Visa fullständig version : Klädkod Mörk kostym med svarta skor -accesoarer?
Jag ska på dop och därefter mottagning om en vecka och då bära klädsel "mörk kostym".
Jag har läst på lite om klädkoden, och det är mörkgrå eller mörkblå som ursprungligen inbegrips i klädkoden. Men man "kommer undan" med svart också nuförtiden.
Jag har en mörkblå kostym som jag tänkte använda. När jag har den vid mer avslappnade tillfällen, men där kostym ändå påbjuds, matchar jag denna med bruna skor, skärp och klocka.
Men efter konsultation med google ska man bära svarta skor till den mörkblåa kostymen. Inga problem, det har jag i garderoben också.
Jag antar att man då även bär svart skärp och klocka. Samt att det går an att bära en svart rock utanpå detta?
Kan någon bekräfta, dementera, eller tänker jag tokigt här? Hittar liksom inget om dessa extra attribut när jag söker -kanske för att det är en självklarhet?
Inte intresserad av hippies som tycker att man kan ha vadsom, närsom :d
Utan undrar kort vad ni vett & etikett-kunniga anser i frågan.
Mörkbruna skor funkar enligt mig utmärkt. Då ihop med mörkbrunt skärp.
Mörkbruna skor funkar enligt mig utmärkt. Då ihop med mörkbrunt skärp.
Enligt dig, men inte enligt den egentliga (korrekta om man så vill) klädkoden Mörk kostym. Och det är sällan jag är korrekt, men detta är ett tillfälle då jag vill vara det.
Vad är då din fråga? Klä dig bara efter klädkoden. Vad missar jag?
R Scarpa27
2013-10-25, 20:04
blått, vitt och rött i kombo är snyggt.......
därav jag har alla 3 banden ptill min dw klocka... de färgerna gifter sig =)
http://cdn1.cdnme.se/4083499/7-3/f0196b237fc40cf83478705c4edae608_512a1131e087c3177 319b473.jpg
TranceII
2013-10-25, 20:07
Ja, svart skärp. Har du läderarmband på klockan kan det gärna vara svart också men inte lika viktigt.
Ja, svart skärp. Har du läderarmband på klockan kan det gärna vara svart också men inte lika viktigt.
Tack för det!
Degpekka
2013-10-26, 01:03
Kan någon bekräfta, dementera, eller tänker jag tokigt här? Hittar liksom inget om dessa extra attribut när jag söker -kanske för att det är en självklarhet?
Inte intresserad av hippies som tycker att man kan ha vadsom, närsom :d
Utan undrar kort vad ni vett & etikett-kunniga anser i frågan.
Haha, jag kommer aldrig gå på ett dop om allt det du rabblat är självklarheter! Jag tycker det låter krångligt.
Haha, jag kommer aldrig gå på ett dop om allt det du rabblat är självklarheter! Jag tycker det låter krångligt.
Tycker det känns väldigt overkill med mörk kostym på dop.
Jag tycker inte att det känns overkill med mörk kostym på dop. Dessutom älskar alla ev. mormödrar, farmödrar och diverse gammelmödrar (som ju ofta är dopgäster) yngre killar i kostym. (Alldeles bortsett från det att det i det här fallet verkar finnas en uttalad klädkod, i så fall är det ju inget snack, liksom.)
Jag tycker inte att det känns overkill med mörk kostym på dop. Dessutom älskar alla ev. mormödrar, farmödrar och diverse gammelmödrar (som ju ofta är dopgäster) yngre killar i kostym. (Alldeles bortsett från det att det i det här fallet verkar finnas en uttalad klädkod, i så fall är det ju inget snack, liksom.)
Inget fel i att köra mörk kostym, tycker det är snyggt. Men det är just den uttalade klädkoden (som jag tolkade det) som är overkill.
Jag anser att man kan komma undan med att bryta av med olika färger i vanliga fall (dock helst inte blanda brunt och svart) men till mörk kostym tycker jag att accessoarer och skor ska matcha. Vill man vara petig matchar man även metalldetaljer på klocka och bälte, armband och andra utsmyckningar håller man till ett minimum.
Fast jag har aldrig hört talas om att det krävts mörk kostym på ett dop förut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.