handdator

Visa fullständig version : Muskelvärk?

mrinterested
2013-10-16, 14:57
Tjenare!

Har då en fråga angående muskelvärk.

För att då börja det hela; jag tränar 1 pass om dagen i 3 dagar och sedan har jag 1 dag återhämtning.
Försöker att lägga på mig muskelmassa då jag bulkar just nu.

Så här ser dagens situation ut; i förrigår så körde jag ben till max och körde slut på fullständigt, fick självklart muskelvärk dagen efter(igår).
Igår körde jag armar där jag även körde max där och körde slut på de, muskelvärk på armarna idag precis som väntat.
Idag skulle jag ha kört bröst och axlar men jag är lite rädd att anstränga mig max även där då jag är rädd för att jag skulle börja bryta ner muskler i armarna eftersom att jag har muskelvärk sen igår. Så jag bestämde mig för att fokusera på magen idag och ha min återhämtningsdag imorgon.

Ifall man tränar så hårt och fokuserat varje pass och får muskelvärk de närmaste dagarna i just de musklerna, kan man då ta det som ett kvitto på att man verkligen tvingar sina muskler att börja bli större och starkare? (Förutsatt att man sköter kost och vila så klart!)

Skulle det kunna vara nyttigt för mig att köra bröst & axlar idag även fast jag har redig muskelvärk i armarna sen gårdagens pass?

J89
2013-10-16, 15:38
Muskelvärk aka träningsvärk har inget med muskeltillväxt att göra och är absolut inget kvitto på ett bra pass.
Jag personligen tycker att det låter som att du tränar väldigt mycket till failure och går in för att döda musklerna istället för att stimulera dom, något som inte är det klokaste att göra i ett 3-1-3 upplägg där varje muskel tränas skapligt frekvent och ditt centrala nervsystem är under en väldigt hög belastning eftersom du tränar 6 dagar i veckan.
Om jag har förstått det rätt så tränar du såhär?

D1 - Underkropp
D2 - Armar
D3 - Bröst, rygg, axlar
D4 - Vila
D5 - Börja om

Gör du det så bör du ändra till en push (bröst, axlar, triceps)/legs (ben, vader, mage, erector)/pull (rygg, biceps), vila, börja om för att ge varje muskel tillräckligt med återhämtning.
Köttar du sönder armarna på dag 2 med massa failure osv och sedan kör bröst/rygg på dag 3 så kommer det att påverka din bröst och rygg träning negativt då både biceps och triceps tränas under bröst och rygg övningar.
Du får med största sannolikhet även sämre resultat eftersom dina armar knappt får någon vila och det är just när du vilar som du växer.
Här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272&highlight=low+volume) har du en p/p/l som har en volym anpassad efter frekvensen som du kanske finner intressant.

Myschly
2013-10-16, 17:48
J89 lyfter bra poäng, tänk efter på att du bränner lika många set på dina armar (2 små muskler) som du gör på bröst o axlar, o skiter helt i ryggen. Obalansen kommer få dig att se ut som en grottmänniska, då det starkare bröstet drar dina axlar framåt (Neandertalare hade 200% våra bröstmuskler).

Om du kör slut armarna dagen innan bröst o axlar kommer den dagen vara lite waste då dina triceps är felande länken i alla övningar du gör, samt att dina armövningar säkert endast är isolation? Kan vara bra att veta hur mycket erfarenhet du har, dina mål, och vad du kör för övningar mer specifikt.

Ang just träningsvärk kan man försöka undvika detta med:
-Stretching efter passet
-Lätt motionsträning (blodcirkulation)
-Växlande Varm/Kall dusch, eller bara kall dusch.
-Aloe Heat Lotion o liknande produkter, sist jag hade brutal träningsvärk smällde jag på ett lager av detta, hela min rygg, röv, hamstrings, axlar o armar brann så jag behövde hoppade runt i 5 minuter. Det gjorde ont, kändes brutalt, samtidigt som det kändes väldigt skönt o hjälpte som faen.