handdator

Visa fullständig version : Vit i gommen?

BERZEERK
2013-10-17, 20:19
Någon av er som är lite vita i gommen? Det är inget man kan känna på med hjälp av fingrarna, det sitter "innanför" skinnet. Eller är det bara jag som har problem(?) med munhälsan? Misstänker att jag har haft så här hela livet.

När man googlar så kommer det bara upp candida-svamp, men det känns bara overkligt. Och enligt bilderna på candida i munnen så ser det inte lika dant ut, candida ser värre ut.

knuckles
2013-10-17, 20:21
Ätit för mycket kvarg?

BERZEERK
2013-10-17, 20:22
Ätit för mycket kvarg?

Det med :)

R Scarpa27
2013-10-17, 20:26
har hänt antal ggr. närr jag bortstat för hårt/ brännt mig, eller fått något under tandkött...
riv bort det vita med nageln.

kanske inte menar samma.

annars är det nog att du har så blanka tänder så det speglar upp i gommen.

BERZEERK
2013-10-17, 20:29
har hänt antal ggr. närr jag bortstat för hårt/ brännt mig, eller fått något under tandkött...
riv bort det vita med nageln.

kanske inte menar samma.

problemet är att det inte finns något att riva bort. typ skinnet är bara åt det vitaktiga hållet, det är inget fjälligt eller så. Det är som en vit fläck typ, stor som en femkrona. Jag har alltid haft bilden av att en normal munhåla är i stort sett rosa/röd. Därför jag blev så fundersam.

R Scarpa27
2013-10-17, 20:43
problemet är att det inte finns något att riva bort. typ skinnet är bara åt det vitaktiga hållet, det är inget fjälligt eller så. Det är som en vit fläck typ, stor som en femkrona. Jag har alltid haft bilden av att en normal munhåla är i stort sett rosa/röd. Därför jag blev så fundersam.

okey.. :/

tlk
2013-10-17, 20:58
Någon av er som är lite vita i gommen? Det är inget man kan känna på med hjälp av fingrarna, det sitter "innanför" skinnet. Eller är det bara jag som har problem(?) med munhälsan? Misstänker att jag har haft så här hela livet.

När man googlar så kommer det bara upp candida-svamp, men det känns bara overkligt. Och enligt bilderna på candida i munnen så ser det inte lika dant ut, candida ser värre ut.

Är det hela gommen? Eller snackar vi fläckvis?

Är det bara hårda gommen eller också mjuka gommen?

Nått i den här stilen?

http://hardinmd.lib.uiowa.edu/pictures22/cdc/6055_069_lores.jpg

Afte (https://sv.wikipedia.org/wiki/Afte) kanske?

Är du rökare kanske det är nikotinös stomatit?

Är du jättenyfiken får du nog gå och besöka din tandläkare.

tlk
2013-10-17, 21:01
Eller vänta... är det alltså inte något som kommer och går utan du har det så här alltid? Då är det säkert inget alls att bry sig om.

Hårda gommen brukar inte vara speciellt röd eftersom där inte ligger alla dessa blodkärl som gör resterande slemhinnor röda.. sen är den hyfsat tunn så benet kan lite "skina igenom".

Eller hyperkeratinisering på just något ställe kan göra det extra ljust.

BERZEERK
2013-10-17, 21:15
Eller vänta... är det alltså inte något som kommer och går utan du har det så här alltid? Då är det säkert inget alls att bry sig om.

Hårda gommen brukar inte vara speciellt röd eftersom där inte ligger alla dessa blodkärl som gör resterande slemhinnor röda.. sen är den hyfsat tunn så benet kan lite "skina igenom".

Eller hyperkeratinisering på just något ställe kan göra det extra ljust.

Tlk, jag skickade ett pm till dig med bild.

BERZEERK
2013-10-18, 12:51
http://emedicine.medscape.com/article/1899122-overview#aw2aab6b4

Någon som vet om det där är en vanlig munhåla eller om det där är en cancer munhåla?