handdator

Visa fullständig version : Vaskuläritet

Nevto
2013-10-05, 19:00
Hur går det egentligen till med fylliga ådror, jag tänker mest på min handled, ibland är det en as tjock ådra där som jag typ kan leka med/eyegasm osv och ibland så finns det inte alls.... vad är det som händer å varför ser man vissa ådror tydligt ibland å ibland inte, menar då utan någon pump överhuvudtaget

King Grub
2013-10-05, 19:09
Hydrering, blodtryck, vasodilation, temperatur.

drift
2013-10-05, 19:50
Om jag t.ex har ätit en drös med kolhydrater, inte druckit så mycket under dagen, gärna motionerat rejält och satt mig ned vid datorn med bra värme i rummet, då ser blodådrorna på händerna ut som att dom ska hoppa ur handen.

Går jag ut i kylan är dom borta på bara ett par sekunder.

Man undrar varför det blir så, och varför det fungerar så? Är det för att blodflödet till händerna minskar i kylan så att kroppen skall kylas ned långsammare?

Mags
2013-10-05, 19:58
eyegasm
:d

Scratch89
2013-10-05, 20:09
Man undrar varför det blir så, och varför det fungerar så? Är det för att blodflödet till händerna minskar i kylan så att kroppen skall kylas ned långsammare?

Snarare så att blodflödet ökar till händerna när det är varmt, för att kroppen ska kylas ner snabbare. Men ja, det är ju ungefär samma sak. :)

Nevto
2013-10-05, 23:14
Jo men, som sagt vissa dagar är den där å drar åt sig uppmärksamhet hela dagen, å vissa dagar så finns det inte där, som idag, jag har inte sett en glimt utav min annars väldigt 3d aktiga ådra, utan den har sugits in i handleden igen.

King grubb, jag har hört det du säger innan, men jag förstår inte. Hur det går till och varför den ibland är i ide, och ibland inte

Sverker
2013-10-06, 07:13
Du ökar trycket i blodkärlen med ökat vätskeintag och ämnen som håller vatten i blodet, du ökar trycket i blodkärlen med att piska på hjärtat med högre puls. Du minskar blodtrycket genom att vara i en varm miljö och öppna upp blodkärlen i huden........centrum i hjärnan för blodtrycksregleing kommer att få spel*gah!*

Tjockiz
2013-10-06, 09:40
Lägg ned svengelskan!