handdator

Visa fullständig version : Har vi några doomsday preppers här?

Captainwide
2013-10-22, 19:47
Har ett tag nu kikat på ett program som kallas för "doomsday preppers". Detta program visar hur människor förbereder sig på deras domedagsteori. De lägger kopiösa mängder tid och pengar åt detta. Så då kommer min fråga, har vi några sådana här på forumet? ;)

eSnhRUg7w9k

knuckles
2013-10-22, 19:54
Nej, att dom ens orkar.

Captainwide
2013-10-22, 20:00
Domedagen är oundviklig, fast rätt ovärt om det inte händer någon gång under vår livstid. :D

knuckles
2013-10-22, 20:02
Hur kan man ens förbereda sig för en domedag? Är inte det oundvikligt ändå?

Captainwide
2013-10-22, 20:18
Jo men jag tror det tänker mer på ett scenario där alla ekonomier kollapsar och full anarki börjar råda, tredje världskriget eller där ett virus bryter ut. Inte nödvändigtvis ett scenario där världen går under på en dag! :)

R Scarpa27
2013-10-22, 20:20
javisst 1000 burkar konservmat på vinden.
haha tanken har faktist slagit mig =)...

Nordenator
2013-10-22, 20:24
Jag har sex stycken Westvleteren 12 i mitt förråd. Ska vi alla dö ska åtminstone jag dö lycklig.

Inte på något vis relaterat till en någon profetia. Bara allmänt bunkrande.

Fredszky
2013-10-22, 20:25
Fredszky reporting in!

knuckles
2013-10-22, 20:26
Har ett par bullens varmkorv i källaren.

VikG
2013-10-22, 21:11
Jag är väl förberedd.

Ronn
2013-10-22, 21:13
Japp! Förbereder mig genom att leva livet medan det varar. :D

R Scarpa27
2013-10-22, 21:22
zombie attacks plz =D...
vad tror ni generellt, kommer det komma någon ny form a pesten version 2 som sprids snabbt och vi inte har läkemedel för för stunden?
så folk dör i massor, och man stänger inne sig med munskydd osv allt för att överleva?

eller? :D
http://images.wikia.com/terminator/images/archive/4/49/20100204104618!Terminator.jpg

Määng
2013-10-22, 21:35
Jag tror de aktiverar SkyNet. :(

Philley
2013-10-22, 21:39
Det var ju någon på forumet som postade en lång text om hur hjälplösa vi är utan elektrisitet. Och just det har jag reflekterat över smått, att skaffa grundläggande kunskaper för överlevnad osv. Men inga matlager eller liknande.

Exdiaq
2013-10-22, 21:49
Ge mig kraft...

filmjölk
2013-10-22, 21:54
Jag är fet och behöver väldigt mycket mat för att fungera, och har dåligt tålamod, så jag får nog satsa på att samla vapen för plundring och rån och räkna med att någon annan odlar, jagar, bygger, samlar, sparar etc.

"Min sort" brukar det iofs sluta illa för i alla sådana filmer. :D

dared
2013-10-22, 21:57
Skönt att det äntligen finns en tråd där man kan gå ut öppet med att man preppar!

XXXL
2013-10-22, 22:01
Jag skulle vilja preppa men inte med mat, har funderat på att bygga nått enklare hus (typ koja) mitt ute i skogen som man kan sticka till om de skulle börja plundras eller bli våldsamt i stan vid en eventuell dommedag. Jag tror att om dagen kommer så är allt man behöver göra ligga lågt och vänta ut tills de blåser över, vapen och sånt kommer nog inte behövas utan fly undan, gömma sig och vänta ut det är nog ett vinnande koncept.

G_lund
2013-10-22, 22:23
Jag skulle vilja preppa men inte med mat, har funderat på att bygga nått enklare hus (typ koja) mitt ute i skogen som man kan sticka till om de skulle börja plundras eller bli våldsamt i stan vid en eventuell dommedag. Jag tror att om dagen kommer så är allt man behöver göra ligga lågt och vänta ut tills de blåser över, vapen och sånt kommer nog inte behövas utan fly undan, gömma sig och vänta ut det är nog ett vinnande koncept.

Detta har jag också tänkt på.

Vi har en stuga som ligger någorlunda för sig själv ~3-4mil från min vardagliga bostad.

Tyvärr har vi inget rinnande vatten där på vintern men väl vedeldad spis, ved och en större sjö.

Nörden i mig vill bunkra upp stugan med havregryn, pasta, bönor och andra matvaror som håller länge för säg 2 månaders boende där, men jag får aldrig tummen ur.

Galt
2013-10-22, 22:27
Hmmm

Galt
2013-10-22, 22:30
Hoppas kunna hitta och köpa en gammal försvarsmaktsbunker eller liknande utrymme och där bunkra med massvis av burkmat,enklare vapen,basverktyg,vatten,bas litteratur inom ämnen som kemi,fysik,biologi,matematik och sådana där hur man bygger ditt å datt böcker.

z_bumbi
2013-10-23, 06:33
Det var ju någon på forumet som postade en lång text om hur hjälplösa vi är utan elektrisitet. Och just det har jag reflekterat över smått, att skaffa grundläggande kunskaper för överlevnad osv. Men inga matlager eller liknande.

http://www.civil.se/tips-rad/

BlötSnö
2013-10-23, 09:31
Det här tycker jag är väldigt roligt. När hjärnan har tråkigt ibland brukar domedagsscenariot dyka upp och så börjar man planera för skojs skull.
Jag hade dock inte satt mig och tryckt på land om saker och ting gick överstyr.
Då hade det varit mer attraktivt att stjäla en större båt och se till att det fanns mat i den.
Bäst hade varit en Silja Line, men förmodligen hade någon bara blivit en Princess eller segelbåt fattigare. Någon som vet om det gåt att rigga af Chapman, förresten? :d

Matsa
2013-10-23, 09:35
Doomsday preppers - prepping like there's no tomorrow?

Juxta
2013-10-23, 09:37
http://www.civil.se/tips-rad/

Haha, det här är ju helt underbart. Låter som studentrecept. :D

http://www.civil.se/tips-rad/matrecept/

sigill
2013-10-23, 09:59
Konserver är ju självklart. Men ifall en sådan situation inträffar har väl tredje världskriget startat, och ifall det blir "atomvinter" går det inte att odla något i Sverige på flera år förmodligen. Om behovet fanns så skulle det alltså vara bra att lagra massvis med torrvaror i form av ris, pasta, nyponsoppa, oljor, torkad frukt och konserver av alla det slag. Helst i något öde skjul eller bunker där man kan undgå upptäckt.

Får kompletteras med rötter (mjölkört, bladvass typ) och ett och annat vilt om tillfälle ges. C-vitaminbrist undviker man genom att koka te på gran- eller tallbarr.

spoon
2013-10-23, 10:08
Doomsday preppers=Folk som preppar bola som att det inte fanns en morgondag?

nitz
2013-10-23, 11:02
Jag har sex stycken Westvleteren 12 i mitt förråd. Ska vi alla dö ska åtminstone jag dö lycklig.

Inte på något vis relaterat till en någon profetia. Bara allmänt bunkrande.

Sex stycken?!
You bastard :D

DPahkamaa
2013-10-23, 11:36
http://cdn3.sbnation.com/imported_assets/480680/9780061998256.jpg

Sjukt rolig läsning.

AronP
2013-10-23, 14:23
Imponerade över vilka pengar vissa satsar ändå. Sista paret i TS klipp verkade ju lagt ut en hel del. Lite roligt dock att dom byggde värsta uppfällbara trappan och sedan hade en tunn trädörr på baksidan :)

För övrigt så kommer nog saker skita sig förr eller senare. När maten sinar och folk blir desperata så kommer dom ta till drastiska metoder.

XXXL
2013-10-23, 15:23
För övrigt så kommer nog saker skita sig förr eller senare. När maten sinar och folk blir desperata så kommer dom ta till drastiska metoder.

Det är därför man ska sticka från stan, ut i vildmaken där de inte finns vägar och dit ingen kan nå en.

PowPow
2013-10-23, 15:58
Det är därför man ska sticka från stan, ut i vildmaken där de inte finns vägar och dit ingen kan nå en.

Om du kan ta dig dit, vad får dig då att tro att andra inte kan ta sig dit?

Tycker standardlösningen är att dra ut i skogen för där är ingen. Själv stannar jag i stan. Alla andra lär ju kuta omkring och äta varandra i skogen :D

AronP
2013-10-23, 16:00
Ö känns ju som the way to go.

Nordenator
2013-10-23, 16:10
Sex stycken?!
You bastard :D

Booyah :D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

XXXL
2013-10-23, 16:25
Om du kan ta dig dit, vad får dig då att tro att andra inte kan ta sig dit?

Tycker standardlösningen är att dra ut i skogen för där är ingen. Själv stannar jag i stan. Alla andra lär ju kuta omkring och äta varandra i skogen :D

Skogen är stor nog för alla, tänk dig själv att du vandrar genom skogen i säg 1 vecka, jag tror risken är minimal för att nån annan kommer vandra i 1 vecka, och hamna på exakt samma ställe.

Alexton
2013-10-23, 16:35
Det enda man behöver ha fixat är en pistol med 1 skott. Då har man åtminstone valmöjligheten att gå ut när man själv känner för det.

tjing
2013-10-23, 16:41
Jag förbereder mig ständigt på utbredd slöhet på gymmet genom att slänga runt tunga vikter.

XXXL
Det enda man behöver ha fixat är en pistol med 1 skott. Då har man åtminstone valmöjligheten att gå ut när man själv känner för det.

Jag har hört att man ska ha minst 2, för om de första skottet går rakt igenom och man ligger och lider.

tjing

"Gå ut"... dsjaskdjkasjdklasjd

"Go out", någon? Vi pratar svenska i Sverige. Du kan gå ut och köpa en back coca-cola i affären när du vill, men du går inte ut från livet.

Exdiaq
2013-10-23, 18:53
Skogen är stor nog för alla, tänk dig själv att du vandrar genom skogen i säg 1 vecka, jag tror risken är minimal för att nån annan kommer vandra i 1 vecka, och hamna på exakt samma ställe.

Stor nog att vistas i, men inte stor nog att överleva i. Behövs rätt många hektar för att en familj jägare/samlare ska kunna klara sig. Gäller det längre norrut krävs betydligt fler hektar, mer kunskap och mer arbete för att överleva.

tjabon
2013-10-23, 19:23
Laddar ner S02E01 nu.
Ska bli intressant! :d

Stefan J
2013-10-23, 21:15
Haha, när jag först såg trådtiteln trodde jag att det var nån ny term för byggare som kurar riktigt hårt. :)

XXXL
2013-10-23, 21:21
Stor nog att vistas i, men inte stor nog att överleva i. Behövs rätt många hektar för att en familj jägare/samlare ska kunna klara sig. Gäller det längre norrut krävs betydligt fler hektar, mer kunskap och mer arbete för att överleva.

Bara sticka till nått vilttätt område med bra vatten :) Ibland får man ju inte göra det svårare än att människan faktiskt levde såhär en gång i tiden

R Scarpa27
2013-10-23, 21:24
min dröm är ett hus som batmans... hemlig rum med massa prylar osv.

R Scarpa27
2013-10-23, 21:25
Bara sticka till nått vilttätt område med bra vatten :) Ibland får man ju inte göra det svårare än att människan faktiskt levde såhär en gång i tiden

tråkiga är bara att 1% av jordens vatten är drickbart utan rening. =O

narcissisten
2013-10-23, 21:39
Om man tittar till mitt förråd med proteinpulver så hade man ju lätt kunnat tro att jag var en doomsday prepper, men nej, så är inte fallet.

Exdiaq
2013-10-23, 21:41

Nej, det är inte bara att sticka till ett vilttätt område. Vilttäta område är ofta vilttäta då en grupp jägare bedriver god viltvård. Lycka till att komma där och tjuvjaga med livet i behåll.

Pyrschjakt är dessutom inte lätt. Det kräver goda teoretiska och praktiska kunskaper om arten, marken och skytte. Att komma till skott i skog utan en kompetent drivande/stötande/ställande hund kan vara väldigt svårt.

Människan ÖVERLEVDE såhär en gång i tiden. Men det finns anledningar till att inga större framsteg gjordes när vi gjorde det: det kräver tid, kunskap och jäkla massa arbete. Det är ett heltidsengagemang i många år för att komma till en nivå då man kan överleva på egen hand.

Till övriga tomtar som romantiserar kring detta trams-program och liknande: börja med att lära er hur man gör upp en eld ("Eld: flammor och glöd - samisk eldkonst" samt "Ved: allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ" rekommenderas), bygga skydd (material i naturen och att ha hemma, knopar m.m.) och hitta rent, drickbart vatten. Lars Fälts böcker ska vara bra. SAS Survival Guide är också läsvärd.

R Scarpa27
2013-10-23, 21:42
Om man tittar till mitt förråd med proteinpulver så hade man ju lätt kunnat tro att jag var en doomsday prepper, men nej, så är inte fallet.

fallet är bara att du är en hell of a doomsday proteinpulver missbrukare :d

*popcorn*

Fredszky
2013-10-23, 21:49

Idag har vi har noll lärdom om hur man "live of the land".

Om inte Ica slår upp dörrarna klockan 09.00 i vanlig ordning så börjar jag gråta.

Exdiaq
2013-10-23, 21:50
Det är också en jäkla skillnad på att tillfälligt överleva och varaktigt överleva (survivability vs durability). Förstnämnda är det inte många som klarar av en längre tid. Sistnämnda kräver stabilitet och kontroll i ens närområde.

BlötSnö
2013-10-23, 23:24
tråkiga är bara att 1% av jordens vatten är drickbart utan rening. =O

Vi drar till Finland. Fullt med sjöar. Förmodligen en majoritet med drickbart vatten.

Berguven
2013-10-24, 00:28
Människan ÖVERLEVDE såhär en gång i tiden. Men det finns anledningar till att inga större framsteg gjordes när vi gjorde det: det kräver tid, kunskap och jäkla massa arbete. Det är ett heltidsengagemang i många år för att komma till en nivå då man kan överleva på egen hand.

Visst krävs det nog en del erfarenhet, men arkeologerna är faktiskt rörande överens om att det var väldigt mycket slappare att leva som jägare/samlare än som jordbrukare.

Exdiaq
2013-10-24, 00:43
Visst krävs det nog en del erfarenhet, men arkeologerna är faktiskt rörande överens om att det var väldigt mycket slappare att leva som jägare/samlare än som jordbrukare.

Jag vet.

sigill
2013-10-24, 06:08
Vi drar till Finland. Fullt med sjöar. Förmodligen en majoritet med drickbart vatten.

Det mesta av vattnet går att dricka från sjöar här i Sverige också bara man kokar det först. I fjällregionerna behövs inte ens det. Det är mest i södra Sverige det kan finnas risk för parasiter, eller att vattnet är övergött.

Som jag ser det är mat ett stort problem på längre sikt i en sån situation. Det finns inte så mycket vilt att jaga heller om alla skulle börja med det.

Berguven
2013-10-24, 10:37
Jag vet.

Då är du med på att det inte alls krävdes en jäkla massa arbete?

XXXL
2013-10-24, 15:33
Lars Fälts böcker ska vara bra. SAS Survival Guide är också läsvärd.

Kan även passa på att rekomendera Ray Mears och Les Stroud, två av mina personliga favoriter.

Finns mycket på youtube.

Låt han hållas, vi ska inte vara onda mot de som redan har blivit straffade.

drakfelt
2013-10-24, 16:02
Om jag hade haft råd att doomsdaypreppa så hade den snarare varit en ekonomisk doomsday jag preppat för, värdeskåp med guld är bland det första jag hade skaffat.

Fredszky
2013-10-24, 16:07

Lite annorlunda utgångslägen, vid slutet av stenåldern var vi i Sverige ca 25 000, och det fanns gott om vilt och fiske. Dessutom visste man hur man jagade med enkla redskap.

Idag är vi ca 9 617 000 och det finns inte lika gott om vilt och fiske, och sätter du en representativ människa ute i skogen har hon väldigt liten kunskap om hur hon överlever även om naturresurserna skulle finnas.

Berguven
2013-10-24, 17:00
Lite annorlunda utgångslägen, vid slutet av stenåldern var vi i Sverige ca 25 000, och det fanns gott om vilt och fiske. Dessutom visste man hur man jagade med enkla redskap.

Idag är vi ca 9 617 000 och det finns inte lika gott om vilt och fiske, och sätter du en representativ människa ute i skogen har hon väldigt liten kunskap om hur hon överlever även om naturresurserna skulle finnas.

Jag håller helt med. Jag tyckte bara påståendet om att människans utveckling hölls tillbaka pga arbetsbördan i ett jägarsamhälle verkade vara helt fel.

Berguven
2013-10-24, 17:01
Kan även passa på att rekomendera Ray Mears och Les Stroud, två av mina personliga favoriter.

Finns mycket på youtube.

Låt han hållas, vi ska inte vara onda mot de som redan har blivit straffade.

Jag tror att han rätt i huvuddelen av hans argument.

Exdiaq
2013-10-24, 17:55

Jag håller helt med. Jag tyckte bara påståendet om att människans utveckling hölls tillbaka pga arbetsbördan i ett jägarsamhälle verkade vara helt fel.

Beror på. Bra utgångsläge = "lite" arbete. Dåligt/försämrat utgångsläge = väldigt mycket arbete. Säkerheten och möjligheten att planera var mindre = sämre möjlighet att utvecklas.