Visa fullständig version : Längdskidssäsongen 2013/2014
En tråd där vi kan diskutera och prata om åkare/resultat!
Ny sässong på gång och detta året så är det OS. Vilken nation kommer göra bäst ifrån sig och hur kommer svenskarna prestera?
Johan Olsson om sin träning i sommar.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article17616770.ab
Tror Johan Olsson kommer göra en bra säsong som mest troligt blir hans sista.
Det kanske är för mycket att hoppas på att han ska ta VM-guld igen, men någon världscupsseger borde han kunna knipa som han gjort de senaste åren.
Tror ryssarna blir väldigt farliga i OS; särskilt Legkov. Men samtidigt har de mycket hög press på att de måste prestera, och det trycket kan bli för mycket för några.
Banan i Sotji (OS) är väldigt brant och krävande, och det kan vara lite knäckande för en mer renodlad sprinteråkare som Kriukov. Dock så är ju upploppet flackt och det passar ju den mannen som handen i handsken.
Jag tror att Emil Jönsson kan ha goda chanser där eftersom han höjt sin kapacitet på längre distanser. Northug vet vi ju har alla förutsättningar för att vinna; men han måste förstås bli 100% frisk och få ordning på träningen först (men det ska han klara). Men troligen kommer han skippa något lopp (kan inte delta i alla grenar) eftersom Sotji ligger på 1600 m höjd (där de åker i alla fall), och där är återhämtningen sämre än i Val di Fiemme.
Hellner borde ha bra möjligheter att prestera bra i Sotji också p.ga. den tuffa terrängen. Jag tror att kommande säsong blir bättre än förra säsongen som inte alls matchade förväntningarna.
På damsidan ser Björgen, Kowalczyk, Johaug och Weng bättre ut än någonsin. Kalla, Ida och Haag har fått mycket gjort på träningen och har säkert utvecklats också. Men det är mer oklart för mig i alla fall. Kalla lär åtminstone vara väldigt revanschsugen, men jag har ändå svårt att se hur hon ska matcha norskorna och Kowalczyk om hon inte gjort stora förändringar.
dluddeckens
2013-10-10, 19:23
Som Begt säger, OS banan är helt överjävligt krävande. Vet inte riktigt hur svenskarna skall klara det faktiskt, möjligtvis att Johan har en liten chans på någon distans ;)
Som Begt säger, OS banan är helt överjävligt krävande. Vet inte riktigt hur svenskarna skall klara det faktiskt, möjligtvis att Johan har en liten chans på någon distans ;)
Tror den kan passa Hellner bra om han är i form, och Anders Södergren har kunnat träna bättre i sommar än tidigare år så han kanske kan överraska på någon distans.
Däremot tror jag inte att vi kan ha alltför stora förväntningar på Teodor Peterson. Han har en tendens att prestera dåligt på hög höjd och dessutom så är ju banan riktigt tuff vilket inte är en fördel för en renodlad sprinter.
Northug överväger att skippa OS http://www.nettavisen.no/sport/vinter/article3696325.ece
Northug tränade hårt utan att veta att han hade ett virus i kroppen i augusti. Han har fortfarande inte kunnat träna för fullt (endast lättare träning; fotboll och mindre krävande löpturer och muskelövningar).
Vi har sett flera gånger hur han kunnat ta sig tillbaka efter sjukdomar och uppehåll (få om någon idrottare kan mäta sig med honom när det gäller att hålla huvudet kallt i såna situationer). Men denna gång kan det vara mer allvarligt.
Ett OS utan Northug blir naturligtvis inte det samma, men vi lär förmodligen få se honom någon gång efteråt och ganska säkert i Falun. Inför VM i Falun året därpå lär han vara väldigt motiverad.
Återstår förstås att se vad Northug beslutar sig för att göra.
http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/northug/artikkel.php?artid=10127639
Mycket goda nyheter för Northugs del. Testerna gick bättre än förväntat, och han kan troligen träna på maxintensitet om två veckor. Han kommer gå Tour de ski för att åka sig i form, och sedan resa till höjden ett tag innan OS. Ungefär samma upplägg som han haft inför tidigare mästerskap.
sp123ltd1
2016-01-15, 19:01
Här kommer en bumb!;)
Jag köpte mig ett par nya skidor då jag blivit för tung för mina gamla. Ska nu flytta över bindningar till mina nya skidor och märkte att de var bredare än skidorna. Är detta något problem eller är det bara köra på?
Jockefoten
2016-01-16, 12:14
Stina! :)
Stina! :)
Så sjukt bäst hon är! :) :bow:
Jockefoten
2016-01-17, 12:02
Vilken skidgud hon är!
C h r i s
2016-01-17, 12:05
Vilken skidgud hon är!
Kul att se henne i sådan bra form *flex* :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.