Visa fullständig version : Konstanta förkylningssymtom - Fel på mitt rum?
Står inte ut längre! Jag har, så länge jag kan minnas alltid nyst/haft rinnande näsa på mitt rum, den senaste tiden har det blivit värre. Jag är 100% säker på att jag inte är förkyld/sjuk för att så fort jag lämnar lägenhet och går till gymmet , universitetet eller till någon polare så slutar näsan rinna och jag nyser inte längre. Så fort jag kommer hem börjar det igen. Jag slösar ½-1 toarulle om dagen på att enbart snyta mig (inga roliga skämt nu).
Har bytt säng, även fast det är nystädat och vädrat så får problem. Vad kan det vara? Något i väggarna? Golvet? Help! :(
PureWhey
2013-10-26, 21:59
Allergisk mot något låter det som, gå förbi VC :)
Tfitness
2013-10-26, 22:03
Har du dun i kudde eller täcke? Kanske du är allergisk mot dun och fjädrar?
Fått in katt- eller hundhår och är allergisk?
Allergisk mot något låter det som, gå förbi VC :)
Kvalsterallergi?
Har du dun i kudde eller täcke? Kanske du är allergisk mot dun och fjädrar?
Fått in katt- eller hundhår och är allergisk?
Allergisk mot Katt, hund, häst, inte helt säker på kvalster. Var ett tag sedan jag gjorde ett allergi-test. Inte säker på vad det är för material i täcket, kudden är iaf bomull.
Något du äter tänker jag i så fall.
Vet inte hur du bor exakt men kolla så det inte är mögel någonstans. Om det är lägenheter med värme från återvunnen varmluft från andra lägenheter i komplexet kan du alltid kolla med grannarna om de har problem ifall det inte skulle vara din lägenhet som bråkar.
Vet inte hur du bor exakt men kolla så det inte är mögel någonstans. Om det är lägenheter med värme från återvunnen varmluft från andra lägenheter i komplexet kan du alltid kolla med grannarna om de har problem ifall det inte skulle vara din lägenhet som bråkar.
Varför kan man inte göra detta system bättre? Bor i en nästan nybyggt lägenhetsområde och självklart är allt gjort för att spara på miljön/pengar, vilket är bra iofs, men inte så kul när det stinker matlagning i hela lägenheten.
Förra veckan luktade det pannkakor, igår luktade det typ kål eller nåt sånt, inte lika trevligt. Luktar inte varje dag som tur är.
Säkert mögel, jag hade samma problem i min gamla mögellägenhet.
Varför kan man inte göra detta system bättre? Bor i en nästan nybyggt lägenhetsområde och självklart är allt gjort för att spara på miljön/pengar, vilket är bra iofs, men inte så kul när det stinker matlagning i hela lägenheten.
Förra veckan luktade det pannkakor, igår luktade det typ kål eller nåt sånt, inte lika trevligt. Luktar inte varje dag som tur är.
Bra fråga faktiskt. Vet att min förra lägenhet hade något slags reningsfilter nära hustaket så doft och liknande försvann.
Baskagge
2013-10-27, 01:11
Det låter konstigt. Vet inte vad det är för ventilationssystem i ditt hus, men jag antar att det är FTX. En av tankarna med luftbehandlingssystemet är just bra luftkvalitet och att matoset ska dras in i frånluften i köket. Om du får in grannens matos genom tilluften så är något fel.
Något du äter tänker jag i så fall.
Äter vanlig mat, kvarg, kyckling, ris etc. "Good food". Kan det vara lidls Freeway cola light? Åker ner 2-3L/dag.
Säkert mögel, jag hade samma problem i min gamla mögellägenhet.
Antar att möglet sitter i väggarna då, eller har jag fel? Hur kollar man isåfall detta? Måste ju finnas något smidigare sätt än att jag som hyresgäst drar till med släggan.
Gå till VC och gör allergitest imo.
Antar att möglet sitter i väggarna då, eller har jag fel? Hur kollar man isåfall detta? Måste ju finnas något smidigare sätt än att jag som hyresgäst drar till med släggan.
Ring hyresvärden och be dem komma och mäta fuktigheten i väggar. Det gjorde jag eftersom jag hade konstanta problem med nysningar/snuvig näsa i min förra lägenhet.
Något material i sängkläderna eller kvalsterallergi lär det handla om.
dluddeckens
2013-10-27, 18:14
Har du dun i exempelvis täcket?
Hur ofta byter du sängkläder? Man "bör" byta 1 gång i veckan.
Det låter konstigt. Vet inte vad det är för ventilationssystem i ditt hus, men jag antar att det är FTX. En av tankarna med luftbehandlingssystemet är just bra luftkvalitet och att matoset ska dras in i frånluften i köket. Om du får in grannens matos genom tilluften så är något fel.
Pratade med nån som varit med o byggt, är tydligen nån form av rund skiva eller nåt, och ibland kan luft smit igenom, vet inte om det är väldigt förenklat beskrivet, men nåt i den stilen var det.
dluddeckens
2013-10-27, 23:43
Gå till VC och gör allergitest imo.
De testerna är inte speciellt träffsäkra.
Har ringt hyresvärden och bett om en fuktmätning, nu är det bara att vänta och se. Hjälper inte det så köper jag helt nya kuddar och täcke. Tänker att just täcke och kuddar bör ju inte ge mig besvär dygnet runt, jag ligger ju bara i kontakt med dom 8h/dygn...
martikainen
2013-10-28, 11:10
Har ringt hyresvärden och bett om en fuktmätning, nu är det bara att vänta och se. Hjälper inte det så köper jag helt nya kuddar och täcke. Tänker att just täcke och kuddar bör ju inte ge mig besvär dygnet runt, jag ligger ju bara i kontakt med dom 8h/dygn...
Ring och boka in tid hos vårdcentralen och berätta om dina problem och se till att du får komma dit och kolla allergi mot möbel och kvalster, om pricktestet/RAST testet visar på kvalsterallergi så kommer dom säkerligen vilja göra en dammanalys hemma hos dig.
Allergi & Astma avdelningen på USÖ är riktigt bra att ha att göra med, att leva med de där problemen är inte kul, så gör dig själv en tjänst och kontakta vården direkt, vänta inte på att hyresvärden ska få tummen ur och mäta fuktigheten (som kanske inte ens visar något fast det finns mögel).
Ring och boka in tid hos vårdcentralen och berätta om dina problem och se till att du får komma dit och kolla allergi mot möbel och kvalster, om pricktestet/RAST testet visar på kvalsterallergi så kommer dom säkerligen vilja göra en dammanalys hemma hos dig.
Allergi & Astma avdelningen på USÖ är riktigt bra att ha att göra med, att leva med de där problemen är inte kul, så gör dig själv en tjänst och kontakta vården direkt, vänta inte på att hyresvärden ska få tummen ur och mäta fuktigheten (som kanske inte ens visar något fast det finns mögel).
Ska till VC senare idag och ska dra upp det då, tack!
Blodprovet visade att jag är allergisk mot mögel men hyresvärden som var här för cirka en månad sen och gjorde en mätning sa att det inte finns något mögel här. Någon ljuger.
Vad gör man då? Kontaktar en mögel-inspektör från något annat ställe?
Kan det vara lidls Freeway cola light? Åker ner 2-3L/dag.
Tror vi har hittat boven. :D
Tror vi har hittat boven. :D
Slutat med deras skit nu, betalar dubbelt så mycket för vanlig lajt läsk istället :|
hahavaffan
2013-12-11, 22:31
Slutat med deras skit nu, betalar dubbelt så mycket för vanlig lajt läsk istället :|Vattnet ur kranen är en rätt OK törstsläckare annars.
eternallord
2013-12-11, 22:33
Jag har samma problem i mitt barndomsrum hos föräldrarna. Har numera flyttat, men har samma säng och sängkläder i min nya bostad utan bekymmer. När jag är hemma och hälsar på och går ner i rummet så nyser jag nästan direkt och vistas jag där länge kan det börja klia i ögonen. Misstänker också mögel
Vattnet ur kranen är en rätt OK törstsläckare annars.
Vissa har nikotinberoende andra har light-läsk beroende.
Jag har samma problem i mitt barndomsrum hos föräldrarna. Har numera flyttat, men har samma säng och sängkläder i min nya bostad utan bekymmer. När jag är hemma och hälsar på och går ner i rummet så nyser jag nästan direkt och vistas jag där länge kan det börja klia i ögonen. Misstänker också mögel
Skönt att du kom bort ifrån det! Är det någon som vet hur man går tillväga om man vill göra en till mögelmätning fast ifrån en fristående inspektör och inte ÖBO? Misstänker att ÖBO hellre försöker sopa problemet under mattan.
Hade samma problem i min gamla lägenhet där det var mögel/fukt.
delta_mats
2013-12-12, 01:29
Eventuellt kanske hyresgästföreningen kan hjälpa dig med detta? Bara en tanke.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.