handdator

Visa fullständig version : Onyttigt 1 dag i veckan

krewt
2013-10-25, 22:53
Hej!,Nu är det som såhär att jag undrar hur mycket påverkan det har på kroppen om man kränger i sig 1 påse chips och 1 liter Cola i veckan.
Håller en kost där jag i princip bara äter Kött och massa grönt och kör styrka 5 dagar och kondition 1 dag i veckan, Tränar för en Lean/fit kropp.
Kommer det påverka mycket rent utseendemässigt med kroppsfettet osv?
:smash:

knuckles
2013-10-25, 23:00
Beror på hur det övriga intaget ser ut...

R Scarpa27
2013-10-26, 05:42
nej... du skulle kunna äta mer av allt flera dagar i veckan om du sköter kosten generellt och täcker upp dina mål.

låt säga du skippar mer fett och kolhydrater i kosten över en dag och fyller upp det med samma kcal av chips.

dock finns ju bättre varor visst.. men en gång i veckan ?
1 påse chips och lite läsk? ingen fara du ska ju leva med :)...

sen om du skiter i sockerläsk och kör på light ;) kan du dricka din läsk utan oro.

allt är ju vad man har för mål, kaloribehov osv osv går knappt säga vad som är nyttigt eller onyttigt.

men vad som är skadligt och inte bra är väl mer överdosering och 0% variation.

tankoovich
2013-10-26, 11:23
Kcal ut kcal in

/ tankOOvich

King Grub
2013-10-26, 11:25
Kcal ut kcal in

/ tankOOvich

Nej.

Den ekvationen säger inget om vad kalorierna används till.

R Scarpa27
2013-10-26, 18:35
Kcal ut kcal in

/ tankOOvich

om man täcker allt som behövs och utrymmet finns tillgängligt isf.

cero
2013-10-26, 18:37
Klart du ska äta skräp någon gång i veckan. Använd måtta och sunt förnuft så klarar du dig.

Och du behöver inte äta bara kött + grönsaker. Ät vanlig mat enligt tallriksmodellen.

Tfitness
2013-10-26, 21:57
Jag brukar försöka att äta mycket kött/fisk/fågel ihop med grönsaker som wok eller färska och tar lite eller ingen ris/pasta/potatis till för jag tycker inte det blir så mycket godare. Sen under fredag och lördag brukar jag unna mig godsaker utan att "ha dåligt samvete".

cero
2013-10-27, 01:26
Haha, fortsätt du så.

Kolhydrater är dock ett jävligt bra muskelbränsle. Jag känner mig helt död utan det, men sånt är väl ganska individuellt.

begt
2013-10-27, 05:46
Jag brukar försöka att äta mycket kött/fisk/fågel ihop med grönsaker som wok eller färska och tar lite eller ingen ris/pasta/potatis till för jag tycker inte det blir så mycket godare. Sen under fredag och lördag brukar jag unna mig godsaker utan att "ha dåligt samvete".

Det upplägget bör inte vara någon hit för en tränande person.
Många icke-tränande gör så just för att ha råd att äta skräp på helgerna. Men det leder till dåliga energinivåer under större delen av veckan, vilket lär inverka negativt på prestationen. Sedan om du fyller på med ett överskott baserat på mycket skräp under ett par dagar så leder det snarare till ökad fettinlagring. Kroppen hanterar skräp (socker osv.) mycket bättre om det sprids ut under veckan.