Visa fullständig version : Upptag av näring från olika källor
Ursäkta om det redan finns en tråd om det här, jag visste inte vad jag skulle söka på.
Jag läste idag att för t ex nötter så tas inte så mycket av näringen upp, siffran 75% angavs (vet inte om de menade alla makronutrienter). Det är ju ganska intressant, om det är sant. Så jag frågar:
1. Finns det någon sanning i det?
2. Är det användbar fakta vid t ex deff?
ett styck
2013-10-07, 19:30
Vilka nötter isf?
Vad jag vet så upptas all näring man intar, frågan är kanske under vilken tid man intar det o hur optimalt det är för återhämtnings kurvan.
Ja nötter i sig är ju inte den optimalaste fettkällan, men som variation är det superbt.
Vad jag vet så upptas all näring man intar, frågan är kanske under vilken tid man intar det o hur optimalt det är för återhämtnings kurvan.
Ja nötter i sig är ju inte den optimalaste fettkällan, men som variation är det superbt.
All näring upptas inte alls. Kroppen är inte perfekt, men i regel så är den särskilt bra på att ta upp fett, men inte ifrån nötter t.ex.
Vilka nötter isf?
Det gäller alla nötter (nötter i vardagligt språk).
Jordnötter ger en tämligen hög termogenes (troligen p.ga. allt protein) och liksom andra nötter är upptaget av fett inte så bra. Det varierar med runt 15-30% i reducerat upptag har jag sett.
http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/
Jaså? Jag trodde de generellt har mycket omättat fett etc.
All näring upptas inte alls. Kroppen är inte perfekt, men i regel så är den särskilt bra på att ta upp fett, men inte ifrån nötter t.ex.
Det gäller alla nötter (nötter i vardagligt språk).
Jordnötter ger en tämligen hög termogenes (troligen p.ga. allt protein) och liksom andra nötter är upptaget av fett inte så bra. Det varierar med runt 15-30% i reducerat upptag har jag sett.
http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/
... högre termogenes än samma mängd protein, fett, kolhydrater från andra källor?
Är det sämre fettupptaget något man bör kompensera för när man deffar (multiplicera med 0,8)? Tänkte ha det som snack på vilodagar.
Det skiljer lite mellan födoämnen men kring 95% brukar man prata om. Nötter ligger betydligt lägre.
Det är inget du behöver ta hänsyn till i dieten ändå, du har felkällor på allt (innehållsförteckningen är bara ett riktmärke) och du vet inte hur mycket du gör av med. Man skulle kunna tänka sig att du tar hänsyn till det om du helt plötsligt får för dig att byta ut 1000 teoretiska kalorier från ris till 1000 teoretiska kalorier från nötter. När det nu händer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.