handdator

Visa fullständig version : Dödlighet bland Tour de France-cyklister mellan 1947-2012.

tjing
2013-10-22, 10:59
Mortality of French participants in the Tour de France (1947-2012).

Abstract:

AIMS:
In the context of recent concerns regarding performance enhancing techniques and potential negative health effects of high-level physical activity, data on the long-term outcomes and causes of death in elite endurance cyclists are of particular interest.

METHODS AND RESULTS:
Characteristics and vital status of all French participants in the Tour de France were collected for the 1947-2012 period. Causes of death were obtained from 1968. Overall and disease-specific mortalities were compared with the French male population using overall and specific standardized mortality ratios (SMRs) with their 95% confidence intervals (CIs). Among the 786 French cyclists who participated at least once between 1947 and 2012, 208 (26%) died by 1 September 2012. Neoplasms and cardiovascular diseases accounted for 61% of deaths. We observed a 41% lower mortality in French cyclists (SMR: 0.59, 95% CI: 0.51-0.68, P < 0.0001), which did not change over time (P = 0.70). It was observed for main mortality causes: for neoplasms (SMR: 0.56; 95% CI: 0.42-0.72, P < 0.0001) and for cardiovascular death (SMR: 0.67; 95% CI: 0.50-0.88, P = 0.004), except mortality related to external causes (SMR: 1.06, 95% CI: 0.71-1.53, P = 0.80).

CONCLUSION:
We observed a substantially and significantly lower mortality in participants in the Tour de France, compared with the general male population. However, our results do not allow us to assess in detail the balance between positive effects of high-level sports activity and selection of healthy elite athletes, vs. any potential deleterious effects of excessive physical exercise or alleged doping.

Eur Heart J. 2013 Sep 3.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24001718

PureWhey
2013-10-22, 12:29
Fint, skulle vara kul att se likadant fast med Olympia-deltagare.

Diomedea exulans
2013-10-22, 12:38
Fint, skulle vara kul att se likadant fast med Olympia-deltagare.

Ja. Det har slagit mig att de inte verkar dö speciellt tidigt iallafall. Det är ju rätt många gamla Olympiadeltagare och liknande som är en bit över 70.

PureWhey
2013-10-22, 12:55
Ja. Det har slagit mig att de inte verkar dö speciellt tidigt iallafall. Det är ju rätt många gamla Olympiadeltagare och liknande som är en bit över 70.

Ja, helt otroligt.
Dock är det inte sällan man läser om byggare som dör vid 30-årsåldern heller.

Animalisk
2013-10-22, 13:42
Ja, helt otroligt.
Dock är det inte sällan man läser om byggare som dör vid 30-årsåldern heller.

Tyngdlyftning anses väl vara en av de mest säkra sporter att ägna sig åt.

http://www.exrx.net/WeightTraining/Safety.html

Att byggare dör under utövandet beror väl oftast på övertro och bristfälliga säkerhetsanordningar, typ bänka mer än man orkar utan spotter?

PureWhey
2013-10-22, 13:51

Att byggare dör under utövandet beror väl oftast på övertro och bristfälliga säkerhetsanordningar, typ bänka mer än man orkar utan spotter?

Ja, det är därför Mr Olympia-deltagare och andra proffsbyggare dör tidigt ;)

LillisJ
2013-10-22, 13:54

Är la för att celldelningen sker fortare än hos icke-byggande individer.

Edit: Är celldelning rätt ord? Har total hjärnsläpp :D

Diomedea exulans
2013-10-22, 14:02

Är la för att celldelningen sker fortare än hos icke-byggande individer.

Edit: Är celldelning rätt ord? Har total hjärnsläpp :D

Rätta mig om jag har fel, men jag var helt övertygad om att den största hälsofaran hos Mr. Olympia-deltagare är att de var och en tar mer anabola än ett genomsnittligt östtyskt travhäststall?

Kvicksilver
2013-10-22, 14:13
Rätta mig om jag har fel, men jag var helt övertygad om att den största hälsofaran hos Mr. Olympia-deltagare är att de var och en tar mer anabola än ett genomsnittligt östtyskt travhäststall?

... du menar i nivå med en Jamaicansk friidrottare? :naughty:

PureWhey
2013-10-22, 14:28

Schh...
:D
OnT : Ja, inte att folk dör på bänkpressen osv. Lol.

gunhamn
2013-10-22, 18:41

Dom olympia-byggarna som kört mest bänkpress utan spotters har ju inte kommit upp till åren ännu heller :)

Animalisk
2013-10-22, 19:40

Jag tänkte mer på hälsorisker vid utövandet av sporterna inte dödsfall pga skit man stoppar i sig :)

Diomedea exulans
2013-10-22, 21:02
Jag tänkte mer på hälsorisker vid utövandet av sporterna inte dödsfall pga skit man stoppar i sig :)

Men undersökningen fungerade ju så att man kollade på deltagarna i en viss tävling, inte utövarna av en viss sport. Och man räknade inte bort riskerna som doping medför. ("However, our results do not allow us to assess in detail the balance between positive effects of high-level sports activity and selection of healthy elite athletes, vs. any potential deleterious effects of excessive physical exercise or alleged doping.") Så om man ska göra en likadan undersökning fast man bara byter ut Tour de France mot Mr. Olympia så kan man inte räkna bort skiten de stoppar i sig.

LillisJ
2013-10-22, 21:06

Syftade på styrketränande generellt