Visa fullständig version : Gnugga geniknölarna, denna nöten kan vara lite knepig
Herman H
2013-10-13, 22:01
En av mina systrar (har en hel drös) har en relativt stor tumör i sin vänstra överarm, denna sitter väldigt dumt till och har i perioder varit på väg in i brösthålan.
Nu har man efter snart 10 år äntligen fått stopp på den och den sitter nu som en stor extra triceps runt om de ordinarie tricepsmusklerna och hon kan inte sträcka ut mer än till ca 160 grader, hon kan heller inte bocka armen fullt och det är dessutom väldigt smärtsamt men hanterbart.
Hon behöver nu hjälp med att få någon form av träningsschema gjort och även om jag tränat väldigt mycket i mina dar så är jag fortfarande bara målare och kunskapen om just detta problemet är inte min styrka precis.
Hon går naturligtvis hos sjukgymnast och hela den baletten.
Jag vet att vi har eller hade en kille hör som har protes på sin ena underarm, någon som kommer ihåg vem det är eller om han ser detta kan göra sig påmind?
Hon går på discogym och tränar lite planlöst idag med det hon kan men det blir liksom ingen reda med det. Hon vill gärna ta sig iväg till mitt garage och träna och då snackar vi rent SL-gym och inga maskiner. Hon är stöpt i samma form som jag när det gäller träning och håller på att få kramp på maskinträning.
Så, några bra förslag?
MrAndersson3
2013-10-13, 22:23
Måste bara fråga, vad är de hon vill ha hjälp med? Mer specifikt.
Herman H
2013-10-13, 22:41
Måste bara fråga, vad är de hon vill ha hjälp med? Mer specifikt.
Någon form av träningsschema och/eller övningar som får med det mesta men naturligtvis är det att föredra att få med allt men med en arm undantaget.
Basövningar är ju ett problem men det finns ju lösningar på det mesta så alla förslag är välkomna.
För benträningen kan hon skaffa ett zercher harness:
w531rotufrg
Överkroppsträningen kan bli lite mer knepig.
Herman H
2013-10-14, 21:43
Den var lite smart faktiskt.
Förstår jag problemställningen rätt om jag tänker att det handlar om en person med en arm? Allt annat ok?
Den var lite smart faktiskt.
Egentligen omöjligt att ge ordentliga tips om träningsformer som skulle passa henne utan att 1. Veta vad hennes mål med träningen är och 2. att veta om det finns några restriktioner gällande tumören. Är det en benign eller malign tumör?
Hennes sjukgymnast bör vara den som ser över träningsprogram. Ett generellt helkroppsprogram där man tar hänsyn till rörelseinskräkningen och eventuella restriktioner är mitt tips annars.
Herman H
2013-10-14, 22:49
Förstår jag problemställningen rätt om jag tänker att det handlar om en person med en arm? Allt annat ok?
Jes båx.
Hon såg videon på den här prylen och har redan listat ut var hon får tag på en osv. Men, fler förslag är alltid välkomna!
Herman H
2013-10-14, 22:54
Egentligen omöjligt att ge ordentliga tips om träningsformer som skulle passa henne utan att 1. Veta vad hennes mål med träningen är och 2. att veta om det finns några restriktioner gällande tumören. Är det en benign eller malign tumör?
Hennes sjukgymnast bör vara den som ser över träningsprogram. Ett generellt helkroppsprogram där man tar hänsyn till rörelseinskräkningen och eventuella restriktioner är mitt tips annars.
1.
Bli starkare
2.
Smärta, rörelselängd på arm och smärta igen. Hon är i princip enarmad fast med fungerande hand. Ingen amputation förrän det ev. skulle bli tal om det pga att tumören skulle börja växa igen och bli direkt farlig, man amputerar inte en arm i förebyggande syfte så länge det finns viss funktion kvar. Operera bort den från triceps är uteslutet, den sitter runt om och genom musklerna.
Hennes sjukgymnast har absolut program till henne, inga restriktioner, det hon kan göra, får hon göra och helst lite till.
Nu ska vi inte bli gnälliga här om vad som är lämpligt eller inte, hon är chef och avgör vad hon klarar av. Brainstorma kamrater! *hug*
Just det, malign.
Skrib här på forumet kanske har några tips?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169063
Sen vill jag minnas att Rolf här på forumet har brutit händerna några gånger. Han kanske har lite tips?
Det är ju jag! Eller vet att det finns/fanns en till men...
Jag är amputerad på höger underarm efter handleden. Tränar också styrkelyft men min och din systers problematik är väldigt olika är jag rädd. Finns vissa gemensamma grejer man kan hitta...
Först av allt, hitta vad hon kan göra t.ex. kan hon köra bänkpress fast med kortare ROM? Hålla i en stång på axlarna för knäböj?
Eftersom hon inte har full rörlighet kan man inte utgå från "det normala" utan anpassa det. När jag kör knäböj, highbar, naglar jag fast stången med underarmen. Det ser lite skevt ut kanske men det funkar utmärkt.
Marklyft kan ju bli svårt utan rak arm eller smärtsamt då gravitationen gärna vill räta på armen. Det skulle gå kanske fästa en sorts manschett på överarmen med en krok på som grabbar på stången.
Chins och rodd går att göra med antingen rep+krok eller gummiband. Jag kan köra med att jag sätter gummibandet vid armbågen och sen drar (men jag gör det aldrig/sällan för jag tyckt det är sjukt tråkigt...)
Hitta en sjukgymnast som förstår hennes mål! Jag gick genom ett flertal innan jag gav upp på dem. Jag sa att jag ville lyfta 250kg i marklyft och de gav mig övningar där jag låg på marken och spände bäcken+bålmusklerna. Nu är jag uppe på 220kg, snart 230.
Låt mig sova på det så ska jag se om jag kommer på mer. Pma gärna om du/ni undrar något specifikt.
Den hamnade visst i fel tråd. Jag har för lite att göra på mitt nattjobb...
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=34622&page=6
Anatis87
2013-10-15, 01:51
Jag tror att levak på brädet kan tillföra lite idéer här. Komma med honom, han är en fin pöjk som säkerligen skulle vilja hjälpa till med idéer.
Såg att han redan postat fast i fel tråd som spoon skrev =)
Diomedea exulans
2013-10-15, 02:18
Enarmsarmhävningar kan göras hyfsat lätta genom att "fuska" med tekniken, sära på benen och sätta handen nära midjan. Jag lyckades på det viset göra 30 enarmsarmhävningar när jag kunde göra ca 50 vanliga armhävningar. Och sedan kan man göra dem supertunga genom att stå mer likt vanlig armhävningsställning. Den andra armen bör vara uppe på ryggen. Bra bål- och pressträning.
Enarmsbänkpress testade jag en gång med stången. Det gick förvånansvärt bra. Det blir lite som en jättesmal smalbänk, man får ju hålla på mitten av stången och ha presshanden längs kroppens mittlinje. Det innebär mindre risk för att välta åt sidan än enarms hantelpress, föreställer jag mig.
Fyll en stor, robust ryggsäck med vikter, och hon kan göra knäböj, utfall, tunga upphopp och annat. Sätt ryggsäcken på framsidan av kroppen för variation.
Enarmsmarklyft är en klassiker som kräver stor greppstyrka.
Nästan alla dragövningar går att göra med enhandsvariant.
Atlasstenlyft eller vad det heter borde ju gå med en arm, man får ha lite lättare stenar bara.
Sedan finns det ju massor med övningar med både hantlar och kettlebell där man bara använder en arm.
tapatalk och jag är tydligen inte vänner. Lyckades bumpa en 10 år gammal tråd av misstag...
Enarmsarmhävningar kan göras hyfsat lätta genom att "fuska" med tekniken, sära på benen och sätta handen nära midjan. Jag lyckades på det viset göra 30 enarmsarmhävningar när jag kunde göra ca 50 vanliga armhävningar. Och sedan kan man göra dem supertunga genom att stå mer likt vanlig armhävningsställning. Den andra armen bör vara uppe på ryggen. Bra bål- och pressträning.
Enarmsbänkpress testade jag en gång med stången. Det gick förvånansvärt bra. Det blir lite som en jättesmal smalbänk, man får ju hålla på mitten av stången och ha presshanden längs kroppens mittlinje. Det innebär mindre risk för att välta åt sidan än enarms hantelpress, föreställer jag mig.
Fyll en stor, robust ryggsäck med vikter, och hon kan göra knäböj, utfall, tunga upphopp och annat. Sätt ryggsäcken på framsidan av kroppen för variation.
Enarmsmarklyft är en klassiker som kräver stor greppstyrka.
Nästan alla dragövningar går att göra med enhandsvariant.
Atlasstenlyft eller vad det heter borde ju gå med en arm, man får ha lite lättare stenar bara.
Sedan finns det ju massor med övningar med både hantlar och kettlebell där man bara använder en arm.
Problemet med att göra alla klassiker med en hand resulterar i en rejäl snedträning? Alla övningar jag kör försöker jag få lika på båda sidor men blir ändå lite större och starkare på vänster.
Herman H
2013-10-15, 17:32
Problemet med att göra alla klassiker med en hand resulterar i en rejäl snedträning? Alla övningar jag kör försöker jag få lika på båda sidor men blir ändå lite större och starkare på vänster.
Jo det är ju liksom det som är poängen, hade det bara varit att träna den friska sidan (i hennes fall den högra) så hade hon kunnat träna med snören på vilket discogym som helst men nu tillhör hon de envisas skara som vill träna med fria vikter, gärna med stora mängder magnesium. :)
Denna tråden har hittills generarat lite idéer, keep 'em coming!
1.
Bli starkare
2.
Smärta, rörelselängd på arm och smärta igen. Hon är i princip enarmad fast med fungerande hand. Ingen amputation förrän det ev. skulle bli tal om det pga att tumören skulle börja växa igen och bli direkt farlig, man amputerar inte en arm i förebyggande syfte så länge det finns viss funktion kvar. Operera bort den från triceps är uteslutet, den sitter runt om och genom musklerna.
Hennes sjukgymnast har absolut program till henne, inga restriktioner, det hon kan göra, får hon göra och helst lite till.
Nu ska vi inte bli gnälliga här om vad som är lämpligt eller inte, hon är chef och avgör vad hon klarar av. Brainstorma kamrater! *hug*
Just det, malign.
Menade inte att vara petig, tror nog bara att det är få personer här som har den kunskapen, alltså hur man kan/bör/(får) träna med en malign tumör, därav att sjukgymnasten kanske kunde ge henne ett komplett styrketräningsprogram.
Funktionell träning, kettlebells är rätt lätta att hantera med en hand, blir mitt tips annars.
Knäböj har jag kört med en arm när jag hade problem med ena axeln, man får hålla rätt långt ut med den handen man kan använda bara.
En av mina systrar (har en hel drös) har en relativt stor tumör i sin vänstra överarm, denna sitter väldigt dumt till och har i perioder varit på väg in i brösthålan.
Nu har man efter snart 10 år äntligen fått stopp på den och den sitter nu som en stor extra triceps runt om de ordinarie tricepsmusklerna och hon kan inte sträcka ut mer än till ca 160 grader, hon kan heller inte bocka armen fullt och det är dessutom väldigt smärtsamt men hanterbart.
Hon behöver nu hjälp med att få någon form av träningsschema gjort och även om jag tränat väldigt mycket i mina dar så är jag fortfarande bara målare och kunskapen om just detta problemet är inte min styrka precis.
Hon går naturligtvis hos sjukgymnast och hela den baletten.
Jag vet att vi har eller hade en kille hör som har protes på sin ena underarm, någon som kommer ihåg vem det är eller om han ser detta kan göra sig påmind?
Hon går på discogym och tränar lite planlöst idag med det hon kan men det blir liksom ingen reda med det. Hon vill gärna ta sig iväg till mitt garage och träna och då snackar vi rent SL-gym och inga maskiner. Hon är stöpt i samma form som jag när det gäller träning och håller på att få kramp på maskinträning.
Så, några bra förslag?
Hej alla!
Det är jag som är "en av mina systrar" :)
Jag tackar Herman med flera för alla tips och idéer vilka jag redan börjat spinna vidare på.
Tack!!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.