Logga in

Visa fullständig version : Pepsi_mAx och min tjejs tjat

Croatia_BoY_78
2004-03-09, 20:05
Hej

Idag köpte jag en pepsi_max . Min tjej tjatar på mej oavbrutet om att det är jätte jätte farligt att dricka pepsi_max då och då.
Hon säger att det innehåller felynalyn ( or somethin ) källa som framkallar cancer och hon blir galen på mej om jag dricker det.

Nu är jag så trött på hennes tjafs!

Hur farlig e den här fenylanin (or whatever) källan som hon tjatar om (föresten så måste det vara farligare att röka 1 paket cigg varje dag än att dricka 1 liter pepsi max varje dag) eller?

Herkulez
2004-03-09, 20:07
Säket farlig i stora mängder, men dui kan knappast få nån förgifting av att dricka lite pepsimax varje dag, då skulle Grub vara en vandrande cancerknöl med sina 1.5liter per dag

abjorn
2004-03-09, 20:07
farsan dricker 1-2 flaskor max om dagen, och han har då inte dött än ;)

mr.jeppe
2004-03-09, 20:10
Röka e mycket farligare såklart! Ang om Pepsi Maxi ä farligt eller ej låter jag bättre kunniga svara på.

Min fru gnäller att jag hela tiden äter, dricker protein drinkar, kreatin osv. Går som om man fått nåt där bak efter ett benpas osv..:D

Tjejer ska alltid gnälla på något. Gör som jag och ignorera dem totalt. Slå på dövörat helt enkelt. Blir så mycket lugnare då.

Sverker
2004-03-09, 20:23
Fenylalanin heter det. Det är en aminosyra som finns naturligt i allt protein vi äter, och som vi behöver till att bygga muskler.

Fenylalaninet kommer från sötningsmedlet aspartam.

Aspartam består av aminosyrorna fenylalanin och asparginsyra ( aspartat ) och metanol.

Så länge man dricke aspartamsötad läsk inom rimliga gränser ( någon liter / dag eller så ) är det helt oskadligt.

Mängderna metanol som bildas när aspartamet bryts ned är mycket litet och under de mängder man får i sig från övriga maten ( metanol finns t e x i apelsin och tomatjuice ).

King Grub
2004-03-09, 20:47
Och efter det uttömmande svaret från Sverker återstår väl bara att tillägga:

http://www.jammerbabe.com/images/Smiley/pepsi.gif

Vir
2004-03-09, 22:39
Fenylalanin ska väl till och med vara bra för kroppen, det ska väl ha en fettförbrännande effekt?

Garnax
2004-03-09, 23:05
Man kan inte leva med dom men man kan inte leva....

Har glömt resten...

//garnax

Metal_boy_
2004-03-10, 02:01
det e nog 99% större risk att hon får några men av rökandet än att du får några men av din pepsi max...vill hon att du ska dricka läsk med socker istället? och i sånna fall kan du ju rabbla upp många fler nackdelar med socker än av sötningsmedel:thumbup:

Sverker
2004-03-10, 06:44
Originally posted by Vir
Fenylalanin ska väl till och med vara bra för kroppen, det ska väl ha en fettförbrännande effekt?

Synnerligen tveksamt, på gränsen till humbug:D

Däremot omvandlas fenylalanin till en annan aminosyra, tyrosin, vid behov.
Tyrosinet kan vid behov omvandlas vidare till L-dopa -> dopamin - > adrenalin och noradrenalin.
Att halterna av adrenalin skulle stiga i blodet för att man tog fenylalanin har jag svårt att se. Bättre att dricka kaffe som är godare.

Vir
2004-03-10, 07:34
Originally posted by Sverker

Synnerligen tveksamt, på gränsen till humbug:D

Hehe, anledningen till att jag sa det var att jag läste i en av twinlabs gamla produkt kataloger och hittade ett tillskott som skulle bränna fett, det innehöll till större delen fenylalanin. Jag kan nästan svära på att det stod att fenylalanin var fettförbrännande. Om jag bara kunde hitta den där katalogen igen.
-R

Björn S
2004-03-10, 08:42
Sverker kan verkligen sin läsk asså :thumbup:

acidbl00d
2004-03-10, 08:53
Originally posted by Garnax
Man kan inte leva med dom men man kan inte leva....

Har glömt resten...

//garnax

... utan dem

skaparn
2004-03-10, 09:18
Är inte tjat och gnäll cancerframkallande??

Jag väntar på en sådan studie....

Metal_boy_
2004-03-10, 13:40
Originally posted by skaparn
Är inte tjat och gnäll cancerframkallande??

Jag väntar på en sådan studie....

jo de e det nog..med tanke på att et skratt förlänger livet så:D

Lasse Kongo
2004-03-10, 13:42
Själv har ja svårt att leva utan Cola Light :love:

Croatia_BoY_78
2004-03-10, 14:57
Sitter här och dricker pepsi_max och jag måste bara säga att PEPSIMAX owns Cola light :D

J.Saarela
2004-03-10, 15:00
Om man skulle lyssna på all skräckpropaganda skulle man inte kunna äta lr dricka något,allt är ju canserframkallande enligt vissa "experter"

Sallae
2004-03-10, 15:18
Helt rätt Boy!!..
Pepsi Max > cola light HÅÅÅRT!! :love: