Visa fullständig version : Vad motiverar ideelt arbete på internet
Funderar på vad som motiverar er, ni flitsamma själar som engagerar er till synes gratis på internet. Kom på det här för jag personligen har svårt att förstå vad som får personer som King Grub, tjing, hurril och Tolkia att skriva kvalitetsskriverier inte bara då och då utan frekvent i stora mängder. Jag förstår människor som inte är intresserade av pengar i lika stor utsträckning som andra för jag själv är en sådan person. Däremot orkar jag inte skriva något vettigt utan lurkar bara nästan hela tiden jag är här.
Kan också förstå att vissa brinner för ett ämne tex kost och läser om det hela tiden samt känner att det ger insikter som är nyttiga för personens träning och hälsa etc. Men hur kommer det sig att förvånansvärt många delar med sig av infon här? Är det för att hindra dåligt samvete, för att bli beundrad för sin kunskap, eller kanske bolla idéer med andra?
Samma typ av människor som de jag såg vara på jobbet och arbeta gratis tidigare idag.
Jag har alltid fått "en trevlig känsla av tillfredsställelse" när jag ser att folk blir hjälpta av mig. Oavsett vad det gäller. Det är ren och skär egoism som gör att jag skriver mina hjälpsamma inlägg här :P
Mackan58
2013-10-05, 21:21
Funderar på vad som motiverar er, ni flitsamma själar som engagerar er till synes gratis på internet. Kom på det här för jag personligen har svårt att förstå vad som får personer som Mackan58, King Grub, tjing, hurril och Tolkia att skriva kvalitetsskriverier inte bara då och då utan frekvent i stora mängder.
Det är kul att hjälpa folk! :)
Jag har alltid fått "en trevlig känsla av tillfredsställelse" när jag ser att folk blir hjälpta av mig. Oavsett vad det gäller. Det är ren och skär egoism som gör att jag skriver mina hjälpsamma inlägg här :P
Det är kul att hjälpa folk! :)
Så har det aldrig varit för mig tyvärr. Handlar väl om uppväxten och sån skit. Kände mig alltid som en bitch när jag hjälpt till hemma oavsett om pappa sa "vad huslig du är!" eller mamma tyckte jag var hennes lilla husmus och det blev förnedring genom gulli-gull in absurdum. Vet att jag skyller ifrån mig, men det här är min upplevelse, I'm super super serial. :)
Funderar på vad som motiverar er, ni flitsamma själar som engagerar er till synes gratis på internet. Kom på det här för jag personligen har svårt att förstå vad som får personer som King Grub, tjing, hurril och Tolkia att skriva kvalitetsskriverier inte bara då och då utan frekvent i stora mängder. Jag förstår människor som inte är intresserade av pengar i lika stor utsträckning som andra för jag själv är en sådan person. Däremot orkar jag inte skriva något vettigt utan lurkar bara nästan hela tiden jag är här.
Kan också förstå att vissa brinner för ett ämne tex kost och läser om det hela tiden samt känner att det ger insikter som är nyttiga för personens träning och hälsa etc. Men hur kommer det sig att förvånansvärt många delar med sig av infon här? Är det för att hindra dåligt samvete, för att bli beundrad för sin kunskap, eller kanske bolla idéer med andra?
Det finns mitt liv med innehåll och mening. Samma orsak som för allt annat jag gör.
Det finns mitt liv med innehåll och mening. Samma orsak som för allt annat jag gör.
Jag har snöat in på Lyckofällan av Russ Harris. Det finns väl många böcker om Acceptance and Commitment-therapy men det är den här boken jag har läst om det. Gillar att det tar upp värderingar som är typ religionens domän annars och mycket annat. Victor Frankl har ju även skrivit mycket om meningen med livet och skapade Logoterapin. Men trots att jag läst den här boken om och om igen kan jag aldrig svara definitivt på frågorna om värderingar som är de svåraste frågorna för mig. Trots nämnda problem är det här den bästa bok jag läst när det gäller personlig utveckling och har gest flest och störst insikter för mig. Det kanske inte låter som mycket men allt annat är och har varit sämre här. Först kan man tro att man har hittat The Shit när man hittat en bok, men sen inser man oftast att man hoppats på för mycket och blivit lurad av marknadsföring.
shut teh face
2013-10-06, 18:18
Jag arbetade mycket ideellt när jag var 14-18 år, chefredaktör, skribent, korrekturläsare, på hårdvaru- och spelsidor.
Anledningen: hade inte så mycket bättre att göra? Man hade ju så mycket tid över. I efterhand är jag glad för det, man blev bra på vissa saker tidigt och att få jobb som ung slyngel var lätt när man kunde uppvisa att man gjort saker ideellt.
Inte en chans i världen att jag skulle göra något liknande idag, har alldeles för lite tid över och får min stimuli genom arbete där jag lägger en del tid kvällar och helger.
eternallord
2013-10-06, 18:20
På Kolozzeum känns det mer logiskt, med tanke på att det ofta är ett ömsesidigt utbyte av idéer och diskussioner. Men vad driver folk att dedikera sig åt Wikipediasidor? Det är intressant faktiskt.
Själva skapandet av något som andra har nytta av ger stor tillfredsställelse. Är det verkligen ett kontroversiellt påstående?
Eller är frågan ställd för att komma till botten med varför detta fenomen existerar?
Jag arbetade mycket ideellt när jag var 14-18 år, chefredaktör, skribent, korrekturläsare, på hårdvaru- och spelsidor.
Anledningen: hade inte så mycket bättre att göra? Man hade ju så mycket tid över. I efterhand är jag glad för det, man blev bra på vissa saker tidigt och att få jobb som ung slyngel var lätt när man kunde uppvisa att man gjort saker ideellt.
Inte en chans i världen att jag skulle göra något liknande idag, har alldeles för lite tid över och får min stimuli genom arbete där jag lägger en del tid kvällar och helger.
Samma som ovanstående. Försöker dock hjälpa så mycket jag kan när jag har har tid.
Vilka sidor?
Arf Pingvin
2013-10-06, 18:38
På Kolozzeum känns det mer logiskt, med tanke på att det ofta är ett ömsesidigt utbyte av idéer och diskussioner. Men vad driver folk att dedikera sig åt Wikipediasidor? Det är intressant faktiskt.
Man får åka helikopter.
Jag tycker det mest intressanta här är att ni uppenbarligen inte tycker att nöjet i att skriva på wikipedia inses lätt. Det tycker jag.
Wikipedia är ju lite av en tävling att hitta information och kunskap. Även kringarbetet som att strukturera artiklar är ju en del i skapandet av kunskap. Att skriva på wikipedia blir då för den som har mycket kunskap lite som att börja tävla i styrkelyft för den som ändå styrketränar. Det kan var ett sätt att motivera sig att fortsätta eller bara för att visa upp för andra vad man lyckats med, även om det inte är något extremt. Eller ett sätt att träffa andra med liknande intressen.
Ytterst är det väl människans hårdkodade vilja att bygga samhällen som ligger bakom. Ansträngningar för att stärka gruppen byts mot social status inom gruppen.
spoonchest
2013-10-06, 21:28
Ställ mig en fråga inom ett ämne jag är insatt och kunnig inom, så är det oerhört svårt att inte svara. Så är det väl för alla?
Jag tycker helt klart att de egentligen borde få betalt
filmjölk
2013-10-06, 21:34
För alla är det nog inte "gratis", utan de kanske när ett hopp om att det skall betala sig på något mer sätt än att det känns bra att hjälpa folk. Uppmärksamhet och status kanske?
Det känns bra med 'altruism', men samtidigt stärker det en själv att kunna hjälpa till. Har hjälpt till på spelsidor och arrangerat turneringar (med hemsida) och liknande inom datorspel. Har även varit på volontärprojekt utomlands.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.