handdator

Visa fullständig version : 14-årig tjej bänkar 140kg

Onigiri
2013-10-02, 19:42
Gvepqm1NrJI

Nåja, jag bänkar 2,5kg mer än henne så jag är starkare.

Låt höra nu! Är hon stark nog eller... kanske dåligt utförande så det gills inte eller annat fusk?

Imponerade är allt jag har att säga!

shut teh face
2013-10-02, 19:44
Hon ser ju inte ut att vara 14 år direkt, men stark oavsett :)

Ronn
2013-10-02, 19:45
Ja jäklar, hon kommer gå långt!

ryggontXXL
2013-10-02, 19:45
Grymt imponerande!

rooz
2013-10-02, 19:47
Starkt? Som fan.

jahaa
2013-10-02, 19:48
Mer impad av hennes raw-bänk på 110kg, iofs var väl det 6 månader sedan så hon gör väl säkert mer nu.

strong-man
2013-10-02, 19:49
Hade det vart utan fjant tröja imponerande nu ser det bara löjligt ut*facepalm*

gunhamn
2013-10-02, 19:50
Gvepqm1NrJI

Nåja, jag bänkar 2,5kg mer än henne så jag är starkare.

Låt höra nu! Är hon stark nog eller... kanske dåligt utförande så det gills inte eller annat fusk?

Imponerade är allt jag har att säga!

hon har ju bänktröja och det kan ju vara lite "fuskigt" om du jämför med din egna rawbänk dvs :)

knuckles
2013-10-02, 19:53
Är hon rysk?

ceejay
2013-10-02, 19:53
Bra rawbänkar :) Strong som faen.
Men att säga att hon bänkar 140 är att ta i från tårna.

XXXL
2013-10-02, 19:55
90% teknik.

Onigiri
2013-10-02, 19:55
Bra rawbänkar :) Strong som faen.
Men att säga att hon bänkar 140 är att ta i från tårna.Fast om man tävlar är det inte tröjbänket som räknas då, på pappret dvs. Så länge det går rätt till enligt stora regelboken. Men jag förstår hur du/ni menar.

Anders77
2013-10-02, 19:56
Det var ju inte ner till bröstet. :confused:

G_lund
2013-10-02, 19:56
Troligtvis finns det en anledning till att hon inte ser ut att vara fjorton :(

StefanJ skrev några vettiga inlägg i den förra tråden.

<Mike>
2013-10-02, 20:04
Mer impad av hennes raw-bänk på 110kg, iofs var väl det 6 månader sedan så hon gör väl säkert mer nu.

Står i videobeskrivningen att hon gjorde 115 raw innan tröjlyftet, så hon har ökat :) Helt sjukt cool tjej.

gunhamn
2013-10-02, 20:06
Onigirl

Detta var ju ingen tävling utan snarare en typ av uppvisning. Gissar att det var en uppvisning från Olympiamässan :)

cero
2013-10-02, 20:08
240 lbs rawbänk. Dock får man ta bort ganska många kilon om man ska jämföra med en hobbygymmare som har ett smalare grepp och inte bryggar som en krabba.

bxAc97K2I5M

Detta är 109 KG, så kanske 85-90 KG med ett "vanligt" utförande? Fortfarande jävligt starkt.

Troligtvis finns det en anledning till att hon inte ser ut att vara fjorton

Äh, så gammal ser hon inte ut.

J.V
2013-10-02, 20:17
Klart det är fusk. Hon har ju brygga och bänktröja.

*facepalm*

Jockefoten
2013-10-02, 20:29
Nu förstår jag varför mina resultat i bänken alltid varit så missvisande.

Nästa pass tejpar jag på en protteshake på bröstet!

LeBron
2013-10-02, 20:41
Error 404: ROM not found.

Fordon
2013-10-02, 20:47
Att överdriva en brutalt grym prestation tar udden av alltihopa :(

shadowfire
2013-10-02, 20:57
Kränkta vita män.

Hatten av för ett starkt barn.

Pzorz
2013-10-02, 20:58
240 lbs rawbänk. Dock får man ta bort ganska många kilon om man ska jämföra med en hobbygymmare som har ett smalare grepp och inte bryggar som en krabba.

Detta är 109 KG, så kanske 85-90 KG med ett "vanligt" utförande? Fortfarande jävligt starkt.

Dumt resonemang.

TheIsh
2013-10-02, 21:08

:d

Diomedea exulans
2013-10-02, 21:11
Det är väl ganska starkt att ens kunna hålla upp 140 kg utan att det rasar ner och begraver en i jordskorpan?

hahavaffan
2013-10-02, 21:16
Error 404: ROM not found.Haha vaffan LeBROSKIE, jag lolade!

cero
2013-10-02, 21:16
Dumt resonemang.

Dumt svar.

Utveckla.

Pzorz
2013-10-02, 21:21
Dumt svar.

Utveckla.

För att hon har en mer effektiv teknik än de flesta på gymmet så ska man "dumma ned" hennes resultat?

"..Om Bolt fladdrade med armarna som en vanlig löpare gör vid toppning så skulle han prestera..."

Fartman
2013-10-02, 21:22

Samma här, starkt som fan. Känns som att hon får ut lite när hon "bara" pressar 30kg mer med både tröja och hög "kloss".

cero
2013-10-02, 21:33
För att hon har en mer effektiv teknik än de flesta på gymmet så ska man "dumma ned" hennes resultat?

"..Om Bolt fladdrade med armarna som en vanlig löpare gör vid toppning så skulle han prestera..."

Nu gnäller du bara. TS jämförde sin bänkpress med hennes, och jag poängterade att det inte går.

Dessutom tränar de flesta på gym för muskler och inte för att lyfta maximalt med vikt, så om hennes teknik är mer "effektiv" eller inte kan diskuteras.

scout_scatter
2013-10-02, 21:46

Haha! :laugh:

Pzorz
2013-10-02, 21:53
Nu gnäller du bara. TS jämförde sin bänkpress med hennes, och jag poängterade att det inte går.

Dessutom tränar de flesta på gym för muskler och inte för att lyfta maximalt med vikt, så om hennes teknik är mer "effektiv" eller inte kan diskuteras.

Jag vill berätta för dig varför du tänker fel, men det leder inte till något och vi tråkar sönder tråden. Ledsen att jag sa något öht.

filmjölk
2013-10-02, 22:12
Bänktröja, kloss och inget stopp.

Rikard Jansson
2013-10-02, 22:22
Anledningen till att jag slutade tävla i bänkpress.

Fredriiik
2013-10-02, 22:28

hahah!

Imponerande för en så ung tjej. sen med tröja, kloss å utan stopp å jordens brygga. Skulle tycka det var lika imponerande på 80 kg FU-bänk.

Jonithan
2013-10-02, 22:29
Anledningen till att jag slutade tävla i bänkpress.

Ja, det hela blir mest en tävling i att minimera ROM. Tycker man ska tejpa fast varenda jävel i ett cementblock så alla har samma förutsättningar (i princip).

J.V
2013-10-02, 22:31
Varför ska alla ha samma förutsättningar? Är det så i andra idrotter och sporter?

TapaTalk, yo.

strikt
2013-10-02, 22:38
Vettefan om jag kan tycka det är imponerande. Av förklariga skäl.

ryggontXXL
2013-10-03, 05:39
Ni som inte är imponerande, har ni ens sätt en 14-årig tjej lyfta en stång på 20kg, skulle säga att 99% skulle ha problem om man fäste vikter på den. Att hon klarar av att hålla upp 130kg utan att bli giljotinerad är en achievement.

Holmeros
2013-10-03, 07:36
kränkta vita män.

Hatten av för ett starkt barn.

+1.
Jag vill ta av fler hattar...

hugok
2013-10-03, 08:11
Mycket imponerande, både raw-lyftet och tröjlyftet. Dock går det inte att undgå att tröjlyften med proteinshake uppe på och möjlighet att stapla en proteinshake på höjden i bryggan ser fruktansvärt löjliga ut. Men som sagt, fortfarande mycket imponerande.

Raschmus
2013-10-03, 08:17
Cool tjej även om hon är 22år gammal och "bara" rawbänkar 110kg (om det nu skulle vara så)

filmjölk
2013-10-03, 09:02
Jag skulle tippa att om hon ligger platt, kör med stopp och utan bänktröja gör 120kg.

dluddeckens
2013-10-03, 09:06
Snygg!

Ponde
2013-10-03, 09:13
Jag skulle tippa att om hon ligger platt, kör med stopp och utan bänktröja gör 120kg.

Knappast, ligger man platt orkar man inte ens i närheten samma som med "krabb-metoden" som SL-are kör med.

Har dock inte sett hennes 110kg (nu 115kg?) lyft, körde hon med kloss där med eller bara jäävlig brygga och brett grepp?

Knatcharn
2013-10-03, 09:19
Hur kan ni klaga på en brygga, oavsett vad man tycker om tröja? :confused:

Lite löjligt med kloss kanske men fortfarande starkt som fan. :)

filmjölk
2013-10-03, 09:29
Knappast, ligger man platt orkar man inte ens i närheten samma som med "krabb-metoden" som SL-are kör med.

Har dock inte sett hennes 110kg (nu 115kg?) lyft, körde hon med kloss där med eller bara jäävlig brygga och brett grepp?

5kg mer för mig om jag "krabb-metodar" än om jag ligger platt som en sill. visst 5kg är ändå 5kg, men 5kg är inte jättemycket. Dessutom bänkar jag bra mycket mer än flickan i klippet så den procentuella skillnaden borde nog göra skillnaden i kg mindre för henne.

Skillnaden i grepp gör inte heller någon större skillnad, kanske 5kg ifrån ett halvsmalt grepp till ett lillfinger på ringarna för mig.

Så oavsett sätt hon "fuskar" på, blir det nog att hon bänkar en runt 120 på ett sätt du tycker är godkännt.

strikt
2013-10-03, 09:42
Freaks är ju imponerande, men som det framgick i förra tråden är det där bara sorgligt.

Ta bort hennes största fördel och vikterna skulle aldrig vara i närheten.

filmjölk
2013-10-03, 10:00

Styrkan i pecs, axlar och triceps? ja utan den hade vikterna inte varit i närheten.*popcorn*

Ponde
2013-10-03, 10:17
5kg mer för mig om jag "krabb-metodar" än om jag ligger platt som en sill. visst 5kg är ändå 5kg, men 5kg är inte jättemycket. Dessutom bänkar jag bra mycket mer än flickan i klippet så den procentuella skillnaden borde nog göra skillnaden i kg mindre för henne.

Skillnaden i grepp gör inte heller någon större skillnad, kanske 5kg ifrån ett halvsmalt grepp till ett lillfinger på ringarna för mig.

Så oavsett sätt hon "fuskar" på, blir det nog att hon bänkar en runt 120 på ett sätt du tycker är godkännt.

Du är speciell då, själv bänkade jag 105kg med brygga (amatörbrygga) och 90kg utan. Tjejen i videon har ju dock totalt sjuk brygga, är ju stor skillnad mellan average gym joe och hennes teknik.

Har aldrig testat med smalt grepp men då blir det ju mest axlar och triceps som jobbar, så naturligtvis orkar man inte alls lika mycket.

Callon
2013-10-03, 10:46
Freaks är ju imponerande, men som det framgick i förra tråden är det där bara sorgligt.

Du menar att det inte finns några andra styrkelyftare med "fördelar"? Eller är det bara tjejer som inte får ha det?

hurril
2013-10-03, 10:50

Varför är det sorgligt? Vilken är hennes största fördel?

Något som fortfarande är lika jävla tröttsamt är att se gymkrigare döma en tävlingsgren efter deras egen värdelöshet i "samma" moment. Som att dissa Stefan Holm för att han kan höjdhoppa och du endast med hjälp tar dig över ett medellågt hinder. FUSK!111

hurril
2013-10-03, 10:52

Men vad spelar det för roll? Syftet är att lyfta en tyngre vikt eftersom det är ett tävlingsmoment men även för att personen vill det. Varför skulle din sopiga teknik vara BÄTTRE att använda?

Morty
2013-10-03, 10:54
Varför är det sorgligt? Vilken är hennes största fördel?

Något som fortfarande är lika jävla tröttsamt är att se gymkrigare döma en tävlingsgren efter deras egen värdelöshet i "samma" moment. Som att dissa Stefan Holm för att han kan höjdhoppa och du endast med hjälp tar dig över ett medellågt hinder. FUSK!111

Jamen han använder ju floppstilen! Det är fan fusk. Jag kan inte använda floppstilen så jag kör dykstil. Med dykstil skulle han aldrig komma över 2m ens.

hurril
2013-10-03, 10:56
Jamen han använder ju floppstilen! Det är fan fusk. Jag kan inte använda floppstilen så jag kör dykstil. Med dykstil skulle han aldrig komma över 2m ens.

Precis. Visa en byggare VAD SOM HELST som är en sport så:
http://woldfitness.com/wp-content/uploads/2011/10/what-muscle-barbell-snatch.jpg

Jonithan
2013-10-03, 11:04
Men det handlar ju om att folk vill kunna relatera till styrkan som krävs. Nu är det flera lager av barriärer som gör att folk inte förstår. Däribland tröjan, klossen och bryggan. Alla här inne hade varit otroligt imponerade om hon tagit bort alla dessa saker.

Det folk inte gillar är att ett så extremt banalt tävlingsmoment ska kompliceras så in i helvete med målet att ROM ska minimeras. Det går liksom inte dra paralleller till andra sporter eftersom den här "sporten" bara har ett moment.

hurril
2013-10-03, 11:08
Men det handlar ju om att folk vill kunna relatera till styrkan som krävs. Nu är det flera lager av barriärer som gör att folk inte förstår. Däribland tröjan, klossen och bryggan. Alla här inne hade varit otroligt imponerade om hon tagit bort alla dessa saker.

Det folk inte gillar är att ett så extremt banalt tävlingsmoment ska kompliceras så in i helvete med målet att ROM ska minimeras. Det går liksom inte dra paralleller till andra sporter eftersom den här "sporten" bara har ett moment.

Jag köper direkt det du säger om du hittar EN ENDA plats på hela internets där någon styrketränande säger samma sak om höjdhopp. Dvs: det är så svårt att relatera till den styrka som krävs när de har så bra ansats, stämmer av så kraftfullt med foten och fuskviker sig över ribban istället för att jämfotahoppa som är det enda min egna värdelösa uppenbarelse klarar av.

Hitta en.

hertzman
2013-10-03, 11:09

Så om alla bänkade med kass teknik så skulle det bli lättare att relatera till? Platt som en fisk på bänken.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

<Mike>
2013-10-03, 11:15
Säger man att "man klarar inte lika mycket om man ligger platt" så är man snällt sagt ganska puckad. Man kan bli duktig på bänkpress på samma sätt som man kan bli duktig på vilken idrottsgren som helst, och självklart ska man alltid sträva efter en bra teknik. Så om ni vill kunna "relatera" så är det ni som får förbättra eran egen teknik, inte hon som får försämra sin.

hurril
2013-10-03, 11:19
Så, kommer det något from What muscle does that work?-crew?

Ponde
2013-10-03, 11:20
Säger man att "man klarar inte lika mycket om man ligger platt" så är man snällt sagt ganska puckad. Man kan bli duktig på bänkpress på samma sätt som man kan bli duktig på vilken idrottsgren som helst, och självklart ska man alltid sträva efter en bra teknik. Så om ni vill kunna "relatera" så är det ni som får förbättra eran egen teknik, inte hon som får försämra sin.
Nej, det är man inte. Är ju helt grundläggande mekanik som är orsaken till varför man bänkar mer med enorm brygga och kortare ROM bl.a.

Fråga någon som är mer kunnig inom området så får du samma svar.

F.ö. tycker jag att kloss/dräkt/enorm brygga gör att man inte kan relatera till styrkan alls. Hade man bänkat med ett normalt gym-grepp (ganska brett), ryggen på bänken och inga jävla dräkter och klossar och såklart stången ända ner till bröstet så hade det varit en bättre måttståck på styrka, tycker jag.

Men folk gillar freaks och därför finns det ju alla jävla hjälpmedel och tekniker som gör så att man kan lyfta maximalt (handlar dock inte om muskler eller styrka då mer, det blir nästan mera teknik och "välineurheilu" (vet ej vad det är på svenska) ).

Ponde
2013-10-03, 11:22
Men vad spelar det för roll? Syftet är att lyfta en tyngre vikt eftersom det är ett tävlingsmoment men även för att personen vill det. Varför skulle din sopiga teknik vara BÄTTRE att använda?

Det handlar om att relatera till prestationen. T.ex. i många strongman-grenar så är det inte någon nämnvärd teknikanvändning, ganska många moment är ren styrka. DET är vad videon i fråga inte visar, ta bort alla klossjävlar, dräkter och kör fullt ROM så får man en lite bättre bild av "styrkan".

Rikard Jansson
2013-10-03, 11:25
Edit: nä, orkar inte.

hurril
2013-10-03, 11:26
Det handlar om att relatera till prestationen. T.ex. i många strongman-grenar så är det inte någon nämnvärd teknikanvändning, ganska många moment är ren styrka. DET är vad videon i fråga inte visar, ta bort alla klossjävlar, dräkter och kör fullt ROM så får man en lite bättre bild av "styrkan".

Tvärtom, det är asmycket teknisk färdighet i strongman. Problemet här är att du tänker att kroppsbyggeri är det enda som finns, det är det normala. Det du snackar om som ren styrka är skevt redan från början; den enda rena styrkan är den i en singelledsövning som t ex benspark. Allt mer komplicerat än det har en teknisk komponent som är av varierande storlek. Det du och övriga byggare i tråden gör är att sätta er egen godtyckliga nivå som den allmängiltiga och därefter döma andras nivå som felaktig eftersom den inte är din egen.

Nå, så berätta för mig varför du inte håller stången med 2cm mellan tummarna eftersom det kräver ännu mer av det DU menar med styrka. Varför har du inte benen rakt upp i luften? Varför ligger du inte på en boll så att du verkligen inte kan vara teknisk? Motivera DIN nivå först så ska vi ta itu med de professionellas senare.

rooz
2013-10-03, 11:29

Pröva att lasta lite atlas-stenar utan "nämnvärd teknikanvändning" så ska vi se hur det går för dig*popcorn*

Rikard Jansson
2013-10-03, 11:30
Det handlar inte om teknisk skill. Det handlar om en förutsättning som bara en del får, men gratis, som i övrigt inte har något med sporten att göra. Hur skulle du känna om rödhåriga fick 20 bonuskilon i marklyft?

hurril
2013-10-03, 11:31
När vi sett något exempel på Internets om någon som ondgör sig över höjdhopp så kan vi ta nästa:

Testa själv att utföra bänkpress på dina arbetsvikter men tävlingsgodkänt för SL; brygga hur mycket du vill. Tar du mer eller mindre? Se så: samla ihop ballarna och berätta.

Rikard Jansson
2013-10-03, 11:32
Om jag skulle få brygga sådär mycket hade jag tagit 175+ med stopp.

TomasB
2013-10-03, 11:34
Fett imponerande. Och ni som gnäller över att en brud svankar - vafan? :D

hurril
2013-10-03, 11:34
Om jag skulle få brygga sådär mycket hade jag tagit 175+ med stopp.

Jag kan brygga upp mer än jag kör med för mer brygga vrider bort bröstmusklerna från rätt plan vilket dödar min bänkpress. Men säg inte det till byggar-intelligentian.

z_bumbi
2013-10-03, 11:36

Ignorans kan vara underhållande men någonstans går det över till att bli löjligt.
Alla strongman jag känner tränar eller tränade (när de var aktiva) teknik regelbundet, vanligen en gång i veckan men en hel del oftare än det.
Utrustningen som är tillåten och används i strongman i Sverige får inte användas inom styrkelyft i Sverige för att den är mer extrem.

Rikard Jansson
2013-10-03, 11:37
Jag kan brygga upp mer än jag kör med för mer brygga vrider bort bröstmusklerna från rätt plan vilket dödar min bänkpress. Men säg inte det till byggar-intelligentian.

Ja, en halvdan brygga ger inte värst, om något, jämfört med att ligga som en platt sill. Det är när man hamnar i utlåsningsROM som bänken plötsligt hoppar 15-20%.

WHITEFOLKS
2013-10-03, 11:37
Hennes lyft skulle väl inte tävlingsgodkännas heller?

hurril
2013-10-03, 11:38
Dessutom är det bara förnedrande om strongman att det bara är ren dumstyrka. Det är en teknisk sport FÖRUTOM att den kräver rent övermänsklig styrka och uthållighet.

hurril
2013-10-03, 11:39
Ja, en halvdan brygga ger inte värst, om något, jämfört med att ligga som en platt sill. Det är när man hamnar i utlåsningsROM som bänken plötsligt hoppar 15-20%.

Möjligt. Problemet för mg där är även att jag, ironiskt nog, har för liten röv för att kunna ligga riktigt aggressivt i pressen.

Rikard Jansson
2013-10-03, 11:42
Möjligt. Problemet för mg där är även att jag, ironiskt nog, har för liten röv för att kunna ligga riktigt aggressivt i pressen.

Du är även inte byggd som en 9årig rysk ballerina. Jobbigt att det är en nackdel i en sport kallad styrkelyft, inte sant? :)

hurril
2013-10-03, 11:46
Du är även inte byggd som en 9årig rysk ballerina. Jobbigt att det är en nackdel i en sport kallad styrkelyft, inte sant? :)

Ändå grymt att man kan skifta sådana vikter så bra utan att se ut som en grobian =)

Stefan J
2013-10-03, 11:58
Fuskar alla i marklyft som inte står i givakt ställning, har spikraka ben, blåser ut luften så att de har noll bukspänning samt krummar ryggen till max när de påbörjar lyftet? Då använder man ju så få muskler man kan, gör det så tungt som möjligt och ökar skaderisken.

Det är ju helt ointressant i att tävla i att lyfta på sämsta möjliga tänkbara vis. Det visar bara att man inte fattar ett jäkla dugg. Jag är helt övertygad om att jag kan hitta ett sätt att lyfta i bänkpress där jag inte får upp 1/3 av mitt RM.

Edit: Hehe, kom på den här :)

bdJkd9kfZdo

Era jävla Peter Griffins!

WHITEFOLKS
2013-10-03, 12:05
Med högre kloss hade hon säkert kunna ta 50kg till, varför hade hon så låg kloss?

Problemet med just det där lyftet är att förrutom att det är väldigt svårt att relatera till för gemene man så är det väl inte heller "tävlingsgodkänt"? Så där faller ju jämförelser med höjdhopp osv.

hurril
2013-10-03, 12:14
Med högre kloss hade hon säkert kunna ta 50kg till, varför hade hon så låg kloss?

Problemet med just det där lyftet är att förrutom att det är väldigt svårt att relatera till för gemene man så är det väl inte heller "tävlingsgodkänt"? Så där faller ju jämförelser med höjdhopp osv.

Kloss använder man för att träna in en tröja, inte för att visa upp hur stor ballen är. Ingen säger att det är tävlingsgodkänt eller att någon måste gilla eller imponeras av det.

Jag kan mest bästa vilja i världen inte förstå varför detta är så provocerande för byggare. Ni tränar inte för styrka så varför spelar det roll?

tntballe
2013-10-03, 12:17
Det handlar inte om teknisk skill. Det handlar om en förutsättning som bara en del får, men gratis, som i övrigt inte har något med sporten att göra. Hur skulle du känna om rödhåriga fick 20 bonuskilon i marklyft?

Om du menar bryggan så har så gott som alla tjejer en fördel pga hur ryggen är skapt. Och för andra så är det bara att börja nöta med rörligheten. Men det är oftast inte så roligt så bättre att gnälla över orättvisor.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Lillgrabben
2013-10-03, 12:17

Samma erfarenhet här...

Tidigare när jag var tjocker & finer kunde jag ganska enkelt brygga upp så att pressvägen blev cirka 14 cm i ett regelrätt & godkänt lyft. "Tyvärr" var jag långt mkt starkare med min normala brygga som gav en pressväg om cirka 22-25 cm!

filmjölk
2013-10-03, 12:58
Men eftersom vi kan räkna litegrann, så kan vi räkna ut att hon skulle bänka runt 120kg efter gymkonstens alla regler.

Så haters gonna hate, denna 14 årig tjej kan ligga platt som en sill, ta ett axelbrett grepp och ha 3 seks stopp på bröstet och pressa runt 120kg. Gissningsvis ungefär samma nivå som haterserna i tråden mao.

AronP
2013-10-03, 13:10
Men eftersom vi kan räkna litegrann, så kan vi räkna ut att hon skulle bänka runt 120kg efter gymkonstens alla regler.

Så haters gonna hate, denna 14 årig tjej kan ligga platt som en sill, ta ett axelbrett grepp och ha 3 seks stopp på bröstet och pressa runt 120kg. Gissningsvis ungefär samma nivå som haterserna i tråden mao.

Du tror att hon skulle kunna prestera mer genom att ligga platt på bänken än vad hon kan i hennes raw-max?

Inte för att det påverkar så mycket mer än att din räkning är skev, prestationen är ändå sjukt imponerande.

filmjölk
2013-10-03, 13:16
Du tror att hon skulle kunna prestera mer genom att ligga platt på bänken än vad hon kan i hennes raw-max?

Inte för att det påverkar så mycket mer än att din räkning är skev, prestationen är ändå sjukt imponerande.

Nja, jag överdriver en "aning" men hon är knappast svag eller normalsvag oavsett utförande.

<Mike>
2013-10-03, 13:21
Nej, det är man inte. Är ju helt grundläggande mekanik som är orsaken till varför man bänkar mer med enorm brygga och kortare ROM bl.a.

Fråga någon som är mer kunnig inom området så får du samma svar.

F.ö. tycker jag att kloss/dräkt/enorm brygga gör att man inte kan relatera till styrkan alls. Hade man bänkat med ett normalt gym-grepp (ganska brett), ryggen på bänken och inga jävla dräkter och klossar och såklart stången ända ner till bröstet så hade det varit en bättre måttståck på styrka, tycker jag.

Men folk gillar freaks och därför finns det ju alla jävla hjälpmedel och tekniker som gör så att man kan lyfta maximalt (handlar dock inte om muskler eller styrka då mer, det blir nästan mera teknik och "välineurheilu" (vet ej vad det är på svenska) ).

Men lol. Till att börja med missförstod du mig helt: Självklart klarar man tyngre vikter om man får kortare rom men det är en del av en förbättrad teknik. Fortsättningsvis fick jag nästan medaljplats på bänk-sm så kan väl kanske liiite granna om bänkpress och slutligen är din åsikt om hennes teknik helt orelevant till sporten som sådan och hennes prestation. Bänkpress handlar inte om stora muskler; det handlar om att trycka upp så tung vikt som möjligt.

Med det sagt, skulle jag säga att hon tar 140 i bänk? Nope. Klossbänk med tröja var det hon körde. Hon tog dock 115 kg raw samma dag så hon tar definitivt 115 kg. Vilket är sjukt.

Rikard Jansson
2013-10-03, 13:38
Om du menar bryggan så har så gott som alla tjejer en fördel pga hur ryggen är skapt. Och för andra så är det bara att börja nöta med rörligheten. Men det är oftast inte så roligt så bättre att gnälla över orättvisor.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Nej. Det är omöjligt för dig och mig att bli såpass rörliga att man får den där dunderbonusen. Det är just det som suger med det hela.

Lillgrabben
2013-10-03, 13:43
Nej. Det är omöjligt för dig och mig att bli såpass rörliga att man får den där dunderbonusen. Det är just det som suger med det hela.

Är det?

Observera att jag säger inte att det går, men är du helt säker det är omöjligt...

Du själv har ju också tämligen rejäl brygga, jämfört med random gymnisse som ligger helt platt( åtminstone enligt dina filmer) så jag undrar hur du kan säga att hennes brygga inte är lika okej? Ska man slå in på det spåret finns det många besvärliga frågeställningar att ta hänsyn till - greppbredden för de med kort slaglängd, bänkhöjden för de med långa ben osv.

:)

Rikard Jansson
2013-10-03, 13:48
Är det?

Observera att jag säger inte att det går, men är du helt säker det är omöjligt...

Du själv har ju också tämligen rejäl brygga ( åtminstone enligt dina filmer) så jag undrar hur du kan säga att hennes brygga inte är lika okej?

:)

Jag var också av inställningen att det är enligt spelets regler så lika bra att sätta igång och stretcha. Efter hundratals timmar av smärtsam stretching som ledde till ett konstant molande i hela ryggen gav jag upp; och då var jag inte ens i närheten tyvärr. Nu har jag en ganska fjompig brygga för att vara lätt lyftare.

När jag hade allra mest brygga: (bortse från rövlyftet på rep 2):
http://www.youtube.com/watch?v=8Xw2TOyfFGQ

Nu:
http://www.youtube.com/watch?v=naRg6-J9il0

Rikard Jansson
2013-10-03, 13:50
Ja, det är ju just en sådan kombination av förutsättningar som krävs för den där väldiga lättheten i lyften: korta ben, så man kan sätta fötterna långt under kroppen och därmed få en massiv fördel iom vinkeln från knä till höft till revben, sammantaget med rörligheten för att kunna ligga på trapzen och i stort sett nudda dem med röven, samtidigt som man har korta armar. Som att bänka med en fet kloss.

Jag säger inte att det är fel och borde tas bort: bara att det var därför jag slutade tävla.

the_PL_man
2013-10-03, 14:00
Ja, det är ju just en sådan kombination av förutsättningar som krävs för den där väldiga lättheten i lyften: korta ben, så man kan sätta fötterna långt under kroppen och därmed få en massiv fördel iom vinkeln från knä till höft till revben, sammantaget med rörligheten för att kunna ligga på trapzen och i stort sett nudda dem med röven, samtidigt som man har korta armar. Som att bänka med en fet kloss.

Jag säger inte att det är fel och borde tas bort: bara att det var därför jag slutade tävla.

Därför tävlar man i styrkelyft, då fördelarna från en gren brukar bli nackdelar i ena annan gren.

tntballe
2013-10-03, 14:06

Som sagt, tjejer har en liten fördel här, men jag är ganska så säker på att dom flesta kan få extrema bryggor.
Och är det så att man börjar när man är ung så är det lättare att komma längre med rörligheten, är det då fusk(eller orättvist) för att man tagit till vara på tiden?

Tricklew
2013-10-03, 14:11
I vilken sport har alla samma förutsättningar, Rikard Jansson?

cero
2013-10-03, 14:19

Länkade ett klipp på andra sidan där hon tar 109 KG raw med bryggan + väldigt brett grepp. Finns det ett nyare klipp, eller vart kommer 120 ifrån med "gymkonstens alla regler"?

Alltidxx
2013-10-03, 14:19
http://woldfitness.com/wp-content/uploads/2011/10/what-muscle-barbell-snatch.jpg
Haha den där bilden är så sjukt rolig :laugh:

Jag har inte läst hela tråden men det som är RIKTIGT imponerande är att hon är snygg som fan samtidigt och inte någon stereotypisk Bulgarisk kulstöterska. När det gäller kvinnliga atleter är det alltid en faktor "är hon snygg då?" :D

cero
2013-10-03, 14:21
Jag har inte läst hela tråden men det som är RIKTIGT imponerande är att hon är snygg som fan samtidigt och inte någon stereotypisk Bulgarisk kulstöterska. När det gäller kvinnliga atleter är det alltid en faktor "är hon snygg då?"

Dude, hon är 13.

hurril
2013-10-03, 14:22
Haha den där bilden är så sjukt rolig :laugh:

Jag har inte läst hela tråden men det som är RIKTIGT imponerande är att hon är snygg som fan samtidigt och inte någon stereotypisk Bulgarisk kulstöterska. När det gäller kvinnliga atleter är det alltid en faktor "är hon snygg då?" :D

Han fuskar dessutom i rycket eftersom han håller brett och tar fart så att han kan använda momentum. Ett regelrätt frontlyft med skivstång hade då imponerat mycket mer på mig; då hade man kunnat relatera mer till deras styrka.

bertbert
2013-10-03, 14:23
Så, kommer det något from What muscle does that work?-crew?

Ja. Gnäll, jämmer och tandagnisslan!

cero
2013-10-03, 14:26
Han fuskar dessutom i rycket eftersom han håller brett och tar fart så att han kan använda momentum. Ett regelrätt frontlyft med skivstång hade då imponerat mycket mer på mig; då hade man kunnat relatera mer till deras styrka.

Lite väl mycket krenkthet i tråden (att det var ett uppvisningslyft + 140KG i titeln gör nog inte saken bättre heller), men vad är felet i att folk vill jämföra vikter i en övning som varenda kotte i detta land använder sig av? Och sedan är ju de flesta intresserad av styrkan och inte tekniken.

rememberence
2013-10-03, 14:28
Han fuskar dessutom i rycket

Jag brukar inte vilja ge mig in i dessa SL-diskussioner eftersom dom aldrig leder någonvart.

Men, Klossbänk skulle väl kunna jämföras med ryck från bockar i just detta fall :)

WHITEFOLKS
2013-10-03, 14:29
Kloss använder man för att träna in en tröja, inte för att visa upp hur stor ballen är. Ingen säger att det är tävlingsgodkänt eller att någon måste gilla eller imponeras av det.

Jag kan mest bästa vilja i världen inte förstå varför detta är så provocerande för byggare. Ni tränar inte för styrka så varför spelar det roll?

Jag är inte byggare eller särskilt provocerad, jag är mest lite skeptisk till jämförelser som dras med höjdhopp osv. Gör man saker under samma omständigheter/regler så kan man jämföra, sen kan man välja att tycka att reglerna/omständigheterna är "lol" (som t.ex. rikard jansson verkar göra).

Det hon gör är säkerligen väldigt starkt, det verkar så för mig. Dock är det för mig väldigt svårt att få en känsla för "hur starkt" det är eftersom omständigheterna är (för mig) väldigt speciella. Man kan kanske likna det lite vid de marklyft som strongman gör med stora däck, det är svårt att relatera till förrutom att man vet att det är förjävla tungt :)

hurril
2013-10-03, 14:30
Lite väl mycket krenkthet i tråden (att det var ett uppvisningslyft + 140KG i titeln gör nog inte saken bättre heller), men vad är felet i att folk vill jämföra vikter i en övning som varenda kotte i detta land använder sig av? Och sedan är ju de flesta intresserad av styrkan och inte tekniken.

Felet är att de misskrediterar henne och underskattar prestationen och tävlingsmomentet för att de har en överskattande bild av sin egen förmåga. Det verkar krengka byggare att de suger i styrkemoment så de måste berätta för alla andra om de förmildrande omständigheter som finns.

hurril
2013-10-03, 14:32
Jag är inte byggare eller särskilt provocerad, jag är mest lite skeptisk till jämförelser som dras med höjdhopp osv. Gör man saker under samma omständigheter/regler så kan man jämföra, sen kan man välja att tycka att reglerna/omständigheterna är "lol" (som t.ex. rikard jansson verkar göra).

Det hon gör är säkerligen väldigt starkt, det verkar så för mig. Dock är det för mig väldigt svårt att få en känsla för "hur starkt" det är eftersom omständigheterna är (för mig) väldigt speciella. Man kan kanske likna det lite vid de marklyft som strongman gör med stora däck, det är svårt att relatera till förrutom att man vet att det är förjävla tungt :)

Det är ju inte samma omständigheter.

Trots att jag aldrig testat strongmanmoment (frånsett stockpress som faktiskt var lättare än jag trodde) så är jag RÄTT så jävla säker på att allt är skitsvårt och cp-tungt. Byggarinställningen däremot är att ifrågasätta äktheten i prestationen eftersom deras egen antingen är för långt ifrån eller frö att de (mycket troligare!) "lider" av en grandios självföreställning som inte är kompatibel med andra idrottares prestation.

WHITEFOLKS
2013-10-03, 14:38
Det är ju inte samma omständigheter.

Trots att jag aldrig testat strongmanmoment (frånsett stockpress som faktiskt var lättare än jag trodde) så är jag RÄTT så jävla säker på att allt är skitsvårt och cp-tungt. Byggarinställningen däremot är att ifrågasätta äktheten i prestationen eftersom deras egen antingen är för långt ifrån eller frö att de (mycket troligare!) "lider" av en grandios självföreställning som inte är kompatibel med andra idrottares prestation.

Fast du måste väl hålla med om att 300kg däckmarklyft antagligen är lättare än 300kg "SLmarklyft"?

Jag håller med om att folk är lite larviga i sitt förminskande av prestationen för att det är brygga, kloss, utrustning osv. Å andra sidan så blir det ju lite så när prestationen i princip presenteras som "140kg bänkpress". Hade det iaf varit tävlingsstandard på lyftet så hade det nog varit lättare att acceptera även om folk hade vajnat på tröjan osv men nu är det med kloss och diverse andra faktorer som gör att prestationen blir svårbedömd för de flesta.

För de som är insatta i SL och SL-träning så kan ni ju antagligen snabbt överslagsräkna lite vad diverse faktorer ger så ni har ett rätt bra hum om prestationen. Jag litar på er att det är bra jobbat vilket bekräftar vad det såg ut som för mig.

Sen att gnälla på att hon har genetiska fördelar för brygga osv är ju bara larvigt, gener + träning + kost är ju det som gör idrottaren liksom. Med lika förutsättningar skulle alla tävlingar sluta lika, det skulle suga.

cero
2013-10-03, 14:42
För de som är insatta i SL och SL-träning så kan ni ju antagligen snabbt överslagsräkna lite vad diverse faktorer ger så ni har ett rätt bra hum om prestationen.

Till er som är insatta:

Hur mycket tar tjejen med ett hobbybyggar-utförande?

Beholder
2013-10-03, 14:42

Om jag förstår dig rätt så sluta du bänka för att du inte har en bra brygga eller att du har en stil där du behöver brygga för att få ut mycket av din bänk, men då du inte kan brygga ordentligt så sket du i det? fast du kanske menar att det inte går att konkurrera om man inte har en bra brygga?

Rikard Jansson
2013-10-03, 14:44
I vilken sport har alla samma förutsättningar, Rikard Jansson?

Ingen. Skillnaden brukar däremot vara att den viktigaste förutsättningen är att man är bra på det som utgör kärnan i sporten, inte ett loophope som är omöjligt att reglera. D.V.S: hade bryggan kunnat regleras på ett bra sätt så hade det redan gjorts, det är bara p.g.a. svårigheten i själva regleringen som det där är tillåtet.

z_bumbi
2013-10-03, 14:45

Det var ju inte så många som var intressearade av styrka?

filmjölk
2013-10-03, 14:47
Länkade ett klipp på andra sidan där hon tar 109 KG raw med bryggan + väldigt brett grepp. Finns det ett nyare klipp, eller vart kommer 120 ifrån med "gymkonstens alla regler"?

Det kommer som en något överdriven provokation till de herrar i tråden som tror sig kunna addera 40kg till sitt bänkmax bara genom att få till en bättre teknik.

Sen kör den här flickan kör väldans mycket mer likt det ni gör på gymmet än diverse värre exempel. Hon böjer ju iaf på armarna och utför någon slags, förvisso kort, men iaf, en horisontell rörelse:)

Rikard Jansson
2013-10-03, 14:48
Om jag förstår dig rätt så sluta du bänka för att du inte har en bra brygga eller att du har en stil där du behöver brygga för att få ut mycket av din bänk, men då du inte kan brygga ordentligt så sket du i det? fast du kanske menar att det inte går att konkurrera om man inte har en bra brygga?

Det här. I de lätta viktklasserna vill säga. Skulle gärna tävlat i de tyngre viktklasserna där bryggan inte är alls lika avgörande, men det är jag den första att erkänna att jag är för kass för att gå upp i vikt.

cero
2013-10-03, 14:50
Det var ju inte så många som var intressearade av styrka?

Hahah, jag tror nog du förstår vad jag menar.

De flesta är väl intresserade av att bygga muskler och styrkan blir ett kvitto på det. Att lägga ned tid på det tekniska momentet för att få "styrka" är nog inte lika populärt.

hurril
2013-10-03, 14:53
Fast du måste väl hålla med om att 300kg däckmarklyft antagligen är lättare än 300kg "SLmarklyft"?

Jag håller med om att folk är lite larviga i sitt förminskande av prestationen för att det är brygga, kloss, utrustning osv. Å andra sidan så blir det ju lite så när prestationen i princip presenteras som "140kg bänkpress". Hade det iaf varit tävlingsstandard på lyftet så hade det nog varit lättare att acceptera även om folk hade vajnat på tröjan osv men nu är det med kloss och diverse andra faktorer som gör att prestationen blir svårbedömd för de flesta.

För de som är insatta i SL och SL-träning så kan ni ju antagligen snabbt överslagsräkna lite vad diverse faktorer ger så ni har ett rätt bra hum om prestationen. Jag litar på er att det är bra jobbat vilket bekräftar vad det såg ut som för mig.

Sen att gnälla på att hon har genetiska fördelar för brygga osv är ju bara larvigt, gener + träning + kost är ju det som gör idrottaren liksom. Med lika förutsättningar skulle alla tävlingar sluta lika, det skulle suga.

Jag försöker inte vara en subba när jag säger: jag vet uppriktigt sagt inte. Jag har aldrig känt på det, tycker det ser rätt slitigt ut.

Det *är* ju 140kg bänkpress. Det är lika mycket du och ni andra med godtyckliga definitioner av exakt vad en korrekt bänkpress är som presenterar det ni gör som "Xxxkg bänkpress." Det är ju det många här inte verkar förstå. Fattar inte varför du ens vill använda ord som acceptera...

Det behövs ingen överslagsräkning, jag tar det som jag ser det. Ok, 140kg bänkpress på en liten flicka med bänkpresströja. Nästan inga kvinnor gör det så det där är en sjukt fin prestation.

Till er som är insatta:

Hur mycket tar tjejen med ett hobbybyggar-utförande?

Vet inte, kanske kan maila och fråga henne om hon kan tänka sig bänka med ena foten i luften, snett över bänken, studsa stången och åla runt. Gissar på snudd på lika mycket men att ena axeln kanske går sönder.

z_bumbi
2013-10-03, 14:57
Hahah, jag tror nog du förstår vad jag menar.

De flesta är väl intresserade av att bygga muskler och styrkan blir ett kvitto på det. Att lägga ned tid på det tekniska momentet för att få "styrka" är nog inte lika populärt.

Trots det så maxar var och varannan i bänken och då borde de vara intresserade av att bli bättre på det och det är inte direkt så att det skiljer sig så enormt i teknik mellan en skaplig teknik för att lyfta mer och att bygga.

WHITEFOLKS
2013-10-03, 15:14
Fast jag gissar att någonstans går gränsen för dig också för vad som är och inte är bänkpress hurril.

hurril
2013-10-03, 15:18
Fast jag gissar att någonstans går gränsen för dig också för vad som är och inte är bänkpress hurril.

Som om jag har en egen definition av vad det är...

spoon
2013-10-03, 15:33

Med lika förutsättningar så skulle dom som använder sig av bättre teknik kallas för fuskare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

rooz
2013-10-03, 15:34

Däckvält & mark är väldigt olikt varandra.

WHITEFOLKS
2013-10-03, 15:46
Inte däckvält, jag har sett marklyft fast med däck istf viktplattor. Kanske inte va strongman iofs

hurril
2013-10-03, 16:00
Inte däckvält, jag har sett marklyft fast med däck istf viktplattor. Kanske inte va strongman iofs

Jaha, kronlyft med mjuk stång och stora däck? Det är betydligt lättare (för mig åtminstone.)

Whoopie
2013-10-03, 16:02
Vettefan om jag kan tycka det är imponerande. Av förklariga skäl.

Håller med, riktigt starkt gjort men inte så imponerad som jag hoppades på att bli.

hurril
2013-10-03, 16:09
1. Bänkar ett resultat som är superbra.
2. Son, I am disappoint
3. Profit.

Alltidxx
2013-10-03, 16:16
1. Bänkar ett resultat som är superbra och är snygg.
2. Son, I am disappoint
3. Profit.
Jag fixade ditt inlägg.

Ok, ok hon är 14. Men man får säga att de ser bra ut, man behöver inte ligga med dom för det.

wessmen
2013-10-03, 16:25
Fattar inte vad folk gnäller över.

Hon gör ett lyft med alla hjälpmedel, självklart är det inte i närheten av vad ett "normalt gymlyft" är där man satsar på att bygga massa.

Stefan J
2013-10-03, 16:53
Fattar inte vad folk gnäller över.

Hon gör ett lyft med alla hjälpmedel, självklart är det inte i närheten av vad ett "normalt gymlyft" är där man satsar på att bygga massa.

Det folk inte verkar förstå riktigt (eller de vill kanske inte att det ska vara så eftersom det är en skön ursäkt för att inte behöva ägna sig åt tråkigheter som teknikträning) är att man får bäst massa och träningseffekt genom att bänkpressa/knäböja/marklyfta med en bra styrkelyft/tyngdlyftningsteknik. Sedan flyttar du träningsfokus från lågreps till medel/högreps kanske.

Bänkpressa med god styrkelyftsstil, knäböja djupt med hög stångplacering (som tyngdlyftarna) eller att ha en effektiv kraftfull smalmarksstil är det bästa man kan göra. Ni behöver inte bekymra er, med en stor muskelmassa kommer ni inte att ha en gymnasts rörlighet och kunna korta ner rörelsebanan till 10cm i bänkpress om det är det som bekymrar. Däremot kommer man genom att lyfta som en duktig styrkelyftare i bänkpress kunna träna oftare, hårdare och med färre skador, framför allt i axlarna som var och varannan bodybuilder ådrar sig eftersom man skiter i teknik, lyfter dåligt och ökar i styrka och till slut får ge upp bänken och kanske istället bara träna med hantlar eller i lutande i smithmaskinen förutsatt att man inte har full rom.

Den som inte respekterar att även byggning kräver god lyftteknik är bara dum mot sig själv och hindrar sig själv från att bli så duktig som man annars kunnat vara. Att vissa byggare bara går halvvägs ner i en knäböj och fäller ryggen som ett flygplan beror inte på att man träffar någon muskel eller satsar på kontakt, det är bara dålig teknik/rörlighet och inget annat (undantaget de freaks med nära en meter i omkrets kring låren, då blir det fysiskt omöjligt kanske att komma ner i djup eftersom baksida lår tar emot vaden, men där är inte de flesta av oss precis :) ).

cero
2013-10-03, 16:58
man får bäst massa och träningseffekt genom att bänkpressa/knäböja/marklyfta med en bra styrkelyft/tyngdlyftningsteknik.

knäböja djupt

Kan man inte jämföra vad tjejen gör i klippet med tekniska kvartsböjar med så hög vikt som möjligt?

Stefan J
2013-10-03, 17:06
Kan man inte jämföra vad tjejen gör i klippet med tekniska kvartsböjar med så hög vikt som möjligt?

Alltså tjejen här klossbänkar i tröja, det är vad man gör när man lär sig ett bänkpressa i tröja. Ni ska givetvis titta på hennes raw-klipp, inte detta. Det är bara TS som vilselett att en 14-årig tjej bänkpressar 140kg, det är inget som tjejen själv påstår eller någon annan heller. En bättre titel vore 14-årig tjej bänkpressar 115kg och då med ett klipp på hennes raw-bänk.

cero
2013-10-03, 17:08
Ni ska titta på hennes raw-klipp, inte detta.

Fortfarande en enorm brygga och väldigt brett grepp där. Är det bäst för att bygga så mycket massa som möjigt?

Wibba
2013-10-03, 17:08
Den gemene mannen kan ju inte jämföra sig med styrkelyftares monsterbrygga utan lyftväg! Riktig bänkpress är när man lägger sig ner på en rostig bänk utan att dra tillbaka axlar eller nåt sen ska man ligga 100% platt och bara pressa med råstyrka!!

Obvious troll is obvious :em:

cero
2013-10-03, 17:10
Wibba: Ja, för det finns ju inget mellanting. Sluta överdriva nu.

TranceII
2013-10-03, 17:13
Vill man bygga muskler så känns det rimligast att titta på hur bodybuilders tränar.

hurril
2013-10-03, 17:16
Vill man bygga muskler så känns det rimligast att titta på hur bodybuilders tränar.

Varför och vilka är bodybuilders? Är du det? Jag då? (Helt allvarligt ställda frågor!)

Jag fixade ditt inlägg.

Ok, ok hon är 14. Men man får säga att de ser bra ut, man behöver inte ligga med dom för det.

Jag har reserverat en speciell plats i spagettimonstrets bakgård för dem som värderar kvinnor i idrott utifrån deras knullbarhet.

Fortfarande en enorm brygga och väldigt brett grepp där. Är det bäst för att bygga så mycket massa som möjigt?

1) Det har inte med saken att göra, detta är inte tips för att få stora bröstmuskler.

2) Bäst massa bygger man genom att träna med stor volym, tillräcklig time under tension, etc etc.

cero
2013-10-03, 17:17
Jag har reserverat en speciell plats i spagettimonstrets bakgård för dem som värderar 13-åriga kvinnor i idrott utifrån deras knullbarhet.

Varsågod.

Wibba
2013-10-03, 17:20
Wibba: Ja, för det finns ju inget mellanting. Sluta överdriva nu.

Jag antar att du missade min spoiler-tagg.

cero
2013-10-03, 17:23
1) Det har inte med saken att göra, detta är inte tips för att få stora bröstmuskler.

Det har med inlägget jag citerade att göra, jo.

Jag antar att du missade min spoiler-tagg.

Jag kommenterade poängen med ditt skämt (om jag nu tolkade det rätt), men skitsamma.

hurril
2013-10-03, 17:27
Det har med inlägget jag citerade att göra, jo.

Ja och jag ska svara dig att min uppriktiga uppfattning är att tröjpress i reps till kloss kommer att bygga enorma triceps; kanske särskilt som tröjan tillför en viss stryp-effekt på blodflödet. På grund av överlastningseffekten däremot så är det möjligt att man utsätter handleder och olika strukturer runt nyckelbenen för en, relativt träningseffekten, onödigt stor belastning.

Det är som Stefan säger i övrigt; han och jag har precis samma åsikt här. Skaffa en stabil pressplattform, sådana har alltid en viss (liten) brygga, och träna sedan en jävla massa bänkpress. De allra flesta som inte får någon utveckling i bröstmuskulaturen av det har en genomkass teknik och får på sikt nästan garanterat sabbade axlar.

Här finner du alla byggare som kör halvpressar, giljontinstilar och annan efterblivenhet.

jahaa
2013-10-03, 17:27

Kevin Levrones eller Ronnie Colemans teknik skiljer väl sig inte så mycket från hur typ Eric Spoto kör? Sen att dom kanske kör annat antal reps eller att Kevin och Ronnie kör lite mind muscle är väl en annan femma.

TranceII
2013-10-03, 17:30
Varför och vilka är bodybuilders? Är du det? Jag då? (Helt allvarligt ställda frågor!)

För att jag tror personligen att det bygger bäst och med att titta på bodybuilders så menar jag inte att man skall ta någons schema rakt av. Jag menar mest eliten (trots att jag vet deras annorlunda förutsättningar) men jag tror inte det ändrar vilka övningar som är bra eller antal reps.

Om vi tittar på t.ex. benträning så verkar de flesta köra rätt lika.

Alla kör någon form av vad-press, leg curl och leg extension. Sedan verkar dem välja 1-4 flerledsövningar som knäböj (high-bar), knäböj i smith, hacksquat, benpress etc. Reps-antalet ligger runt 10-20 vanligtvis. Ibland kanske tyngre.

Nu kommer man självklart bygga ben om man kör Sheiko och kör low-bar squats men jag tror inte det är det mest effektiva för muskelstorlek.

hurril
2013-10-03, 17:42
För att jag tror personligen att det bygger bäst och med att titta på bodybuilders så menar jag inte att man skall ta någons schema rakt av. Jag menar mest eliten (trots att jag vet deras annorlunda förutsättningar) men jag tror inte det ändrar vilka övningar som är bra eller antal reps.

Om vi tittar på t.ex. benträning så verkar de flesta köra rätt lika.

Alla kör någon form av vad-press, leg curl och leg extension. Sedan verkar dem välja 1-4 flerledsövningar som knäböj (high-bar), knäböj i smith, hacksquat, benpress etc. Reps-antalet ligger runt 10-20 vanligtvis. Ibland kanske tyngre.

Nu kommer man självklart bygga ben om man kör Sheiko och kör low-bar squats men jag tror inte det är det mest effektiva för muskelstorlek.

Det stör dig inget över huvud taget att en miljon andra gör som du och ser ut som räkor och är starka som räkor? Man skulle nästan kunna tänka sig att det borde finnas något annat sätt att träna på än att ta dopade byggares 4-splittar?

TranceII
2013-10-03, 17:49
Det stör dig inget över huvud taget att en miljon andra gör som du och ser ut som räkor och är starka som räkor? Man skulle nästan kunna tänka sig att det borde finnas något annat sätt att träna på än att ta dopade byggares 4-splittar?

Det stör mig inte så mycket.

Ofta är inte de personerna på en nivå där de bör köra 4-split (enligt min rätt klena och okunniga kunskap) samt de sköter inte det grundläggande bra nog för att få resultat. Sköter man inte mat och satsar vettigt när man väl tränar så får man inte resultat oavsett program.

Det är lite som man ser folk säga att de kört Starting Strength i två år. Man kan nog gansa säkert säga att de inte kört det som de borde eller haft massa pauser.

Doctor Snuggles
2013-10-03, 17:53
Det är inte alls särskilt relevant att titta på elitbyggare, om man inte är på den nivån själv, eller har fantastiska gener (*host* vitamin S *host*). Sannolikt är det så att olika saker gäller i olika stadier av ens "träningskarriär", och beror dessutom till en hyffsad del på ens förutsättningar. För en stor majoritet av alla tränande så tror jag hel eller halvkropp med lite högre frekvens och låg volym är det mest effektiva. Ju längre man kommer i träningen (efter ett duktigt antal år) kan man börja splitta mer eftersom musklerna då behöver mer stimulans och återhämtning. Men detta känns som ett ganska utjatat ämne. Minns att det var en massa snack om detta för en massa år sedan.

TranceII
2013-10-03, 17:58
Det är inte alls särskilt relevant att titta på elitbyggare, om man inte är på den nivån själv, eller har fantastiska gener (*host* vitamin S *host*). Sannolikt är det så att olika saker gäller i olika stadier av ens "träningskarriär", och beror dessutom till en hyffsad del på ens förutsättningar.

Fast jag ser inte varför övningsval, teknik och reps-antal skulle skilja sig.

hurril
2013-10-03, 17:59
Det stör mig inte så mycket.

Ofta är inte de personerna på en nivå där de bör köra 4-split (enligt min rätt klena och okunniga kunskap) samt de sköter inte det grundläggande bra nog för att få resultat. Sköter man inte mat och satsar vettigt när man väl tränar så får man inte resultat oavsett program.

Det är lite som man ser folk säga att de kört Starting Strength i två år. Man kan nog gansa säkert säga att de inte kört det som de borde eller haft massa pauser.

Om det inte stör dig att din strategi är dålig så bör du kanske inte slå den i huvudet på någon annan? Eller hur? Hela tråden är full av folk som inte vet vad de pratar om men som likväl låter 4-splittens gud "Bodybuilding" få bestämma kant för att därefter dra allt annat över den.

Jag skulle, om din kommentar om maten, snarare säga: tränar du ordentligt så får du resultat men kanske mindre om du inte sköter kosten. Du kan sköta kosten hur bra du vill om allt du gör på gymmet är att gnugga vikterna lite. Den andra inställningen tänker jag påstå är en myt skapad av dopade byggare som andra nu på Internets sprider vidare.

Starting Strength är för mig ett byggarprogram därför att det är de enda som tränar det.

Doctor Snuggles
2013-10-03, 18:12
Fast jag ser inte varför övningsval, teknik och reps-antal skulle skilja sig.

Det säger jag inte heller. Jag talar om om set-antal, antal övningar, och träningsfrekvens per muskelgrupp.
Vad gäller repsantalet så är det nog lite överdrivet det också, iof. Visst är det kanske inte optimalt att köra lågreps för muskelmassa i längden, men äter man mycket och lyfter mycket, nästan oavsett hur, så växer man. Finns ett otal exempel på riktiga bjässar som är tyngd-/styrkelyftare. För en hobbygymmare är skillnaden i tillväxt troligen knappast märkbar och därför inte särskilt relevant. De skulle nog dessutom må bättre av mindre optimeringsnoja, och mer konsekvent träning.

mikaelj
2013-10-03, 18:16

Men du, sluta nu. Prata inte mer. Du vet uppenbarligen ingenting. Det är bara pinsamt. Strongmanfolk använder även de knäböjsdräkter o dyl.

Du är speciell då, själv bänkade jag 105kg med brygga (amatörbrygga) och 90kg utan. Tjejen i videon har ju dock totalt sjuk brygga, är ju stor skillnad mellan average gym joe och hennes teknik.

Har aldrig testat med smalt grepp men då blir det ju mest axlar och triceps som jobbar, så naturligtvis orkar man inte alls lika mycket.

Det är för att din bänkpressteknik är helt värdelös och för att du kan noll och ingenting om bänkpress, precis som ceros och alla andra lipsillars här i tråden.

Skärp er. Leta upp den andra tråden och sluta skräpa ned den här. Sätt er i bröstpressen istället.

Pzorz
2013-10-03, 18:23
Det är för att din bänkpressteknik är helt värdelös och för att du kan noll och ingenting om bänkpress, precis som ceros och alla andra lipsillars här i tråden.

Skärp er. Leta upp den andra tråden och sluta skräpa ned den här. Sätt er i bröstpressen istället.

Bra kommentar. Rakt på spiken.

cero
2013-10-03, 18:36
precis som ceros och alla andra lipsillars här i tråden.

Hur är jag en lipsill?

Albin Eriksson
2013-10-03, 18:48
Troligtvis finns det en anledning till att hon inte ser ut att vara fjorton :(

.

Gör hon? Tycker variationerna i hur gamla tonåringar ser ut att vara rent generellt varierar väldigt...

MasterChief
2013-10-03, 18:51
Hur är jag en lipsill?

Du har varken tekanna, skägg eller ölmage. Då är man en lipsill. Eller bög. Oavsett vad så är man garanterat också en bodybuilding wannabee.

bertbert
2013-10-03, 18:53
Men du, sluta nu. Prata inte mer. Du vet uppenbarligen ingenting. Det är bara pinsamt. Strongmanfolk använder även de knäböjsdräkter o dyl.

Du har varken tekanna, skägg eller ölmage. Då är man en lipsill. Eller bög. Oavsett vad så är man garanterat också en bodybuilding wannabee.

:laugh: Tråden levererar! :hbang:

cero
2013-10-03, 18:58

*popcorn*

Stefan J
2013-10-03, 19:17

Ni behöver inte bekymra er, med en stor muskelmassa kommer ni inte att ha en gymnasts rörlighet och kunna korta ner rörelsebanan till 10cm i bänkpress om det är det som bekymrar. Däremot kommer man genom att lyfta som en duktig styrkelyftare i bänkpress kunna träna oftare, hårdare och med färre skador, framför allt i axlarna som var och varannan bodybuilder ådrar sig eftersom man skiter i teknik .

Det kanske försvann i väggen av text, men jag har redan gått in på att de flesta aldrig kommer att kunna gå upp i gymnastbryggor. Jag tävlar i bänkpress och kan intyga att 9/10 lyftare inte har bryggor så att man häpnar direkt. Så ja, för de flesta av oss som inte är begåvade med en extrem flexibilitet så gäller det jag skriver. Du kommer kunna träna hårdare,`tyngre, oftare och skada dig mindre. Eftersom du lyfter rätt och inte frestar på axlarna. Ignorerar du detta kommer du att få göra som dussinbyggarna som aldrig orkar lära sig bra teknik, dvs troligtvis får man efter ett tag ont i axlarna och får hitta ersättningsövningar i form av hantelpressar, smithbänkar med halvtaskig ROM och så vidare. Och så går man istället runt och predikar att bänkpress är en farlig skitövning som bara frestar på axlarna, man får ändå ingen kontakt och den tar inte på bröstmuskeln, det finns mycket bättre övningar. Det måste du ha noterat är vanligt i gymvärlden?

MackeJuve
2013-10-03, 19:32

Hahahahaha :D

MackeJuve
2013-10-03, 19:34
Det kanske försvann i väggen av text, men jag har redan gått in på att de flesta aldrig kommer att kunna gå upp i gymnastbryggor. Jag tävlar i bänkpress och kan intyga att 9/10 lyftare inte har bryggor så att man häpnar direkt. Så ja, för de flesta av oss som inte är begåvade med en extrem flexibilitet så gäller det jag skriver. Du kommer kunna träna hårdare,`tyngre, oftare och skada dig mindre. Eftersom du lyfter rätt och inte frestar på axlarna. Ignorerar du detta kommer du att få göra som dussinbyggarna som aldrig orkar lära sig bra teknik, dvs troligtvis får man efter ett tag ont i axlarna och får hitta ersättningsövningar i form av hantelpressar, smithbänkar med halvtaskig ROM och så vidare. Och så går man istället runt och predikar att bänkpress är en farlig skitövning som bara frestar på axlarna, man får ändå ingen kontakt och den tar inte på bröstmuskeln, det finns mycket bättre övningar. Det måste du ha noterat är vanligt i gymvärlden?

Stefan, kan man följa din träning någonstans? Blogg, YT-kanal(som uppdateras)? Vet att du har en YT-kanal men har för mig att de nyaste klippen bara var på militärpressar, kan dock ha fel. Minns inte vad den heter heller. Jag vill se mastiga bänkar :)

EDIT: JamrozStefan = YT-kanal. Men du har ingen blogg?

bertbert
2013-10-03, 19:38
Stefan, kan man följa din träning någonstans? Blogg, YT-kanal(som uppdateras)? Vet att du har en YT-kanal men har för mig att de nyaste klippen bara var på militärpressar, kan dock ha fel. Minns inte vad den heter heller. Jag vill se mastiga bänkar :)

EDIT: JamrozStefan = YT-kanal. Men du har ingen blogg?

Stefans träning följs bäst på Lunds TK. Liveblogg, i realtid liksom.

Röda Björnen
2013-10-03, 19:40
Denna tråd gör att man snabbt kan se de kunniga, ifrån de okunniga till folk som ja... *gah!*. [att jämföra en 14 årig flickas bänk ifrån hur "knullbar" hon är... olagligt och ni borde fanimej bannas så vi slipper er]

Det man kan se i detta klippet är en 14 årig tjej som tröjbänkar med kloss 140 kg, hur många här kan säga att de ens var i närheten av det när de var 14 ?

Jag är imponerad och inspirerad, denna tjej kommer gå långt.

MVH

Ponde
2013-10-03, 19:41

Nej, i strongman kör man inte med några jävla dräkter. Bälte har de ju oftast och skor, magnesium men inget annat.

Njae, min bänkteknik är ganska bra. Dock handlade inte inlägget om det, det handlade om att jag tycker att det är löjligt att lägga upp en video på en kvinna som helt klart klarar högst 2/3 av vikten utan klossjävlar, bänkdräkt sjuk brygga.

Välineurheilu kallas det på finska. Tyngdlyftning gillar jag dock, där har de inte en massa jävla hjälpmedel utan det är motoriken, snabbheten och styrkan som bestämmer vem som vinner (förutom dunderhonungen såklart, men det tar de alla på toppen).

Ponde
2013-10-03, 19:46
Som om jag har en egen definition av vad det är...

Tja, det hon gör i videon är åtminstone ingen "bänkpress". Eller kör man med en skitspänd bänkdräkt, klossar, kasst ROM, sjukt brett grepp, enorm jävla brygga då man kör "bänkpress"?

Du får nog aldrig en sådan definition av ordet, av NÅGON (enstaka SLare räknas inte).

http://exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPressPowerLift.html

http://exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html

mikaelj
2013-10-03, 19:46
Nej, i strongman kör man inte med några jävla dräkter. Bälte har de ju oftast och skor, magnesium men inget annat.

Men nej. Sluta nu. Tyst bara. Du vet ju ingenting.

Njae, min bänkteknik är ganska bra. Dock handlade inte inlägget om det, det handlade om att jag tycker att det är löjligt att lägga upp en video på en kvinna som helt klart klarar högst 2/3 av vikten utan klossjävlar, bänkdräkt sjuk brygga.

Sluta kommentera om bänkpress. Du har bevisligen ingen koll på idrotten. Du gör bara bort dig.

Ponde
2013-10-03, 19:51

Sluta kommentera om bänkpress. Du har bevisligen ingen koll på idrotten. Du gör bara bort dig.

Ja, jag vet nog mycket. Att strongmen inte kör med några jävla spänndräkter i sina utföranden vet jag också.

Ingen koll? Det är ju bara vissa organisationer som öht. håller på med dräkt-tramsandet. Själv anser jag inte prestationen vara något värd om man måste få enorm utomstående hjälp av en dräkt el.dyl. (det ger ganska mycket extra på hög nivå).

Ner, upp med brygga och normalt grepp. Inga jävla klossar och dräkter, då är man redan inne på en mycket specialiserad del av "bänksportandet".

Mart|n
2013-10-03, 19:53
Ponde, ibland kan det vara lämpligt att vara tyst och låta andra tro att man är dum, än att som nu öppna munnen och bekräfta deras misstankar.

mikaelj
2013-10-03, 19:54
Ingen koll? Det är ju bara vissa organisationer som öht. håller på med dräkt-tramsandet.

Nej, ingen koll. Jag tror faktiskt inte att det finns något förbund som har förbud mot utrustning.

rooz
2013-10-03, 19:55
Ja, jag vet nog mycket. Att strongmen inte kör med några jävla spänndräkter i sina utföranden vet jag också.

Ingen koll? Det är ju bara vissa organisationer som öht. håller på med dräkt-tramsandet. Själv anser jag inte prestationen vara något värd om man måste få enorm utomstående hjälp av en dräkt el.dyl. (det ger ganska mycket extra på hög nivå).

Ner, upp med brygga och normalt grepp. Inga jävla klossar och dräkter, då är man redan inne på en mycket specialiserad del av "bänksportandet".

Hahaha:laugh:

Har du ens prövat på Bänktröja eller strongman? Styrkelyft öht?

TranceII
2013-10-03, 19:56
Om det inte stör dig att din strategi är dålig så bör du kanske inte slå den i huvudet på någon annan? Eller hur? Hela tråden är full av folk som inte vet vad de pratar om men som likväl låter 4-splittens gud "Bodybuilding" få bestämma kant för att därefter dra allt annat över den.

Jag skulle, om din kommentar om maten, snarare säga: tränar du ordentligt så får du resultat men kanske mindre om du inte sköter kosten. Du kan sköta kosten hur bra du vill om allt du gör på gymmet är att gnugga vikterna lite. Den andra inställningen tänker jag påstå är en myt skapad av dopade byggare som andra nu på Internets sprider vidare.

Starting Strength är för mig ett byggarprogram därför att det är de enda som tränar det.

Jag säger inte att den är dålig jag säger att i och med att det förmodligen är det vanligaste sättet att styrketräna så kommer även oseriösa träna på det sättet. Det spelar ingen roll vilket program du än har om du inte är seriös.

Vad tycker du är fel med det sättet att träna och vad stödjer du dig på? Jag pratar inte nu om 4-split eller liknande för det finns de som kör genom kroppen två gånger på en vecka utan jag pratar om övningsval, teknik och reps-antal.

Ponde
2013-10-03, 20:09
Nej, ingen koll. Jag tror faktiskt inte att det finns något förbund som har förbud mot utrustning.
I tävlingsmomenten finns det ju alltid förbud mot utrustning i de flesta föreningar, och nu snackar jag böj/bänkdräkter och inte bälte och skor.

Är ju inte direkt majoritet inom styrkelyft (tävling) som körs med extra utrustning.

Ponde
2013-10-03, 20:10
Ponde, ibland kan det vara lämpligt att vara tyst och låta andra tro att man är dum, än att som nu öppna munnen och bekräfta deras misstankar.

Ja, du är inte mycket intelligentare själv eftersom att du saknar något att bidra med till diskussionen.

Doctor Snuggles
2013-10-03, 20:16
I tävlingsmomenten finns det ju alltid förbud mot utrustning i de flesta föreningar, och nu snackar jag böj/bänkdräkter och inte bälte och skor.

Är ju inte direkt majoritet inom styrkelyft (tävling) som körs med extra utrustning.

Låter som en semantisk (icke) poäng. Ja, det finns restriktioner på vilken slags utrustning som är tillåten av uppenbara skäl, men de flesta kör med någon slags tröja. Raw-tävlingar är vad som är ovanligt.
Du har inte kollat på särskilt mycket strongman heller, verkar det som.
O72_7dpouGk

spoonchest
2013-10-03, 20:20

Så bra sammanfattning av tråden.:d

cero
2013-10-03, 20:22

Väntar fortfarande på svar.

mikaelj
2013-10-03, 20:23
cero: Inlägg #30.

Argh. Sluta trolla! Jag kan inte stå emot när någon har fel på Internet. Du vet precis hur du ska göra för att reta mig. Snälla, sluta. Jag kommer aldrig härifrån annars, och jag borde göra annat än att argumentera mot retards på nätet.

"...alltid förbud..." -- nej. Det finns det inte alls.

Jag har då aldrig hört talats om några föreningar som förbjuder deras medlemmar att träna & tävla med utrustningar.

Inte heller har jag hört talats om några förbund som förbjuder tävling med utrustning.

Om du hade haft någon som helst förmåga att tillskanska dig information hade jag hänvisat dig till Wikipedia, men eftersom du inte verkar vara särskilt intelligent kan jag istället här i inlägget berätta för dig att det största förbundet i världen, IPF, och deras nationella grenar, har två separata tävlingsformer - ett med material, och ett utan (klassiskt).

Jo, precis så är det. Majoriteten av alla tävlingar sker med utrustning.

TranceII
2013-10-03, 20:23
Av ren nyfikenhet. Hur ser ni styrkelyftare på detta:

sU7xp9ZlcgU

Kan man säga att Sarah tar 100 kg i bänk?

XXXL
2013-10-03, 20:24

Hur mycket lyfter man med/utan brygga? Om du bara skulle lägga dig helt platt på en bänk, vad lyfter du då?

Ponde
2013-10-03, 20:24
Låter som en semantisk (icke) poäng. Ja, det finns restriktioner på vilken slags utrustning som är tillåten av uppenbara skäl, men de flesta kör med någon slags tröja. Raw-tävlingar är vad som är ovanligt.
Du har inte kollat på särskilt mycket strongman heller, verkar det som.
O72_7dpouGk

De kör sällan vanliga böj där, så det är nog en icke-poäng detdär med då.

Förresten så har de ju flera "federationer" i USA när det gäller SL och i den ena får man inte köra med tröjor. Vad de heter kommer jag inte ihåg dock, fast det borde ju SL:arna här veta.

Ponde
2013-10-03, 20:27

sU7xp9ZlcgU

Nej, kan man ju inte. Hon får ju ett ENORMT moment då hon lyfter på röven och trycker fötterna i backen med våld. Hon lyfter ju hälften av tyngden med momentet från benen -.-.

cero
2013-10-03, 20:27
cero: Inlägg #30.

Och?

mikaelj
2013-10-03, 20:29
Och?

"Dessutom tränar de flesta på gym för muskler och inte för att lyfta maximalt med vikt, så om hennes teknik är mer "effektiv" eller inte kan diskuteras"

Den är mer effektiv eftersom det ger en fördel för hennes idrott. Och pratar du om någons lyft måste du sätta det i rätt sammanhang.

Jag skiter väl i varför Nisse på gymmet tränar bänkpress.

cero
2013-10-03, 20:35
Hade du läst tråden och satt mitt inlägg i rätt sammanhang så hade du också förstått att jag jämförde med hobbybyggare. Med den där auktoritetsretoriken får du åtminstonde se till att ha rätt.

strikt
2013-10-03, 20:35
Men jösses.

Seriöst, har ni missat förra tråden? När jag säger att jag inte är imponerad så är det först och främst celltech biten, sedan ovanpå allt det så är det tröja och brygga ala eiffeltorn.

I förra tråden så var det rätt tydligt att farsan borde få smaka knogmacka flera gånger om. Freaks är visserligen imponerande, men detta är sorgligt. Att få sin dotter att börja träna är imponerande, att trycka sönder sin dotter är inte imponerande. Jag håller inte denna tjej som någon vettig förebild för unga tjejer i framtiden, och det är inte hennes fel utan fadern/coachen. Ska de imponeras av någon så bör det vara av något vettigt och inte så här trasigt exemplar i denna värld.

Denna tjej har man ju sett sedan hon var 11 typ på youtube.

Ponde
2013-10-03, 20:39
Men jösses.

Seriöst, har ni missat förra tråden? När jag säger att jag inte är imponerad så är det först och främst celltech biten, sedan ovanpå allt det så är det tröja och brygga ala eiffeltorn.

I förra tråden så var det rätt tydligt att farsan borde få smaka knogmacka flera gånger om. Freaks är visserligen imponerande, men detta är sorgligt. Att få sin dotter att börja träna är imponerande, att trycka sönder sin dotter är inte imponerande. Jag håller inte denna tjej som någon vettig förebild för unga tjejer i framtiden, och det är inte hennes fel utan fadern/coachen. Ska de imponeras av någon så bör det vara av något vettigt och inte så här trasigt exemplar i denna värld.

Denna tjej har man ju sett sedan hon var 11 typ på youtube.
Nej men är du seriös, hon kan ju inte ha tryckt? Så oskyldig liten flicka som hon är? *rolleyes*

the_PL_man
2013-10-03, 20:40

Du missar knälindor och böjdräkter på de flesta av de tävlande?

Förresten så har de ju flera "federationer" i USA när det gäller SL och i den ena får man inte köra med tröjor. Vad de heter kommer jag inte ihåg dock, fast det borde ju SL:arna här veta.

USA har 20+ förbund....
Finns ett fåtal som bara är RAW, de allra flesta har flera olika klasser.

the_PL_man
2013-10-03, 20:41
Nej, kan man ju inte. Hon får ju ett ENORMT moment då hon lyfter på röven och trycker fötterna i backen med våld. Hon lyfter ju hälften av tyngden med momentet från benen -.-.

Inget tävlingslyft direkt, men ett lika gott gymlyft som de flesta andras som säger att d egör x kg i bänkpress.

Doctor Snuggles
2013-10-03, 20:45

Nej, eftersom de faktiskt använder utrustning, där det hjälper. I andra, icke statiska, grenar hjälper det inte.

strikt
2013-10-03, 20:53
Folk frågar efter förra tråden.

www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197749

130kg finsk sisu
2013-10-03, 21:00
Hur mycket lyfter man med/utan brygga? Om du bara skulle lägga dig helt platt på en bänk, vad lyfter du då?

Med brygga på tävling utan tröja gör jag 266,5kg med stopp och strikta tävlingsregler.
Touch n go med ingen brygga gör jag säkerligen detsamma på träning.

Frågor på det?

MackeJuve
2013-10-03, 21:03
Med brygga på tävling utan tröja gör jag 266,5kg med stopp och strikta tävlingsregler.

Frågor på det?

Haha like a boss!

Stefan J
2013-10-03, 21:09

sU7xp9ZlcgU

Jag tycker att hon är riktigt stark. Jag tillhör inte den anala delen av styrkelyftare som viftar bort en 2cm grund böj eller en bänkpress utan stopp och med lite rumplyft som en icke-prestation, tvärtom.

Hon gör 100kg i en gymbänk och jag bedömer att hon klarat runt 90kg på en styrkelyftstävling. Jag vet inte vad hon väger riktigt men runt 60kg? Det innebär isåfall att hon har en styrka som motsvarar den svenska damelitens.

Edit: Kroppsvikt 70kg ser jag nu när jag går in på youtube. Nå, hon blir slagen av ett par damer i Sverige men har fortfarande en råstyrka som motsvarar den svenska damelitens (top 3-5 får väl ändå anses vara elitnivå). Alltså är hon imponerande stark.

130kg finsk sisu
2013-10-03, 21:11
jag tycker att hon är riktigt stark. Jag tillhör inte den anala delen av styrkelyftare som viftar bort en 2cm grund böj eller en bänkpress utan stopp och med lite rumplyft som en icke-prestation, tvärtom.

Hon gör 100kg i en gymbänk och jag bedömer att hon klarat runt 90kg på en styrkelyftstävling. Jag vet inte vad hon väger riktigt men runt 60kg? Det innebär isåfall att hon har en styrka som motsvarar den svenska damelitens.

+1

Wibba
2013-10-03, 21:14
Jag bara älskar hur folk hela tiden klagar på bryggor eller utrustning hit och dit trots att de själv lägger sig helt platt på en bänk och ligger långt efter viktmässigt. Förstår dock utrustningen men det är ett eget tävlingsmoment så varför klaga för att man själv inte har tillgång till t.ex. en tröja? Det bästa är ändå när folk påstår att det "är så mycket teknik" och att det är därför de ligger efter. Varför inte bara lära sig tekniken som används av tävlande atleter? Det är inte så komplext att du måste ägna hela livet till att uppnå en bra teknik. Måste kursivera ordet bra, annars kommer folk hoppa på mig och påstå att jag menade perfekt.

Att bara lägga sig platt på bänken och fokusera på kontakt i bröstets alla muskelfibrer utan att koppla in någonting annat är bara dumt. Bänkpress är en helkroppsövning där även benen jobbar aktivt. Är du en Taekwondobänkande bodybuilder så bör du tänka om innan nästa bänkpass.

Beholder
2013-10-03, 21:20
Jag tycker att hon är riktigt stark. Jag tillhör inte den anala delen av styrkelyftare som viftar bort en 2cm grund böj eller en bänkpress utan stopp och med lite rumplyft som en icke-prestation, tvärtom.

Edit: Kroppsvikt 70kg ser jag nu när jag går in på youtube. Nå, hon blir slagen av ett par damer i Sverige men har fortfarande en råstyrka som motsvarar den svenska damelitens (top 3-5 får väl ändå anses vara elitnivå). Alltså är hon imponerande stark.

Karolina har ju svenska rekordet i -72 i bänk press på 108 kg. Fast den mest imponerande av de svenska damerna måste väl ändå vara Anna lynge med 105 i -52 klassen.

XXXL
2013-10-03, 21:26

Frågor på det?

Varför kör du då med brygga för om det nu inte ger något?

Stefan J
2013-10-03, 21:26
Karolina har ju svenska rekordet i -72 i bänk press på 108 kg. Fast den mest imponerande av de svenska damerna måste väl ändå vara Anna lynge med 105 i -52 klassen.

Ja det vet jag. Jag vet inte riktigt om du vill understödja det jag sagt eller påpeka att jag har fel/tycker fel.

Beholder
2013-10-03, 21:30
Ja det vet jag. Jag vet inte riktigt om du vill understödja det jag sagt eller påpeka att jag har fel/tycker fel.

Nej jag håller med dig. En bra prestation av Sarah. Men också visa att vi i Sverige har våra "Bänk freaks" med.

Diomedea exulans
2013-10-03, 21:32
Fast de svenska bänkdamerna var inte i närheten av så starka när de var 14, va? Fast det kanske inte är så relevant, om nu 14-åringen tränat sedan hon var 7 eller nåt.

mikaelj
2013-10-03, 21:32
Nej jag håller med dig. En bra prestation av Sarah. Men också visa att vi i Sverige har våra "Bänk freaks" med.

Vad är ett "bänk freak"?

Stefan J
2013-10-03, 21:33

Med touch and go menas att bänkpressa utan tävlingsstoppet på bröstkorgen, såsom de flesta bänkar på ett gym. Freddi menar då att han tar ungefär lika mycket i en platt brygglös gymbänk som han gör med brygga och tävlingsstopp på tävling.

Arf Pingvin
2013-10-03, 21:33

Det är annorlunda med stopp och strikta tävlingsregler.

XXXL
2013-10-03, 21:36
Med touch and go menas att bänkpressa utan tävlingsstoppet på bröstkorgen, såsom de flesta bänkar på ett gym. Freddi menar då att han tar ungefär lika mycket i en platt brygglös gymbänk som han gör med brygga och tävlingsstopp på tävling.

Stoppet ger väl en hel del, kanske 15-20 kg?

Beholder
2013-10-03, 21:38
Vad är ett "bänk freak"?

Helt uppenbarligen någon som är jävligt bra på bänk men som inte "gills" enligt flera bedömare i den här tråden.

Fredriiik
2013-10-03, 21:39

sU7xp9ZlcgU

Är mer imponerad av Sarah än av unga bruden helt klart!
+1. Freddi du har väll gjort mer än 270 utan stop?
Det är annorlunda med stopp och strikta tävlingsregler.

Ja med stopp är tyngre också..

Tycker liknelsen med marklyft med däck och denna brygga är klockren.
Kortare lyftväg vilket gör det lättare i båda momenten. Eller har SL-eliten några frågor på det å lippsillar om det?

Stefan J
2013-10-03, 21:42
Fast de svenska bänkdamerna var inte i närheten av så starka när de var 14, va? Fast det kanske inte är så relevant, om nu 14-åringen tränat sedan hon var 7 eller nåt.

Den här 14-åringen tävlar inte i ett förbund där man testar för doping, att jämföra henne med svenska damer är en förolämpning mot de senare. Jag begär inte att en vanlig motionär ska förstå frustrationen av vara beredd att lämna dopingprov varje dag (vi i landslaget måste ange tre eller sju dagar i veckan där vi ska finnas tillgängliga för oannonserade dopingprov) och sedan bli jämförd med individer som tränar med turbo, men det är riktigt enerverande, jag lovar. Det finns liksom youtubelyftare i varje land som gör mer på toppen av sin kur i sin källare än världsmästarna i IPF i varje klass, men de tävlar aldrig. :) Men det är en annan diskussion.

Stefan J
2013-10-03, 21:43
Stoppet ger väl en hel del, kanske 15-20 kg?

Det är 10-20kg tyngre med stopp än att bara nudda vid bröstkorgen. Det var väl det du menade?

Ponde
2013-10-03, 21:49

"lite rumplyft", "gymbänk" wat dude? Hon lyfter ju röven 30cm åtminstone och man ser ju att hon trycker som bara fan med benen för att få maximalt moment i lyftet. Har inget med styrka att göra där, såvida hon inte hittat på en egen styrkegren. Rövpress kanske?

Om du gymbänkar med röven 30cm i luften så är jag verkligen fundersam, har då aldrig hört någon kalla detdär utförandet för något annat än fusk.

Stefan J
2013-10-03, 21:57
"lite rumplyft", "gymbänk" wat dude? Hon lyfter ju röven 30cm åtminstone och man ser ju att hon trycker som bara fan med benen för att få maximalt moment i lyftet. Har inget med styrka att göra där, såvida hon inte hittat på en egen styrkegren. Rövpress kanske?

Om du gymbänkar med röven 30cm i luften så är jag verkligen fundersam, har då aldrig hört någon kalla detdär utförandet för något annat än fusk.

Den stilen ger i runda slängar 10% på ett tävlingslyft. Det är inte mer än så. Killar som bänkar 150 på tävling kastar inte upp 200 för att de studsar och lyfter på röven utan brukar hamna kring 165 med fristil, någon kanske får upp 170kg. En 180-185kg tävlingsbänkare brukar i regel kunna rövstudslyfta upp runt 200.

strikt
2013-10-03, 22:27
Är gymbänk == rövlyft för övrigt? En seriös fråga.

Eller är det alla bänkningar på gymmet utan korrekt teknik indirekt?

Stefan J
2013-10-03, 22:57
Är gymbänk == rövlyft för övrigt? En seriös fråga.

Eller är det alla bänkningar på gymmet utan korrekt teknik indirekt?

Gymbänk är väl inget riktigt begrepp, och jag tror det används mest bland tävlande faktiskt. Definitionen av det skiljer sig säkert därför beroende på vem du frågar. Om man hör om någon ny förmåga som ryktas vara stark och som kanske har tävlingsplaner blir frågan ofta om resultatet är gjort i tävlingsstil eller om det var en gymbänk.

En gymbänk är (enligt den definition som jag använder) en hyfsat strikt bänkpress utan stopp och med eller utan lite rövlyft. Ungefär så som de flesta tränande utan tävlingsplaner lyfter sina maxlyft. Det är inget exakt begrepp men man får en hum om vad personen kan tänkas bänka på en tävling och man kan då bedöma om personen riskerar att slå en eller ej.

Sedan finns det ett annat begrepp också, friidrottsbänk. Med det menas en våldsam studs i bröstkorgen och maximalt rövlyft, stången ska bara ner till bröstkorgen och upp, hur du gör det är upp till dig.

filmjölk
2013-10-03, 23:07
För att få ett hum om hur imponerande 140kg med kloss, brygga, utan stopp och tröja är så kan vi kanske göra såhär: Har vi någon i tråden som bänkar kring 110kg? Isåfall kan denne 110kgs bänkare få uppdraget att lasta på 140kg i bänken, och luftvända kanske 15cm ovanför bröstet.

Det borde i teorin bli någotsånär likt. Jag tror även det blir rätt svårt att klara om 110kgs bänkarn inte har jättetriccar.

filmjölk
2013-10-03, 23:10
Med hjälp av den här tråden har jag räknat ut att jag lyfter nog en 200 om jag skippar stoppet, håller bredare och lär mig att brygga :D

strikt
2013-10-03, 23:38
Och om du äter lite extra filmjölk som tjejen gör till frulle?

gunhamn
2013-10-04, 00:11
Med hjälp av den här tråden har jag räknat ut att jag lyfter nog en 200 om jag skippar stoppet, håller bredare och lär mig att brygga :D

Glöm inte rövlyfta så gör du 250, blir ett jävla momentum :)

gunhamn
2013-10-04, 00:14

Hur kan något va fusk på gymmet ? Alla bestämmer väl själva hur dom vill bänkpressa?

Hon lyfter röven låååångt ifrån 30 cm och skulle tro att hon gör 90-95 i en strikt press..

cero
2013-10-04, 05:55
Jag begär inte att en vanlig motionär ska förstå frustrationen av vara beredd att lämna dopingprov varje dag (vi i landslaget måste ange tre eller sju dagar i veckan där vi ska finnas tillgängliga för oannonserade dopingprov)

:bow:

spoon
2013-10-04, 06:54

Gratulerar till 200 kg, en milstolpe helt klart. Du kan skapa klubb tillsammans med Morty där ni skryter om vikter ni inte har lyft :)

z_bumbi
2013-10-04, 07:56

Är du fortfarande igång med saker som du inte vet något om?

Sandra är i mina ögon helt klart mest imponerade med sina 220 kg, Anna är dock fortfarande sjukt imponerande och det har jag tyckt sen jag såg hennes första uppvärming.

För att få ett hum om hur imponerande 140kg med kloss, brygga, utan stopp och tröja är så kan vi kanske göra såhär: Har vi någon i tråden som bänkar kring 110kg? Isåfall kan denne 110kgs bänkare få uppdraget att lasta på 140kg i bänken, och luftvända kanske 15cm ovanför bröstet.

Det borde i teorin bli någotsånär likt. Jag tror även det blir rätt svårt att klara om 110kgs bänkarn inte har jättetriccar.

Det enklaste är att testa att köra med kloss så slipper du luftvända, de flesta gym har något som går att använda. Annars kan man ta med sig en bit 45x120 alt 45x95 eller testa ett gym som har grejer för klossbänk.

tntballe
2013-10-04, 08:24
Glöm inte rövlyfta så gör du 250, blir ett jävla momentum :)

Fast det beror på vad han gör i böj, eftersom man lyfter med röv/ben så fort röven är i luften, så borde det vara likvärdiga siffror som i böj. Och det är därför man alltid ska ha med böj i schemat.

Stefan J
2013-10-04, 10:22
:bow:

Nu är du ett jävla rövhål rent ut sagt som försöker få mig att framstå som i dålig dager genom att endast citera mig delvis.

"Jag begär inte att en vanlig motionär ska förstå frustrationen av vara beredd att lämna dopingprov varje dag (vi i landslaget måste ange tre eller sju dagar i veckan där vi ska finnas tillgängliga för oannonserade dopingprov) och sedan bli jämförd med individer som tränar med turbo, men det är riktigt enerverande, jag lovar."

Det fetstilta är liksom poängen.

Ponde
2013-10-04, 10:24
Hur kan något va fusk på gymmet ? Alla bestämmer väl själva hur dom vill bänkpressa?

Hon lyfter röven låååångt ifrån 30 cm och skulle tro att hon gör 90-95 i en strikt press..

Kolla på videon pånytt, det är helt klart 20-30cm.

WHITEFOLKS
2013-10-04, 10:35
Nu är du ett jävla rövhål rent ut sagt som försöker få mig att framstå som i dålig dager genom att endast citera mig delvis.

"Jag begär inte att en vanlig motionär ska förstå frustrationen av vara beredd att lämna dopingprov varje dag (vi i landslaget måste ange tre eller sju dagar i veckan där vi ska finnas tillgängliga för oannonserade dopingprov) och sedan bli jämförd med individer som tränar med turbo, men det är riktigt enerverande, jag lovar."

Det fetstilta är liksom poängen.

Antyder du att hon kör med turbo?

filmjölk
2013-10-04, 10:42

14årig icke-grov tjej som bänkar 100kg+? Vad tror du? *popcorn*

WHITEFOLKS
2013-10-04, 10:47
14årig icke-grov tjej som bänkar 100kg+? Vad tror du? *popcorn*

Eftersom jag har väldigt dålig koll på vad som är möjligt under de förutsättningarna så säger jag att hon inte är det. Unga personer kan utföra fantastiska saker när det kommer till teknik.

filmjölk
2013-10-04, 10:50
Eftersom jag har väldigt dålig koll på vad som är möjligt under de förutsättningarna så säger jag att hon inte är det. Unga personer kan utföra fantastiska saker när det kommer till teknik.

Redan 60kg skulle vara en fantastisk prestation med de premisserna.

WHITEFOLKS
2013-10-04, 10:53
Redan 60kg skulle vara en fantastisk prestation med de premisserna.

Kanske det, har väldigt dålig koll på det.

Sen är det ju väldigt möjligt att hon inte är 14.

Stefan J
2013-10-04, 10:58

Jag antyder att det är orättvist att jämföra våra damer som är regelbundet testade med någon som tävlar i ett fritt-blås förbund. Det blir automatiskt en förminskning av deras prestationer genom att säga "titta här, en fjortonårig tjej är starkare än våra damer i landslaget". Nu måste inte den 14-åriga tjejen vara dopad för att hon tävlar i ett sådant förbund (det är farligt att kasta anklagelser utan en 100%-ig grund), men det kan vara bra att ha i beaktande innan man blir alltför hänförd och börjar jämföra med våra egna damer. Förstår du på ett ungefär vad jag menar?

WHITEFOLKS
2013-10-04, 11:13
Ja jag förstår perfekt men det fråntar inte henne prestationen (enligt vissa iaf).