handdator

Visa fullständig version : Roky Erickson

bubbe
2013-10-19, 11:00
Är det någon mer på kolozzeum som lyssnar på denna människa?

Kände inte till honom och hans musik men fick många förslag som relaterad artist på spotify när jag lyssnade på andra band. Blev fast och letar nu som en galning efter album som inte är sönderproducerade återutgivningar och håller en hyfsad kvalitet. Tragiskt människoöde men kul att folk har precis som jag återupptäckt musiken. Inför domstol för att undgå ett 10-årigt fängelsestraff i texas pga en joint skriva in sig på mentalsjukhus för kriminella och bli behandlad med elstötar och tung medicinering, blåst på skivkontrakten, för att sedan gå ner sig totalt och utblottad komma tillbaka och göra ny musik.

http://en.wikipedia.org/wiki/Roky_Erickson

Från tiden innan inspärrningen,
gHK9vj0VE7w

Efter anstaltstiden,
A1jgBIXnaAA

Återkomsten,
WI0IK3BQL8A

nitz
2013-10-19, 11:03
Roky är en grym musiker!
Spelar och sjunger bra live också :)

Menigar
2013-10-19, 11:24
Skivan "The Evil One" är en mina absoluta favoritskivor, inte en enda dålig eller ens medioker låt. Perfekt rock i mitt tycke.

gratefuldead
2013-10-19, 11:29
Ja. En av mina absoluta husgudar.

bubbe
2013-10-19, 11:35
Håller med om att evil one är verkligen en superrock skiva. Men gillar ännu mer den senare släppta liveskivan halloween, lite mer tempo och drag på låtarna.
hLO9G2Q0CzM

arthax
2013-10-19, 11:57
Mycket bra artist! Han har verkligen något att säga

qozmox
2013-10-19, 12:21
brukade lyssna som tusan på 13th floor elevators på gymnasiet.
och de är nog ett av de få amerikanska "60tals" banden som jag fortfarande lyssnar på.

har aldrig riktigt lyssna på sologrejjerna, men denna gillar jag
NqRdqw0VDXw
qNykzF4hZ8A

bubbe
2013-10-19, 12:44
brukade lyssna som tusan på 13th floor elevators på gymnasiet.
och de är nog ett av de få amerikanska "60tals" banden som jag fortfarande lyssnar på.

har aldrig riktigt lyssna på sologrejjerna, men denna gillar jag
NqRdqw0VDXw
qNykzF4hZ8A

Ha fasiken vad bra med en entombed cover på låten.

Har inte hunnit lyssna på 13th floor riktigt än, finns det några mer höjdare förutom hitlåten jag postade ovan?

Menigar
2013-10-19, 12:48
Hoppas du har sett dokumentären You're Gonna Miss Me från 2005. Som jag minns det så är den riktigt bra, särskilt så här i efterhand då han verkar må åtminstone hyffsat.

bubbe
2013-10-19, 13:43
Hoppas du har sett dokumentären You're Gonna Miss Me från 2005. Som jag minns det så är den riktigt bra, särskilt så här i efterhand då han verkar må åtminstone hyffsat.

Nä, det visste jag inte det fanns. Tackar för tipset!

NickFisher
2013-10-19, 14:07
Var på en av hans konserter för två-tre år sedan. Riktigt jäkla schysst spelning, men fan vad skröplig gubben var.

Mitt i var/varannan låt fick folk springa in och justera micen åt honom för att ingen kunde höra sången, vilket han själv inte verkade märka. Charmigt var det iaf :)

Fed up
2013-10-19, 16:36
"The evil one" har just nyligen lagts upp på Spotify va? Vet att jag letat som fan efter just de här versionerna av låtarna, utan lycka tidigare. Hurra!

Menigar
2013-10-19, 22:45
4kNetd_lISI
ytterligare en värd cover

Hemi
2013-10-20, 00:47
Hans låtar hörs i en del filmer,

"I am", i Drugstore Cowboy
"Burn the Flames", typisk Halloweenfilm "Return of the Living Dead" har jag för mig, mm...

Lyssnade på honom då han gjorde comeback, "I am", "I walked with a Zombie" "I have Allways been Here Before", mina favoriter. Samt "Street Song" någon annan sjunger på den förvisso och "Slip into this House" mkt bra, mfl av the Elevators.
Han kommer från Austin, Texas, känns som ett rtt så bohemiskt ställe med flera band från, Janis Joplin tänkte joina 13 Floor Elevators men drog till Californien i stället, tror jag mig minnas läst.

Kräket
2013-10-20, 08:10
Har sett han live 3 ggr nu. Första gången var hans turnecomeback, med lokalt kompband! Roky var tvungen att hålla koll så de höll takten. Var lite coolt.

Som tidigare nämnts 13th floor Elevator. Finns en hel del skön psykedelisk rock att avnjuta där.

Tilläggas kan att även om man laddar hans skivor, så kan man sätta in pengar åt honom. Tydligen har världen inte varit snäll mot Roky, och han har det knapert ställt trots den fantastiska musik han skapat. Går att hitta hans hemsida via google och läsa mer.

bubbe
2013-10-21, 10:24
Bra tips!

Har kollat på dokumentären nu, tyvärr var jag lite disträ så fick inte med allt. Tyckte det kändes sorgligt (och rätt sunkig hemmamiljö).

Diomedea exulans
2013-10-21, 10:43
Innan jag tittade in i tråden var jag helt säker på att TS hade skrivit "Rocky" felstavat.