Visa fullständig version : Får inte träna på uppåt 3 veckor - kcal/protein?
Hur minimerar jag skadan av detta?
Balans med massa extra protein, och minska på fettet?
Eller bör jag t.o.m. ligga på överskott för att inte tappa "alla" muskler jag kämpat ihop de senaste 5 åren (d.v.s. typ ½ kg muskler eller så :D)
Kaloribalans/överskott. Du behöver inte mycket protein för att hamna på en neutral/kvävebalans förutsatt att du inte deffar.
1 gram / kg kroppsvikt torde räcka, för att safea ligg lite högre. Däremot innebär såklart en högre risk att tappa ju längre man är från träningen och det kommer inte kosten att råda bot på efter en viss gräns.
3 veckor är dock inte så värst länge trots allt sett på ett helt år.
Kaloribalans/överskott. Du behöver inte mycket protein för att hamna på en neutral/kvävebalans förutsatt att du inte deffar.
1 gram / kg kroppsvikt torde räcka, för att safea ligg lite högre. Däremot innebär såklart en högre risk att tappa ju längre man är från träningen och det kommer inte kosten att råda bot på efter en viss gräns.
3 veckor är dock inte så värst länge trots allt sett på ett helt år.
Aha så extra protein (utöver vanliga ~1.3g/kg) hjälper inte mina förtvinande muskler?
Fast kanske bra ersätta fett med extra protein om jag försöker ligga på svagt svagt överskott, för att slippa lägga på mig fett samtidigt som musklerna försvinner, blir ju dubbelt dåligt liksom.
Musklerna försvinner som sagt inte på så kort tid om man inte missköter kosten och framförallt äter underskott och lite protein.
Du kanske tappar lite styrka och storlek men det kommer tillbaka snabbt.
R Scarpa27
2013-10-13, 18:00
surt sådant jag har för tillfället uppehåll pga spricka i handleden.
kör ju andra övningar men inget biceps osv.
bara chilla och äta som vanligt ungefär.
dock bblir aptiten större när jag tränar.
Ok tack tjing :)
surt sådant jag har för tillfället uppehåll pga spricka i handleden.
kör ju andra övningar men inget biceps osv.
bara chilla och äta som vanligt ungefär.
Nyligen fixad (förhoppningsvis) punkad/kollapsad lunga, så inte mycket man törs träna då liksom, buktryck o.s.v. *cry*
King Grub
2013-10-13, 18:14
Var så mycket allmänt aktiv du kan så förlorar du inget speciellt på den tiden. Där är bara om du blir inaktiv och stillasittande, eller allra värst säng- eller soffliggande, som det går fort utför. I sängläge inträder reell muskelförlust inom två dygn om inte aminosyre- eller hormonterapi sätts in.
Var så mycket allmänt aktiv du kan så förlorar du inget speciellt på den tiden. Där är bara om du blir inaktiv och stillasittande, eller allra värst säng- eller soffliggande, som det går fort utför. I sängläge inträder reell muskelförlust inom två dygn om inte aminosyre- eller hormonterapi sätts in.
Aj då, jag som inledde med typ 2 dygn sängliggande och typ utan mat, fast det var ju knappast självmant.
Får köra promenader nu då, det borde lungan tåla, och försöka äta så extra nyttigt jag kan helt enkelt.
Less fat tror jag är bra, särskilt för mig som ändå bara för fett även om jag tränar :hbang:
R Scarpa27
2013-10-13, 18:23
Aj då, jag som inledde med typ 2 dygn sängliggande och typ utan mat, fast det var ju knappast självmant.
Får köra promenader nu då, det borde lungan tåla, och försöka äta så extra nyttigt jag kan helt enkelt.
Less fat tror jag är bra, särskilt för mig som ändå bara för fett även om jag tränar :hbang:
2 dagar ...få ej panik.
tänk när man ligger i influensa i en vecka när man åker på det.
tar bara några dagar att komma ifatt igen att få upp lite flås och aptit.
2 dagar ...få ej panik.
tänk när man ligger i influensa i en vecka när man åker på det.
tar bara några dagar att komma ifatt igen att få upp lite flås och aptit.
Jo det är ju sant.
Bara för man har en "allvarlig" åkomma så känns det som katastrof, men egentligen är det nog värre att vara magsjuk en vecka, och det är ju sånt som händer liksom (dock aldrig mig, vet inte när jag var magsjuk sist, men så äter jag inte snuskigt lösgodis heller eller bröd/bullar som är självplock o.s.v.)
Tråkigt bara att återfallsrisken är 50% när lungan självpunkat :(
R Scarpa27
2013-10-13, 19:06
Jo det är ju sant.
Bara för man har en "allvarlig" åkomma så känns det som katastrof, men egentligen är det nog värre att vara magsjuk en vecka, och det är ju sånt som händer liksom (dock aldrig mig, vet inte när jag var magsjuk sist, men så äter jag inte snuskigt lösgodis heller eller bröd/bullar som är självplock o.s.v.)
Tråkigt bara att återfallsrisken är 50% när lungan självpunkat :(
det läker.
jag har paus just nu och kör lite lätt på annat.
se det som vila och återhämtning :d
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.