handdator

Visa fullständig version : Varför är sömnen så viktig egentligen?

TheIsh
2013-10-21, 13:24
Satt och funderade på detta precis. Sömn omskrivs som A och O oavsett träningsmål på alla sidor man orkar googla, men ingen förklarar egentligen varför. Jag tänker att om kroppen får ett tillräckligt plus eller minus i kalorier under en längre period så går man väl rimligtvis upp/ner oberoende av sömn? Påverkar det verkligen så mycket, och om så är fallet, vad är mekanismen?

Morty
2013-10-21, 13:40
Återhämtning. Sömn är ju den yttersta återhämtningen. Fysiskt såväl som psykiskt.
Hormoner. Många hormoner styrs av sömn (och att du får tillräckligt av den).
Orken. Det säger sig självt att du inte orkar träna på bra om du är trött och sömnig.

TheIsh
2013-10-21, 13:44
Jo, men jag tänkte mer ingående vad som händer med ämnesomsättningen. Kroppen behöver ju fortfarande kunna använda energi. Att kroppen nedreglerar ämnesomsättningen när man fastar är ju en fastställd myt så vitt jag förstått. Vad blir effekten om man bara får hälften så mycket sömn kroppen begär under en längre tid ex?

Morty
2013-10-21, 13:56
Jo, men jag tänkte mer ingående vad som händer med ämnesomsättningen. Kroppen behöver ju fortfarande kunna använda energi. Att kroppen nedreglerar ämnesomsättningen när man fastar är ju en fastställd myt så vitt jag förstått. Vad blir effekten om man bara får hälften så mycket sömn kroppen begär under en längre tid ex?

Är den en fråga om diverse procent av vissa hormoner, ifall TEF förändras, etc kan jag inte hjälpa. Jag vet inte hur många procent NEAT kommer att sjunka om du går från 8 till 6,7h sömn per natt.

TheIsh
2013-10-21, 14:06
Om någon har ett bra svar på det så vore det kul att höra iaf :) Jag har letat på internet efter studier, men allt som oftast används ju vetenskapliga termer jag inte har en aning om vad de innebär så jag vet inte exakt vad jag ska söka på.

Ronn
2013-10-21, 14:20
Du letar enkelt svar, det finns inte, det påverkar på ett flertal direkta och indirekta sätt.

Enkelt svarat sover du för lite orkar du mindre.

TheIsh
2013-10-21, 14:36
Jag letar efter svar punkt, det behöver inte vara simpelt. Det jag är nyfiken på är om fettreducering går att uppnå med mindre sömn än optimalt inom samma tidsram. Studier har ju visat att de som sover mindre (mindre = sämre?) i snitt äter fler kalorier. Men detta är väl lite som att "de som inte äter frukost är fetare/äter mer kalorier". Det senare grundas såklart i generellt sämre kosthållning och inte på grund av att man skippar frukost som periodisk fasta återspeglar. Frukost är ju inte magiskt, så varför är sömn det?

Nu svävar jag iväg en smula, men har ni aldrig last om vietnamesen som inte sovit på 35+ år? Det bevisar väl egentligen bara var Ronn skriver om att det är mer avancerat än ett enkelt svar, men också att sömn inte kan vara livsnödvändigt under rätt omständigheter.

andeem
2013-10-21, 15:02
Den där vietnamesen är säkert helt hopplös i knäböj.

TheIsh
2013-10-21, 15:10
He was mentally sound and carried two 50 kg bags of pig feed down a 4km road every day.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thai_Ngoc

Donkey Kong
2013-10-21, 15:17
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_deprivation

Bubblan84
2013-10-21, 15:21
Bla kortisol bildas under sömnen, kortisol är bla inflammationsdämpande och läker trasig vävnad. Kortisolbrist leder till hypoglykemi. Många jag känner som jobbar skift undviker att träna efter nattjobb då de mår sämre då och lätt börjar må illa, troligen för att blodsockernivån är lägre.

Ronn
2013-10-21, 15:25
Vad grundar sig frågan i egentligen, försöker du minimera din sömn eller har du sömnproblem?

TheIsh
2013-10-21, 15:30
Mest nyfikenhet faktiskt. Väldigt många som säger att det är dåligt, men ingen som kan förklara varför, vilket får en att undra om de ens vet själva.

Jag har väl alltid haft insomningssvårigheter av och till, men somnar jag så sover jag.

Fjrebqll
2013-10-21, 17:12
http://tranastyrka.se/somn-ar-valdigt-viktigt-for-din-aterhamtning/

Börja här, sedan kan du kolla relaterade inlägg.

Sniggel
2013-10-21, 19:28
Mest nyfikenhet faktiskt. Väldigt många som säger att det är dåligt, men ingen som kan förklara varför, vilket får en att undra om de ens vet själva.

Jag har väl alltid haft insomningssvårigheter av och till, men somnar jag så sover jag.

My take on det jag har snappat upp:

1. Ingen har någon bra koll på varför vi egentligen behöver sömn (rent generellt).
2. Den samlade erfarenheten som finns när det gäller sömn och träning pekar på att sömn är viktigt för prestation och resultat. Kalla det bro-science om du vill. Finns säkert riktig vetenskap som undersökt det också.

amini
2013-10-22, 01:52
1. Ingen har någon bra koll på varför vi egentligen behöver sömn (rent generellt).
2. Den samlade erfarenheten som finns när det gäller sömn och träning pekar på att sömn är viktigt för prestation och resultat. Kalla det bro-science om du vill. Finns säkert riktig vetenskap som undersökt det också.[/QUOTE]

har du sett avatar:)

när det gäller hormoner runt sömnen kolla upp
Brad Pilon youtube

TheIsh
2013-10-22, 07:24
Tack för länkarna. Tittat lite på Pilon förut, jag gillar det han har att säga om kost & träning. Jag tänkte eftersom det står överallt att det är så otroligt viktigt så antar jag att det finns studier på det, men jag har banne mig inte hittat några (än).

Dooxy
2013-10-22, 12:30
Okay tänk dig att du tar en kniv och skär dig då skadar du dig, precis samma sak gör du är du tränar kan man säga.
Du bryter sönder muskel fibrer för du tvingar kroppen prestera mer en vad den orkar.

Så när du sover reparerar kroppen skadorna, så kan du få dig 8 timmar så är det bra!
Självklart går det med 5-6 också men i långa loppet över ett par år så kommer du få ut mer av att sova mer.

Du kanske har hört denna; ÖH! Du ska inte dricka när du tränar! För då förlorar du muskler!
Det ligger lite sanning i det, eftersom Alkohol är ett gift så kommer kroppen prioritera att ta reda på det för den reparar musklerna.
Så se din kropp som ett filter som på natten fångar upp allt skit!