handdator

Visa fullständig version : 16:8 fasta

andrejc
2013-10-07, 21:26
Hej!

Jag har läst lite här på forumet, och undrar om någon är insatt i 16:8 fasta?
Undrar kort och gott hur det fungerar? Hur lägger man upp dagens alla mål?

Några funderingar är, vad äter man efter 16 timmars fastande?

Förstår själva konceptet, men undrar mest vad man ska äta vid olika tidpunkter?

T.ex ska man käka lunch eller frukost efter 16 timmars fastande? Ska man käka
ett PWO-mål? Osv, förstår att man ska äta mycket efter träning. Men hur ser upplägget ut innan träningen? Någon som har erfarenheter de kan dela med sig av vore intressant.

Läste annars tråden på 502 sidor, men fick inte riktigt alla svaren jag sökte.

J.V
2013-10-07, 21:31
Du äter det du tycker känns bäst, när du känner för det.

andrejc
2013-10-07, 21:33
Det låter nästan för bra för att vara sant, men måste väl fortfarande vara några principer att följa? Ex antal g protein, långsamma kolhydrater osv. Bra mat helt enkelt, eller? Mycket fibrer osv.

J.V
2013-10-07, 21:38
Det låter nästan för bra för att vara sant, men måste väl fortfarande vara några principer att följa? Ex antal g protein, långsamma kolhydrater osv. Bra mat helt enkelt, eller? Mycket fibrer osv.Det jag menar är att det inte finns något rätt och fel.

Vissa kör mycket fett och lite kolhydrater, andra tvärtom. Vissa äter 06:00-14:00, andra ... alla andra tidsvarianter. Vissa äter 150g protein, andra 400g.

Periodisk fasta är bara just det - periodisk fasta, inte något bestämt om vad du sedan äter. Men om du ska ha något konkret så kör väl de flesta på 20-30% av kaloriintaget före träning och resten efter, framför allt då större delen protein efter träningen. Och eftersom det blev stort i samband med att Leangains började spridas så är det många som äter mest protein och kolhydrater på träningsdagar, på vilodagar mest fett och protein.

andrejc
2013-10-07, 21:43
Det jag menar är att det inte finns något rätt och fel.

Vissa kör mycket fett och lite kolhydrater, andra tvärtom. Vissa äter 06:00-14:00, andra ... alla andra tidsvarianter. Vissa äter 150g protein, andra 400g.

Periodisk fasta är bara just det - periodisk fasta, inte något bestämt om vad du sedan äter. Men om du ska ha något konkret så kör väl de flesta på 20-30% av kaloriintaget före träning och resten efter, framför allt då större delen protein efter träningen. Och eftersom det blev stort i samband med att Leangains började spridas så är det många som äter mest protein och kolhydrater på träningsdagar, på vilodagar mest fett och protein.

Tack för svaret! Var i princip det jag sökte, har du själv någon erfarenhet av detta?

J.V
2013-10-07, 22:08
Tack för svaret! Var i princip det jag sökte, har du själv någon erfarenhet av detta?Mjo jag har kört periodisk fasta i flera år nu. Äter generellt sett 0-20% av dagens kaloriintag innan träning. Efter blir det en eller två måltider, så fettsnålt jag bara kan och mycket protein och ännu mer kolhydrater. På vilodagar ganska mycket fett och snålare med kolhydrater.

Har testat LCHF i kombination med periodisk fasta, jag var piggare på kvällar och så men träningen gick sämre och magen var inte i vidare skick. Med mycket carbs går träningen grymt mycket bättre. Mer volym på maten också.

TapaTalk, yo.

tjing
2013-10-07, 23:27
Du kan som sagt äta vad du vill, när du vill. Det är det totala matintaget under dygnet som är intressantast.

Du kan köra 15:9, 17:8 eller vad du vill istället.

Ja, lågkolhydratskost och styrketräning är verkligen sugigt.

Crumlin
2013-10-08, 00:38
Du kan som sagt äta vad du vill, när du vill. Det är det totala matintaget under dygnet som är intressantast.

Du kan köra 15:9, 17:8 eller vad du vill istället.

Just det kan bli lite svårt, kanske.

andrejc
2013-10-08, 06:23
Låter spännande, ni som testat det hur upplevde ni resultaten av fastan?
Antar att det var tillfredsställande för dig JV om du levt så i några år.

abstract
2013-10-08, 06:58
Jag åt såhär långt innan jag hörde att det fanns ett namn på det. Har aldrig gjort annat än druckit kaffe på morgonen ändå. Väldigt små luncher då jag är grafisk designer och sitter vid datorn hela dagen... får aldrig upp någon hunger innan kvällen ändå. Går och tränar efter jobbet, sedan hem och äter. För mig fungerar det ypperligt, men jag tror definitivt det inte är för alla. Det är nog en stor fördel om det passar in i sin livsstil.

Resultaten för mig, kontra innan... överpositiva. Det känns som jag behåller formen, och förbättrar den, hela tiden utan att behöva tänka så mycket på findetaljer. Jag kan koncentrera mig på träningen, och nöjer mig med att äta "proteinrikt". Får bättre resultat nu än när jag räknade kalorier, men det säger kanske mer om mig än om kaloriräknande per say;)

andrejc
2013-10-08, 07:14
Låter som vi har liknande jobb Abstract, själv är jag databasadministratör och sitter på kontor framför dator hela dagarna. Kul att höra att resultatet varit positiva, efter att ha läst om konceptet verkar det för bra för att vara sant. Dessutom slipper man planera vad man ska äta hela tiden, vilket jag gjort hittills och det tar en jäkla massa tid. Käkar du inget mellanmål innan träningen? För att fylla på lite så att säga?;)

Halvar
2013-10-08, 08:33
Låter som vi har liknande jobb Abstract, själv är jag databasadministratör och sitter på kontor framför dator hela dagarna. Kul att höra att resultatet varit positiva, efter att ha läst om konceptet verkar det för bra för att vara sant. Dessutom slipper man planera vad man ska äta hela tiden, vilket jag gjort hittills och det tar en jäkla massa tid. Käkar du inget mellanmål innan träningen? För att fylla på lite så att säga?;)

leangains.com så slipper du fråga där står allt inget mirakelsätt.föredrar det själv under diet endast

Knatcharn
2013-10-08, 08:34
Just det kan bli lite svårt, kanske.

Varför då? Vem har sagt att det måste ske inom 24 timmar? ;) Think outside the box! Hehe!

Ont: Absolut kan du köra "16:8", det brukar kallas PF (periodisk fasta) eller IF (intermittent fasting) i träningskretsar om du vill söka. :)

Jag åt "14:10" under vårens deff och det såg ut ungefär såhär:

12.00 Lunch
Valfria mellanmål
Träning
21.00 Middag
22.00 Kvällskvargen

Många, som jag, väljer att bara skippa frukosten för enkelhetens skull.

Knatcharn
2013-10-08, 08:55
Ett längre inlägg då jag inte kan ändra längre:

Jag åt "14:10" under vårens deff och det såg ut ungefär såhär:

12.00 Lunch (Hyfsad mängd kolhydrater, inte mycket men inte lite. Hyfsad mängd protein. Lågt på fettet också.)
Valfria mellanmål (Vad du föredrar, t.ex. PWO. Kanske en frukt eller en shake? Jag gillar gröt eller banan innan träningen för att stå sig till middagen.)
Träning
21.00 Middag (En jäkla massa kolhydrater men även en hyfsad mängd protein. Gärna fettsnålt.)
22.00 Kvällskvargen (ProteinZzzZzzZzZ.)

Många, som jag, väljer att bara skippa frukosten för enkelhetens skull och äta mycket kolhydrater efter träningen, mycket mer är det inte. Ät hur många gånger du vill inom ätfönstret. Halva grejen med dietmetoden är dock att äta några få gånger så att man alltid får bli rejält mätt. Detta gör det lättare för psyket att fasta fram till lunch, du vet att du kommer bli riktigt mätt när du väl får äta. Lite som byggare kanske har ätardagar en dag i veckan. De klarar då att äta kyckling med ris hela veckan för att de vet att de snart får något gott.

Leangainsvarianten är att cykla kolhydrater och äta mycket mer av det på träningsdagar. Detta kommer ju automatiskt, tränar du inte så äter du en "vanlig middag", dvs som lunchen men kanske lite mer mängd. I leangains vill du också cykla fettet och äta fettsnålt på träningsdagar men fettrikt på vilodagar. Jag provar just nu att äta fettsnålt hela tiden och tror att det är bra, bara du inte äter allt för lite. Se även tjings funderingar och metoder här på brädan.

Tänk på att anpassa det till vad som fungerar för dig. Jag behöver t.ex. inte äta supermycket på middagen för att bli mätt en vilodag för jag får kvarg direkt efter som gör mig proppmätt. Då kan jag äta mer på lunchen eller "spara in" kalorierna.

TLDR; Ät mycket kolhydrater efter träning och allmänt fettsnålt, svårare är det inte.

andrejc
2013-10-08, 09:27
Har varit inne och läst på leangains och detta verkar vara ett underbart koncept, idag bulkar jag och ligger på 14,37% Bf vill såklart ner till under 10. Annars verkar ju pf vara ett smidigt sätt att leva på överhuvudtaget.

Tackar så hemskt mycket för de svar jag fått, och tack till er som delat med er av era erfarenheter. Något jag märkte på leangains var att de tränade 3ggr/vecka. Det känns ju ganska lite då jag kör 4gym och 2 30 min cardio i veckan. Träningsmängden spelar väl egentligen ingen roll? Man kan träna lika mycket ändå?

Knatcharn
2013-10-08, 09:41
Har varit inne och läst på leangains och detta verkar vara ett underbart koncept, idag bulkar jag och ligger på 14,37% Bf vill såklart ner till under 10. Annars verkar ju pf vara ett smidigt sätt att leva på överhuvudtaget.

Tackar så hemskt mycket för de svar jag fått, och tack till er som delat med er av era erfarenheter. Något jag märkte på leangains var att de tränade 3ggr/vecka. Det känns ju ganska lite då jag kör 4gym och 2 30 min cardio i veckan. Träningsmängden spelar väl egentligen ingen roll? Man kan träna lika mycket ändå?

Träna hur ofta du vill. Vem vet om tre gånger per vecka är lite? Olika pass kan se olika ut. Dessutom laborerar Martin bakom LG med att träna väldigt minimalistiskt, typ några få arbetsset per muskel var 10e dag eller något sådant. Det är i alla fall vad jag läst och "hört" från honom. Skilj på träning och kost, kör som du brukar. :)

J.V
2013-10-08, 11:17
Låter spännande, ni som testat det hur upplevde ni resultaten av fastan?
Antar att det var tillfredsställande för dig JV om du levt så i några år.Just resultat av fastan är ju svårt att säga. Ger det några resultat som man inte fått om man käkat med jämna mellanrum så är det förmodligen bara mätbart, inget man själv märker av direkt.

Största anledningen till att jag kör periodisk fasta är min aptit... :D När jag väl käkat en måltid, oavsett hur stor eller välkomponerad, tar det inte många timmar innan jag är hungrig igen. Om jag då käkar frukost tar det inte länge innan jag är hungrig och vid dagens slut har jag ett stort kaloriöverskott för att jag varit "tvungen" att äta hela tiden för att inte vara sjukt hungrig.

Om jag väntar med första måltiden blir jag inte vidare hungrig, oftast inte alls. Så jag äter en liten snutt på 2-3-400kcal innan jag tränar bara för en liten energiboost och äter resten efteråt, då håller jag mig mätt till jag går och lägger mig. Dessutom upplever jag att den där lilla måltiden ger mig större kick än flera måltider utspritt under dagen.

Men sedan är det inget jag följer slaviskt heller, blir jag hungrigare än vanligt äter jag under dagen. Måste jag träna på morgonen så äter jag utspritt under dagen istället för att klämma en enorm måltid direkt och sedan inte få käka på hela eftermiddagen och kvällen.

Bara att testa och se om det är något för dig. Jag har aldrig ätit mycket på morgonen så det var inga problem att bara skippa det helt, då blev jag inte hungrig till lunch heller. Mycket kaffe, nikotin och lightläsk hjälper väl en del också. ;)

edit: kan väl instämma med tjing nedanför. Jag gillar också fastan. Även om totala kaloriintaget är det samma så känns det som att man bränner mer fett såhär. Det sitter ju med all säkerhet bara i huvudet, annat än någon promilles skillnad åt något håll, men det KÄNNS bra. :D

tjing
2013-10-08, 11:21
Jag gillar fasta, men ibland kan det göra mig spänd i kroppen. Särskilt i kombination med mycket koffein.

pac83
2013-10-11, 23:30
Vad ligger dags intagen på? Lite sugen på o testa. Dock så tränar man på morgonen då barnen är på dagis o skola. Så hur ska man lägga upp en frukost o mål tillex? just nu brukar de bli gröt,whey o pwo sen gymmet på morgonen.

AEB
2013-10-12, 21:21
Jag gillar fasta, men ibland kan det göra mig spänd i kroppen. Särskilt i kombination med mycket koffein.

håller med. Kan inte dricka något med koffein på tom mage. Det blir kaos. :em:

Galt
2013-10-12, 21:48
Kört 16/8 fasta sedan februari,upplever att det är mycket enklare att äta vad man vill och ändå behålla midjemåttet i schack,samt känns som att det jag äter går direkt till användning Istället för att energin övermatas i "onödan"

Hungern är lätt att råda bot på med hjälp av energidrycker kaffe å vatten

Feelgood
2013-10-12, 22:04
Finns de nå skillnader mellan 16:8 fasta och "vanligt" näre gäller kcal överskott? Säg att man bulkar o ligger på 3k kcals. Ena gruppen kör 16:8 och ena äter det utspritt över dagen, vad tror ni är bäst?

Vanligt vatten
2013-10-12, 22:26
Om jag inte missminner mig så finns det ju en tråd på ca 300-400 om periodisk fasta som då främst inriktar sig på den så kallade Leangains-metoden med 16:8.
Det sägs ju även ge större utsöndring av hungerhormonet ghrelin och katekolaminer när du fastar, så det kan ju vara bra om man behöver sitta framför en dator och vara fokuserad på dagarna.

linn112
2013-10-15, 06:10
Hej!

Jag har läst lite här på forumet, och undrar om någon är insatt i 16:8 fasta?
Undrar kort och gott hur det fungerar? Hur lägger man upp dagens alla mål?

Några funderingar är, vad äter man efter 16 timmars fastande?

Förstår själva konceptet, men undrar mest vad man ska äta vid olika tidpunkter?

T.ex ska man käka lunch eller frukost efter 16 timmars fastande? Ska man käka
ett PWO-mål? Osv, förstår att man ska äta mycket efter träning. Men hur ser upplägget ut innan träningen? Någon som har erfarenheter de kan dela med sig av vore intressant.

Läste annars tråden på 502 sidor, men fick inte riktigt alla svaren jag sökte.

Har din mage aldrig kraschat? Att fasta kan skapa obalans i mage /tarm kanalen. I Kina säger man att själen sitter i magen och därför trivs kroppen i att vara i balans. Gör så att de dagar du ska fasta: öka din aktivitet som ex. förbränningsträning att du bränner 2200kcal med att ex. cykla i 2,5-3h. Då kan du fortfarande äta enl. ditt normala schema som ex. ligger på kanske 2800kcal. Har du svårt att veta hur du ska lägga dig i kaloribalans med enbart nyttig kost så gå in på kostkontrollen och knappa in kön, ålder, längd och aktivitet så får du schema.

raddum
2013-10-15, 06:25
Jag har testat fasta, och jag gillade det inte. Bara för att ge dig perspektiv från den sidan.
Vart aningen frussen under dagtid, presterade inte jättebra på gymmet, och det vart lite korvstoppning när det var dags att äta. Upplevde en ganska skön "stim-känsla" ibland under fastan, typ som en mycket mild nikotinrush. Vart också ganska matfokuserat.

Men, to each his own, för vissa är det fantastiskt

DieErste
2013-10-17, 13:44
är 180cm lång, vägde senast 78kg och tränar 3 av 5 dagar så 4,2gånger i veckan och
Jag tycker det är riktigt bra, speciellt nu när jag deffar då man fortfarande kan äta sig mätt :)
Upplägget jag kör är leangains inspirerat fast istället för -20 och +20 % blir det runt 1700-2000kcal varje dag. kört deffen i 2 veckor och än så länge känns det hyffsat fast ska nog inte köra fullt så kraftigt underskott för det känns som man blir lite väl seg på passen just nu. har kört periodisk några månader innan men inte deffat med den metoden. tanken med det är i vilket fall att komma ner till lågt BF och försöka hålla sig där med lite mer riktig Leangains kost (Blir ju inte riktigt +-20% med tanke på högre frekvens)

Några som provat Leangains som kostupplägg fast med lite högre frekvens på träningspassen?

Kischen
2013-10-17, 15:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

DieErste
2013-10-17, 18:12
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Kvällen räddad ;)

Cameltotem
2013-10-17, 19:22
Kör periodisk fasta 16:8 och gillar det.

Äter 3500 kalorier och står still i vikt så får nog öka till 4k :)

Sniggel
2013-10-17, 19:48
Jag har väl också varit halvfrälst och om med lite perspektiv i efterhand så tycker jag så här:
Väldigt trevligt sätt att deffa på. Men bara om man (jag - detta är personliga erfarenheter) inte har ett fysiskt tungt arbete. Då behövs lite kalorier tidigt på dagen för att inte uppleva stress och slöhet i kropp och sinne. Men det behöver inte vara stora måltider. Apelsin + lite nötter och té (eller kaffe.) kan vara en frukost vid 9 och sen kan lunchen vara lätt (500-800 kcal). Sen när man kommer hem innan träning kan man äta ytterligare en lätt måltid eller ta något sött i kombination med kaffe (t ex snickers eller annat choklad).
Sen äter man "på riktigt" efter träningen uppdelat på en egenblandad postWO-drink +1 stor måltid följt på kvällen av en till måltid av varierande kaloriinnehåll.
Det beror ju mycket på vad man har för mål för tillfället men det där är väl en slags genomsnittsbild av hur jag gör.

Men har man inte fysiskt jobb så kan man (jag) köra periodisk fasta fullt ut. Bara att skippa frukosten och lunchen i princip. Föredrar dock efter mina goda erfarenheter med pf att ändå "äta lätt" tidigt på dagen. Väljer nog bara pf när jag vill deffa planenligt och med lite tempo.

Leifallan
2013-10-28, 21:19
Lånar tråden lite: Vad är det nu igen som anses så fördelaktigt med att förlägga större delen av dygnets matintag till kvällen? Vad är fördelen av att köra ätarfönstret mellan kl 13-21 mot exempelvis kl 10-18?

Fogel
2013-10-28, 23:20
Är ingen direkt fördel att ha ätarfönstret sent men de flesta föredrar det helt enkelt. Folk tycker oftast det är lättare att skippa frukost, tror de flesta hade behövt gå och lägga sig hungriga med det sista målet klockan 18. Men det där är individuellt och föredrar man mer mat tidigare på dagen finns det ingen nackdel med det.

Dewon
2013-10-29, 17:06
Kört detta i 9 dagar nu.

En vanlig dag ser ut såhär:
11:00: Lunch i skolan
16:00: Träning
18:00: Äter middag samt kaseinprotein om det behövs, stort mål.

Nu på höstlovet ser det ut såhär:
11:00: Träning
14:00: Stor Lunch
16:00: Mellanmål
18:00: Liten middag samt kaseinprotein om jag är kort på protein för dagen.

Under fastan dricker jag enbart vatten, vet att man kan dricka light-läsk och liknande men vatten duger bra för mig.
--------------------------

Var uppe i 82kg morgonvikt innan detta och kände mig lite småfet på 182cm även om jag var i en bulk, har kört detta en dryg vecka nu och jag ligger på 80,5kg morgonvikt nu. Fick inspiration från Hodgetwins, väntar dessutom 2h efter träning innan jag äter någonting för att utnyttja den höga fettförbrännigen efter träningen, detta kan vara broscience men det verkar funka för dom och jag tycker det känns bra än så länge. Får fortfarande i mig 160g protein per dag och äter allt jag känner att jag vill.

Ser inte detta som en deff utan mer ett sätt att bygga muskler utan att lägga på mig onödigt fett, har inte använt mig utav BCAA än så länge. Hungern är sådär, känns sent på kvällen såklart men brukar inte var nå större problem. Har fått mycket mer energi under hela dagen, har hört att tillväxthormon i blodet höjs under fastan och att det kan vara därför men jag vet inte. Har även märkt att min akne har blivit betydligt bättre, kan var pga att jag tar en medicin men det har visat sig extremt mycket just sen jag började detta.

Hoppas någon hoppar på samma tåg, det är inte för alla men det känns bra för mig!

tjing
2013-10-29, 17:11
Lånar tråden lite: Vad är det nu igen som anses så fördelaktigt med att förlägga större delen av dygnets matintag till kvällen? Vad är fördelen av att köra ätarfönstret mellan kl 13-21 mot exempelvis kl 10-18?

Inget, förutom att det för många nog upplevs lättare att lägga sig mätt och så att säga skjuta belöningen framför sig istället. Men visst, det är ju inga stora skillnader du talar om.

Finns nog ingen fördel eller nackdel förutsatt samma matintag. Kanske är det t o m sämre att äta mer på kvällen sett till tid på dygnet relaterat till metabolism.

spoonchest
2013-10-29, 21:04
håller med. Kan inte dricka något med koffein på tom mage. Det blir kaos. :em:
För egen del sänker jag en hel termos innan lunch.

Annars har jag inga problem med 16:8 alls.
Träningsdagar: 04.40 Eaa
09.00 Eaa
12-13 nångång- Mycket mat
17-ish nåt tilltugg. Typ en frukt innan träning.
Innan 22(Helst) Skitmycket mat.
Vilodagar: Samma, fast byt ut skitmycket och mycket med "lagom mycket"
Vikten står hyffsat still. Formen blir så sakteliga bättre, och styrkan likaså.
Win.

Fjrebqll
2013-10-30, 17:44
För egen del sänker jag en hel termos innan lunch.

Annars har jag inga problem med 16:8 alls.
Träningsdagar: 04.40 Eaa
09.00 Eaa
12-13 nångång- Mycket mat
17-ish nåt tilltugg. Typ en frukt innan träning.
Innan 22(Helst) Skitmycket mat.
Vilodagar: Samma, fast byt ut skitmycket och mycket med "lagom mycket"
Vikten står hyffsat still. Formen blir så sakteliga bättre, och styrkan likaså.
Win.

Varför EAA 04:40 och 09:00?

Leifallan
2013-10-31, 21:10
Inget, förutom att det för många nog upplevs lättare att lägga sig mätt och så att säga skjuta belöningen framför sig istället. Men visst, det är ju inga stora skillnader du talar om.

Finns nog ingen fördel eller nackdel förutsatt samma matintag. Kanske är det t o m sämre att äta mer på kvällen sett till tid på dygnet relaterat till metabolism.

Ok. Vad jag förstått är det ju det som just påstås av Berkhan.

Calorie-controlled studies looking at the effects of distributing a fixed caloric load differently throughout the day are scarce; I have listed all of them above. These tell a much different story than the one found in dietary epidemiology. While short-term studies (15-18 days) do not find a statistically significant difference between early and late meal patterns, long-term studies (>12 weeks) show that late eating patterns produce superior results on fat loss, body composition and/or diet adherence. This might be explained by more favorable nutrient partitioning after meals due to hormonal modulation.

http://www.leangains.com/search?q=late+night+eating

Fredrik_S
2013-11-03, 21:28
Mina upplevelser var att det sket sig totalt med aptitreglerng och mängd. Blev så hungrig att jag vill äta allt och gjorde just det. Att äta mat när jag är hungrig istället för när någon regel säger att jag ska äta, hjälper enormt mycket mot att börja tänka på för godis och kakor..

Wormzie
2013-11-05, 08:17
Jag blir omedelbart hungrig efter första måltiden (kl 12:00), känns som den slukas upp på 15 minuter även om det är REJÄLA portioner. Blir ofta fylla på med mackor innan träning för jag står inte ut med att träna hungrig. Godis och kakor är så lätt att ta till, jag blir lika sugen under vanligt diet som under PF så för mig gör det ingen skillnad..
mitt problem med PF är att man måste anpassa sig till FETT stora portioner, vilket gör att man kan bli lite rapig efteråt osv. känns lite oartigt att grisa i sig mat när man sitter bredvid flickvännen som äter 1/3 :p

tjing
2013-11-05, 10:42
Ok. Vad jag förstått är det ju det som just påstås av Berkhan.

http://www.leangains.com/search?q=late+night+eating

Och vad är "late" menar du?

I studien på de israeliska poliserna t ex vill jag minnas att man åt mestadelen av kolhydraterna (och maten) vid middag kl 8, inte klockan 12 på natten. Dessutom åt man även tidigare under dagen och när han skriver så verkar det som att man äter all mat senare.

Det tror jag också kan vara en bra idé av olika anedningar (inte minst för att man skjuter fram matintaget över dagen och kan lägga sig mätt), men det är inte gärna det givet bästa per automatik.

Han avslutar med:

"...That's all for tonight. I hope you've enjoyed the article and will rest easy knowing there's nothing bad about late night eating and big meals before bedtime."

Baserat på...? Vad är "big meals"? Hur sent, det kan ju handla om allt från kl 7 till in på natten.

Jag tycker inte att det finns stöd i studierna han tar upp för att motivera stora måltider sent på kväll/natt i alla fall. Är man på diet är det förmodligen ett mindre problem då mängden mat är mindre.

Leifallan
2013-11-05, 21:03
Allt efter kl 18 ser jag väl som hyfsat sent. Så du menar att det skulle ha mer fördelar av att förlägga ätarfönstret till kl 08-16?

tjing
2013-11-05, 23:52
Det sa jag inte.

Leifallan
2013-11-06, 22:11
Nej inte ordagrant men du skrev ju att det kanske skulle kunna vara mer negativt att äta senare på dygnet. Sett till tid på dygnet relaterat till metabolism.

Eller tolkade jag dig fel? Bara undrar. För en lekman verkar ju studierna han refererar till hyfsat trovärdiga.

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)