handdator

Visa fullständig version : Accepterat pris?

Jazen
2013-10-19, 00:59
Satt och kollade på lite lägenheter i sthlms området med en kompis som är i behov av ett.
Var och varannan lägenhet har Accepterat pris.....

Jag har förstått lite vad detta innebär då det oftast står på mäklarens sida m.m

men det känns som att det mer är en lockgrej? acceptpris finns ju egentligen inte, känns mer som ett pris som ägaren kan tänka sig som lägsta pris ifall inte lägenheten skulle alls bli såld?
Känns som en win win situation.....lägger du ett bud på ett accepterat pris idag innan en budgivning så spelar det ingen roll, självklart väntar man på budgivningen.

Om jag har fel kan nån förklara accept pris för mig mer ingående =)

ducedo
2013-10-19, 01:14
Men även om det finns ett accepterat pris kan det slutliga priset bli betydligt högre. Till skillnad från vad många trott betyder acceptpris inte att säljaren förbinder sig att sälja till utropspris. Frågan är vad begreppet betyder.

–Vi som tillsynsmyndighet vet faktiskt inte själva vad acceptpris betyder. Vi säger att fastighetsmäklare ska använda sig av det bedömda marknadsvärdet. Och vi tror att alla fastighetsmäklare är så skickliga att de kan bedöma marknadsvärdet på ett objekt.

http://www.svd.se/naringsliv/acceptpris-vad-ar-det_6477020.svd

Kort sagt betyder det att lägenheten annonseras till ett utgångspris som säljaren faktiskt är villig att sälja till. Acceptpriset ligger på samma nivå som lägenheten värderas till.

Acceptpris och budgivning behöver dock inte utesluta varandra. Om ett flertal spekulanter är beredda att betala säljarens accepterade pris blir det budgivning.

Accepterat pris tar inte heller bort säljarens rätt att välja till vem och till vilket pris, bostaden till slut säljs.

http://www.ansvar.net/acceptpris/

Viktor_Balck
2013-10-19, 03:15
I sthlm betyder det priset den ligger ute för plus ett par 100 tusen till.

dluddeckens
2013-10-19, 03:22
I sthlm så steg lägenheten med uppemot 50 % innan acceptpriser, nu är det runt 10-20 %.

snelhest
2013-10-19, 06:37
Priset på lägenheter bestäms av vad köparna är beredda att betala för lägenheten. Det påverkas inte av om mäklaren kallar utgångspriset för acceptpris eller inte.

kaffekopp
2013-10-19, 08:51
det är mer eller mindre lockpriser imo. jag fixa precis en lägenhet och innan det var jag säkert inblandad i lite över 10 budgivningar, det fanns inte en enda lägenhet där priset inte hamnade 30%+ över "accepterat pris". Inget är bindande för säljaren och det är ett pris säljaren och mäklaren kommit överens om. båda dom parterna tjänar på mer intresse och om lägenheten blir såld.

mitt tips till din vän skulle vara att leta efter en lägenhet som ligger kanske 100-200k under budget(beroende lite på vad hans max är givetvis) och ta det därifrån, sedan lägga överflödet på nya möbler och saker till lägenheten, om han har mer än 15% eller vad hans bank kräver i handpenning. Försöker han få lägenheter som har ett accepterat pris på samma höjd som sin budget kan han nog bli besviken..

är det i nån mindre håla där det inte finns så många budare kanske det går, men inte i någon större stad

Jazen
2013-10-19, 10:18
innan jag flyttade till sthlm för 7 år sedan hade jag ingen aning om vad detta va.
Jag trodde helt enkelt att ett acceptpris va att om säljaren ville ha 1.5mille för lägenheten och man kom med 1.5mille så fick man den =)

Men verkligheten är ju inte lika enkelt =)

Hon kollade på en lägenhet under min som är till salu nu. Visningen är den 27-28okt , utgångspriset är 1 295 000 kr för en topprenoverad 2a med hyra på 3088:-.
Priset är ju självklart väldigt lågt satt som allt annat...
Idag 1vecka innan visningen är det 2st som budar och ligger på 1 365 000 kr .

BlötSnö
2013-10-19, 10:41
Jag tror att accepterat pris beror lite på vilken mäklare du vänder dig till.
Man ser med jämna mellanrum lägenheter inne i stan eller ut mot Lilla Essingen som läggs ut med accepterade priser som är ett par 100k under vad lägenheten egentligen borde/kommer gå för och gissningsvis vet både mäklare och säljare detta.
Slutresultatet blir att fler kommer och tittar, för de tror att den ligger inom deras budget och när den sedan springer iväg i pris så börjar de leta i sina gömmor efter mer pengar (för de har ju redan flyttat in mentalt) och så har man fler budgivare med sig uppåt än vad det hade varit om utgångspriset varit högre.

Sedan har man den andra varianten som löste problemet för mig:
Några stycken + jag visade intresse för lägenheten efter första visningen (på en vardag).
Ytterligare en visning skulle komma till helgen.
Jag lade då acceptpriset som bud, men enbart om de accepterade det och ställde in helgvisningen. Detta var ett par med barn på väg som behövde få tag på något större omgående och de tog det säkra före det osäkra och godtog mitt bud.

Så det beror nog lite på, helt enkelt. Inne i stan är det förmodligen kärvare, men kan man tänka sig att bo utanför tullarna finns det nog en del möjligheter.

Jazen
2013-10-19, 10:46
mja beror ju lite på läge och hur stor lägenhet man har. ettor o tvåor säljs som smör i en het stekpanna, studenter,par etc etc finns det gott om.
Men har t.ex en kollega som har en 4a till salu, enbart 4st har kommit på totalt 3 visningar.
I dessa lägen är acceptpris ett rimligt skäl för säljaren att godta, men som sagt ettor o tvåor blir alltid sålda med bra marginal över inköpspris

shut teh face
2013-10-19, 18:53
Budgivning generellt är väldigt spännande och roligt. Vad ska man göra liksom?

Ponera följande

Pris: 1 miljon

Gå in som ett jehu och ge 1.2-1.3 med kravet att man får den direkt

eller

Lägg utgångspris/"accepterat pris" och se budgivningen eventuellt överstiga ditt första ganska höga bud

Tror många skulle ta det första budet, men skulle man någonsin kunna släppa tanken på ifall man hade kunnat få det billigare?

The_RobRoy
2013-10-19, 19:26
Tror många skulle ta det första budet, men skulle man någonsin kunna släppa tanken på ifall man hade kunnat få det billigare?

Och kan säljaren någonsin släppa tanken ifall man hade kunnat få mer i en budgivning?

Kebab-Arne
2013-10-19, 19:48
Och kan säljaren någonsin släppa tanken ifall man hade kunnat få mer i en budgivning?

Mäklaren har koll på vad lägenheten borde hamna på.

Köpte bostadsrätt nyligen, visserligen i Västerås där bostadsmarknaden skiljer sig en del från Sthlm.

Hittade en lägenhet jag gillade så kontaktade mäklaren så fick se lägenheten innan den öppna visningen. Utgångspriset var 550 000:- men för 600 000:- så fick jag den på en gång och den öppna visningen ställs in. 600 000 var det mäklaren trodde lägenheten skulle hamna på, jag tvekade dock så det blev visning och budgivning som hamnade på 600 000. :ike

Förövrigt så hittar man en lägenhet som verkar bra så ska man alltid kontakta mäklaren på en gång, finns alltid risk lägenheter säljs innan öppna visningen.

R Scarpa27
2013-10-19, 20:41
som arne skrev kontakta mäklaren direkt...
det här med budgivning finns knappt längre de säljs oftast inna.

(borttagen innan visning)

men är säljare pengakåt och vet att lägenheten är mkt intressant så brukar det bli visning och budgivning. slutar dock på hög summa =)

dluddeckens
2013-10-19, 21:20
som arne skrev kontakta mäklaren direkt...
det här med budgivning finns knappt längre de säljs oftast inna.

(borttagen innan visning)

men är säljare pengakåt och vet att lägenheten är mkt intressant så brukar det bli visning och budgivning. slutar dock på hög summa =)

I området där jag har en bostadsrätt (söderort, sthlm) så är det nästan alltid budgivning. Skall sälja min lägenhet fram mot sommarn, så jag bevakar: utpris/acceptpris, budgvining, och slutpriser nitiskt :)

snelhest
2013-10-20, 00:57
Budgivning generellt är väldigt spännande och roligt. Vad ska man göra liksom?

Ponera följande

Pris: 1 miljon

Gå in som ett jehu och ge 1.2-1.3 med kravet att man får den direkt

eller

Lägg utgångspris/"accepterat pris" och se budgivningen eventuellt överstiga ditt första ganska höga bud

Det mäklarna vill är att folk ska tro att de kan "lura" budgivningen genom att lägga överbud. Det är då man får betala överpriser.
Marknadspriset får man genom att höja lagom, 20-50 tusen, tills de andra köparna stannar.
Är man den enda som lagt ett bud på en lägenhet har man betalat för mycket.

shut teh face
2013-10-20, 07:36
Det mäklarna vill är att folk ska tro att de kan "lura" budgivningen genom att lägga överbud. Det är då man får betala överpriser.
Marknadspriset får man genom att höja lagom, 20-50 tusen, tills de andra köparna stannar.
Är man den enda som lagt ett bud på en lägenhet har man betalat för mycket.
Jo men det är ju det de handlar om, att chansa. Om man kunnat få skiten billigare från början genom ett överbud... :)

Man får väl en bättre känsla för det om man går på visningar och kollar hemnet varje dag 6-12 månader, man får en känsla av olika boenden.
"Oj det där va billigt, de går nog för 3-400k mer"

snelhest
2013-10-20, 10:17
Jo men det är ju det de handlar om, att chansa. Om man kunnat få skiten billigare från början genom ett överbud... :)

Man får väl en bättre känsla för det om man går på visningar och kollar hemnet varje dag 6-12 månader, man får en känsla av olika boenden.
"Oj det där va billigt, de går nog för 3-400k mer"

Hur kan man få saker billigare genom att bjuda mer? :Virro
Folk har en idiotisk teori om att andra blir "rädda" för en stor höjning och att det är därför de vinner budgivningen. Sanningen är att höjningen varit så stor att man betalat långt över marknadspriset. Tro fan att ingen bjuder över då.
Jag köpte BR för inte så länge sedan och de lägenheter som går dyrast är de när någon sucker tror att han har lurat alla andra genom att höja 30% vid sista budet.

z_bumbi
2013-10-20, 10:53
Varför säljer man bostaden innan visningen? De som är intresserade innan har ingen anledning att inte vara intresserade efter en visning så de enda som tjänar på det är mäklaren och möjligen köparen.

tomccc
2013-10-20, 11:28
Varför säljer man bostaden innan visningen? De som är intresserade innan har ingen anledning att inte vara intresserade efter en visning så de enda som tjänar på det är mäklaren och möjligen köparen.
För att den som köper innan måste lägga överpris enligt ovan, sannolikt kommer aldrig budgivningen upp i samma pris.