handdator

Visa fullständig version : Problem med cuffarna i bänken

BERZEERK
2013-10-24, 23:58
Hej. Det känns bra när jag kör på 90-100kg i bänkpressen, men när jag lägger på ca 110kg så känner jag obehag i cuffarna. Jag har aldrig tränat cuffarna separat. Jag tycker även att militärpress känns sådär för mina axlar (går bara ner till hakan). Jag tycker däremot axelpress (med hantlar) är mycket mer skonsammare för mina axlar/cuffar. Kan även få lite ont i cuffarna ibland i vissa ryggövningar (ex latsdrag med V-handtag) (får lite obehag-känslor i dom)

Jag är hyffsat stark i bänken, får upp 120 iaf, men känner som sagt obehag i cuffarna, har nog alltid gjort det (runt 4 år). Skadan kan ha kommit när jag som ung skulle maxa i bänkpress med dålig teknik och helt ouppvärmd (trodde det var bättra att lägga på maxvikten det första man gjorde, trodde uppvärmning skulle göra mig svagare inför mitt maxlyft)

Ska man kanske börja varje bänkpass med att värma upp cuffarna ett par set separat? Med typ denna övning: http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBInternalRotation.html
För att sedan övergå till bänkpressen och värma upp där som vanligt. Efter bänkpasset kanske man kör samma övning för rotatorcuffarna men siktar på att träna dom istället för att värma upp dom?

J89
2013-10-25, 01:03
Värm upp axlarna med både utåtrotationer och innåtrotationer, det ska alltså inte vara jobbigt.
Kör sedan uppvärmningsset i bänken innan du går på arbetsvikterna.
Avsluta dina bänk/press pass med lite mer ordentlig träning för cuffarna, undvik failure dock.