Visa fullständig version : Förlora kagge vid bulk?
Tjenare, allihopa!
Jag har funderat ett tag på att vilja bulka för att jag känner att mina armar och rygg är väldigt tunna. Problemet med mig är att jag har en hel del fett vid midjan och magen och därför vill jag få en slankare kropp så att min mage krymper. Jag undrar dock om man kan få en smalare mage genom bulkning om vi antar att jag sköter kosten, sömnen och träningen rätt? Eller kommer min kagge fortfarande vara kvar?
Tacksam på förhand!
Nja, bulk betyder att du ligger på överskott av kcal. Så länge du ligger på överskott kommer inte kaggen krympa :).
Reaper123
2013-10-13, 09:02
Det som krävs då är en sk "leangain", alltså att du tappar i fettvikt samtidigt som du ökar i fettfri vikt...
Detta är inte så pass enkelt att det endast krävs att sköta kost och träning bra, utan handlar om mer än så och knappast något som funkar för alla heller för den delen.
Så en bulk för att bygga massa (där troligen lite fettvikt följer med) följt av en deff för att skala av onödigt fett är nog mer passande och betydligt enklare att nå de resultat du önskar (tex vara lite "fet" under vintern gör ju inget, för att sedan deffa på våren)
Nja, bulk betyder att du ligger på överskott av kcal. Så länge du ligger på överskott kommer inte kaggen krympa :).
du har såklart helt rätt. Sen kan ju diskuteras om den kan bli visuellt mindre på grund av proportioner. Men den blir ju inte mindre per definition
Jo, det kan den visst.
TS kör HIIT och dra ner lite på fettet i kosten.
Beror ju lite på hur stor kaggen är, är det så att du är en rätt smal kille egentligen som bara är lite degig kring midjan eller är det en riktig ölkagge?
Om det är det första kan man visuellt se mindre fet ut om man ser till att kötta på rygg/skuldror/armar, fettet kommer ju att vara kvar dock. Det jag menar är du fet på riktigt eller bara smalfet typ. Om du är smalfet kommer en bulk ge dig ett biffigare utseende.
Är du nybörjare kan du öka volymen på armarna och ryggen samtidigt som magen krymper, hjälpte min bror med detta och han fick jäkligt bra armar. Ligg på ett litet underskott + 2 övningar för triceps och 2 övningar för biceps är min rekommendation
Beror ju lite på hur stor kaggen är, är det så att du är en rätt smal kille egentligen som bara är lite degig kring midjan eller är det en riktig ölkagge?
Om det är det första kan man visuellt se mindre fet ut om man ser till att kötta på rygg/skuldror/armar, fettet kommer ju att vara kvar dock. Det jag menar är du fet på riktigt eller bara smalfet typ. Om du är smalfet kommer en bulk ge dig ett biffigare utseende.
Det första stämmer mycket bättre överens än det andra. Så här ser min kropp ut: http://i44.tinypic.com/jaxmyx.jpg
Ja, jäklar vilken mage.
Det där kan du nog styra bort med hårdare konditionsträning, typ intervaller faktiskt. Kombinerat med en schysst kost och styrketräning. Min erfarenhet är i alla fall att intervaller (behöver inte vara all-out) påverkar fettet just på magen väldigt fort.
Diomedea exulans
2013-10-13, 18:49
vara lite "fet" under vintern gör ju inget
Om man inte har tänkt vara naken i sällskap någon gång under hela vintern.
Jag skulle nog ha gått ner först.
Kvicksilver
2013-10-14, 11:59
Ja, jäklar vilken mage.
Det där kan du nog styra bort med hårdare konditionsträning, typ intervaller faktiskt. Kombinerat med en schysst kost och styrketräning. Min erfarenhet är i alla fall att intervaller (behöver inte vara all-out) påverkar fettet just på magen väldigt fort.
Tror inte för en sekund på att en viss träningsform påverkar fettförbränningen på en viss kroppsdel. *gah!*
Jag skulle nog ha gått ner först.
p.s. givetvis styrketräna medan du går ner då.
Tror inte för en sekund på att en viss träningsform påverkar fettförbränningen på en viss kroppsdel. *gah!*
Konditionsträning, och särskilt intervallträning, ökar förbränningen av bukfett.
Kvicksilver
2013-10-14, 12:20
Konditionsträning, och särskilt intervallträning, ökar förbränningen av bukfett.
Fettet runt organen ja, inte underhudsfett. Det vi ser på bilden framstår väll framförallt som underhudsfett.
Njae, han ser typiskt smalfet ut, och av striae'n att dömma har antagligen magen vart mycket större.
Jag skulle tro att det finns en hel del vischeralt fett i den där hudpåsen. Så jag tror att en rejäl konditionssatsning kan vara lönsam (och bra för hälsan)
Fettet runt organen ja, inte underhudsfett. Det vi ser på bilden framstår väll framförallt som underhudsfett.
Det ser ju definitivt ut som en hel del bukfett; d v s den typiska manliga ohälsosamma fettinlagringen där man är rätt slank i övrigt fast med kagge. Givetvis har han en del underhudsfett där också.
Effect of exercise training intensity on abdominal visceral fat and body composition.
"...HIET significantly reduced total abdominal fat (P < 0.001), abdominal subcutaneous fat (P = 0.034), and AVF (P = 0.010). There were no significant changes observed in any of these parameters within the Control or the LIET conditions."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18845966
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.