handdator

Visa fullständig version : tabata intervaller efter styrkepass

trkm
2013-10-23, 23:49
Funderar på att börja köra snabba tabata intervaller efter styrkepassen för att bränna fett, är detta något att rekommendera?

King Grub
2013-10-24, 06:01
Intervaller efter styrketräning stänger effektivt av styrketräningens muskeluppbyggande effekter.

http://ajpregu.physiology.org/content/297/5/R1441.full

arogen
2013-10-24, 08:09
Intervaller efter styrketräning stänger effektivt av styrketräningens muskeluppbyggande effekter.

Tack Grub! Undrat detta ett tag. Jag kör ju en del kondition och när jag väl inte hinner träna kondition/styrka på olika pass så brukar jag starta mina pass med löpning/cykling istället för att avsluta med det. Är det bättre i muskelbyggande syfte?

Paperbasket
2013-10-24, 08:42
Har för mig att cykling är den aktivitet som är minst sämst av de båda för styrketräningens del.

King Grub
2013-10-24, 09:26
Tack Grub! Undrat detta ett tag. Jag kör ju en del kondition och när jag väl inte hinner träna kondition/styrka på olika pass så brukar jag starta mina pass med löpning/cykling istället för att avsluta med det. Är det bättre i muskelbyggande syfte?

Det är bättre i muskeluppbyggande syfte att köra styrketräning först, kondition efter, om man vill eller måste köra båda träningsformerna samma pass.

Och cykling verkar ha mycket mindre negativ effekt än löpning. Om du vill bli bättre på att löpare måste du dock löpa - man blir bra på det man gör.

minst sämst

:D

sigill
2013-10-24, 09:30
Vore intressant att jämföra terränglöpning (motsvarande elljusspår eller myr) med vanlig löpning på bana eller asfalt. Det verkar som att terränglöpning ger en helt annan styrka i mage och rygg, och bättre frånskjut. Men om det är jämförbart med cykling ur muskelsynpunkt skulle jag gärna vilja veta det.

trkm
2013-10-25, 18:32
Det är bättre i muskeluppbyggande syfte att köra styrketräning först, kondition efter, om man vill eller måste köra båda träningsformerna samma pass.

Och cykling verkar ha mycket mindre negativ effekt än löpning. Om du vill bli bättre på att löpare måste du dock löpa - man blir bra på det man gör.

:D

Cardio efter styrketräning är alltså inget att föredra! Hade en PT förut som jag alltid avslutade passen med lite snabba tabata intervaller.

Hur stor "skada" blir det om jag kör intervaller ändå? är ute efter en slankare kropp, då känns det ju som att intervaller, cardio och styrketräning borde gå hand i hand?

z_bumbi
2013-10-25, 20:25
Om du har som mål att tappa fett och inte har några mål att bygga mycket muskler eller bli stark så kör det som du känner för. Inte för att du att faktiskt kört tabata-intervall men även andra typer av högintensiv intervallträning sliter rejält på kroppen och jag skulle vara försiktig att köra det ofta.

Morty
2013-10-26, 17:05
Efter styrketräning finns det inte en chans att det går att köra tabata-intervaller. Det är ett specifikt program - atleten ska köra på ett motstånd av 170% av vo2max i 20 sek, vila 10 sek, 8 gånger.

Det är 510 watt för mig. Mitt 30s-max är 750, men då behövdes nån minut av flåsande i horistontalläge innan jag var människa igen. Tabata är vansinnigt hårt.

tjing
2013-10-26, 17:35

När man använder samma muskelgrupper, i alla fall.

trkm
2013-10-26, 22:38
Okej tack för svaren! Har ytterligare en fråga som dock handlar om något helt annat. Jag anar att jag kan lida av saltbrist, dricker enorma mängder vatten varje dag och detta förstör ju saltbalansen i kroppen. När man har saltbrist så går man upp i vikt eftersom kroppen har svårt att göra sig av med vätskan när det är så lite salt i kroppen. Detta är en ren gissning men kan någon rätta mig?

tjing
2013-10-27, 07:38
Efter styrketräning finns det inte en chans att det går att köra tabata-intervaller. Det är ett specifikt program - atleten ska köra på ett motstånd av 170% av vo2max i 20 sek, vila 10 sek, 8 gånger.

Det är 510 watt för mig. Mitt 30s-max är 750, men då behövdes nån minut av flåsande i horistontalläge innan jag var människa igen. Tabata är vansinnigt hårt.

Det här nog det största problemet, d v s att det är tufft att köra intervaller efter ett hårt styrkepass. I teorin går det bra, men i praktiken är det pannben och ingen pepp.

Ja, är man ovan så kommer man dö av Tabata. Blodsmak i munnen, brännande lungor och hela baletten.

Morty
2013-10-27, 08:41
Det här nog det största problemet, d v s att det är tufft att köra intervaller efter ett hårt styrkepass. I teorin går det bra, men i praktiken är det pannben och ingen pepp.

Ja, är man ovan så kommer man dö av Tabata. Blodsmak i munnen, brännande lungor och hela baletten.

Och kan man inte nå rätt intensitet på intervallerna är det värdelöst. Jävilgt jobbigt men low reward.

tjing
2013-10-27, 09:28
Ja, det är snudd på tortyr med dylik träning.

grisbil3n
2013-10-29, 12:02
Med hur många timmar bör man separera styrka och kondition passen? Ett dygn typ? Om man har tid att vara "optimal" vill säga.

sigill
2013-10-29, 12:09
Med hur många timmar bör man separera styrka och kondition passen? Ett dygn typ? Om man har tid att vara "optimal" vill säga.

Det är dosrelaterat. Något exakt svar tror jag inte finns. Men försök träna styrka och kondition på olika dagar.

Personligen tror jag att det är ganska lätt att behålla muskelmassa även om man kör båda träningsformer samma dag. Att däremot bygga mer muskelmassa med ett sådant upplägg blir nog svårare. Men det hänger förstås på gener, utgångsläge, kost, sömn osv.

grisbil3n
2013-10-29, 15:26
Det är dosrelaterat. Något exakt svar tror jag inte finns. Men försök träna styrka och kondition på olika dagar.

Personligen tror jag att det är ganska lätt att behålla muskelmassa även om man kör båda träningsformer samma dag. Att däremot bygga mer muskelmassa med ett sådant upplägg blir nog svårare. Men det hänger förstås på gener, utgångsläge, kost, sömn osv.

Anade det, tackar.