Visa fullständig version : Hyresrätt vs bostadsrätt
Sparven från Minsk
2013-10-02, 10:39
Står i valet och kvalet mellan att ta en ny hyresrätt vs att "investera" i en bostadsrätt alt hus.
Betalar just nu 6700 kr i hyra och den nya lyan jag tittar på är helt nybyggd och kostar då runt 8000 kr i hyra.
Vad sparar jag på att ta en bostadsrätt alt hus istället? Känns väl som att det är större chans att tjäna en hacka när man vl säljer sen, en hyresrätt står ju bara och drar kr.
Är inte så insatt i detta därför jag tar hjälp av kolos brainthrust! :D
TheOne1994
2013-10-02, 10:42
hyres är nog bull. bostadsrätt kan vara okej. Hus är toppen :)
martikainen
2013-10-02, 11:07
Hyresrätt - Du betalar månadsavgift för ditt boende, hyresvärden står för allt underhåll.
Bostadsrätt - Du betalat månadsvgift för ditt boende (oftast lägre än hyra) du betalar även av på ett lån, pengar du eventuellt kan få tillbaka vid försäljning. Du står för "allt" underhåll (syftar alltså på inredning, vitvaror osv, ej renovering av husets grund och liknande)
Jag har funderat väldigt länge på bostadsrätt, jag tycker fördelarna överväger nackdelarna och den ökade kostnaden. I Örebro så är avgiften för bostadsrätter rätt hög.
tex denna http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-centralt-oster-orebro-kommun-restalundsvagen-6-3927796
3a på 95,4kvm, utropspris på 2,8millar och an avgift på 5000kr/mån
Ca 13 7000 / mån med standardval för länsförsäkringsars lån. Du ska även punga ut med närmre halvmiljonen i kontant.
Vår 4a på 100 kvadrat kostar oss 7900/månaden. Just nu är det inte värt 7000 mer i månaden för att äga lägenheten. Och att då betala 5000 till föreningen varje månad, hade avgiften legat runt 3000 så hade det varit mer lockande.
Men örebro är som sagt en rätt dålig marknad, finns nästan bara nybyggnationer att köpa , alt hus längre ut från stan som då blir rätt ekonomiska istället! :)
Flyttade från en rätt dyr hyresrätt till en bostadsrätt med rätt låg avgift, tillsammans med lånet blev det nästan 2000kr mindre i månaden och så får man också räkna med att bostadsrätten stiger med värde över tiden, vilket skulle kunna fördelaktigt i framtiden när du flyttar.
Jag vill även inbilla mig att man har större möjlighet att påverka inom en bostadsrättförening beroende på hur delaktig man väljer att vara.
Börja med att jämföra ekonomiskt vad du hamnar på för månadskostnad.
Edit: Hus är rätt stort steg, det är en investering och en del jobb, mer saker som kan gå fel och kosta pengar, fördelen är att du är herre över ditt eget slott och slipper grannar tätt inpå.
Vad är det som talar för att man kan diskontera värdeökning till investeringen av en bostad? Varför kommer bostaden stiga mer i värde än inflationen sett över några år?
Samtidigt som riksbanken går ifrån sitt styrräntemandat med oroande skuldsättning som motivering, som många ”experter” argumenterar sidledes med och varnar för prisbubbla samtidigt som det inget kan ha undgått ngn att de många utvecklade länder har genomgått en signifikant prissänkning och korrigering på respektive bostadsmarknad.
Bor i hyresrätt just nu men letar efter bostadsrätt eller hus.
Personligen är jag vädigt delad runt vad jag egentligen vill ha.
Är å ena sidan ganska lat av mig, så ur den aspekten blir ju egentligen prioriteten hyresrätt > bostadsrätt > hus, eftersom i hyresrätt är det hyresvärdens ansvar att se till att allt fungerar som det ska med minimalt krångel för mig.
Men samtidigt gillar jag att äga mina saker och det vore skönt att ha en rejäl uteplats för grill / solande och lite avstånd till grannar för att kunna väsnas åtminstone lite mer utan att störa, i det läget vinner ju huset. Dessutom skulle jag vilja ha mer utrymme än vad jag har just nu.
Sedan, för att ytterligare krångla till det, så står jag i valet och kvalet mellan att bo kvar nära vänner & bekanta, men fortsätta pendla ungefär en timma / dag till och från jobbet. Eller flytta närmare jobbet, men samtidigt få längre resväg för besök av vänner.
Slutligen bor jag så billigt just nu, ungefär 4000/månad för hyresrätt på 60kvm, blir svårt att komma undan mycket längre än det vid en flytt till hus eller bostadsrätt.
Så givet alla de funderingarna har jag suttit och surfat på hemnet i ett par år utan att egentligen komma någonstans :)
Vad är det som talar för att man kan diskontera värdeökning till investeringen av en bostad? Varför kommer bostaden stiga mer i värde än inflationen sett över några år?
Samtidigt som riksbanken går ifrån sitt styrräntemandat med oroande skuldsättning som motivering, som många ”experter” argumenterar sidledes med och varnar för prisbubbla samtidigt som det inget kan ha undgått ngn att de många utvecklade länder har genomgått en signifikant prissänkning och korrigering på respektive bostadsmarknad.
Beror ju på ort såklart men priserna i Stockholm t.ex. lär ju inte kollapsa, efterfrågan är för hög det är inte så troligt att ränteändringarna gör att efterfrågan minskar så drastist att priserna faller.
Och att det går upp i värde är väl bra om man bestämmer sig för att flytta till annan ort eller annat land, värsta fallet kanske du går plus minus noll om du flyttar?
drakfelt
2013-10-02, 12:27
Sparven:
I vilken prisklass letar du bostad och hur stor skall boytan vara?
Pudzianovski
2013-10-02, 12:34
Bostadsrätt här. Fördelar för mig: Den totala månadskostnaden blir billigare för mig trots större boyta. Dessutom äger jag bostaden själv. Bättre område. Kan påverka mer själv i min bostad och utanför. Bättre internet!
Du bor väl i skåne och där tycker jag att priserna är lite väl höga. Men här i Värmland går det att få villor till ett bra pris. Blev faktiskt en villa för mig och sambon nyligen. De fasta utgifterna(el, uppvärmning, ränta, internet mm) blir lika höga som tidigare med skillnaden att vi har 70 kvadrat mer att röra oss på och inga grannar direkt inpå.
Men att flytta och få betala märkbart mer för inget speciellt mer känns väl mjääh.
Hyres i de bättre delarna i uppsala har runt 18-20 kö innan du får något så det är inget alternativ.
Bostadsrätt är skönt pga att man kan göra nästan vad man vill utan att behöva fråga om lov. Tjänade nästan 1miljon efter skatt när jag sålde min lägenhet ;)
Hyres i de bättre delarna i uppsala har runt 18-20 kö innan du får något så det är inget alternativ.
Bostadsrätt är skönt pga att man kan göra nästan vad man vill utan att behöva fråga om lov. Tjänade nästan 1miljon efter skatt när jag sålde min lägenhet ;)
Hur menar du nu ?
Ska du göra någon större renovering (altså inte bara måla/tapetsera) bör du ta upp frågan med styrelsen först, inte för att direkt få lov men det är bra att ha en dialog och samtidigt få reda på vilka förordningar som gäller för tider och så.
hahavaffan
2013-10-02, 13:25
Har bott i hyresrätt nu i fem år, men skrev kontrakt på en bostadsrätt igår. Jämför jag med min förra lägenhet så kommer jag nu undan ca 2500kr billigare i månaden, och får en finare och bättre lägenhet som är min egen. Win-win.
Risk med bostadsrätter som har låga avgifter är att de inte har så god ekonomi, att de kommer få problem med eventuell rust. Kan vara värt att kolla upp vad de har i yttre reparationsfond, och om det eventuellt en inre reparationsfond. Samt vilka avsättningar de gör för sådana.
Risk med bostadsrätter som har låga avgifter är att de inte har så god ekonomi, att de kommer få problem med eventuell rust. Kan vara värt att kolla upp vad de har i yttre reparationsfond, och om det eventuellt en inre reparationsfond. Samt vilka avsättningar de gör för sådana.
Japp man får såklart kolla upp lite runt föreningen, jag hade tur ordförande i min förening är gammal egenföretagare och ekonom som driver föreningen som hobby därav låg avgift. :)
Bostadsrätt - Du betalat månadsvgift för ditt boende (oftast lägre än hyra) du betalar även av på ett lån, pengar du eventuellt kan få tillbaka vid försäljning. Du står för "allt" underhåll (syftar alltså på inredning, vitvaror osv, ej renovering av husets grund och liknande)
Det är ju bland annat det avgiften går till.
Hur menar du nu ?
Ska du göra någon större renovering (altså inte bara måla/tapetsera) bör du ta upp frågan med styrelsen först, inte för att direkt få lov men det är bra att ha en dialog och samtidigt få reda på vilka förordningar som gäller för tider och så.
Jag tror detta är ganska beroende av vilken styrelse du nu skulle ha. Så länge du inte ska börja slå ned väggar förstås eller annat som kommer störa dina grannar något rejält i flera dagar.
När jag flyttat in i bostadsrätter så har jag alltid fått ett papper med förordningar som gäller vid renoveringar och dyl så att ringa och bekräfta något som redan finns på papper är oftast onödigt då dessa papper ändå är gällande.
Hyresrätt. Har inte planerat att bo här jättemånga år till så varför köpa något... Plus att hyran liggar inte ens över 9k / månad så orka leta upp något annat liksom.
kaffekopp
2013-10-02, 17:01
Har bott i hyresrätt nu i fem år, men skrev kontrakt på en bostadsrätt igår. Jämför jag med min förra lägenhet så kommer jag nu undan ca 2500kr billigare i månaden, och får en finare och bättre lägenhet som är min egen. Win-win.
grattis, jag skrev på kontraktet för min bostadsrätt förra veckan också :)
fördelarna jag ser med bostadsrätter är att man får sin egna lägenhet, mer valmöjligheter, vinst iom prisökning, jag amorterar även vilket gör att månads kostnaden går ner med tiden, brukar vara lite lugnare i bostadsrätter då det inte finns löst folk som bara hyr lägenheten och festar tills den rammlar ihop. du får renovera, måla om och fixa och dona hur du vill i en bostadsrätt.
sämre sidan är väll att underhållet hamnar i ditt knä, du kan inte lita på glädje kalkylerna bankerna ger dig när du tar lån, går räntan upp med ett par procent så har du plötsligt ett par tusen mer i månaden som försvinner. jag har haft jobb i lite mer än en månad, inte speciellt bra betalt och sparbanken sa att jag kunde låna närmare 1.8 miljoner, hade räntan gått upp med 0.5% hade jag inte kunnat överlevt och min insats + lägenhet skulle vara borta, värt att påminna sig att dom är där för att tjäna pengar inte för att vara din bästis. med lån binder du även upp dig ett tag.
sen beror det givetvis på området.. jag flyttar till göteborg, var heelt omöjligt att hitta en vetting hyresrätt.. bostads listan hade mellan 1000-3000 sökande per lägenhet, och i andrahand har du ingen direkt säkerhet..
mina fem ören iaf!
Den största nackdelen med bostadsrätt och villa är ju handpenningen, har du ingen bosadsrätt/villa/stort arv sedan tidigare måste man ju spara ihop runt en halv miljon för en villa/större bostadsrätt om man tänker bo i någon slags "storstadsregion". Detta är pengar du aldrig kommer se röken av igen då de kommer reinvesteras i din nästa köpta bostad. Dina framtida barn kan ju dock glädjas åt ett sjysst arv.
Hyresrätt - Du betalar månadsavgift för ditt boende, hyresvärden står för allt underhåll.
Du ska också betala en riskpremie och vinst till hyresvärden. Och anställda ska ha lön för arbetet de lägger ner.
I en BRF jobbar ni mycket ideellt för er förening, avkastningen tar du själv när du säljer din andel och ingen riskpremie till något bostadsföretag.
Klart det blir billigare med BR.
Jockefoten
2013-10-02, 18:07
Haft en bostadsrätt i två år nu, inte ångrat mig en sekund. Har man pengarna så kommer man undan billigt jämfört med snittpriset på en hyreslägenhet (med bra standard).
drakfelt
2013-10-02, 18:21
Har bott i hyresrätter med både första- och andrahandskontrakt, för att nu äntligen (i december..) få tillgång till min alldeles egna (nåväl..) nybyggda bostadsrätt!
En sak värd att nämnas är de fördelarna som _kan_ komma med en bostadsrätt men som aldrig/sällan kommer med en hyresrätt, åtminstone inte vad jag känner till.
I min förening ingår följande: (Avgiften till förening ligger på ca 60 kr/kvm)
Bra avtal för bredband, tv och telefoni.
Möblerad takterrass med grillmöjligheter.
Bastu och relaxavdelning.
Gästlägenheter.
Medlemskap i bilpool.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.