindre för att hamna på underskott. Man är sinnesjukt mycket tröttare än normalt också och mår fruktansvärt dåligt.
Simonbaws
2013-11-01, 23:43
börja ät gammal mat, så äter du mindre
Sheogorath
2013-11-02, 06:58
Naturligtvis. Skrev att jag gick ner mindre än vad jag borde, med meningen om jag haft normal ämnesomsättning. Skillnaden blir att man får äta ännu mindre för att hamna på underskott. Man är sinnesjukt mycket tröttare än normalt också och mår fruktansvärt dåligt.
:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.