Visa fullständig version : Stockholmares attityd
JensAndreas
2013-10-27, 18:21
Snubblade över den här för ett tag sen och tänkte fråga, håller ni med om vad som står här? Jag själv behöver väl knappast uttala mig mer om den här stan nu.
http://www.dn.se/sthlm/51-skal-att-hata-stockholm/
Låter som ursäkter från lantisar som inte kommer någonstans i livet GG WP.
Nej, jag håller inte med. Den stereotypen som jag kan uppfatta som sann rörande stockholmare är att de flesta är otroligt stressad.
De flesta som har den uppfattningen av Stockholmare är folk som sitter fastklistrade framför TV4/TV3 och bildar sin uppfattning därifrån.
JensAndreas
2013-10-27, 18:25
Såg att någon skrev såhär:
”Det räcker att man småpratar lite på tunnelbanan för att personen ska tro att man rymt från någon institution.”
Hah.
MackeJuve
2013-10-27, 18:27
Vad du gnälllllllllller. Jag tycker det inte är något fel på Sthlm, trevligt folk, de jag känner i alla fall, och har alltid kul när jag är där. Finns nog få magiska städer i Sverige där man automatiskt blir älskad av alla utan att lyfta ett finger själv!
HMS Laestander
2013-10-27, 18:33
Vilken butthurt trådstart.
Har aldrig personligen stött på en dryg person som kommit från eller bor i Stockholm. Antingen trevliga eller "normala".
Men det är irriterande att behöva säga saker femtioelva gånger, vilket har hänt mig betydligt oftare i Stockholm än i Göteborg, Kalmar, Karlstad, Örebro, Jönköping, Norrköping, Östersund, Gävle, Sundsvall m.fl.
”De är oftast dryga, jävligt många är låtsasmytomaner, typ kommer upp till Norrland och skryter om hur de känner Markoolio. En sa till och med att hans farmor hade ordnat ett CS-LAN för de bästa klanerna i världen.”
*cupid*
Som stockholmare kan jag bara intyga att vi är jävligt dryga, skulle aldrig få för mig att skriva i den här tråden.
awesomooo
2013-10-27, 18:47
”Stockholmare kan nämna sin stad i samma andetag som New York, Tokyo och Paris vilket gör att de framstår som helt verklighetsfrånvända eftersom sanningen ligger närmare Budapest, Minsk eller Wien.”
Haha den är det ändå lite sanning i. Stockholm är inte ett piss utanför Sverige.. : p
5, 9, 33, 43 och 48 sant. Resten är mest bullshit.
JensAndreas
2013-10-27, 19:13
5, 9, 33, 43 och 48 sant. Resten är mest bullshit.
Trodde jag var den enda på detta forum som upplever punkt 33 som sant, att man icke får prata med främlingar på tuben alltså.
awesomooo
2013-10-27, 19:17
Man märker att det är bittra bönder som skrivit varsin punkt. Vissa stämmer till viss del men andra är helt åt helvete. Dom som är dryga utanför Stockholm är dom från förorterna som vill framstå som överlägsna inför "lantisarna".
Diomedea exulans
2013-10-27, 19:20
”Alla udda och sjuka människor söker sig till Stockholm så att de kan leva ut sina sjuka fantasier. Det blir så i större städer. Galenskaperna blir accepterade.”
Det låter ju som ett ställe för mig!
Ytterst få av de där punkterna var ens nära sanningen. Låter som gnäll i mina öron.
”Alla udda och sjuka människor söker sig till Stockholm så att de kan leva ut sina sjuka fantasier. Det blir så i större städer. Galenskaperna blir accepterade.”
HA Ha den känns lite som en "halvsanning" :D
HA Ha den känns lite som en "halvsanning" :D
Ja vetifan, alla dom värsta oddballsen bor ju i nån villa ute i ingenstans, gärna något ensligt område där dom är insynsskyddade.
Fördomarna går att rikta åt båda hållen. :)
shut teh face
2013-10-27, 20:29
I en storstad så är ju alla så upptagna och har bråttom, stress, avgaser och luktar mest kiss överallt.
I mindre byar så är det ju istället instängt, folk är introverta och man kan inte bli socialt accepterat om man inte har varit inavlad där i 15 generationer.
Så vad är mellantinget, vart ska man bo? Jag har bara bott i "by" och Stockholm så jag vet inte. :)
I en storstad så är ju alla så upptagna och har bråttom, stress, avgaser och luktar mest kiss överallt.
I mindre byar så är det ju istället instängt, folk är introverta och man kan inte bli socialt accepterat om man inte har varit inavlad där i 15 generationer.
Så vad är mellantinget, vart ska man bo? Jag har bara bott i "by" och Stockholm så jag vet inte. :)
Schysst mellanstad med studenter. Själv slår jag ett slag för Uppsala :) Trevlig stad... Är också trött på Stockholm. Men även byhålor känns ju sisådär :)
JensAndreas
2013-10-27, 21:23
Håller med, Uppsala är nice.
Vem bryr sig om vad icke-stockholmare tycker?
pragmatist
2013-10-27, 22:41
Med tanke på hur överlägsna vi är skulle jag säga att Stockholmare snarare utmärks av stor ödmjukhet, anspråkslöshet och storsinthet. I själva verket är vi nog de mest ödmjuka och anspråkslösa människorna som existerat i världshistorien.
med tanke på hur överlägsna vi är skulle jag säga att stockholmare snarare utmärks av stor ödmjukhet, anspråkslöshet och storsinthet. I själva verket är vi nog de mest ödmjuka och anspråkslösa människorna som existerat i världshistorien.
rofl
Latissimus Dorsi
2013-10-27, 23:29
Sicken tjurskit.
alphahanen2
2013-10-28, 00:30
Bönder pls...
Alfen avf Ling
2013-10-28, 01:02
Trodde jag var den enda på detta forum som upplever punkt 33 som sant, att man icke får prata med främlingar på tuben alltså. Punkt 33 är helt sann. Jag åker en hel del t-bana och pratar inte med folk men om någon börjar småprata med mig (senast var det en gammal dam som pratade om en hund där hon blev rädd för) så börjar genast folk runt omkring snegla på personen i fråga och utbyta blickar med sina resekamrater som säger *åh nej inte en sån där pinsam igen*..
Jag har många problem med Karibien men en sak jag gillar är att man kan gå fram och snacka med vem som helst när som helst var som helst och alla gör så. Vissa håller långa monologer högt om deras problem och förväntar sig inte att någon skall svara. Fast vill man så får man. Man hälsar mitt i stan på helt okända människor som hälsar tillbaks, mitt i folkvimlet. I vissa småstäder i Sverige är det lite så men i Stockholm är det bra stelt. Det samt bo-centralt-fixeringen i stan är de problem jag har med Sthlm, annars skulle jag gärna flytta in i nåt sånt där gulbrunt stockolmshus och njuta av hur avancerat allt är där.
PureWhey
2013-10-28, 01:16
Låter mer svenskt än stockholmskt.
9
Det där är ju på intet sätt begränsat till Stockholm, kan tilläggas...
Många larviga punkter på den där listan. Förmodligen sagda av folk med låg utbildning och mindrevärdeskomplex. :d:d:d
Ens uppfattning om omgivningen säger nog mer om sig själv än om omgivningen i sig.
Om folk är öppna och trevliga mot dig så är det nog för att du själv är öppen och trevlig, och tvärt om.
The_RobRoy
2013-10-28, 06:48
Jag har många problem med Karibien men en sak jag gillar är att man kan gå fram och snacka med vem som helst när som helst var som helst och alla gör så. Vissa håller långa monologer högt om deras problem och förväntar sig inte att någon skall svara. Fast vill man så får man. Man hälsar mitt i stan på helt okända människor som hälsar tillbaks, mitt i folkvimlet. I vissa småstäder i Sverige är det lite så men i Stockholm är det bra stelt. Det samt bo-centralt-fixeringen i stan är de problem jag har med Sthlm, annars skulle jag gärna flytta in i nåt sånt där gulbrunt stockolmshus och njuta av hur avancerat allt är där.
Karibien? Var bor du någonstans?
Scratch89
2013-10-28, 07:02
Nu är jag ingen frekvent besökare av Hufvudstaden, men jag har inte fått något vidare intryck av vare sig staden eller dess invånare. Hade jag varit där oftare, undvikit turiststråken och träffat folk som inte går snabbt, ser sura ut och pratar i mobilen, hade situationen kanske varit annorlunda.
mangemani
2013-10-28, 15:28
intressant läsning, ställer mig nog neutralt till alla påståendena, förutom 09, det måste väl ändå stämma, en lite för allt kraftig och kall vindputs och det är storm, släng in lite snö så är det katastrof;)
JensAndreas
2013-10-28, 15:30
intressant läsning, ställer mig nog neutralt till alla påståendena, förutom 09, det måste väl ändå stämma, en lite för allt kraftig och kall vindputs och det är storm, släng in lite snö så är det katastrof;)
Haha det stämmer väldigt bra det! Håller du dig neutral till 33:an också?
mangemani
2013-10-28, 15:56
Haha det stämmer väldigt bra det! Håller du dig neutral till 33:an också?
nja, det vet jag inget om:P.
däremot om man skulle råka sätta/ställa sig några cm närmare än 3 meter från personen som står/sitter där, så är man wierd.
fast iofs, detta ser man överallt i sverige, men märkt det mest extremt då man besökt stockholm.
JensAndreas
2013-10-28, 15:59
Det är nog inte bara Sverige då, lite personligt utrymme måste man få.
Vilket trams, Stockholm avspeglar Sverige.
WHITEFOLKS
2013-10-28, 16:39
nja, det vet jag inget om:P.
däremot om man skulle råka sätta/ställa sig några cm närmare än 3 meter från personen som står/sitter där, så är man wierd.
fast iofs, detta ser man överallt i sverige, men märkt det mest extremt då man besökt stockholm.
Hur hade du tänkt dig att detta skulle fungera i kollektivtrafiken?
mangemani
2013-10-28, 16:41
Ja, inte vet jag, ställ frågan till de som har problem med det
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
WHITEFOLKS
2013-10-28, 16:43
Ok jag vet inte vilka du syftar på isf för jag åker dagligen i kollektivtrafiken och är närmare folk än 3m och jag har inte märkt att någon tycker att det är weird.
mangemani
2013-10-28, 16:51
syftar mest då man sitter och väntar på bussen/tåget, väl inne i bussen/tåget så har man ju inte så mycket val då bussen är fullproppad.
men är bussen nästan tom, bara typ 3-5 pers ombord och en till människa kliver på och sätter sig bredvid en annan då det finns gott om andra fria sittplatser, jo, då tycker den människan att personen är wierd eller börjar tänka varför personen inte sätter sig vid en sittplats där ingen sitter.
syftar mest då man sitter och väntar på bussen/tåget, väl inne i bussen/tåget så har man ju inte så mycket val då bussen är fullproppad.
men är bussen nästan tom, bara typ 3-5 pers ombord och en till människa kliver på och sätter sig bredvid en annan då det finns gott om andra fria sittplatser, jo, då tycker den människan att personen är wierd eller börjar tänka varför personen inte sätter sig vid en sittplats där ingen sitter.
haha när sånt händer så kan jag inte bara sitta tyst, på tunnelbanan hem en sen natt i sommras var det en snubbe som satte sig bredvid mig på det sättet, jag frågade nästan direkt varför han satte sig bredvid mig när det fanns så många platser (med vänligt tonfall) han vart rätt defensiv direkt om att han inte ens tänkte på det men jag kontra med något i still att det va rätt charmigt att han kanske tyckte jag såg vänlig ut, vi garvade lite och började snacka skit, va en rätt trevlig prick och resan vart lite roligare.
Samtidigt är det väl ganska weird om personen sen inte säger något?
WHITEFOLKS
2013-10-28, 17:17
Är du en sån person och/eller tankeläsare? :D
Efter jag har bott här i tre år så har jag kommit fram till att alla dåliga tankar från mig om staden och majoriteten av innevånarna grundar sig i att de flesta som bor här är på något vis inflyttade.
Just inflytten i sig är det inget konstigt med, men det är den underliggande orsaken till flytten, som jag tror skiljer sig i andra större eller mellanstora städer.
Jag tror dom flesta som söker sig till Stockholm helt enkelt oftast är människor som kräver mycket uppmärksamhet för att må bra.
Dessa personer mår oftast inte bra, dom kan säkert må helt okej, men då har dom aldrig upplevt "bra" eller lugnet som följer med när man verkligen mår bra över livet.
På grund av denna strävan att vara lite mer än dom andra så sätter dom sig själva högre upp än sanningen, samtidigt gör dom allt för att leva upp till sin egen sanning.
Något som antagligen brisserar i utfall av taskig attityd.
Stockholm skulle behöva ett prozacregn och woodstock influenser för att komma på banan igen.
Jag tänkte avsluta med baz luhrmanns sunscreen speech
sTJ7AzBIJoI#
Tar någon illa upp, det är inte meningen, jag har bara fått min egen uppenbarelse om livet, och livet finns inte i storstäderna.
Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2
mangemani
2013-10-28, 17:34
Samtidigt är det väl ganska weird om personen sen inte säger något?
bara sätter sig ned och inte säger något kan kanske anses som wierd ja.
Är du en sån person och/eller tankeläsare? :D
jag skulle tycka det var rätt så wierd om en person slog sig ned bredvid mig då bussen var tom, ja och behöver nog inte vara någon tankeläsare, tror nog de flesta skulle börja undra på något sätt och vis om det skulle hända dem;)
WHITEFOLKS
2013-10-28, 17:37
Ah visste inte att du var från stockholm mangemani! Dåså :)
mangemani
2013-10-28, 17:46
Ah visste inte att du var från stockholm mangemani! Dåså :)
nej, är från sundsvall..?
pratade om ett fenomen som märks av i så gott som hela sverige som sagt, men de gånger jag besökt stockholm så har jag märkt av det extremt.
Bubblan84
2013-10-29, 07:58
Skrattade mig genom stora delar av artikeln! :D Sjukt roligt att läsa blandningen av alla avundsjuka och dryga kommentarer.
Oljeblixten
2013-10-29, 08:14
Efter jag har bott här i tre år så har jag kommit fram till att alla dåliga tankar från mig om staden och majoriteten av innevånarna grundar sig i att de flesta som bor här är på något vis inflyttade.
Just inflytten i sig är det inget konstigt med, men det är den underliggande orsaken till flytten, som jag tror skiljer sig i andra större eller mellanstora städer.
Jag tror dom flesta som söker sig till Stockholm helt enkelt oftast är människor som kräver mycket uppmärksamhet för att må bra.
Dessa personer mår oftast inte bra, dom kan säkert må helt okej, men då har dom aldrig upplevt "bra" eller lugnet som följer med när man verkligen mår bra över livet.
På grund av denna strävan att vara lite mer än dom andra så sätter dom sig själva högre upp än sanningen, samtidigt gör dom allt för att leva upp till sin egen sanning.
Något som antagligen brisserar i utfall av taskig attityd.
Stockholm skulle behöva ett prozacregn och woodstock influenser för att komma på banan igen.
Jag tänkte avsluta med baz luhrmanns sunscreen speech
[Yt]sTJ7A
zBIJoI#[t]
Tar någon illa upp, det är inte meningen, jag har bara fått min egen uppenbarelse om livet, och livet finns inte i storstäderna.
Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2
Jag håller med dig där, jag har varit en del i Stockholm då jag hade fruntimmer ute i Hallonbergen och de ända som eventuellt är dryga är inflyttat folk från mindre städer.
Kanske kan tycka att folk oroar sig lite i onödan med, t.ex "Oj nej du kan inte åka blå linjen själv en lördagsnatt" var studenter som nu hade flyttat in sig på Lidingö som tyckte detta iofs så det kanske inte är representativt.
Stressen finns ju helt klart med, men den är ju inte farlig, det stör inte mig om fok halvspringer lite när de ska till tuben. *flex*
Bubblan84
2013-10-29, 09:50
Fanns bra signaturmaterial bland en del av kommentarerna. Svårt att välja dock! :D
Hade personligen gärna flyttat till Sthlm för några årsen men det blev aldrig av.
Vid en eventuell Zombie Apocalypse är dock Stockholm den sämsta platsen att bo på i Sverige! ;) :D
Som en vis man en gång sade...
"Stockholmare är som Helsingborgare, fast med högre stresspuls"
Ta det som ni vill :D
Jag håller med dig där, jag har varit en del i Stockholm då jag hade fruntimmer ute i Hallonbergen och de ända som eventuellt är dryga är inflyttat folk från mindre städer.
Detta skriver jag under på!
Nu är jag själv inflyttad, men vill tro att jag är en trevlig prick :)
alphahanen2
2013-10-29, 12:26
De som hatar Stockholm har bestämt sig för det. Har aldrig hört ett vettigt argument för varför Stockholm är dåligt. Bara massa "alla där är självupptagna och stressade" medan de själva är sura bönder som aldrig varit på ett ställe med fler människor än djur.
Bubblan84
2013-10-29, 12:33
De som hatar Stockholm har bestämt sig för det. Har aldrig hört ett vettigt argument för varför Stockholm är dåligt. Bara massa "alla där är självupptagna och stressade" medan de själva är sura bönder som aldrig varit på ett ställe med fler människor än djur.
Fördomarna går åt båda hållen ser jag :D
speedy83
2013-10-29, 13:06
Är ju kul att du retar upp dig på folk med fördommar när du sitter med likadana själv. Nej alla utanfö STHLM bor inte på en stor bondgånd med jordstampat golv även om det verkar som många av er verkar tro det.
Besöker regelbundet Stockholm och har inga direkta problem med det men visst springer folk som dårar ibland osv men mest stör jag mig på trafiken. Sen att jag ofta får usel service när jag tex ringer kundtjänst i Stockholm beror nog på andra orsaker än just Stockholmare.
StorEric
2013-10-29, 13:31
Allt stämmer din bonde.
Stressgrejen förstår jag inte riktigt. Tror mer det handlar om folk som ser pendlande människor för första gången när de kommer till Stockholm. Min erfarenhet av jäktande till ett tåg om 1 minut istället för om 4 är i det närmaste identisk i alla städer jag bott och arbetat i.
mangemani
2013-10-29, 13:59
vakna upp vid typ 6, slänga i sig frukost, stressa på sig kläderna, små springa iväg till T-banan...det var den icke stressande delen...väl vid centralen, forcera sig igenom folk som ska av och på, springa för att hinna till tåget man ska med, på vägen dit zick zacka sig mellan allt folk tills man kommer till rullbandet där folk blockerar och man måste forcera sig fram, väl av rullbandet zick zacka sig fram fram till plattformen och sedan forcera sig in i tåget då folk ska av och på.
upprepa i 1 vecka.
jag tyckte det var stressigt som fan.
men gör man detta år in och år ut så kan jag förstå att det inte verkar så stressande.
jag själv är typ van vid gå till bussen, vänta, kliva på, kliva av, klart, så i jämförelse så är stockholm en ren mardröm för mig.
vakna upp vid typ 6, slänga i sig frukost, stressa på sig kläderna, små springa iväg till T-banan...det var den icke stressande delen...väl vid centralen, forcera sig igenom folk som ska av och på, springa för att hinna till tåget man ska med, på vägen dit zick zacka sig mellan allt folk tills man kommer till rullbandet där folk blockerar och man måste forcera sig fram, väl av rullbandet zick zacka sig fram fram till plattformen och sedan forcera sig in i tåget då folk ska av och på.
upprepa i 1 vecka.
jag tyckte det var stressigt som fan.
men gör man detta år in och år ut så kan jag förstå att det inte verkar så stressande.
jag själv är typ van vid gå till bussen, vänta, kliva på, kliva av, klart, så i jämförelse så är stockholm en ren mardröm för mig.
Beror nog på att du försökte forcera hela tiden. Jag har väldigt sällan problem. Då har jag alltid knappa marginaler (1-2 minuter).
WHITEFOLKS
2013-10-29, 14:16
Sen beror det ju lite på hur många knytpunkter man ska förbi. Tar man buss till handen för att ta pendeltåg till centralen för att sedan byta till blåa linjen till sundbyberg där man byter till tvärbanan så kan man nog tycka att det suger.
Men då är det främst att man bor illa i förhållande till dit man ska.
Sen beror det ju lite på hur många knytpunkter man ska förbi. Tar man buss till handen för att ta pendeltåg till centralen för att sedan byta till blåa linjen till sundbyberg där man byter till tvärbanan så kan man nog tycka att det suger.
Men då är det främst att man bor illa i förhållande till dit man ska.
Åker du sådär om du ska till Sundbyberg får du skylla sig själv. ;)
WHITEFOLKS
2013-10-29, 14:35
Eller nåt. Finns nog nån kombination där man får till alla färdsätt och givetvis kan man inte jämföra hoppa på vid mariatorget och åka till gamla stan stressmässigt med att behöva byta färdmedel 4 gånger.
Jag tyckte förut att man kunde jämföra olika delar av Stockholm och se lite skildnader där. Men det var länge sen kanske jag inte skulle tycka samma sak nu.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.