handdator

Visa fullständig version : Surfplatta, iPad vs Android?

asdzxc
2013-10-22, 16:26
Är i behov av att skaffa en surfplatta. Kan nada om ämnet då jag är tämligen ointresserad av teknik. Men skolgången "kräver" tillgång till nät, föreläsningar, scheman mm och jag är för gammal för att sitta och glo detta på mobilen, behöver nåt större. Samtidigt är laptopen för knölig att ta med. Ja, ni fattar.

När jag ändå tänker köpa en känns det dumt att köpa nåt billigt skräp som meningslöst. Men jag vill förstås inte slänga onödiga pengar på grejer vars funktioner jag knappt nyttjar.

Så användingsområdet är:
-Föreläsningar --> Bör kunna anteckna i dessa filer.

-Mailåtkomst/Internet. Hur funkar det här med 3g-stöd osv? Förstår mig inte på't. Om den INTE har det, måste man förlita sig på Wi-fi då? och om den HAR 3g-stöd, behöver man då ett abonnemang till detta?

-Se på film på ex tågresor. Helst kompatibelt till att filmerna dras ned från en PC hemma, och sedan förs över till plattan. Funkar iPad då? Till en PC vill säga.

Nå, som ni ser är mina krav inte jättehöga. Men däremot så uppskattar jag prylar som är snabba, inte laggar, inte kraschar och med bra batteritid. Så kanske blir de dyra grejerna ändå då?

Och hur stårs sig iPad 4 vs Galaxy Tab 3 vs Galaxy Note 10.1?
Har läs speccsen på alla, men det säger mig tyvärr väldigt lite.

asdzxc
2013-10-22, 16:27
Tillägg:
Verkar vara ett apple-event idag.

Om en ny platta presenteras, när är det rimligt att den kommer till sverige?
Samt, när är det rimligt att priserna droppar på nuvarande iPads?
Eller gör dem de inte alls /först när de nya står i hyllorna?

Fredriiik
2013-10-22, 16:30
Ipad - helt låst
Android - mindre låst
Windovsplatta - helt fri

Jag har haft alla tre varianter i jobb och med Android kan du skicka över dina filer med bluetooth istället för att behöva fixa med itunes å skit. Men windovsplattan har usb-port och är jävulskt smidig och word och allt sånt för anteckningar förljer med direkt från början.

Mitt råd: Windovsplatta!

HVR
2013-10-22, 16:33
+1 på windowsplatta

asdzxc
2013-10-22, 16:36
Ipad - helt låst
Android - mindre låst
Windovsplatta - helt fri

Jag har haft alla tre varianter i jobb och med Android kan du skicka över dina filer med bluetooth istället för att behöva fixa med itunes å skit. Men windovsplattan har usb-port och är jävulskt smidig och word och allt sånt för anteckningar förljer med direkt från början.

Mitt råd: Windovsplatta!

Inga USB på android alltså? Verkar puckat.
Windows har jag inte ens tänkt på.
Är det bra skit alltså? För själv som växt upp under 90-talet är ju van över att man ska spy galla över windovs och IE :)

Juxta
2013-10-22, 16:42
Det viktigaste som skiljer en iPad från en Windows-platta är att Windows-plattan kan du stoppa in USB-minnen i. Vilket är guld värt om man ska ut och resa, så slipper man fylla iPaden med videoformat som Apple vill att man synkar över deras skitiTunes.

LadyG
2013-10-22, 16:43
+1 på Windowsplattan

WHITEFOLKS
2013-10-22, 16:46
Kan iofs tänka mig att många androidenheter har USB OTG så det är nog lite skitsamma.

Nordenator
2013-10-22, 16:47
Vad är låst med android? Jag rullar en Galaxy Tab 2 10" med CyanogenMod 10.2. Fungerar hur bra som helst. Vad jag skulle med en USB-port till vet jag inte heller. 32 GB microSD räcker rätt bra, och även om jag hade haft möjlighet till att föra över filer med ett USB-minne hade det aldrig hänt då det är enklare med FTP, dropbox och liknande.

3g och liknande känns som en aningen onödig utgift då man bara kan dela uppkopplingen från sin telefon då man inte sitter i närheten av något wlan.

awesomooo
2013-10-22, 16:51
iPad, den känns inte lika smäckig som dom andra.

inb4 shitstorm

awesomooo
2013-10-22, 16:53
Ne men vänta med köp och kolla vad Apple har att visa idag.

hurril
2013-10-22, 17:08
Ni tre som snackar om windows-plattan måste fan vara pårökta.

mangemani
2013-10-22, 17:11
Inga USB på android alltså? Verkar puckat.
Windows har jag inte ens tänkt på.
Är det bra skit alltså? För själv som växt upp under 90-talet är ju van över att man ska spy galla över windovs och IE :)

jo,klart det finns USB på androiden, men det är smidigare att skicka filer genom BT istället för att behöva koppla in USB kabeln varje gång.

Dennis93
2013-10-22, 17:15
Kan nada om ämnet då jag är tämligen ointresserad av teknik.

Vad är låst med android? Jag rullar en Galaxy Tab 2 10" med CyanogenMod 10.2.

Vad gör den modden? Är det knepigt att "installera" kan isåfall tänka mig att det är nåt TS skulle tycka vara jobbigt då de flesta som inte är så dator/teknik-intresserade tycker sånt där moddande är för knepigt/jobbigt/svårt/bökigt osv.

hurril
2013-10-22, 17:19
Android är så sjukt bra och öppet att man måste byta ut det =)

Nordenator
2013-10-22, 17:26
Vad gör den modden? Är det knepigt att "installera" kan isåfall tänka mig att det är nåt TS skulle tycka vara jobbigt då de flesta som inte är så dator/teknik-intresserade tycker sånt där moddande är för knepigt/jobbigt/svårt/bökigt osv.

Att jag får en nyare androidversion än vad som vore möjligt med att bara köra på samsungs uppdateringar, samt att jag får lite mer frihet då det rör sig om vad som finns på den då en hel del onödigt skräp är borttaget. Givetvis inget krav, men man får lite bättre flyt. Jag hade inte köpt en Tab 2 om jag inte fått den så billigt som jag fick, däremot. Det är mycket bättre flyt i 3:an. Jag betalade däremot 1700 kr för en 10" - vilket talade mer för den än 3:an då.

Myschly
2013-10-22, 17:30
Har en ASUS Transformer Prime och är rätt besviken på den, men android har potential till grejer som iPads inte klarar av. iPad är lättare när man inte vill nåt "utanför ramen", men när du vill nåt utöver hur de tänkt är det ett helvete. Har inte testat Windows, men det låter som att du vill ha en Android.

thenut
2013-10-22, 17:42

Varför? Har inte testat nån så är nyfiken

Dreas
2013-10-22, 17:47
Android är så sjukt bra och öppet att man måste byta ut det =)Skärp dig! :)

Jag investerade lite snabbt i en Nexus 7 i mitten av sommaren för att se på film när jag åkte till Turkiet.

Det passade den alldeles utmärkt till. Koppla in USB-sladden i datorn, dra över det du vill ha. Ladda hem MX-player och du kan se på 720p-material och även 1080p. Stöd för texter mm. Ville kunna koppla in min externa hårddisk till N7an, en app senare och en USB-sladd som hade rätt ändar så kunde jag se på film från den externa hårddisken.

Den nya Nexusen har ju släppts nyligen också.

Är fokus se på film samt göra enklare saker i mailen så skulle jag lätt valt en androidplatta. För 1500 får du en begagnade N7. För 2400 får du en ny av årets modell.

För anteckningar har jag ingen åsikt även om jag tror att Ipad gör sig bättre där.

JGL
2013-10-22, 17:53
Jag tror du kommer känna dig låst med en iPad.
Det är inte så upphetsande att föra över filmer till en iPad.

Vill du ha USB så kan du köpa en OTG-> USB för typ 18 kr via ebay.

R Scarpa27
2013-10-22, 18:08
inte så stor kunskap, men en nära kompis köpte windows platta och sålde ipaden.
bästa han gjort sa han windows plattan är han mkt mer nöjd med.

en samsung köpte han.

HVR
2013-10-22, 18:11

Skärp dig nu :) Att döma av det plötsliga påhoppet och dåliga motiveringen antar jag att du står med tassarna i äpplepåsen?

För att motivera; Windowsplattorna är hårdvarumässigt de mest kraftfulla plattorna du får tag i. Surface Pro och Surface Pro 2 har specs som de flesta kraftfullare ultrabooks. Du kan köra hela windows-sviten med program, powerpoint, office, photoshop, you name it. Det är inte låst och fult som iOS, och det krävs inte 100 timmars konfigurering för att få det att lira som andriod :) Windows 8.1 är riktigt smutt med pekskärms interface. Ifall du skall ha den till skolarbete är One Note guld värt också (något som jag tycker MS har lyckats riktigt dåligt med att faktiskt kommunicera).

De kostar förvisso som en laptop, men lite beroende på vad man skall använda plattan till så tycker jag det är värt det. Har man plattan som leksak att spela angrybirds på duger en iPad fint (fast hellre en andridplatta isf), men skall man utföra någon typ av produktivt arbete är windowsplattorna överlägsna p.ga kompabilitet, specifikationer och utökningsmöjligheter.

awesomooo
2013-10-22, 18:12
Vad menar ni med att man känner sig låst med iPad? iTunes är lite knäppt svar ja men när man väl förstått sig på skiten så är det inga problem alls. 98% av världens iPad-ägare använder sin iPad till att surfa, kolla på youtube/netflix eller spelar lite spel.

Tycker det där med att man blir "låst" av Apples grejer är ett dåligt argument för man inte ska köpa deras produkter. Precis som folk som gnäller på biltillverkare när dom kommer med en ny sportbil utan manuellåda och det blir världens jävla shitstorm fast 99% av alla som gråter aldrig någonsin kommer äga just den bilen.

Dreas
2013-10-22, 18:16
Specifikationer är väl numera extremt förlegat. Så länge man inte tänker köra tunga applikationer så är det ju rätt värdelöst att titta på. Och även då behöver det inte betyda något.

Jag vet inte vad du behöver konfigurera på en Androidlur, kan du berätta? :p Det går att konfigurera ruggigt mycket, om man vill dock.

hurril
2013-10-22, 18:17
Skärp dig nu :) Att döma av det plötsliga påhoppet och dåliga motiveringen antar jag att du står med tassarna i äpplepåsen?

För att motivera; Windowsplattorna är hårdvarumässigt de mest kraftfulla plattorna du får tag i. Surface Pro och Surface Pro 2 har specs som de flesta kraftfullare ultrabooks. Du kan köra hela windows-sviten med program, powerpoint, office, photoshop, you name it. Det är inte låst och fult som iOS, och det krävs inte 100 timmars konfigurering för att få det att lira som andriod :) Windows 8.1 är riktigt smutt med pekskärms interface. Ifall du skall ha den till skolarbete är One Note guld värt också (något som jag tycker MS har lyckats riktigt dåligt med att faktiskt kommunicera).

De kostar förvisso som en laptop, men lite beroende på vad man skall använda plattan till så tycker jag det är värt det. Har man plattan som leksak att spela angrybirds på duger en iPad fint (fast hellre en andridplatta isf), men skall man utföra någon typ av produktivt arbete är windowsplattorna överlägsna p.ga kompabilitet, specifikationer och utökningsmöjligheter.

Men du *VILL* inte köra de sakerna med touch-skärm eftersom de inte är gjorda för det. Läs vad som skrivs i reviews skrivna av icke-windowsfolk om Windows-plattorna. Se hur få som säljs. iOS är inte låst mer än de andra, det där är mest bullcrap. Exakt vad är låst?

Hårdvaruspecar är opium för män och nördar som inte använder grejerna. Du säljer inte en resa till Sicilien med vilket märke och vilken effekt flygplanets motorer har eller genom att säga: Där kan du äta köttbullar och lingonsylt tills du storknar.

Jag vill för fan ha BRA grejer med BRA innehåll som inte strular.

hurril
2013-10-22, 18:17
inte så stor kunskap, men en nära kompis köpte windows platta och sålde ipaden.
bästa han gjort sa han windows plattan är han mkt mer nöjd med.

en samsung köpte han.

En windows-platta från Samsung?

TranceII
2013-10-22, 18:36
Men du *VILL* inte köra de sakerna med touch-skärm eftersom de inte är gjorda för det. Läs vad som skrivs i reviews skrivna av icke-windowsfolk om Windows-plattorna. Se hur få som säljs. iOS är inte låst mer än de andra, det där är mest bullcrap. Exakt vad är låst?

Hårdvaruspecar är opium för män och nördar som inte använder grejerna. Du säljer inte en resa till Sicilien med vilket märke och vilken effekt flygplanets motorer har eller genom att säga: Där kan du äta köttbullar och lingonsylt tills du storknar.

Det kan vara något så enkelt att man gillar Windows bättre än andra operativ och/eller gillar hårdvaran mer. Jag kör t.ex. Windows på min iMac eftersom jag helt enkelt ser det som ett bättre operativssystem.

Jag skulle nog också även välja en Windows-platta då jag tycker de börjar få iordning på allt nu och att göra enklare saker i t.ex. Excel fungerar väldigt smidigt med pekplatta.

Reviews säger ungefär samma sak som de gör när det gäller Nokia-telefoner. + för hårdvara och OS och - för app-utbudet.

tp_88
2013-10-22, 18:43
Android är så sjukt bra och öppet att man måste byta ut det =)
Cyanogenmod är Android. Att det finns tillverkare som skickar ut dåligt egensnickrade versioner är ju inte primärt Androids fel.

___

Min standard rekommendation är Nexus 7 om det räcker med en 7"are. Den nya modellen, om inte den gamla reas ut ordentligt.

Föreläsningsanteckningar låter jag någon annan svara på.

Det finns ofta en modell med 3/4G, och en utan. Det kräver dock ett extra dataabonnemang eller ett tvilling-SIM. Har du med dig en smartphone som kan agera hop spot så tycker jag det är smidigare, och så kan du ofta spara en tusenlapp eller så på plattans inköpspris. Är det en Androidtelefon så kan man sätta igång hot spot med en knapptryckning, vet inte hur det är i iOS.

Videostödet skulle jag säga är bättre till Android, eller har varit tidigare. Smidigast tycker jag att man överför filer från PC via wifi-nätverket hemma och t.ex. Solid Explorer eller liknande app.

Är 7" för litet så finns Nexus 10, den kommer med största sannolikhet snart att ersättas av en uppdaterad modell så det känns inte riktigt som köpläge om den inte reas ut rejält.

Samsung tycker jag generellt sett illa om, men Note 10.1 är säkert helt ok.

Dreas
2013-10-22, 18:43

Jag vill för fan ha BRA grejer med BRA innehåll som inte strular.Överföring till plattan, uppladdning av videoklipp till annat än youtube.

Om man ska vara petig, konfiguration av hemskärm men det är en rätt liten löjlig detalj.

Jag har inte haft något strul med min platta. Har du testat något ur Nexusserien? :)

Jag tror Windowsplatta i detta fall är en platta som kör Windows RT.

HVR
2013-10-22, 18:44

Jamen kära du, anledningen till att man (DU) inte vill köra tunga program på din lilla platta är ju för att den inte KLARAR av det :) Det problemet hade du sluppit med en rejäl windowsplatta. Men OK.

Ja just ja, "se hur många som säljs". Bra argument, då kan vi dra slutsatsen att Justin bäver gör den bästa musiken också, han säljer ju uppenbarligen mest?

Kom igen, vakna nu! Ingen har väl påstått att det är hårdvaruspecarna i sig som är åtråvärda, det är ju naturligtvis vad de tillåter dig att göra som är poängen. Den dagen du kan köra photoshop, programmera, göra CAD eller vad som helst som inte faller under kategorin "leka" så kanske ipad är ett alternativ.

Tips från coacen: Bara för att det finns en touch-skärm på plattan så måste man inte använda den som en touch. Fungerar utmärkt att köra windowsplattan med mus och tangentbord också i de program som man föredrar... Eller jaha, det gick visst inte heller med en iPad.

Vill du har BRA grejer med BRA innehåll är det ju dessto större anledning att inte köpa en applepryl. Då får du ju GAMLA grejer med PUTSAD yta och BEGRÄNSAR vilket innehåll du kan ta del av (vilken funktion tillför capslock förresten?)

Eller äeh, vi skiter i det. Dethär kommer man ju aldrig överens om. Mitt råd till TS (och uppenbarligen ett antal andra också) är: Skall du göra något annat än leka och slösurfa så överväg windowsplattorna.

r1kkie
2013-10-22, 18:45
-UGxKX6IU1U

wE7AQY5Xk9w

PS: Kan inget om ämnet...

Olegh
2013-10-22, 18:49
Är jag på något sätt låst till iTunes om jag skaffar en padda? Kan jag överföra musik och filmer (i valfritt format) till en egen mappstruktur och sedan spela upp med valfri app?

Kan jag accessa och öppna filer (med ändamålsenlig app) om de är utdelade på en windows-dator, via Samba?

Ett litet förbehåll på full kompatibilitet med word och excel-filer också, men det är ju varken plus eller minus jämfört med Android.

Dreas
2013-10-22, 18:54
Är jag på något sätt låst till iTunes om jag skaffar en padda? Kan jag överföra musik och filmer (i valfritt format) till en egen mappstruktur och sedan spela upp med valfri app?

Kan jag accessa och öppna filer (med ändamålsenlig app) om de är utdelade på en windows-dator, via Samba?

Ett litet förbehåll på full kompatibilitet med word och excel-filer också, men det är ju varken plus eller minus jämfört med Android.Inte som default om jag förstått det rätt.

Well, Microsoft har ju släppt Officepaketet till Android, men det kanske finns till iOS med?

asdzxc
2013-10-22, 18:56

Ett litet förbehåll på full kompatibilitet med word och excel-filer också, men det är ju varken plus eller minus jämfört med Android.

Undrar du dessa frågor eller är de retoriska?
Kan man alltså inte importera och öppna musik/filmer i andra format än iTunes?

Olegh
2013-10-22, 19:01

Jag misstänker att detta är begränsningar som jag isf. skulle se som nackdelar. Det är ingenting jag vet. På Dreas låter det ju som att det krävs JB för att slippa iTunes.

King Grub
2013-10-22, 19:02
iTunes gör att en iPad går bort direkt. Hata iTunes.

Fredriiik
2013-10-22, 19:04

du får konvertera dem så ditt kära itunes kan läsa det. Och glöm inte det helt öppna programmet itunes. gudarnas svar på bra program!

Hurril du snackar så jävla mycket skit om att windovs eller android är lika låst som ipaden. Helt stock från butik kan du göra sååå mycket mer med en windovsplatta.

Det roliga är att du vet om det också.

Fredriiik
2013-10-22, 19:04
iTunes gör att en iPad går bort direkt. Hata iTunes.

säg det till Hurril ;)

Dreas
2013-10-22, 19:05
Jag misstänker att detta är begränsningar som jag isf. skulle se som nackdelar. Det är ingenting jag vet. På Dreas låter det ju som att det krävs JB för att slippa iTunes.Nej, jag tror att du kan köpa en app för att få det att fungera :)

EnJoker
2013-10-22, 19:05
Är i behov av att skaffa en surfplatta. Kan nada om ämnet då jag är tämligen ointresserad av teknik. Men skolgången "kräver" tillgång till nät, föreläsningar, scheman mm och jag är för gammal för att sitta och glo detta på mobilen, behöver nåt större. Samtidigt är laptopen för knölig att ta med. Ja, ni fattar.

När jag ändå tänker köpa en känns det dumt att köpa nåt billigt skräp som meningslöst. Men jag vill förstås inte slänga onödiga pengar på grejer vars funktioner jag knappt nyttjar.

Så användingsområdet är:
-Föreläsningar --> Bör kunna anteckna i dessa filer.

-Mailåtkomst/Internet. Hur funkar det här med 3g-stöd osv? Förstår mig inte på't. Om den INTE har det, måste man förlita sig på Wi-fi då? och om den HAR 3g-stöd, behöver man då ett abonnemang till detta?

-Se på film på ex tågresor. Helst kompatibelt till att filmerna dras ned från en PC hemma, och sedan förs över till plattan. Funkar iPad då? Till en PC vill säga.

Nå, som ni ser är mina krav inte jättehöga. Men däremot så uppskattar jag prylar som är snabba, inte laggar, inte kraschar och med bra batteritid. Så kanske blir de dyra grejerna ändå då?

Och hur stårs sig iPad 4 vs Galaxy Tab 3 vs Galaxy Note 10.1?
Har läs speccsen på alla, men det säger mig tyvärr väldigt lite.

Har ägt en Androidplatta och idag äger jag en iPad. Båda fungerade mycket bra men överlag får iPaden högre betyg. Ipaden vann mycket på att appar har mycket högre kvalitet (i min jämförelse från förra året)

Hur har du tänkt anteckna på föreläsningarna? Med penna eller tangentbord?

3G ser jag som ganska oanvändbart. När det inte finns WiFi tillgängligt och du måste hålla på med något som inte fungerar på mobilen delar du helt enkelt 3G anslutning från mobilen (fungerar bra med både Android och iOs). Om den har 3G- stöd och du vill använda det måste du ha ett 3G-abb, ja.

Att föra över filmer från dator till iPad är bökigare än till Android, men det fungerar. Jag streamar dock filmer hemifrån till iPaden vilket blir smidigare på alla sätt (om uppkoppling finns).

Sen bör du titt på vilken mobil du använder, iPad + iPhone lirar bättre tillsammans än androidplatta + lur (enligt mig).

Olegh
2013-10-22, 19:08
Nej, jag tror att du kan köpa en app för att få det att fungera :)

Ah, ok. Det är ju förvisso en lustig lösning, men ändå något jag skulle kunna tänka mig att göra.

Nordenator
2013-10-22, 19:08
du får konvertera dem så ditt kära itunes kan läsa det. Och glöm inte det helt öppna programmet itunes. gudarnas svar på bra program!

Hurril du snackar så jävla mycket skit om att windovs eller android är lika låst som ipaden. Helt stock från butik kan du göra sååå mycket mer med en windovsplatta.

Windows! Guinness kan jag förstå att folk stavar fel på, men fönster är snäppet vanligare i normalt språkbruk.

R Scarpa27
2013-10-22, 19:11
En windows-platta från Samsung?

en samsung med windows ja.
Samsung ativ tab 3.
http://www.cnet.de/wp-content/uploads/2013/06/samsung-ativ-tab-3.jpg

asdzxc
Har ägt en Androidplatta och idag äger jag en iPad. Båda fungerade mycket bra men överlag får iPaden högre betyg. Ipaden vann mycket på att appar har mycket högre kvalitet (i min jämförelse från förra året)

Hur har du tänkt anteckna på föreläsningarna? Med penna eller tangentbord?

3G ser jag som ganska oanvändbart. När det inte finns WiFi tillgängligt och du måste hålla på med något som inte fungerar på mobilen delar du helt enkelt 3G anslutning från mobilen (fungerar bra med både Android och iOs). Om den har 3G- stöd och du vill använda det måste du ha ett 3G-abb, ja.

Att föra över filmer från dator till iPad är bökigare än till Android, men det fungerar. Jag streamar dock filmer hemifrån till iPaden vilket blir smidigare på alla sätt (om uppkoppling finns).

Sen bör du titt på vilken mobil du använder, iPad + iPhone lirar bättre tillsammans än androidplatta + lur (enligt mig).

Antagligen med penna och det "inbyggda" tangentbordet.
Bör det påverka mitt val?

Sen har jag iPhone och en PC. Om detta spelar ngn roll.

Olegh
Lik förbaskat blir det lite vått i trosan nu:

11:09 am Not only thinner, but lighter too. New iPad Air is 1.0 lbs versus 1.4 lbs. in old device. Lightest full-size tablet in the world.
11:08 am 7.5mm thin versus 9.4mm for previous version
11:08 am 43% thinner than previous version.
11:07 am 9.7" Retina display. Bezel around it is "dramatically smaller"
11:07 am New name: iPad Air
11:07 am Thinner, lighter, more powerful than ever before. And incredibly, excitingly new in so many ways. It deserves a new name.
11:07 am New launch video showing a redesigned full-size iPad.

http://www.macrumors.com/

EnJoker
2013-10-22, 19:46
Antagligen med penna och det "inbyggda" tangentbordet.
Bör det påverka mitt val?

Sen har jag iPhone och en PC. Om detta spelar ngn roll.

Jag är inte uppdaterad på Android idag men när jag jämförde penn-anteckningsappar förra året var iPadens bättre.

Med Apples ekosystem (telefon+platta) får du många smågadgets som man uppskattar.

Du kommer bli nöjd med vilket system du än väljer (vet dock lite om windowsplattorna). Mina utdaterade erfarenheter skulle säga iPad ändå, överlag mindre strul jämfört med Androidplattor enligt mina erfarenheter. Största nackdelen skulle dock vara att det blir lite struligare att föra över filmer från datorn.

PowPow
2013-10-22, 19:51
Air video funkar bra för video tycker jag.

Jag personligen för så gott som aldrig över filmerna till ipaden, utan streamar dem från mina dator hemma (plex ska lösa detta snyggt också men har inte testat). Men vi har haft den diskussionen här tidigare, och det visade sig att folk inte hade tillgång till Internet. Men vill man fysiskt föra över filmerna på ipaden så går det också att fixa enkelt via airvideo och itunes.

Itunes verkar vara en öm tå för många. Personligen förstår jag inte det riktigt. Det är förvisso bara när jag ska föra över filmer fysiskt till ipaden jag använder det, men så jäkla bakvänt är det väl inte?

1. Flytta filen till film-mappen
2. Tryck på synk.

The horror.

Edit: Det verkar som om plex till och med tillåter en att ladda ner filmerna lokalt på ipaden utan att behöva köra något via itunes:
http://gigaom.com/2012/11/20/plex-ios-sync/

Dreas
2013-10-22, 19:53
Air video funkar bra för video tycker jag.

Jag personligen för så gott som aldrig över filmerna till ipaden, utan streamar dem från mina dator hemma. Men vi har haft den diskussionen här tidigare, och det visade sig att folk inte hade tillgång till Internet. Men vill man fysiskt föra över filmerna på ipaden så går det också att fixa enkelt via airvideo och itunes.

Itunes verkar vara en öm tå för många. Personligen förstår jag inte det riktigt. Det är förvisso bara när jag ska föra över filmer fysiskt till ipaden jag använder det, men så jäkla bakvänt är det väl inte?

1. Flytta filen till film-mappen
2. Tryck på synk.

The horror.Mm, och sen måste du sätta upp Itunes också!

PowPow
2013-10-22, 20:00
Mm, och sen måste du sätta upp Itunes också!

Sätta upp? Var då?

Jag la till en edit också. Plex fixar visst biffen utan itunes, om man föredrar det.
Bara att klicka på de filmerna man vill ha på ipaden. Från ipaden. Jag förstår att det kanske inte är gott nog för folk som får bånge av utforskaren och usb-kablar, men för övriga låter det som är jäkligt smidig lösning imo.

Dreas
2013-10-22, 20:06
Sätta upp? Var då?

Jag la till en edit också. Plex fixar visst biffen utan itunes, om man föredrar det.
Bara att klicka på de filmerna man vill ha på ipaden. Från ipaden. Jag förstår att det kanske inte är gott nog för folk som får bånge av utforskaren och usb-kablar, men för övriga låter det som är jäkligt smidig lösning imo.Ja, installera? Sen måste du väl aktivera Itunes också?

PowPow
2013-10-22, 20:08
Ja, installera? Sen måste du väl aktivera Itunes också?

Ja, om du ska använda itunes och det inte redan är installerat så måste du installera det.

Vad du menar med aktivera vet jag inte, men eventuellt driver du med mig :D

Dreas
2013-10-22, 20:13
Ja, om du ska använda itunes och det inte redan är installerat så måste du installera det.

Vad du menar med aktivera vet jag inte, men eventuellt driver du med mig :DNej, jag driver inte. Jag installerade skiten för att försöka få över lite kontakter ifrån lillebrors Iphöne och fick inte ett enda alternativ. Sa något om "ange kod...bla bla bla".

Hade typ spellistor att synka, inte ett dugg annat.

edit: Orkade inte googla hur man löste det hela med iTunes heller.

MasterChief
2013-10-22, 20:20
Kör Ipad och älskar den. Vill man inte ha Itunes så kör AV Player HD. Bara att föra över som vanligt utan konvertering, antingen med wifi eller tråd.

PowPow
2013-10-22, 20:20
Nej, jag driver inte. Jag installerade skiten för att försöka få över lite kontakter ifrån lillebrors Iphöne och fick inte ett enda alternativ. Sa något om "ange kod...bla bla bla".

Hade typ spellistor att synka, inte ett dugg annat.

edit: Orkade inte googla hur man löste det hela med iTunes heller.

Ingen aning om vad du syftar på här tyvärr /=
Ditt "bla bla bla" ger inte så mycket ledtrådar heller :D

Dreas
2013-10-22, 20:23
Ingen aning om vad du syftar på här tyvärr /=
Ditt "bla bla bla" ger inte så mycket ledtrådar heller :DNej, jag vet inte jag heller. Jag gav upp efter tre försök :p

MasterChief
2013-10-22, 20:23
Hur kan man inte lyckas med Itunes...?

Dreas
2013-10-22, 20:30
Hur kan man inte lyckas med Itunes...?Bra fråga. Installera, koppla i telefon - Inte ha något mer alternativ än spellistor. Svära över att iTunes är skit. Leta lite i de menyer som finns. Svära lite till. Skita i det.

edit: Och då ska vi inte prata om att synka kontakter mellan iOS och en Androidlur! Det borde iofs vara rätt enkelt bara man har gjort det en gång.

PowPow
2013-10-22, 20:34
Nej, jag vet inte jag heller. Jag gav upp efter tre försök :p

Testade att koppla min iphone till min dator och jag behövde inte ange någon kod så vet inte vilken kod som åsyftas. Jag kom åt att synka kontakter.

Det enklaste sättet att jobba med kontakterna är dock att gå in på icloud.com och logga in med sitt appleID, så finns alla ens kontakter där, och man kan exportera enskilda (eller alla) kontakter enkelt.

Edit: Det borde vara lösningen till din edit också. Markera alla kontakter på icloud.com och välj exportera. Importera sen på androidtelefonen.

hurril
2013-10-22, 20:47

Men skämtar du? Läs reviews om vad folk tycker om respektive enhet istället för att gapa på om saker du hört eller Vet(tm).

Att inte använda en bra enhet med bra innehåll för att man ogillar iTunes är faktiskt rätt korkat. Om du inte kan se att _det_ är fanboi-beteende i form av negative fanboi så är faktiskt varje fortsatt diskussion lönlös eftersom vi då jämför iTunes mot Windows-plattor och inte iPad:s mot Windows-plattor.

Oavsett enhet: läs reviews, läs vilka saker folk är nöjda med, läs artiklar om kringbeteenden så som web-statistik (hur stor del av besökare använder vilken enhet); kolla var de roliga spelen finns (om du gillar spel), osv.

Mina filmer för jag över till min iPad med FTP innifrån filmspelaren. Jag hatar också iTunes och jag hatar många andra saker också med iOS.

Alla andra plattor kommer att göra dig besviken i längden.

Dreas
2013-10-22, 20:50
Testade att koppla min iphone till min dator och jag behövde inte ange någon kod så vet inte vilken kod som åsyftas. Jag kom åt att synka kontakter.

Det enklaste sättet att jobba med kontakterna är dock att gå in på icloud.com och logga in med sitt appleID, så finns alla ens kontakter där, och man kan exportera enskilda (eller alla) kontakter enkelt.

Edit: Det borde vara lösningen till din edit också. Markera alla kontakter på icloud.com och välj exportera. Importera sen på androidtelefonen.Ah, AppleID var det kanske man skulle ange.

Icloud kom inte som förslag när man googlade synka iphonekontakter med Android.

Men jag la inte ner hela själen i det heller :)

TranceII
2013-10-22, 22:22
Men skämtar du? Läs reviews om vad folk tycker om respektive enhet istället för att gapa på om saker du hört eller Vet(tm).

Att inte använda en bra enhet med bra innehåll för att man ogillar iTunes är faktiskt rätt korkat. Om du inte kan se att _det_ är fanboi-beteende i form av negative fanboi så är faktiskt varje fortsatt diskussion lönlös eftersom vi då jämför iTunes mot Windows-plattor och inte iPad:s mot Windows-plattor.

Oavsett enhet: läs reviews, läs vilka saker folk är nöjda med, läs artiklar om kringbeteenden så som web-statistik (hur stor del av besökare använder vilken enhet); kolla var de roliga spelen finns (om du gillar spel), osv.

Mina filmer för jag över till min iPad med FTP innifrån filmspelaren. Jag hatar också iTunes och jag hatar många andra saker också med iOS.

Alla andra plattor kommer att göra dig besviken i längden.

Här kan du läsa en hyfsat opartisk review

http://www.penny-arcade.com/2013/02/22/the-ms-surface-pro

hurril
2013-10-22, 22:42
Här kan du läsa en hyfsat opartisk review

http://www.penny-arcade.com/2013/02/22/the-ms-surface-pro

Ska läsa (faktiskt!)

TranceII
2013-10-22, 23:04
Ska läsa (faktiskt!)

Den är inte en vanlig review (samt på gamla Surface Pro) men tar upp lite användningsområden som Surface Pro är bra på och kan vara aktuellt för folk.

Visst, vill man ha en bank-app eller andra appar så är självklart iPad eller någon Android variant ett bättre val. Men Surface Pro öppnar upp lite andra användningsområden; som i detta fallet att rita på den eller spela lite WoW/LoL/random strategi-spel.

Jag personligen som gillar stationär dator kommer aldrig köpa en laptop utan en Surface Pro skulle verkligen vara perfekt. Är man hemma så sitter jag framför den stationära eller använder tablet i soffan för att surfa lite, är jag ute och reser så är den enormt enkelt att ta med sig men jag kan ändå göra det mesta jag skulle gjort med en vanlig laptop.

Microsoft bööörjar långsamt dessutom få iordning på sina applikationer så det lirar rätt smidigt numera med SkyDrive och dessutom är Metro/Modern UI så jäkla snyggt ;-)

Olegh
2014-08-14, 20:29
Hoppas nya Nexus 8 släpps snart. Lär väl inte köpa den heller, men är ändå intresserad. Hoppades länge på en uppdaterad Nexus 10, men nej då. Och Nexus 7 är för liten.

http://www.trustedreviews.com/news/nexus-7-stock-shortages-tease-nexus-8-launch

tp_88
2014-08-14, 20:31
Ja, Nexus 8 (9?) låter förbannat trevlig. Nexus 10 är fortfarande en habil platta dock, speciellt med tanke på att den i våras såldes ut för 1990.

Juxta
2014-08-15, 09:27
Förvisso en mobiltelefon men kanske ger ett hum om samma som som Olegh länkar om. Var på Mediamarkt igår, dom sa att Nexus 5 är slut och kan inte beställas mer.

tp_88
2014-08-15, 09:34
Förvisso en mobiltelefon men kanske ger ett hum om samma som som Olegh länkar om. Var på Mediamarkt igår, dom sa att Nexus 5 är slut och kan inte beställas mer.
Jao, ny Nexus-telefon beräknas släppas till hösten.