Visa fullständig version : Du vinner "drömvinsten" Vad gör du?
http://media.svenskaspel.se/sv/2013/10/09/tredje-storsta-dromvinsten-nagonsin-gick-till-stockholm/
Hur hade du reagerat när du fick samtalet om att du vunnit 152 miljoner kronor?
Vad är det första du hade gjort? Hur hade de närmaste dagarna sett ut och resten av ditt liv?
Tricklew
2013-10-12, 22:26
Sagt upp mig, skaffat ett trevligt boende sedan hade jag fortsatt jaga samma drömmar som nu, fast med betydligt fler resor. Antagligen skämt bort grabben min något.
Inget större, är överlag enormt nöjd med mitt liv.
knuckles
2013-10-12, 22:28
Flyttat till usa och köpt en mansion.
Hade gått in på hemnet och kollat efter nån schyst större herrgård i 10-20 miljonersklassen, sen hade jag köpt det huset, köpt en ny inte allt för dyr bil (Ca 1 mille) och sen plockat upp alla i familjen och kört till nån fin restaurang.
Sen hade jag nog rätt omgående börjat rita på ett nytt hus, lär ta ett par år att bygga det stället och undertiden hade jag nog varit ute och rest.
Hade sagt upp mig samma kväll, ringt chefen på mobilen och förklarat läget på ett snyggt sätt.
Betalt huslånet om 5 år när det skall läggas om. Annars hade jag nog inte gjort så mycket annorlunda. Är nöjd med min tillvaro och mitt jobb.
Heddaway
2013-10-12, 22:37
pengar är överskattat.
Ristretto
2013-10-12, 22:43
Lagt upp en printscreen i http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=204783.
billmaier
2013-10-12, 22:51
Skulle investera nästan alla pengar på bostäder och levt på hyresinkomsterna. Men skulle annors leva rätt normalt, gå skolan till slut osv.
Rikard Jansson
2013-10-12, 22:53
Skulle köpt ett hus och byggt ett större gym.
Stefan J
2013-10-12, 22:55
http://media.svenskaspel.se/sv/2013/10/09/tredje-storsta-dromvinsten-nagonsin-gick-till-stockholm/
Hur hade du reagerat när du fick samtalet om att du vunnit 152 miljoner kronor?
Vad är det första du hade gjort? Hur hade de närmaste dagarna sett ut och resten av ditt liv?
Betalat av alla lån, skaffat privat kock och massör. Gått ner på 50-75% arbetstid. I övrigt inte mycket.
Jag hade slutat att göra matlådor och flyttat till en större lägenhet så snart som möjligt. Köpt lite prylar, kanske en bil. Annars vet jag inte.
DPahkamaa
2013-10-12, 22:57
Betalat av studieskulden och köpt nåt fint till mamma.
filmjölk
2013-10-12, 23:05
Anlagt en tangorabatt, jobbat bort min dialekt och röstat bourgerligt.
Köpt en fin sportbil, ett hus i de finare kvarteren, kryssning i Karibien/Östasien/Australien och resten hade jag köpt kommersiella fastigheter för. Givetvis 75-85% belånade för att komma över de större objekten.
Grottmannen
2013-10-12, 23:09
Finns mycket jag skulle göra, men de första skulle nog vara att hoppa av min utbildning och betala min nära familjs huslån och sånt skit. Sen hade jag nog donerat en del till forskning och flyttat någonstans varmt.
mangemani
2013-10-12, 23:11
köpt det jag behöver kanske, stöttat mina nära ock kära med en del och sedan inget mer.
inte precis så att jag har bråttom att blåsa allting på en gång, hade jag varigt uppåt 60-70 och då livet börjar närma sig sitt slut, då hade det varigt en annan sak, men nu har man ju xx antal år kvar utav sitt liv, så finns ingen poäng i att slösa bara för att man har pengar.
Det första jag skulle göra är nog att fixa nytt boende (bor i studentkorridor).
Mer långsiktigt skulle jag nog dragit igång något intressant teknikprojekt, gärna med några gamla kamrater från ingenjörsutbildningen. Vet inte exakt vad, dock. Kan nog tänkas att jag samlade lite skarpa hjärnor och gav oss lön i några månader för att brainstorma och undersöka potentialen i diverse idéer innan jag gav mig in på något. Skulle kunna bli en mycket spännande period :)
Rest, bjudit med kompisar
Flyttat till USA, köpt lägenhet i NYC
Köpt en riktigt fin present till alla som jag tycker verkligen förtjänar det
Lagt undan 50 miljoner i säkra investeringar som inte rörs, någonsin
Hade inte levt något liv i lyx (då ryker 150 mille snabbt) men gjort det jag kände för inom rimliga gränser under resten av livet. Får lätt ångest när jag tänker på det, ge mig 150 miljoner.
Köpt mig dom bästa biljetterna till alla New Orleans Saints matcher och flyttat till USA över NFL säsongen!
ByggarBertil
2013-10-12, 23:39
Levt ett liv i lyx i ett par månader och sedan återgått till mitt vanliga liv då pengarna tagit slut...
Arf Pingvin
2013-10-12, 23:54
Skaffat helikopter.
The_RobRoy
2013-10-13, 03:49
Jag skulle sitta i en sånhär direkt:
http://www.wired.com/images_blogs/autopia/2009/09/ferrari_458_02.jpg
Och ringa upp och lägga en beställning på en:
http://www.perfectioner.com/wp/wp-content/uploads/2012/08/2011-Koenigsegg-Agera-Rear-And-Side-Open-Doors-1280x960-2.jpg
Sen vettefasen..
tntballe
2013-10-13, 04:14
Sagt upp mig, skaffat ett trevligt boende sedan hade jag fortsatt jaga samma drömmar som nu, fast med betydligt fler resor. Antagligen skämt bort grabben min något.
Inget större, är överlag enormt nöjd med mitt liv.
+1
Möjligen ägnat mig åt tillfälliga jobb inom bygg och montage.
Armed Dingo
2013-10-13, 04:24
152 miljoner?
Jag hade gett mina närmaste familjemedlemmar 4 miljoner var, och närmaste släkten 1 miljon var tills jag har 130 miljoner kvar.
Jag hade valt mina fem bästa vänner och garanterat dem ekonomisk täckning för 20 år framåt, vi hade sagt upp oss från våra jobb, sålt alla ägodelar vi har, köpt nya kläder och en stor ryggsäck, varsin GoPro Hero och en iPod Classic med ett par Sennheiser 25 HD II lurar, inga mobiltelefoner eller datorer, vi hade vänt samhället ryggen, vandrat och rest över hela jorden och inte sett tillbaka.
The_RobRoy
2013-10-13, 04:50
Jag hade valt mina fem bästa vänner och garanterat dem ekonomisk täckning för 20 år framåt, vi hade sagt upp oss från våra jobb, sålt alla ägodelar vi har, köpt nya kläder och en stor ryggsäck, varsin GoPro Hero och en iPod Classic med ett par Sennheiser 25 HD II lurar, inga mobiltelefoner eller datorer, vi hade vänt samhället ryggen, vandrat och rest över hela jorden och inte sett tillbaka.
Skönt tänk! Men i praktiken skulle det inte inte hålla tror jag. Efter några år har två vänner gift sig och tjejerna är gravida och du träffar polarna med en bebis skrikande på armen. Och livet är tillbaka i sina vanliga hjulspår, förutom att du garanterat att ge dina polare dina pengar..
Undrar hur många som påstår att de inte skulle ändra något särskilt faktiskt gått all out bananas.
Själv hade jag först och främst (5min efter besked om vinsten) gått in till min nuvarande chef och sagt upp mig direkt, hade gärna gjort något klichéartat som att torka mig i röven med anställningsavtalet och slänga på bordet, men i verkligheten burit mig mer civiliserat åt.
Därefter hade jag gett min mamma tillräckligt med pengar för att kunna göra vad fan hon vill i resten av sitt liv och oj vad hon förtjänar det. Jag hade försökt hålla vinsten hemlig i den mån det går och bara avslöja exakt vinst för morsan och ev svärföräldrarna som också skulle få pengar (tro det eller ej men har något så ovanligt som fantastiska svärföräldrar).
Sen hade jag och sambon tagit ett år off från allt och bara rest och njutit av livet. Därefter dags att sätta sig och planera. Jag hade nog gått en massa bra utbildningar inom området mat, utbildat mig, praktiserat och gjort matresor. Sen hade jag öppnat upp en delikatessbutik med chark, ost osv. Om allt gått väl hade jag försökt öppna upp en butik även i NYC, lagt fokus på nordiska produkter för att sticka ut lite. Tjejen hade fortsatt jobba med mode men nu med chans att utveckla sig, ta mer utbildningar och praktiker utan oro för det ekonomiska. Även hon hade nog startat upp något i NYC.
Kläder, design och inredning intresserar oss båda så hade lagt mycket pengar på det.
Ungefär så, en del säkra investeringar och låsta pengar. Mer välgörenhetsbidrag än vad man har råd med nu givetvis. Större summor till tex Amnesty och rädda barnen.
Och till sist hade jag övergett Kolo och i smyg gendopat mig och kommit tillbaka i dagsformstråden och "yoooooo! Börjat äta skitbra mat nu boyyyys!"
shut teh face
2013-10-13, 06:56
Köpt ett normalt hus för 4-5 miljoner, finare möbler, två nya bilar, pensionerat min mor och gett pengar till närmaste familjen, investerat lite pengar till barnen, sen fortsatt som vanligt.
Armed Dingo
2013-10-13, 07:38
Skönt tänk! Men i praktiken skulle det inte inte hålla tror jag. Efter några år har två vänner gift sig och tjejerna är gravida och du träffar polarna med en bebis skrikande på armen. Och livet är tillbaka i sina vanliga hjulspår, förutom att du garanterat att ge dina polare dina pengar..
Jag har flera miljoner, jag köper en barnvagn som klättrar i berg att sätta min bebis i.
Att mina två vänner gift sig gör inget, det finns massa mer att se av världen :)
Jockefoten
2013-10-13, 08:18
Satt in pengarna på en lågriskfond, alternativt byggt en Amelia Earhart-park.
MasterChief
2013-10-13, 08:36
Jag hade byggt en 125 meter hög staty av Master Chief. Sedan hade pengarna varit slut.
filmjölk
2013-10-13, 08:40
Vill addera byter telefonnummer för att slippa släktingar som annars inte hör av sig men som fullkomligt hade ringt ner mig om jag hade så mycket pengar.
awesomooo
2013-10-13, 08:44
Ni kommer nog se mig så här.
http://cl.ly/PhbC/Sk%C3%A4rmavbild%202013-06-18%20kl.%2019.51.29.png
Sen tillkommer nog även denna:
http://www.deltapowerboats.se/wp-content/uploads/2012/02/40-WA-exterior4.jpg
Då har ungefär 7-8 mille försvunnit.
Investerat 95% av pengarna i något väldigt säkert där jag får ~3-4% avkastning per år.
Skulle bott kvar där jag bor men rest mer, kanske köpt mig en gammal fin porsche.
Jag skulle köpt ett par nya kalsonger.
Gett bort lite pengar till nära och kära.
Rest
Rest
Rest
Rest
Rest tills jag sett en stor del av det jag vill se. Bockat av någon lista på världens 20 vackraste stränder. Dykt på världens bästa dyksiter.
Jobbat som voluntär med lejon/tigrar/elefanter.
Bosatt mig där jag trivts bästa på mina resor.
Investerat i något som garanterar mig en hyfsad avkastning.
Skaffat ett par utvecklande hobbys. Kanske tagit helikopterkort eller något sånt. Jobbat lite med välgörenhet.
Jag spelar för övrigt på lotto två gånger i veckan.
Löst lån hos mig, nära vänner och familj.
Placerat så jag kan få ut avkastning på beloppet, för att skapa en buffert samt fördela utbetalning per månadsvis. Sedan fortsatt jobba och aldrig pratat om pengarna igen. Däremot hade jag köpt en stuga som hade blivit underbar..
Herr Oberst
2013-10-13, 10:33
1. Säga upp mig från jobbet
2. Betala av huset
3. Köpa ett sommarboende, vanligt svenneboende någonstans runt medelhavet
4. Köpa ett vinterboende med möjlighet till alpin och längdskidåkning
5. Skaffat mig ett enkelt men trevligt arbete där jag kan jobba 40-50 timmar i månaden. Tänker mig typ butiksarbete eller lite alltiallo på ett gym eller i någon idrottsförening
6 Njuta, träna, bli duktig i min trädgård, dricka vin och äta mängder med god mat
Jag hade nog fortsatt med skolan, köpt ett större hus med större gård så ungarna har lite yta att leka på och antagligen några bilar och en lite nyare skoter. Sen finns det risk att jag pluggar och driver företag resten av livet ftw
Men lol. Drömmer inte ens om så mycket pengar.
Jag hade väl börjat med att betala av min csn-skuld och sen skaffat mig ett litet hus för 1-2 miljoner. Sen skänkt bort 2 miljoner till släktingar och kanske vissa vänner.
Sen hade jag pysslat med mina hobbies ad infinitum typ :P
Kanske funderat på vad jag ska göra med resten av pengarna.
Phil Heath
2013-10-13, 11:26
pengar är överskattat.
Nä det är det inte:smash:
Rikard Jansson
2013-10-13, 11:29
Nä det är det inte:smash:
Jodå.
PureWhey
2013-10-13, 11:31
Flyttat till ett varmt ställe, köpt en grymt schyst lägenhet alt. hus där.
Softat enormt och rest.
knuckles
2013-10-13, 11:34
Köpa lotter för alla miljoner?
Betalat av mina, mina föräldrars och några polares lån. Sett till så att morsan kan gå i pension. Köpt ett hus med brygga och båt. Två bilar, en kombi och en roligare. Sedan hade jag fortsatt plugga utan att oroa mig för ekonomin.
Jodå.
Okej nästa månad har du 1000 kronor att klara dig på :thumbup:
Okej nästa månad har du 1000 kronor att klara dig på :thumbup:
Om man inte klarar sig med 1000 kronor behöver man 152 miljoner? ;)
Phil Heath
2013-10-13, 13:27
Jodå.
Nää. Det är lika dumt som att säga att prylar inte gör en glad. Bilar, teknikprylar osv..
straycat
2013-10-13, 13:34
1. sagt upp mig
2. långsiktiga investeringar för större delen av pengarna (hus/fonder+aktier osv)
3. Flytta utomlands, till ett land varmare än Sverige och utan all feminism och rasism trams.
4. leva som en kung resten av livet
Nää. Det är lika dumt som att säga att prylar inte gör en glad. Bilar, teknikprylar osv..
Fast det gör mig inte gladare, såvida inte viktigare behov redan är tillfredsställda. Att köpa sig distraktion är inte att köpa sig lycka.
3. Flytta utomlands, till ett land varmare än Sverige och utan all feminism och rasism trams.
Lol.
Rest världen runt för att se om det finns något mer lämpligt ställe än Kambodja för att starta en dirtbike-shop med guidade turer.
LoveMachine
2013-10-13, 14:16
Jag hade nog betalat av mitt studielån och lånet på bostadsrätten. Sen hade jag betalt av lånet på mina föräldrars respektive bostadsrätter. Hade min lillebror haft ett bolån så hade ha fått det betalat. Däremot skulle jag inte lovat att köpa honom en bostad. Det ger bara felaktiga parametrar när han letar boende och orealistiska planer. Däremot skulle jag lova honom kontantinsatsen och när/om han köpt en bostad han och flickvännen har råd med och det hela väl är klappat och klart likförbannat betalat hans lån. Men den absoluta merparten skulle jag hitta ett sätt att investera så att jag har en säker inkomst resten av livet. Bara räntan man får av att ha 153 miljoner på ett sparkonto räcker väldigt långt, även om det inte är en så bra idé.
Men jag skulle inte säga upp mig från jobbet då det är något jag vill jobba med. Jag skulle kanske känna lite mindre press på mig då jag vet att jag kan finansiera min forskning om det drar ut på tiden. Fast det skulle nog snarare vara negativt eftersom risken är att jag slappar ihop totalt. I det långa loppet skulle jag nog leta reda på en ny bostad och säkert lägga en del pengar på lite hobbyprojekt, typ lite bryggutrustning, ny skivspelare. Men jag tror inte att det skulle innebära någon dramatisk förändring faktiskt. Jag har ganska små behov och klarar mig mer än väl på den lön jag har idag. Jag tycker faktiskt att det låter ganska jobbigt då jag skulle vela mellan dåligt samvete över att vara snål och inte njuta av situationen och att känna mig som en slösaktig materialist. Jag tycker redan nu att jag känner så emellan åt på min högst normala lön. Det som jag skulle behöva är lite mer fritid så Men den upplevda bristen på fritid har mest att göra med att jag använder nästan hela min semester till att jobba som soldat. Det beror inte på att jag inte klara mig utan lönen utan för att jag inte har tid att slacka efter i forskningen. Men då skulle jag kanske tillåta mig att göra det och få riktigt semester för en gångs skull.
öppnat ett gym, byggt nytt hus på landet och köpt några trevliga motorfordon=)
Edit: pratat med en ekonomiskrådgivare då jag har noll koll på hur man ska kunna hantera en så stor summa pengar på både ena och andra sättet.
awesomooo
2013-10-13, 14:24
Jag tror man skulle bli snål med 150 mille. Det är självklart mycket pengar men samtidigt inte så pass mycket så man kan leva som en "kung", och med det menar jag köpa bilar, båtar, hus, lägenheter etc. till höger och vänster. Hade levt mitt gamla vanliga liv bara att man kanske unnar sig något häftigt som ny bil eller båt titt som tätt.
Jag tror man skulle bli snål med 150 mille. Det är självklart mycket pengar men samtidigt inte så pass mycket så man kan leva som en "kung", och med det menar jag köpa bilar, båtar, hus, lägenheter etc. till höger och vänster. Hade levt mitt gamla vanliga liv bara att man kanske unnar sig något häftigt som ny bil eller båt titt som tätt.
Delar du upp det kan du ta ut 126 tusen skattefritt i månaden, i 100 år. Skulle inte du kunna leva bra på den månadslönen?
Hade fortsatt göra precis samma sak som jag gör nu.
Donerat allt, 50 öre till 304 miljoner människor.
Flyttat till USA (starta bolag där och investera ca 7 mille (1 milj dollar) i ett företag och ge 10 jänkare arbete så får du medborgarskap inom några år).
Startat upp ovannämnda företag. Köpt ett schysst hus i Los Angeles för typ 30-40 mille, investerat resten i fastigheter/värdepapper och sedan levt på avkastning i mitt trevliga hus vid havet :D.
Försöka bli filmproducent i Hollywood hade inte heller varit fel, då man har pengar och tid. Träffa lite kändisar o festa med dem (och bli jävligt besviken på hurdana de är IRL :d ).
EDIT: Eller så hade jag köpt hus vid havet i Finland, investerat resten och sedan rest runt världen och chillat med polare då de är lediga :D.
awesomooo
2013-10-13, 15:17
Delar du upp det kan du ta ut 126 tusen skattefritt i månaden, i 100 år. Skulle inte du kunna leva bra på den månadslönen?
Såklart man gör men när folk snackar om att "leva som en kung" så räcker inte 126 papp i månaden inte. När jag hör "leva som en kung" så tänker jag på miljardärsfester på rivieran, första klass flygningar med Emirates, shoppingrunda i Knightsbridge etc.
1. Välgörenhet
2. Skämt bort min mor och syster
3. Levt på kebab resten av mitt liv
Första jag skulle gjort skulle nog varit och köpt ett hus till salu i "grannskapet" för 22mille, sen skulle man behöva fixa till lite små saker för nån mille för att få det som man ville. Sen är väl det skaffa bilar och båt.
Se till att föräldrar och Lilla syster är fria ifrån lån
Lägga undan 50, Investera 50, sen leva upp dom första 50
Rese kontot hade ju stuckit iväg duktigt
Såklart man gör men när folk snackar om att "leva som en kung" så räcker inte 126 papp i månaden inte. När jag hör "leva som en kung" så tänker jag på miljardärsfester på rivieran, första klass flygningar med Emirates, shoppingrunda i Knightsbridge etc.
Då får du nog jobba hårt :P.
awesomooo
2013-10-13, 16:03
Då får du nog jobba hårt :P.
Ja ska man leva det livet är nog 126k fickpengar : p
Först och främst göra mig helt skuldfri, sedan satt in en slant åt barnen på ett konto så dom får en bra grund ut till vuxenlivet.
Sedan hjälp Syskonen ekonomiskt.
Efter det skulle jag köpt ett hus på landet, där jag känner att barnen kan växa upp på ett bra sätt med närhet till bra skolor osv.
Efter det självklart framtidssäkra pengarna på något vis, och självklart köpt en frän familjebil, och nån lekbil såklart.
Skulle nog köpt en Cheva -57 eller liknande åt farsan också.
Det skulle vara jobbigt att avgöra exakt hur generös man ska vara. Det känns som en sådan där grej som skulle kunna bli fel oavsett hur man gör. Antingen ger man för mycket, eller för lite. Jag skulle känna mig väldigt obekväm i rollen som sugardaddy iaf, den saken är säker.
Diomedea exulans
2013-10-13, 16:18
Sagt upp mig från jobbet direkt. Aldrig mer pluggat.
Gett brorsan och syrran 10 miljoner vardera.
Köpt en tomt och ett lagom stort hus någonstans. Köpt en miljöbil.
Sparat tillräckligt med pengar för att få ut 20 000 i månaden i ränta. Gett bort resten till välgörenhet.
Ägnat resten av mitt liv åt att... Det vetefan förresten, man vet aldrig vad man kommer vilja göra i framtiden. Men för närvarande hade jag nog åkt och volontärarbetat.
Hackenschmidt
2013-10-13, 16:33
Köpt ett enormt, isolerat hus långt upp i norden; norrland eller norska kusten sedan suttit där och spottat i den öppna brasan
Jokester
2013-10-13, 16:43
Dumpat tjejen och åkt jorden runt tills jag känner att det är dags och skaffa familj.
Hade inte sagt det till någon, levt som nu och investerat i fastigheter utomlands, fast med tank på att man förmodligen skulle skatta på dessa 152 miljoner så bidde det inte många lgh/hus :(
MasterChief
2013-10-13, 17:01
Hade inte sagt det till någon, levt som nu och investerat i fastigheter utomlands, fast med tank på att man förmodligen skulle skatta på dessa 152 miljoner så bidde det inte många lgh/hus :(
Nä, lottovinster från Svenska Spel är skattefritt.
Ja ska man leva det livet är nog 126k fickpengar : p
Ja ska man festa, ligga med lyxluder och dricka skumpa kanske det inte räcker till men för mig är leva livet något helt annat och då funkar 126k i månaden ypperligt.
Alla ni som säger att ni ska knega på som vanligt, hade ni inte åtminstone gått ner i tjänst? Att veta att man har 150 på banken och tvingas kliva upp varje Måndag vid 5 i svinottan när det är kallt ute och bege sig till jobbet hade jag nog aldrig klarat av i alla fall.
Nä, lottovinster från Svenska Spel är skattefritt.
Åh, underbart äntligen en inkomst man kan bestämma över helt själv:)
Ja ska man festa, ligga med lyxluder och dricka skumpa kanske det inte räcker till men för mig är leva livet något helt annat och då funkar 126k i månaden ypperligt.
Alla ni som säger att ni ska knega på som vanligt, hade ni inte åtminstone gått ner i tjänst? Att veta att man har 150 på banken och tvingas kliva upp varje Måndag vid 5 i svinottan när det är kallt ute och bege sig till jobbet hade jag nog aldrig klarat av i alla fall.
Mhm.. Vad kostar dessa "lyxluder" då?
Jag hade nog utbildat mig till inom något där man kan läsa mer för att det är intressant/kul, hade absolut inte fortsatt med knegjobb.
Kanske något inom Historia, inom arkeologi eller nåt sådant, eller nåt roligt inom bil/motor.
Men som du säger, gå upp kl 05.00, en vintermorgon, ut i 30-graders kyla och skrapa rutorna, stämpla in på järnverket eller vad det nu kan vara, eller köra 12-timmarspass på helgen, aldrig i helvete :)
Tyvärr en deprimerande vardag för många, haha nu blev man ju deppad på riktigt, farligt att drömma ibland:smash:
awesomooo
2013-10-13, 17:20
Mhm.. Vad kostar dessa "lyxluder" då?
30-40 000. Jag är killen med koll :)
30-40 000. Jag är killen med koll :)
Per natt då? Det är inte lyxluder, en eskort tar ungefär så mycket, lyxluder är dyrare än så;)
K*tie M*chaels went to The Bunny Ranch in Vegas to work as a prostitute. She was recently paid $30000 for one night of sex
200K för en natt...
awesomooo
2013-10-13, 17:29
Per natt då? Det är inte lyxluder, en eskort tar ungefär så mycket, lyxluder är dyrare än så;)
Läste bara någon artikel hur det fungerar i Cannes. Dom tjänar några 100k varje kväll dom jobbar. Dom hoppar bara mellan lyxyachter fram och tillbaka så misstänker väl att det bara tar några få minuter, därför så många går runt med 100k+ i kontanter där.
Jag vet i alla fall vad jag skulle jobba som om jag vore tjej :)
Misstänker att man kan bli deprimerad av så mycket pengar, när all motivation till att tillskansa sig framgång försvinner.
Resan är målet så att säga.
Läste bara någon artikel hur det fungerar i Cannes. Dom tjänar några 100k varje kväll dom jobbar. Dom hoppar bara mellan lyxyachter fram och tillbaka så misstänker väl att det bara tar några få minuter, därför så många går runt med 100k+ i kontanter där.
Ja, eller de flesta åker till tex Dubai, där får de ännu mer betalt, frågan är hur de gör med pengarna sen, att sätta in dem på kontot som en lön för vad?:d
Jag misstänker att en gammal klasskompis håller på med sånt, sedan hon tog studenten i somras har ständigt sett bilder på yachter, privatplan, fester med Akon, Snoop Lion you name it...
Eller så har hon helt enkelt väldigt rika föräldrar, jag tror på båda.
Till topic.
Föräldrarna och morföräldrarna kommer aldrig mer behöva oroa sig över pengar(till en viss grad då). Lägenheter i L.A, Sydney och London, en "dykvänlig" båt med den absolut bästa dykutrustning som finns och ett par fina bilar. Dom resterande 50-100miljoner placerar i diverse fonder och aktier som jag sedan kan leva på resten av livet.
Raschmus
2013-10-14, 08:58
Jag hade begärt tjänsteledigt ett år och sagt upp mig om det inte funkade. Rest ett år med tjejen och funderat mer på vad jag egentligen vill göra. Sedan hade jag gett svärmor 1miljon, brorsan 10milj, syrran 10milj, mor 10milj o pappa 10milj. Sedan hade jag spritt ut 10 milj på polare och förströelse. Typ tagit en helg i Stockholm med de 4 närmsta polarna där de fått varsin Rolex eller Breitling, 10tkr kostym och sedan hade vi gjort Stockholm oerhört osäkert en helg.
Resterande 90-100milj hade lagts på hyreshus, oavkortat.
Edit: Hade köpt klockor för ett par miljoner och kostymer för ca 500tkr sedan börjat studera.
filmjölk
2013-10-14, 09:26
Jag hade även utvecklat paranoia och trott att precis alla som tog någon form av kontakt med mig var ute efter mina pengar.
Minimjölk
2013-10-14, 10:21
Jag tycker det är kul och intressant att läsa hur olika alla skulle agera den dagen de vaknar upp med 126 miljoner extra på kontot.
Detta är ju självklart en groteskt stor summa som gör att man inte behöver tänka på sin ekonomi mer men om man bara skall leva på ränta och dessutom skänka bort stora delar av denna iknomst så kommer ju förändringen för en själv inte vara så stor mer än tat man får trygghet och en frihet, inget fel i det men jag inbillade mig att man om man har möjligheten skulle göra något mer exotiskt. Varför nöja sig med ett hus för 2miljoner när man utan problöem kunde bo i et thus för 20miljoner och då ha en helt annan standard, bekvämlighet osv.
Sedan tycker jag det är intressant och en aning tragiskt att så många skulle sluta jobba, hoppas av sin utbildning eller dumpa sin partner. Detta borde ju innebära att det ni idag gör är bara för att ni måste och egentligen skulle ni vilja leva ett annat liv. Dessa saker sóm ni radar upp är saker som ni kan och kanske till och med bör ändra även om ni inte vinner lotto-vinsten.
Oavsett hur man lägger upp taktiken efter storvinsten så kommer detta bli din nya vardag och man kommer ha bra och dåliga dagar, nya problem kommer hopa sig och tro inte att det blir ett bekymmersfritt liv. Man måste hantera dessa pengar med respekt och fundera om och om igen hur man skall fördela pengar till släkt/vänner och barn så att den gör störst nytta men ändå inte ställer till det för dem. Så fort det är pengar involverade kommer folk ändras och det kommer påverka er relation.
Har en mycket avlägsen släkting som lyckats enormt bra i yrkeslivet och numera äger ett mycket framgångsrikt företag. Han har försakat massor i livet för detat men sitter idag på tillgångar i storleksordningen av denna vinsten (uppskattat från min sida). På släktträffar etc. är det en given snackis och jag kan se hur avundsjukan lyser igenom hos många och dessutom förväntar sig många att han skall hosta upp för det ena och andra bara för at than har fetast konto. jag skulle inte säga att hans familje/släktrelation blivit bättre pga att han numera har pengar. Tråkigt men sant! jag skulle därför vara oerhört fundersam kring hur mycket info jag skulle yppa om det hela samt fundera både en och två gånger hur mycket jag skulle bidra med till andra. tyvärr blir folk aldrig nöjda. man ger brorsan 10miljoner idag, Vad förväntar han sig då i 30-års present om några år, en brödrost?
Jag hade även utvecklat paranoia och trott att precis alla som tog någon form av kontakt med mig var ute efter mina pengar.
Word!
Det hade förmodligen inte bara varit paranoia heller...
Sedan tycker jag det är intressant och en aning tragiskt att så många skulle sluta jobba, hoppas av sin utbildning eller dumpa sin partner. Detta borde ju innebära att det ni idag gör är bara för att ni måste och egentligen skulle ni vilja leva ett annat liv. Dessa saker sóm ni radar upp är saker som ni kan och kanske till och med bör ändra även om ni inte vinner lotto-vinsten.
Jag älskar mitt jobb och kan verkligen inte att tänka mig att jobba med något annat. Det är helt enkelt mitt drömjobb. Jag skulle ändå sluta jobba om jag vann så mycket pengar.
Jag skulle förmodligen låsa pengarna på nåt vis, och lägga en stående överföring på 250k/månad till mig själv. Dvs en "avbetalningsplan" på 50 år. Jag skulle säga upp mig, och sedan försöka hitta något jag verkligen vill göra, kanske jobba gratis med något jag tycker är intressant eller resa omkring eller vad som nu känns kul!
EDIT: Skulle även i största möjliga mån försöka hemlighålla det. Tror inte det finns nåt gott med att folk får veta att man vunnit en sån summa pengar.
Ignatius72
2013-10-14, 11:35
Jag skulle göra allt det jag gör idag fast med (rejäl)guldkant. Jag skulle se till att mina närmaste släktingar hade fått en rejäl dos trygghet på sina konton. Jag skulle även ha möjlighet att utöka de välgörenhetsprojekt (läxläsning och läger för barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionshinder) som jag driver.
Säg att jag vinner 150 miljoner
.
Skänker 25 till mor/far
25 till min bror.
5 miljoner till barncancerfonden
Startar en fond av något slag vars syfte är att ge ungdomar med en mindre bemedlad bakgrund stipendium för tex
utmärkta studieresultat eller dylikt.
Köper en lägenhet i NY
Köper 2-3 schyssta bilar. Bl.a en Austin Martin Vanquish.
Köper en sommarstuga nånstans i Svedala =)
Lever livet...Jobbar inte dvs =)
Förmodligen om jag känner mig själv rätt så hyggliga mängder berusningsmedel och utsvävande sexliv =)
Jag skulle göra mitt bästa för att inte skylta med det, men jag hade såklart berättat för mina närmaste vänner och släktingar då jag vill erbjuda dem en ordentlig summa som skulle kunna skapa trygghet och underlätta deras liv. Sedan hade jag skänkt en del till lite olika vettiga välgörenhetsorganisationer och andra föreningar som jag tycker förtjänar det.
När det kommer till vad jag hade gjort för mig själv så hade jag först och främst betalat av mina och min sambos skulder. Jag hade sagt upp mig från jobbet och börjat läsa en massa olika konstkurser och sedan levt som konstnär/illustratör/liknande och skapat vad jag känner för utan att behöva oroa mig över att jag måste gå med vinst.
Jag hade dock satt upp 3-4 fasta dagar i veckan där jag jobbar/studerar aktivt över ett visst antal timmar för att få lite struktur och rutin i vardagen. Utöver det så hade jag antagligen helrenoverat huset så att allting blir toppmodernt och precis som jag vill ha det. Alternativt låtit bygga ett helt nytt hus. Städhjälp, trädgårdsmästare och kock/matleverans hade jag såklart också anlitat.
Eftersom jag hade haft mer tid över så hade jag nog även tränat lite mer och ägnat mer tid till TV-/datorspel och film (självklart så hade jag anlitat en expert som kunde sätta upp det perfekta hemmabiorummet).
Något i den stilen.
Sedan får jag väl ta tag i det där med körkortet också. :em:
Jag skulle göra mitt bästa för att inte skylta med det, men jag hade såklart berättat för mina närmaste vänner och släktingar då jag vill erbjuda dem en ordentlig summa som skulle kunna skapa trygghet och underlätta deras liv. Sedan hade jag skänkt en del till lite olika vettiga välgörenhetsorganisationer och andra föreningar som jag tycker förtjänar det.
När det kommer till vad jag hade gjort för mig själv så hade jag först och främst betalat av mina och min sambos skulder. Jag hade sagt upp mig från jobbet och börjat läsa en massa olika konstkurser och sedan levt som konstnär/illustratör/liknande och skapat vad jag känner för utan att behöva oroa mig över att jag måste gå med vinst.
Jag hade dock satt upp 3-4 fasta dagar i veckan där jag jobbar/studerar aktivt över ett visst antal timmar för att få lite struktur och rutin i vardagen. Utöver det så hade jag antagligen helrenoverat huset så att allting blir toppmodernt och precis som jag vill ha det. Alternativt låtit bygga ett helt nytt hus. Städhjälp, trädgårdsmästare och kock/matleverans hade jag såklart också anlitat.
Eftersom jag hade haft mer tid över så hade jag nog även tränat lite mer och ägnat mer tid till TV-/datorspel och film (självklart så hade jag anlitat en expert som kunde sätta upp det perfekta hemmabiorummet).
Något i den stilen.
Sedan får jag väl ta tag i det där med körkortet också. :em:
VA ? Inge knark och inge lyxprostituerade ? vad är detta, BLASPHEMY ! Går emot alla lottomiljonärers kodex :D
*flex*
VA ? Inge knark och inge lyxprostituerade ? vad är detta, BLASPHEMY ! Går emot alla lottomiljonärers kodex :D
*flex*
Hehe. Droger och sådan skit klarar jag mig fint utan, men jag är ett stort fan av sex. :d
Dock så har jag redan en fantastisk kvinna i mitt liv och jag skulle inte lämna henne bara för att jag blev snuskigt rik. Hur vi väljer att berika vårt sexliv med mina nyvunna rikedomar är nog en diskussion som jag skulle få ta med henne. *jorgen*
Hehe. Droger och sådan skit klarar jag mig fint utan, men jag är ett stort fan av sex. :d
Dock så har jag redan en fantastisk kvinna i mitt liv och jag skulle inte lämna henne bara för att jag blev snuskigt rik. Hur vi väljer att berika vårt sexliv med mina nyvunna rikedomar är nog en diskussion som jag skulle få ta med henne. *jorgen*
Jo, Smaken är ju som baken =)
ha-ha-ha jo går ju ha ett intressant sexliv även i ett förhållande xD
Vidare frågeställning...Vilka hade fortfarande, ärligt talat nu, fortsatt att träna gym trots ett nytillskott av exempelvis 150 MKR ?
Jo, Smaken är ju som baken =)
ha-ha-ha jo går ju ha ett intressant sexliv även i ett förhållande xD
Vidare frågeställning...Vilka hade fortfarande, ärligt talat nu, fortsatt att träna gym trots ett nytillskott av exempelvis 150 MKR ?
Jag hade tränat mer då jag hade kunna köpa mig mer fritid och styrketräning är bland det bästa jag vet. Helt ärligt.
Jag börjar med att säga upp mig. Sen drar jag och köper en Maserati Granturismo, sen hitta ett schysst boende. Efter ett tag hade jag nog köpt en gammal 911 och fixa den till mint condition i min egen takt, bara för att det är kul.
Sen bara leva livet, resa, glassa runt och käka dyra luncher, träna och ha det jävligt gött.
Jag hade köpt hus, sommarstuga på västkusten + båt, husvagn och bil.
Sedan hade jag placerat pengarna så att jag får avkastning nog att kunna behålla grejerna även om jag bara har ett svenssonjobb.
Rikard Jansson
2013-10-14, 13:18
Jag hade inte sagt upp mig, åtminstone inte på en gång. Har ett jobb där jag ganska ofta får sitta och lyssna på folk som skryter om hur mycket pengar de tjänar för att de jobbar i Norge, och jag varken kan gå därifrån eller be dem knipa.
Minimjölk
2013-10-14, 14:00
Jag hade tränat mer då jag hade kunna köpa mig mer fritid och styrketräning är bland det bästa jag vet. Helt ärligt.
Varför skulle man sluta träna bara för att man blir väldigt rik? Även jag skulle träna mer då jag hade gett mig tid att göra det.
Jag skulle även vilja veta från de som planerar at tdumpa sin partner den dagen, hur resonerar ni kring detta?
_slipknot1_
2013-10-14, 14:04
Hade låtit tillverka en doomsday bunker som ska stå emot de mesta som kan hända och med förnödenheter som ska räcka några år. Sedan hade jag börjat planera för plan B dvs. ett liv bortom jorden. Tyvärr räcker inte nämnda summan för plan B:(
Raschmus
2013-10-14, 14:12
Varför skulle man sluta träna bara för att man blir väldigt rik? Även jag skulle träna mer då jag hade gett mig tid att göra det.
Jag skulle även vilja veta från de som planerar at tdumpa sin partner den dagen, hur resonerar ni kring detta?
Förstår inte heller detta. Jag dreglar mest åt tanken att kunna skämma bort min partner så som jag önskar.
Första jag hade gjort om jag vann är nog klä av mig helt naken och sjunga "What ever you like" till tjejen!
Ha ha, själv hade jag nog tränat 3-4 gånger i veckan tillsammans med någon väldigt duktig PT :) För ytan och det hälsosamma som kommer med det.
Jag menar, tänk er all tid och resurser som frisätts att göra exakt vad man vill ?
Ja...tex resurserna att göra exakt vad du vill, när du vill ? Och du har tiden till det.
Du kanske finner högre syften än att svina på ett svettigt gym varje dag då?
Bara en tanke cofffee
Misstänker att man kan bli deprimerad av så mycket pengar, när all motivation till att tillskansa sig framgång försvinner.
Resan är målet så att säga.
Jag tror inte att man blir deppad. Med lite fantasi så kan man sätta nya mål. Att vara låneslav är inte så värst motiverande.
Jag hade köpt en kåk i Oslo och en Hytte (stuga) i fjällen. Funderat över vad jag vill jobba med och varit glad över att ha alla möjligheter att göra vad jag vill. Vill jag resa så behöver jag inte söka semester och spara pengar och så vidare.
knuckles
2013-10-14, 15:31
Jag hade inte sagt upp mig, åtminstone inte på en gång. Har ett jobb där jag ganska ofta får sitta och lyssna på folk som skryter om hur mycket pengar de tjänar för att de jobbar i Norge, och jag varken kan gå därifrån eller be dem knipa.
Är inte det ännu mer anledning att säga upp sig? Eller vill du visa dem dina pengar då?
Rikard Jansson
2013-10-14, 15:37
Är inte det ännu mer anledning att säga upp sig? Eller vill du visa dem dina pengar då?
Ja, det vore nog kul en eller två gånger åtminstone. Är sjukt trött på folk som tror de är världens häftigaste människor för att de veckopendlar till norge och utför skitjobb som ingen annan vill göra, men då får bättre lön än andra svenskar som utför jobb som inte kräver någon som helst kvalifikation.
The_RobRoy
2013-10-14, 15:45
Ja, det vore nog kul en eller två gånger åtminstone. Är sjukt trött på folk som tror de är världens häftigaste människor för att de veckopendlar till norge och utför skitjobb som ingen annan vill göra, men då får bättre lön än andra svenskar som utför jobb som inte kräver någon som helst kvalifikation.
Du är trött på människor som jobbar hårdare och offrar mer än dig helt enkelt?
Rikard Jansson
2013-10-14, 16:01
Du är trött på människor som jobbar hårdare och offrar mer än dig helt enkelt?
Jag är trött på folk som värderar sig själva över andra människor, i värden som inte spelar någon roll.
Exempel ur konversation förrförra veckan:
Snubbe kommer fram till blackjackbordet med vän. (S = snubbe, J = jag, V= vän)
J: Hej!
S: Hej hej.
V säger ingenting.
S: hur mycket ska vi ta? 100? 1000? en miljard?
V: 200?
S: Ja, vi säger väl så. Går ju ingen nöd på oss direkt!
*ger dem 200 i marker var*
S: Fan, lönehelg häromkring ju.
V: Ja, folk tror de är kung kung i baren nu.
S: Haha, ja! Fan vad töntigt, det är ju vi varje helg.
*till mig*
Jobbar du bara här eller?
J: Yes.
S: Hur mycket tjänar du då?
J: Runt 130 kr i timmen.
S: Varför jobbar du inte i Norge då?
J: Vill inte pendla eller vara hemifrån.
S: Haha men fan 130 kr i timmen klarar man sig ju inte långt på.
Svarar ingenting, de spelar bort allt med växande panik i ögonen, samtidigt som de svär om horbögcroupier och att jag borde ha stryk och så vidare (det är dock ganska standard). De snusar också, kaliber såklart.
J: Vad jobbar du med i Norge då?
Blir tyst en stund.
S: Just nu skruvar jag med chefens bilar.
J: Jaha, bilmekaniker alltså?
S: Mm...
Efter att de spelat bort allt går de till ett bord och bråkar om hur de borde spelat.
Några timmar senare sitter några tjejer och spelar, då dyker S upp igen.
J: Hur mycket?
S: Hur mycket får man ta?
J: 1000.
S: Haha, fan vad synd. Hade det gått att ta hundra tusen så! Nä men fan ta en femhundring då. Inte precis som om det går någon nöd, säger han och kollar på tjejen bredvid. "Mhmm" får han till svar. Frågar tjejen om hon gillar att resa, och hon svarar nej. Sen spelar han bort 100 kr på ett spel, ser helt bestört ut och går därifrån.
Det här är alltså inte alls ovanligt som croupier.
Jag är trött på folk som värderar sig själva över andra människor, i värden som inte spelar någon roll.
V säger ingenting.
*till mig*
Svarar ingenting, de spelar bort allt med växande panik i ögonen, samtidigt som de svär om horbögcroupier och att jag borde ha stryk och så vidare (det är dock ganska standard). De snusar också, kaliber såklart.
Blir tyst en stund.
Efter att de spelat bort allt går de till ett bord och bråkar om hur de borde spelat.
S: Haha, fan vad synd. Hade det gått att ta hundra tusen så! Nä men fan ta en femhundring då. Inte precis som om det går någon nöd, säger han och kollar på tjejen bredvid. "Mhmm" får han till svar. Frågar tjejen om hon gillar att resa, och hon svarar nej. Sen spelar han bort 100 kr på ett spel, ser helt bestört ut och går därifrån.
HA-HA vart fan bor du om man får fråga ? *facepalm*
The_RobRoy
2013-10-14, 17:06
Låter inte jättekul att spendera lördag-kvällen så nej, i Svanskog? Man kan ju dock se det lite mer komiskt och garva åt det på insidan :)
Att människor har självhävdelsebehov är ju dock inget som direkt är kopplat till att jobba i Norge. Den här killen t.ex. har nog inte haft så mycket pengar och helt plötsligt ha 70 000kr över på kontot, så ville han tala om det för hela världen. Har en kusin som är ensamstående mamma och jobbar som sjuksyrra i Norge för att få ekonomin att gå ihop, hon står inte dirket vid blackjack bordet och skryter på helgerna.
MackeJuve
2013-10-14, 17:12
V säger ingenting.
*till mig*
Blir tyst en stund.
Hahahaha :) Fantastiskt.
Trodde inte du var så lätt att reta upp Rikard. Du är ju mästare på den konsten :)
Köpt en ordentlig bostad, en trevlig kärra och investera i något trevligt som ger avkastning.
Sen hade jag kanske studerat något jag hade tyckt var riktigt intressant i en takt jag känt för, med lärare som kommer hem till mig när jag önskar det.
T.ex. biomedicin som jag bara kan drömma om.
Köpt en mindre gård med tillhörande skogs-, åker- och betesmark. Hyrt mindre lägenhet nära Lund, köpt en par år gammal bil som är billig i drift. Rest när jag inte studerat
MasterChief
2013-10-14, 18:37
Trodde inte du var så lätt att reta upp Rikard. Du är ju mästare på den konsten :)
Jorå, han är lättretad. :d
Och tydligen en rolig historieberättare. Det där var till och med pinsamt att läsa. Hade jag varit RJ hade jag också velat bräda dem på ett riktigt vulgärt sätt. Jag tänker på en kombo av helikopter, vaskning och femtio inhyrda pinuppor.
Jag hade köpt hus, sommarstuga på västkusten + båt, husvagn och bil.
Sedan hade jag placerat pengarna så att jag får avkastning nog att kunna behålla grejerna även om jag bara har ett svenssonjobb.
Eh, med 150 mille behöver du inte svenssonjobba någonsin mera för att finansiera hus/bil/båt/stuga. Dyr villa/båt/stuga= 30-50 mille, sen resten i hyreshus/andra investeringar och så lever du på en jävligt go ränta.
Rikard Jansson
2013-10-14, 19:16
Jag sitter faktiskt ganska ofta och formligen kokar över bakom skärmen, men för att retas tillbaka är det nästan alltid bäst att försöka framstå som lugn, mogen, förstående etc. :D
R Scarpa27
2013-10-14, 19:52
köpt det jag vill. sedan skänkt mycket stor del av summan, både till nära och kära och de som har det sämre.
hade nog investerat i en eller två fastigheter med.
R Scarpa27
2013-10-14, 19:56
Jag sitter faktiskt ganska ofta och formligen kokar över bakom skärmen, men för att retas tillbaka är det nästan alltid bäst att försöka framstå som lugn, mogen, förstående etc. :D
håller med dina arggument . :)
gah jobbigt med fulla folk som ska spela brats.
wannabies överallt.
de som har pengar skryter oftast inte över dem.
för mig räcker det med att klara mig sen skiter jag i vilket.
visst skulle vara kul att köpa lite man vill ha. men sen då? =)
Där ser man :D
On topic. Med mer pengar kunde man arbetat mindre och då hade jag nog tränat mer. I vart fall i dom perioderna som jag inte reste eller gjorde nåt annat skoj.
R Scarpa27
2013-10-14, 20:17
Där ser man :D
On topic. Med mer pengar kunde man arbetat mindre och då hade jag nog tränat mer. I vart fall i dom perioderna som jag inte reste eller gjorde nåt annat skoj.
kanske startat egen firma? "ghostbusters"
Där har vi det! Precis det jag hade gjort, räddat världen med laser :D
http://1.bp.blogspot.com/-ecIhFaF9JD0/UE8X17Q_DiI/AAAAAAAACuU/v1fug3DY1gU/s1600/ghostbusters-puft.jpg
Hm, svårt. Till att börja med hade jag nog åkt till Svanskog och brännt ett par mille på black jack, sedan vet jag inte riktigt.
;)
Köpt ett hus lite utanför Calgary med utsikt över bergen (inte svårt att få bergsutsikt förövrigt). Stor trädgård, uteplats med "hot tube" och BBQ givetvis stenlagd.
Volunterat som vanligt, fortsatt undervisa för det är så jäkla kul. Rest en hel del, bilat runt i Canada och USA i min Chevrolet Silverado alt. min Ford Mustang.
Helgens lotterier, LottoMax och 649 låg på $30 respektive $31 miljoner om jag vinner vet ni vart jag gör:laugh:
Raschmus
2013-10-17, 09:20
bump
Speaking of Ghostbusters.
Jag hade nog kontaktat de som står bakom Det Okända eller något liknande program och sagt att jag har problem med onda andar hemma. Sen hade jag anlitat det bästa Hollywood har att erbjuda när det kommer till specialaffekter och riggat upp mitt hus. Sen hade jag skrämt skiten ur idioterna som påstår att de har kontakt med andevärlden.
MackeJuve
2013-10-17, 09:28
Speaking of Ghostbusters.
Jag hade nog kontaktat de som står bakom Det Okända eller något liknande program och sagt att jag har problem med onda andar hemma. Sen hade jag anlitat det bästa Hollywood har att erbjuda när det kommer till specialaffekter och riggat upp mitt hus. Sen hade jag skrämt skiten ur idioterna som påstår att de har kontakt med andevärlden.
Fy faaaaaaaan vilken bra idé! Jag med!
Skickat från min GT-I9305N med Tapatalk
Ingen som hade köpt 100 kilo godis?
Hade fan köpt upp de dom tillverkar kinderägg och blivit osmakligt fet :D
Nä men seriöst så hade jag garanterat köpt/byggt den fetaste villan med tillgång till pooler/spa/gym + idrottshall och allt kul man kan tänka sig. Plus ett garage med ett gäng fina bilar,mc, crossar och en bana att åka runt på. En egen biosalong med inkopplad dator och tv spel. Fyllt kylen med oxfilé och anlitat en egen kock :d
Köpt ett hus med mycket kringliggande mark så ingen jävel kan bygga motorväg i närheten.
Satt in pengar på bra ränta över lång tid till barnen.
Skapa så självförsörjande mat som möjligt på egen mark.
Ge bort vettiga summor till mina nära och kära så dom mår bra resten av livet utan ekonomiska bekymmer.
Köpt ett hus med mycket kringliggande mark så ingen jävel kan bygga motorväg i närheten.
Satt in pengar på bra ränta över lång tid till barnen.
Skapa så självförsörjande mat som möjligt på egen mark.
Ge bort vettiga summor till mina nära och kära så dom mår bra resten av livet utan ekonomiska bekymmer.
Ledsen att göra dig besviken men tas beslut att bygga väg på din mark har du inget att säga till om.
Raschmus
2013-10-18, 08:20
Ledsen att göra dig besviken men tas beslut att bygga väg på din mark har du inget att säga till om.
Hur funkar det???
"Tjena, vi ska bygga väg här. Du får uppskattat marknadsvärde för marken och det får du tycka vad du vill om för vi tvångsköper den" ??
Jävligt nyfiken
Wat?? Jag är lika nyfiken som Raschmus på hur detta kan gå till. Någonstans måste dom ju förstå att bygga en motorväg intill mitt hus på min mark är en ganska otrevlig sak. Det är ju inte så att man vill bo kvar när man gått ifrån lugnt fågelkvitter som byts ut till stora lastbilar.
Holmeros
2013-10-18, 08:26
Se till att bosätta dig i norrland så är det nog inga problem!
Hur funkar det???
"Tjena, vi ska bygga väg här. Du får uppskattat marknadsvärde för marken och det får du tycka vad du vill om för vi tvångsköper den" ??
Jävligt nyfiken
Wat?? Jag är lika nyfiken som Raschmus på hur detta kan gå till. Någonstans måste dom ju förstå att bygga en motorväg intill mitt hus på min mark är en ganska otrevlig sak. Det är ju inte så att man vill bo kvar när man gått ifrån lugnt fågelkvitter som byts ut till stora lastbilar.
Är inte helt insatt i det så borde kanske inte uttala mig men har för mig att det är något i denna stilen:
Kommunen kan inte tvångsköpa mark så länge det är i syfte att bygga t.ex. ett bostadsområde, MEN detta tror jag inte funkar om det handlar om infrastruktur.
Vet en familj vars hus brann ner för många år sen. De byggde upp ett likadant på samma ställe för de trivdes där. Något år senare knackade kommunen på och sa att de skulle bygga ut vägen intill och behövde göra det på deras mark.
Så det var bara att sälja marken / huset och riva det igen. Surt..
Hur funkar det???
Jävligt nyfiken
Ungefär så.
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.1916750-tvingas-flytta-mot-sin-vilja
Kan man inte bara trakassera bygget med dynamit så bygget stoppas hela tiden eller är terroristmetoder inte helt ok?
Hur funkar det???
Jävligt nyfiken
Det är en ganska skaplig, men förenklad, beskrivning och det gäller inte bara mark utan alla fastigheter och inte heller bara för motorvägar.
Som fastighetsägare kan man också kräva (därmed inte sagt att man får det) inlösen om man anser att användandet av fastigheten eller värdes försämras i hög grad.
Motorvägar och järnvägar är däremot inte direkt svårt att undvika om man har pengar, kan läsa en karta och att man kollar i förväg var det planeras att byggas i framtiden. Det tar lång tid innan sådana projekt sätts i kraft och var de ska gå är lätt att få reda på.
Kraftledningar kan vara svårare att undvika men de är bara fula och stör inte på samma sätt, med ledningarna får man också en viss inkomst så man fortfarande äger marken men ledningsbolaget har servitut på den. Kraftledningsgatan kan dessutom vara bra för viltvården.
The_RobRoy
2013-10-18, 09:00
Hur funkar det???
Jävligt nyfiken
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02406/chi_2406790b.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.