handdator

Visa fullständig version : Stärkelserika kolhydrater?

Pontus
2004-03-09, 17:34
Stärkelserika kolhydrater skall tydligen vara bra... varför det? Finns det nåt sätt att ta reda på om kolyhdraterna är stärkelserika?

King Grub skrev tex förut att "pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser." är bra långsamma kolyhdrater.

"cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm" är bra snabba kolhydrater.

Men allt detta kanske inte är stärkelserika kolyhdrater?

Anledningen till att jag frågar är att i ett (frivilligt) arbete jag gör skulle man nämna några stärkelserika långsamma/snabba kolydrater, men då blev jag lite fundersam över vad som menas med stärkelserika och hur man ser skillnaden? Och skulle de på nåt sätt vara bättre än kolhydrater med mindre stärkelse i?

OBS. Exempel på stärkelserika kolhydrater står i ett häfte jag fått så detta är ingen läxhjälp ;) Vill bara veta för egen skull vad nödvändigheten med stärkelse är, för det står inte (bara att man SKA ha det till maten), plus det jag frågade lite högre upp.

King Grub
2004-03-09, 17:40
Stärkelse är den vanligaste formen av kolhydrat i födan och består av längre, sammanhängande kedjor av glukosmolekyler och återfinns främst i livsmedel från växtriket.

Pontus
2004-03-09, 20:05
Okej, men varför är stärkelserika kolhydrater bättre då? Eller bör man veta det genom ditt svar ifall man hade lite bättre kunskap i ämnet :MrT:

King Grub
2004-03-09, 20:45
Originally posted by Pontus
Okej, men varför är stärkelserika kolhydrater bättre då? Eller bör man veta det genom ditt svar ifall man hade lite bättre kunskap i ämnet :MrT:

Definiera "bättre". Det finns gott om stärkelserika kolhydratkällor som inte är "bättre". Ingen kan väl påstå att kalaspuffar är bra mat? :D

Hursomhelst, oraffinerade stärkelserika kolhydratkällor, som spannmål och potatis t ex, innehåller ofta mycket energi och är ofta rika på mineraler, vitaminer och fibrer, till skillnad från sockerarter.

Bengt
2004-03-11, 04:02
Originally posted by King Grub
Stärkelse är den vanligaste formen av kolhydrat i födan och består av längre, sammanhängande kedjor av glukosmolekyler och återfinns främst i livsmedel från växtriket.

Se bara till att kedjorna inte blir för långa, då heter det cellulosa istället och blir något svårare att bryta ner(läs: omöjligt), cellulosa består av 2000-3000 glukosmolekyler medans stärkelse består av 1000-2000, min egna teori till varför stärkelse är bra är att kroppen måste bryta ner stärkelsemolekylerna till ren glukos och därmed får en jämn ström av glukos och inte allt på en gång.

Edit: sen är det viktigt att skilja mellan stärkelse och socker, det finns inget som heter "stärkelserik kolhydrat", kolhydrater delas in i tre grupper: Socker, Stärkelse och Fibrer, däremot kan man säga att kalaspuffar innehåller mycket kolhydrater i fel form och därmed är onyttiga.

/snart kemiprov på kolhydrater, protein och fetter

Sverker
2004-03-11, 06:58
Utan att vara elak.

Dax att läsa på.

Det är samma glukosmolekyl som sitter i både stärkelse och i cellulosa.

I stärkelse så sitter glukosen ihop i alfa ( 1 - 4 ) bindning vilket gör att kedjan skruvar sig som en telefonsladd.

I cellulosan så sitter glukosen ihop i beta ( 1 - 4 ) bindning vilket gör att kedjan blir rak.

Att kedjan blir rak innebär att amylaserna inte " känner igen " cellulosan.

Bengt
2004-03-11, 21:01
Originally posted by Sverker
Utan att vara elak.

Dax att läsa på.

Det är samma glukosmolekyl som sitter i både stärkelse och i cellulosa.

I stärkelse så sitter glukosen ihop i alfa ( 1 - 4 ) bindning vilket gör att kedjan skruvar sig som en telefonsladd.

I cellulosan så sitter glukosen ihop i beta ( 1 - 4 ) bindning vilket gör att kedjan blir rak.

Att kedjan blir rak innebär att amylaserna inte " känner igen " cellulosan.

Hmm, våran lärobok tar enbart upp antalet glykosmolekyler som skillnaden emellan cellulosa och stärkelse men efter att jag kontrollerat så stämmer dina uppgifter. I stand corrected. :thumbup: