Visa fullständig version : återgå till vettigare sömnrutiner, hur göra?
skivståång
2013-10-29, 12:07
Hej!
Har hamnat i någon ond cirkel. Min dygnsrytm är lite konstig. Vaknar inte förrns 12:00 på dagarna vilket gör att jag inte kan somna förrns 02:00 ungefär.
Känner mig aldrig riktigt trött när jag väl går o lägger mig heller. Skulle vilja gå upp 08:00 o ändå ha fått mina 8 timmar, så somna senast 00:00 vore ju optimalt!
Men vet inte hur jag ska:
1. Ändra mina rutiner på ett smidigt sätt
2. Har sjukt svårt o koppla av om inte TVn är på när jag ska sova. Sen står den på hela nätterna, vilket inte är så nödvändigt.
3. Ja, vad har ni för tips för en bättre nattsömn, kan ju vara allt från mat,dryck,tillskott,miljö i sovrummet etc.
Tack på förhand :)
Sätt klockan på 8 och gå upp hur trött du än är. Sov sedan inget på dagen. Så gör jag när jag kommit av mig.
Att tillägga är väl att jag märker att hjärnan går på högvarv om jag suttit vid datorn hela dagen. Så ett tips kan vara att ta några timmar ifrån den speciellt timmarna innan du ska lägga dig.
Jättenkelt.
Gå upp 0800 och gå och lägg dig när du är trött. Men se till att gå upp 0800, hur du än mår.
Har du svårt att koppla av, sätt en timer.
Klart!
God morgon.
Du dricker väl inte kaffe eller Cola på kvällarna? För det verkar udda att du måste ha TV'n på för att kunna slappna av. Tränar du sent på kvällen?
Hur som helst så får du helt enkelt tvinga dig att gå upp tidigare. Ställ väckarklockan så att du får mer normal dagsrytm. Jag tror inte det finns så mycket annat att göra.
Sen så måste du inte sova 8 timmar. Sju timmar räcker för de flesta.
Att ha så låg ljudnivå på dator/tv att man måste koncentrera sig för att höra den.
Städat och välvädrat rum.
Faktiskt tänka på hur skönt det är i sängen, och om man oroar sig för något; skriva upp de olika sakerna på ett papper.
Detta är saker som jag gör för att sova bra.
skivståång
2013-10-29, 12:16
Sätt klockan på 8 och gå upp hur trött du än är. Sov sedan inget på dagen. Så gör jag när jag kommit av mig.
Att tillägga är väl att jag märker att hjärnan går på högvarv om jag suttit vid datorn hela dagen. Så ett tips kan vara att ta några timmar ifrån den speciellt timmarna innan du ska lägga dig.
Jättenkelt.
Gå upp 0800 och gå och lägg dig när du är trött. Men se till att gå upp 0800, hur du än mår.
Har du svårt att koppla av, sätt en timer.
Klart!
Japp, får väl ställa klockan imorgon då =)
Brukar ha nån timer på ibland, som fanns inbyggd i TVn.
God morgon.
Du dricker väl inte kaffe eller Cola på kvällarna? För det verkar udda att du måste ha TV'n på för att kunna slappna av. Tränar du sent på kvällen?
Hur som helst så får du helt enkelt tvinga dig att gå upp tidigare. Ställ väckarklockan så att du får mer normal dagsrytm. Jag tror inte det finns så mycket annat att göra.
Sen så måste du inte sova 8 timmar. Sju timmar räcker för de flesta.
Jo Coca-Cola har jag väl druckit nångång på kvällen ibland.
Pudzianovski
2013-10-29, 12:38
Vad gör du på dagarna då? arbetar? skola? tränar?
skivståång
2013-10-29, 13:28
Vad gör du på dagarna då? arbetar? skola? tränar?
Arbetssökande, precis kommit tillbaka i gymmet efter världens mest långdragna förkylning.
Så ja, inte konstigt man har svårt o somna om man sitter hemma o degar hela dagarna!
Vad gör du innan du lägger dig? Har jag problem att sova så är det antingen för jag vaknat alldeles försent eller att jag suttit o spelat något spel eller något annat som kräver koncentration vilket gör att de tar tid för mig att varva ner.
Mitt tips är att ställ kl på 08, en timme innan du tänkt sova så kollar du på någon random serie så du är avslappnad när du ska sova. Tänk inte att du måste somna för då kommer det bara bli svårare. Det spelar egentligen ingen roll när du somnar om du ska ställa om dig bara att du vaknar när du vill för då kommer du istället va trött dagen efter och sova lättare vid rätt tid då.
Jag försöker även timea in min sömn med http://sleepyti.me/ brukar vakna lättare om jag lyckas timea det någolunda.
skivståång
2013-10-29, 13:46
Vad gör du innan du lägger dig? Har jag problem att sova så är det antingen för jag vaknat alldeles försent eller att jag suttit o spelat något spel eller något annat som kräver koncentration vilket gör att de tar tid för mig att varva ner.
Mitt tips är att ställ kl på 08, en timme innan du tänkt sova så kollar du på någon random serie så du är avslappnad när du ska sova. Tänk inte att du måste somna för då kommer det bara bli svårare. Det spelar egentligen ingen roll när du somnar om du ska ställa om dig bara att du vaknar när du vill för då kommer du istället va trött dagen efter och sova lättare vid rätt tid då.
Jag försöker även timea in min sömn med http://sleepyti.me/ brukar vakna lättare om jag lyckas timea det någolunda.
haha cool sida, ställer in den på 08:00 AM, så säger den att jag kan gå o lägga mig 3:30 AM, blir ju inte ens 5 timmar?
Carlo Fatface
2013-10-29, 16:40
Läs en bok,brukar funka för de flesta! Själv kan jag knappt läsa klart ett uppslag innan jag somnar.
En sidofråga;varför "degar" du hela dagarna även om du är arbetslös?
Upp 07.30(eller ännu hellre tidigare),ut och gå eller löp en timme så har du ju fått en kanonstart på dagen som bonus till att du antagligen inte kommer ha några sömnproblem på kvällen.
Somna på soffan när du har massa "viktiga" saker att göra. Att ha massa saker att göra är nog det bästa sömnmedlet :D
Det absolut smidigaste för mig i såna situationer är att förskjuta det ytterligare. Var uppe till 10:00 istället (piece of cake i de lägen när man inte har tider att passa) sen somna o gå upp kl 18:00 och lägga sig 16:00 dagen därpå. Sen är det bara o gå upp nån gång på natten/tidig morgon och så är det klart. Då är det t om lätt att gå o lägga sig "i tid" de följande 2 dagarna.
Sambacalle
2013-10-29, 18:26
När jag hade grova sömn problem så körde jag på att lägga mig varje dag samma tid som möjligt. Gå ut och gå i friska luften. Drack en hel del mindre kaffe ( eller slutade dricka vid 12 så kroppen hade en chans att få ut den ur systemet)
Tänk på det mest tråkiga och utdragna du vet.
För min del är jag fortfarande lite traumatiserad av de dramalektioner jag hade under lågstadiet med Karin Ferry som lärare:
http://www.berattarnatet.se/hitta-berattare/a-o/karin-ferry/
Tänk dig 80(!) minuter långa lektioner där man leker bebislekar (fråga mig inte varför). 80 minuter känns som en hel evighet i den åldern.
En lek gick ut på att man i par turades om att "kasta" iväg den andra och så skulle den personen bli helt stilla när Karin sa stopp. Och så höll det på...Någon gång fick jag kvarsittning också (90-talet). Fruktansvärt tråkigt och understimulerande; helt bortkastad tid.
skivståång
2013-10-30, 07:22
YEAY vaknade kl sju av att jag var super-mega pissnödig, så var bara o gå upp. Perfekt timing ju!
R Scarpa27
2013-10-30, 09:11
känner igen det där =) för ofta då jag inte jobbar 100% och har dumma tider hit & dit :/ jobbigt men endå skönt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.