handdator

Visa fullständig version : Kostfråga - funkar detta, samt motivation och info!

Vihral
2013-10-16, 08:35
Hej!

Jag har kommit till en väldigt tråkig uppenbarelse.. Jag saknar diciplin.. Åh herregud vad jag saknar diciplin.. Jag försöker om och om igen och det går skitbra ett par veckor (Gick till PT och fick träning och kost schema), tränade 4-5 gånger i veckan, mådde jättebra och gick neråt i vikt. Sen hände en sak hemma och allt bara dog ut igen.. Verkar som att jag så fort något händer runtom träning / kost så försvinner motivationen och jag går tillbaka till att äta massor.

Nu är det då dags igen att försöka och jag har kollat runt en del och kollat på enkel mat och undrar då om detta skulle tänkas fungera och vad jag bör tänka på:

(alla siffror är baserade på appen ShapeUp)
Frukost (ca 08.00, jag vaknar ca 6.30-6.50):
2 st rostade mackor (Rasker eller dylikt) (165 Kcal)
16g Bregott Mellan (mängden är räknat med våg, kan få ner till 12-14g) (86 Kcal)
2 Skivor Rökt Kalkong (Garant) (12 Kcal)

Mellanmål (ca 10.00)
100g Ica Basic Kvarg (65 Kcal)

Lunch (Ca 12.00)
300g köttfärs (10-12%) (489 Kcal)
250g Kokt Potatis (212 Kcal) (Känns som mycket potatis, tänker kolla på kanske 150g?)
50g Majs (Burk) (50 Kcal)
Halv matsked Kokosolja för stekning (63 Kcal)

Mellanmål (ca 15.30)

Middag (ca 17.30-18.00)
ca 200g Stekt Kyckling (330 Kcal)
100g Råris (370 Kcal)
50g Ica Basic Kvarg (32 Kcal)
25g Sötsur Sås (20 Kcal)
Halv matsked Kokosolja för stekning (63 Kcal)

Kvällsmål (ca 21.30-22.00)

Vid träning så byts Kvällskvargen mot:
1 Skiva rostat bröd (typ Rasker) (82 Kcal)
8g Bregott Mellan (43 Kcal)
1 Stekt ägg (Båda sidor) (90 Kcal)

Totalvärde (då jag inte tränar, alltså med kvarg inte med ägg)
Kaloriintag: 2088
Protein:186g (jag väger ca 145kg så proteinvärdet är 1.28g per KG)
Kolhydrater: 180g
Fett: 68g

Detta planerar jag då äta måndag-fredag varje vecka och sedan på helgerna eftersom jag har en familj med barn så vill jag kunna dela middag med min familj dessa dagar och då kommer jag äta det dem äter (som tur är så gillar min kära tjej sallader, linser osv så blir överlag bra mat dessa dagar men kollar jag ungefär på vad hon brukar göra så kan jag tänka mig att på dessa två dagar hamna på ca 2400 Kcal ~70g fett, ~ 200g kolhydrater, ~ 150g Protein)

Vad tycker ni om maträtterna och upplägget?

Min träning kommer bestå mest utav promenader och sedan joggande (Jag klarade min första km i Juli utan att gå ner i gång (gick inte snabbt men joggade hela tiden iaf!) och sedan i Augusti klarade jag 2 km (Höll på att spy 3 gånger men jag klarade det iaf!) så jag vill gärna tillbaka till det :)

Maträtterna är valda baserat på enkla råvaror som man enkelt kan modifiera (Byta ut en del potatis mot en massa sallad, kasta i paprika i köttfärsen vid stekning, piffa till kycklingen med paprika, majs osv i stekningen) som gör att man får lite variantion :)

Svara gärna och skrik gärna lite tips om motivation om ni har. Jag har skrivit en del på forumet förut men verkar dö av hela tiden i motivation så en del av er har säkert skrivit till mig förut. Känns som man är en besvikelse för sig själv och det är fan inte kul :(

Info:
196.3 Cm lång
ca 145 KG
26 år gammal.
Älskar Thaiboxning (Så det går jag tillbaka till i vår tillsammans med en arbetskollega :) ska bli kul! )
Arbetar 07.45-16.30. Hemmifrån 07.15-17.00

Möjliga träningstider:
04.30-06.30
20.30-22.00

Helger så kan jag träna lite mer när som helst :)

Vihral
2013-10-16, 08:37
Ps. Har inga större problem att äta samma sak om och om igen så det bör till min vetskap inte bli några problem :) Levde så länge tidigare med pasta och korv (hmm undrar varför jag inte är fit? :P )

madballz
2013-10-16, 10:47
Du ligger jäkligt lågt på kalorierna, ska du inte äta lite mer så det inte blir lika påfrestande och du kanske tappar motivationen? Skulle ökat till åtminstonde 200g på proteinerna och sedan kolhydraterna :)

Vihral
2013-10-16, 10:54
Du ligger jäkligt lågt på kalorierna, ska du inte äta lite mer så det inte blir lika påfrestande och du kanske tappar motivationen? Skulle ökat till åtminstonde 200g på proteinerna och sedan kolhydraterna :)

Frågan är vart jag ska lägga till? Mellanmål med kvarg är ju vad jag förstår rätt mättande men lågt i kalorier?

Funderar på att lägga till grönsaker som typ paprika, isbergssallad gurka osv till lunch/middag men det är ju inte mycket Kalorier?

Och varför mer proteiner? är inte 1.2+g per kg högt eller är jag ute och cyklar? :)

Gärna tips på hur jag borde öka eller fixa denna plan? :)

ulf123
2013-10-16, 11:27
Det kan vara svårt att motivera sig när man tycker att man ligger så långt ifrån sitt mål men det finns nog inga genvägar. Ta en dag i taget osv, du kan säkert alla dessa floskler redan.

2,000 kcal bör ge dig ett ganska rejält underskott med tanke på din vikt och OM du kan bibehålla det intaget så kommer du förmodligen att se snabba förändringar. Det finns dock utrymme för att öka kalorierna en del och det är något som du bör fundera över om du inte klarar av din nuvarande diet. T ex till 2,500/dag. Särskilt om du börjar med Thaiboxning regelbundet så är nog 2,000 i snålaste laget.

Hur mycket du får i dig av varje makronutrient är inget du behöver ens tänka på just nu men det kan vara en bra idé att äta en del kött eftersom det mättar ganska bra. När det gäller dina val av mat så har jag inga kommentarer mer än att bröd är skit att ha hemma om du inte har ett stenhårt psyke. Det är helt för enkelt att ta en extra skiva som sedan leder till att du äter hela påsen. Att inte ha några kolhydratskällorr som inte måste tillagas för att vara ätbara kan vara ett bra sätt att minska impulsätande. Potatis hade jag satsat på i första hand.

Det viktigaste är att du hittar ett system som passar dig på längre sikt eftersom du måste hålla på med detta ett bra tag. Man kan leva med det mesta om man ska deffa till sig magrutor på 8 veckor, men när det handlar om ett helt år, eller kanske längre, ja då är det viktigare att du faktiskt mentalt pallar än att dieten i sig är "optimal".