Visa fullständig version : Insulintoppar
Megatuttarna
2004-03-09, 11:02
Att en insulintopp efter träning är viktig är det redan många som vet men hur viktigt är det egentligen med en insulintopp på morgonen?
Såsom jag tänker på det så har man massa GH från kvällens sömn, massa testo (alla grabbar som vaknar upp med givakt mellan benen vet vad jag menar) och så med en insulintopp på det så lär man vara snuskigt anabol.
Någon som kan kasta lite ljus?
King Grub
2004-03-09, 11:10
Det stämmer bra det. Är man i bulkfas kan det vara utmärkt att lägga in en topp vid uppvaknandet. Är man i en deffperiod kanske man riskerar att lägga grunden för en dags fettinlagring också. Men som sagt, nivåerna är ju redan låga efter nattens fasta, så någon riktig topp blir det nog inte frågan om ändå. Kanske mer en mullvadshög. :D
Hursomhelst bör man nog stimulera insulintoppen med hjälp av protein. Att göra det med kolhydrater med högt GI det första man gör på morgonen skulle garanterat lägga grunden för ökad fettinlagring flera mål framåt.
Men om man e på deff som lilla mig... som käkar havregrynsgröt o två ägg till frukost bör jag ta något annat istället för mjölk till gröten?? eller är det så farligt att dricka 2dl mjölk på morgonen?? sedan har ja 1msk sylt med mycket snabbt gi bör jag ta bort detta eller kan ja leva med det?? ja menar det blir mycket godare!!!:confused:
King Grub
2004-03-09, 14:40
Originally posted by the OnE
Men om man e på deff som lilla mig... som käkar havregrynsgröt o två ägg till frukost bör jag ta något annat istället för mjölk till gröten?? eller är det så farligt att dricka 2dl mjölk på morgonen?? sedan har ja 1msk sylt med mycket snabbt gi bör jag ta bort detta eller kan ja leva med det?? ja menar det blir mycket godare!!!:confused:
II-värdena är satta vid ett intag av 1000 kj. 2 dl är inte så mycket. Och det är inte "farligt".
Megatuttarna
2004-03-09, 15:12
Originally posted by King Grub
Hursomhelst bör man nog stimulera insulintoppen med hjälp av protein. Att göra det med kolhydrater med högt GI det första man gör på morgonen skulle garanterat lägga grunden för ökad fettinlagring flera mål framåt.
Har ej förstått detta ordentligt, varför blir man fetare om man höjer insulinet med kollisar än om man gör det med protein?
King Grub
2004-03-09, 15:37
Originally posted by Megatuttarna
Har ej förstått detta ordentligt, varför blir man fetare om man höjer insulinet med kollisar än om man gör det med protein?
Det har inte att göra med insulinet i sig, utan med GI:t. Högt GI i ett mål höjer GI:t på kommande mål också, och är alltså en kolhydratfråga. Vilket i och för sig indirekt har med insulinutsöndringen att göra, men inte direkt. GI:t i mål 2 påverkas inte av insulinutsöndringen av protein i mål 1. Däremot påverkas GI:t i mål 2 av GI:t i mål 1: högt GI i mål 1 ger högre GI i mål 2 (och 3) också.
Starke_arvid
2004-03-09, 15:59
Kan även nämnas att insulin påverkar fettvävnaden i storgrad, omvända cykeln sker av adrenalin. Adrenalin ökar nedbrytningen av fett(så efedrin fungerar) medan insulin minskar nedbrytning. Höga värden av insulinplasma kommer alltså att öka fettinlagringen mao.
M v h // S_A
Metal_boy_
2004-03-09, 16:13
asså jag struntar i om jag får ett par insulintoppar om dagen pga av mina proteindrinkar...alla jag känner som tränar tar ett par drinkar utspritt på dan och växer...jag tror att det inte spelar nån jätteroll om man äter bra föda i övrigt:eating:
Megatuttarna
2004-03-09, 17:44
Originally posted by Metal_boy_
asså jag struntar i om jag får ett par insulintoppar om dagen pga av mina proteindrinkar...alla jag känner som tränar tar ett par drinkar utspritt på dan och växer...jag tror att det inte spelar nån jätteroll om man äter bra föda i övrigt:eating:
Jag pluffsar till det direkt av insulin, så för mig som är superkänslig för sånt där så är det viktigt. Sen är det ju en tolkningsfråga om vad man kallar att vara i skaplig form vid off-season.
Megatuttarna
2004-03-09, 17:46
Det har inte att göra med insulinet i sig, utan med GI:t. Högt GI i ett mål höjer GI:t på kommande mål också, och är alltså en kolhydratfråga. Vilket i och för sig indirekt har med insulinutsöndringen att göra, men inte direkt. GI:t i mål 2 påverkas inte av insulinutsöndringen av protein i mål 1. Däremot påverkas GI:t i mål 2 av GI:t i mål 1: högt GI i mål 1 ger högre GI i mål 2 (och 3) också.
Går detta ej att motverka?
Exempelvis att köra ett mål som innehåller protein med lågt II och liten andel fett, har för mig att fettet trycker undan insulinutsöndringen eller har jag helt fel?
King Grub
2004-03-09, 17:50
Originally posted by Megatuttarna
Går detta ej att motverka?
Exempelvis att köra ett mål som innehåller protein med lågt II och liten andel fett, har för mig att fettet trycker undan insulinutsöndringen eller har jag helt fel?
Fett i måltiden minskar inte insulinutsöndringen i sig. II-värdena är satta efter ett energiintag av 1000 kj från ett visst livsmedel, och påverkas inte på samma sätt som GI av det du äter till. Däremot sänks GI:t av fett, och då har du ju motverkat det på ett sätt, eftersom GI:t inte är högt längre och insulinpåslaget därmed blir lägre. Men faktum kvarstår: om måltidens GI är högt kommer det att påverka följande måltider också.
AdrenalineRush
2004-03-09, 19:04
Vad jag förstått så är insulin toppar/spikar dåliga eftersom de gör att kroppen lagrar mer fett? :confused:
King Grub
2004-03-09, 19:06
Originally posted by AdrenalineRush
Vad jag förstått så är insulin toppar/spikar dåliga eftersom de gör att kroppen lagrar mer fett? :confused:
Ja, samt att de försämrar insulinkänsligheten, om det blir för många och ofta, vilket innebär att en allt större mängd av energin du äter slussas till fettcellerna istället för muskelbygge; det slutar med att energi som hade kunnat bygga dina bicepsmuskler mest bygger dina prippsmuskler i stället.
kampsporttjej
2004-03-09, 21:15
så, ska man skippa sin burk valio keso på morgongröten om man
inte vill lägga på sig fett? gah, det som är ett så bra sätt att få i sig mycket protein på.
bättre att ta t.ex kyckling/makrill/tonfisk som proteinkälla eller något?
är det bra med insulintopp efter träningen även om man deffar?
högt II, försämrar det insulinkänsligheten eller är det
endast kolhydrater med högt GI som gör det?
King Grub
2004-03-09, 21:28
bättre att ta t.ex kyckling/makrill/tonfisk som proteinkälla eller något?
Ja.
är det bra med insulintopp efter träningen även om man deffar?
Ja.
högt II, försämrar det insulinkänsligheten
Ja.
Tre snabba svar! :D
Creatinus Enormus
2004-03-09, 22:36
King Grub eller nån:
Är jag helt fel ute? Kan man inte kapa
"mullvadshögarna" (topparna) genom
att äta krom-tillskott...
stocktown
2004-03-09, 23:03
Originally posted by Creatinus Enormus
King Grub eller nån:
men vad ska man äta till frukost då för att undvika insulintoppar?
är inte så sugen på kyckling/makrill mm när ja vaknar på morgonen!
några bra förslag?
King Grub
2004-03-10, 07:22
Originally posted by Creatinus Enormus
King Grub eller nån:
Nej.
Glucose and insulin responses to dietary chromium supplements: a meta-analysis.
Althuis MD, Jordan NE, Ludington EA, Wittes JT.
Statistics Collaborative, Inc, Washington, DC, USA.
BACKGROUND: Several authors, mostly on the basis of nonrandomized studies, have suggested dietary trivalent chromium supplementation as an attractive option for the management of type 2 diabetes and for glycemic control in persons at high risk of type 2 diabetes. OBJECTIVE: The study aimed to determine the effect of chromium on glucose and insulin responses in healthy subjects and in individuals with glucose intolerance or type 2 diabetes. DESIGN: The study design was a systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials (RCTs). RESULTS: The authors identified 20 reports of RCTs assessing the effect of chromium on glucose, insulin, or glycated hemoglobin (Hb A(1c)). This review summarizes data on 618 participants from the 15 trials that reported adequate data: 193 participants had type 2 diabetes and 425 were in good health or had impaired glucose tolerance. The meta-analysis showed no association between chromium and glucose or insulin concentrations among nondiabetic subjects. A study of 155 diabetic subjects in China showed that chromium reduced glucose and insulin concentrations; the combined data from the 38 diabetic subjects in the other studies did not. Three trials reported data on Hb A(1c): one study each of persons with type 2 diabetes, persons with impaired glucose tolerance, and healthy subjects. The study of diabetic subjects in China was the only one to report that chromium significantly reduced Hb A(1c). CONCLUSIONS: Data from RCTs show no effect of chromium on glucose or insulin concentrations in nondiabetic subjects. The data for persons with diabetes are inconclusive. RCTs in well-characterized, at-risk populations are necessary to determine the effects of chromium on glucose, insulin, and Hb A(1c).
King Grub
2004-03-10, 07:23
Originally posted by stocktown
men vad ska man äta till frukost då för att undvika insulintoppar?
är inte så sugen på kyckling/makrill mm när ja vaknar på morgonen!
några bra förslag?
Gröt eller All-Bran med mjölk (en skätt på gröten är för lite före att påverka insulinet nämnvärd), ett par grovmackor med proteinrikt pålägg som skinka, hamburgerkött, kalkon eller mager ost, 3-4 ägg. Till exempel.
Gröt eller All-Bran med mjölk (en skätt på gröten är för lite före att påverka insulinet nämnvärd), ett par grovmackor med proteinrikt pålägg som skinka, hamburgerkött, kalkon eller mager ost, 3-4 ägg. Till exempel.
Så min frukost är inte att föredra då?
2dl mjölk, 50g havregryn, en liten banan, 50g protteinpulver, 15g druvkärnolja + psyllisfrön (jag kör det i mixern och tillsätter vatten).
Eller mina mellis och kvällsmål som består av cottoncheese, skinka och olja? (ca 100g CC, 100 rökt skinka + 10g olja)
Faaaan jag som trodde jag hade fått till det... Hur kan jag förändra detta så att det funkar?
Alcazara
2004-03-10, 10:16
Originally posted by loboman
2dl mjölk, 50g havregryn, 50g protteinpulver, 15 druvkärnolja + psyllisfrön.
Eller mina mellis och kvällsmål som består av cottoncheese, skinka och olja? (ca 100g CC, 100 rökt skinka + 10g olja)
Faaaan jag som trodde jag hade fått till det... Hur kan jag förändra detta så att det funkar?
Cottonchese = Bomullsost ....Låter inget vidare...:D Jag skulle nog byta ut den bomullsosten mot hårdost eller mjukost för att undvika en insulinspik...Kika efter västan 5 % (eller ev. 10 %) eller lättmjukostar...Minimjukosten 1% funkar om du smälter den i mikron nån minut...Och så kan du ju ta din skinka till det!
shirunai
2004-03-10, 10:19
Givakt på morgonen är något som inte behöver ha med testo att göra, det kan vara urinblåsan som trycker mot prostatan
King Grub
2004-03-10, 10:24
Originally posted by loboman
2dl mjölk, 50g havregryn, en liten banan, 50g protteinpulver, 15g druvkärnolja + psyllisfrön (jag kör det i mixern och tillsätter vatten).
Byta ut proteinpulvret till frukost mot vanlig mat?
Äta vanlig mat till mellanmål och kvällsmål och reglera portionsstorlekarna i stället?
Jag tycker mig märka en klar tendens till spridande insulinhysteri...
Det lär inte dröja länge förrän det är en ny fetthysteri eller GI-hysteri på gång. Om den inte redan är här. :rolleyes:
LunaSpice
2004-03-10, 10:56
Det lär inte dröja länge förrän det är en ny fetthysteri eller GI-hysteri på gång. Om den inte redan är här. :rolleyes:
Eller II-hysterin som har tagit fart den senaste tiden.
King Grub
2004-03-10, 10:59
Originally posted by LunaSpice
Eller II-hysterin som har tagit fart den senaste tiden.
Det är den jag pratar om. Det där var liknelser... ;)
LunaSpice
2004-03-10, 11:49
Det är den jag pratar om. Det där var liknelser... ;)
Det är långt mellan synapserna förstår du... ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.