Visa fullständig version : Helt grön på det här, vad ska man äta för att hålla fin form?
JensAndreas
2013-10-12, 20:57
Tja allihopa, jag har knappt tränat nånting förut men har nu bestämt mig för att köra hårt, då skulle jag behöva veta, vad ska man undvika och vad ska man stoppa i sig egentligen?
R Scarpa27
2013-10-12, 20:59
ät mat. (fett,kolhydrater och protein.)
mer går inte säga då inget vet dit mål med det hela...
JensAndreas
2013-10-12, 21:02
ät mat. (fett,kolhydrater och protein.)
mer går inte säga då inget vet dit mål med det hela...
Ja jag var lite otydlig såg jag nu, mitt mål är att få Tyler Durden kroppen. Lite mycket på en gång kanske men vafan, då får man tjejer iaf. ;)
jflycore
2013-10-12, 21:13
ja jag var lite otydlig såg jag nu, mitt mål är att få tyler durden kroppen. Lite mycket på en gång kanske men vafan, då får man tjejer iaf. ;)
hahaha :d
R Scarpa27
2013-10-12, 21:16
Ja jag var lite otydlig såg jag nu, mitt mål är att få Tyler Durden kroppen. Lite mycket på en gång kanske men vafan, då får man tjejer iaf. ;)
hmm gissar på att du är ca 15 år.?
fortfarande inte vad dit mål är bulk? deff?
så du ska bygga då?
haha få tjejer.
handlar nog mest om att våga ragga och vara sig själv mkt med. =)
JensAndreas
2013-10-12, 21:18
hmm gissar på att du är ca 15 år.?
fortfarande inte vad dit mål är bulk? deff?
så du ska bygga då?
=)
Är helt grön på det här men jag vill bli rippad helt enkelt och tänkte bygga upp mer, ja. Du får gärna svara i min andra tråd förressten, vore intressant att höra vad folk här tror.
R Scarpa27
2013-10-12, 21:25
bli rippad och bygga?
börja med att ligga på överskott och träna isf.
JensAndreas
2013-10-12, 21:26
bli rippad och bygga?
börja med att ligga på överskott och träna isf.
Ligga på överskott med vadå?
jflycore
2013-10-12, 21:35
http://www.google.se/#q=hur+gör+man+för+att+bli+rippad+som+tyler+durden
Tråd låst.
JensAndreas
2013-10-12, 21:50
Oj, my bad :em:
knuckles
2013-10-12, 22:16
Haha tyler durden, tyler durden everywhere. Varför är alla så besatta av hans kropp? Verkligen överskattad.
Haha tyler durden, tyler durden everywhere. Varför är alla så besatta av hans kropp? Verkligen överskattad.
hörru.
JensAndreas
2013-10-13, 08:58
Okej då, jag omformulerar frågan, vad ska man tänka på om man vill hålla fin form? Socker bör man väl undvika men jag såg att någon skrev fett, kan det verkligen vara så lämpligt att stoppa i sig?
Som jag sa, jag är verkligen grön på detta.
Okej då, jag omformulerar frågan, vad ska man tänka på om man vill hålla fin form? Socker bör man väl undvika men jag såg att någon skrev fett, kan det verkligen vara så lämpligt att stoppa i sig?
Som jag sa, jag är verkligen grön på detta.
Fett är lämpligt om du vill överleva.
Reaper123
2013-10-13, 09:30
Tja allihopa, jag har knappt tränat nånting förut men har nu bestämt mig för att köra hårt, då skulle jag behöva veta, vad ska man undvika och vad ska man stoppa i sig egentligen?Intialt tycker jag inte du ska krångla till det, utan ät varierad bra mat. Helt vanlig husmanskost duger ypperligt!
Vill du vara säker på att du tillgodoser ditt proteinbehov kan du försöka äta lite mer kött/fisk/fågel till middag och kanske ta kvarg/keso som mellanmål om du nu äter mellanmål (och kanske i dagsläget en macka och frukt).
Det svåra är att ingen vet hur du borde äta för att prestera maximalt på gymmet, för det är egentligen detta som gör att du kommer få dina resultat snarare än att du äter "nyttigt", även om det nu kanske visar sig att du presterar maximalt med "nyttig" kosthållning.
Det jag syftar på är alltså att potatis, sås, kött & grönsaker högst troligt är väldigt bra mat för gemene man men alla gillar inte det och kanske då tappar motivationen och presterar sämre på gymmet!
Det som i slutändan bestämmer om du "tappat" formen (vilket troligen är pga en allt för stor viktuppgång i fett) är om du äter väldigt mycket mer energi än du gör av med (läs grisbulk). Men reglerar du ditt energiintag till omkring din troliga kcalbalans bör du kunna bibehålla/förbättra formen i kombination med fina resultat på gymmet.
Hoppas jag inte snurrade till det ännu mera nu? :em:
Jag har själv kommit till insikt att mitt viktigaste mål på dagen är det jag äter efter träning och lägger således största delen av mitt energiintag då och visar sig även bli största delen av mina dagliga kolhydrater!
Ja jag var lite otydlig såg jag nu, mitt mål är att få Tyler Durden kroppen.
...
Tyler Durden är nog ideal för de allra flesta som vill lägga på sig muskler. Ganska kul att alla byggarskadade personer här på brädan får rumpont så fort han nämns. :D
Till TS, här är en simpel förklaring:
Du reglerar din kroppsvikt med energi (underskott/balans/överskott), kalorier alltså. Går du upp i vikt långsamt samtidigt som du styrketränar kommer du lägga på dig bra med muskler och minimalt med fett. Går du ned i vikt långsamt samtidigt som du styrketränar kommer du bli av med fett, men bibehålla muskelmassan. Det förstnämda kallas bulk, och det senare deff.
Så för att se ut som Tyler måste du a) bygga upp den mängden muskelmassa han har och b) ta bort tillräckligt mycket fett för att ni ska få samma form. a) och b) ska helst göras i perioder, inte samtidigt.
Enkelt.
Latissimus Dorsi
2013-10-13, 11:31
Ät vad fan du vill, men ät lagom mycket.
Allt du behöver.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
JensAndreas
2013-10-13, 13:42
Tyler Durden är nog ideal för de allra flesta som vill lägga på sig muskler. Ganska kul att alla byggarskadade personer här på brädan får rumpont så fort han nämns. :D
Till TS, här är en simpel förklaring:
Du reglerar din kroppsvikt med energi (underskott/balans/överskott), kalorier alltså. Går du upp i vikt långsamt samtidigt som du styrketränar kommer du lägga på dig bra med muskler och minimalt med fett. Går du ned i vikt långsamt samtidigt som du styrketränar kommer du bli av med fett, men bibehålla muskelmassan. Det förstnämda kallas bulk, och det senare deff.
Så för att se ut som Tyler måste du a) bygga upp den mängden muskelmassa han har och b) ta bort tillräckligt mycket fett för att ni ska få samma form. a) och b) ska helst göras i perioder, inte samtidigt.
Enkelt.
Tack ska du ha för svar, jag antar att detta funkar överlag om man vill ha platt mage och samtidigt vara hunkig?
Tack ska du ha för svar, jag antar att detta funkar överlag om man vill ha platt mage och samtidigt vara hunkig?
Ja.
Nu i början kommer du bli starkare oavsett vad du gör nästan, så bulk/deff-tänket kan du vänta med lite. Det allra viktigaste är givetvis träningen, så se till att du har optimerat den delen innan du börjar gräva ned dig i kostfrågor.
Följ ett strukturerat nybörjarprogram (t ex http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454), och se till att du har perfekt teknik i övningarna. Speciellt övningar som involverar ryggen - t ex marklyft, knäböj, framåtlutad rodd, raka marklyft osv osv). Att hålla dig skadefri är viktigast.
Perramja
2013-10-13, 16:27
För att alla vill ligga mer helt enkelt ;)
christofer79
2013-10-15, 20:04
Tja allihopa, jag har knappt tränat nånting förut men har nu bestämt mig för att köra hårt, då skulle jag behöva veta, vad ska man undvika och vad ska man stoppa i sig egentligen?
Ett tips! Ta hjälp av kunniga, eller läs på själv. Istället för att gå och mala i år efter år för att få lite resultat så kan du få grymma resultat genom att ta kontakt med kunniga inom ormråde. Ta hjälp av en personlig tränare som du vet är duktig så att du kör rätt från början och minimerar skaderisk etc., beställ kostschema från ex. kostkontrollen.se. Även om det kostar lite pengar så är det värt det.. Jag ångrar själv att jag var så envis och inte kunde lyssna på andra när jag var ung. Det hade gått så mycket fortare att uppnå de resultat som jag fått idag! Sen när du väl kört kostschema och personlig träning så har du en bra grundpelare att klara dig själv...
R Scarpa27
2013-10-15, 20:31
meet tyler...
learn from hannibal...
Du verkar övertygad iaf :p
Tror inte det var Tyler Durdens kropp som gjorde honom till "Tylder Durden" ;)
Alltidxx
2013-10-16, 13:12
Förmodligen. Men vem som är hunk defineras ju godtyckligt av kvinnor som reserverar sig för att ändra tycke över en natt. Kan vara bra att tänka på när man satsar hårt och länge för att nå något som kan vara out of fashion på 24 timmar om man har otur. Jag önskar dig lycka till med liggandet.
Massor med ordentliga grönsaker (spenat, broccoli, blomkål, rotsaker, mm).
Akta dig för skräp (donken, pizzor, chokladkakor)
Lift things up and put them down
Träna kondition
Gör detta i 6-18 månader.
R Scarpa27
2013-10-16, 18:31
Träna kondition
behöver inte alls vara så heller.
JensAndreas
2013-10-20, 09:59
behöver inte alls vara så heller.
Hur menar du?
JensAndreas
2013-10-20, 10:08
Om jag ska vara ärlig var det där att jag vill likna Brad Pitt i Fight Club mest ett skämt, satte ju ut en ;) Vill däremot bli mer som den typiske atleten.
JensAndreas
2013-10-20, 10:09
Träna kondition
Okej, vad i köttväg ska man stoppa i sig då? Har läst nånstans att magert kött ska vara bra men vad är egentligen magert kött?
Okej, vad i köttväg ska man stoppa i sig då? Har läst nånstans att magert kött ska vara bra men vad är egentligen magert kött?
Magert kött är kött med lite fett.
Rostbiff, kalkon, stek, kycklingfilé etc.
hilfebre
2013-10-20, 10:33
Hah ja du kan ju köpa aftonbladet plus, då får du massor med bra tips om hur du fixar drömkroppen på 30 dagar utan ansträngning *bs*
OT: börja träna hårt och ät mycket BRA mat
JensAndreas
2013-10-20, 10:36
Hah ja du kan ju köpa aftonbladet plus, då får du massor med bra tips om hur du fixar drömkroppen på 30 dagar utan ansträngning *bs*
OT: börja träna hårt och ät mycket BRA mat
Jo men problemet är att när jag var och tränade sist i onsdags så fick jag träningsverk som gått över först nu, har fått den uppfattningen att man inte bör träna om man har värk.
JensAndreas
2013-10-20, 10:37
Kan tillägga btw att jag tänkte inte börja träna igen bara för att få nuppa utan för att kunna förändras som människa i allmänhet.
Kör mycket cardio så kan du äta vad du vill nästan och fortfarande hålla fin form. Funkar för mig i alla fall.
JensAndreas
2013-10-20, 12:18
Ok, tack för tipset! :)
hilfebre
2013-10-21, 09:34
Jo men problemet är att när jag var och tränade sist i onsdags så fick jag träningsverk som gått över först nu, har fått den uppfattningen att man inte bör träna om man har värk.
Självklart är inte din kropp van vid styrketräning och enorm träningsvärk är något som nästan alla drabbas av i början. Håll igång så kommer det att bli bättre ska du se :) kör hårt tyler!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.