handdator

Visa fullständig version : Fustra

Slartibartfast
2013-10-02, 10:11
Detta koncept är oerhört populärt i Finland. Blev valt till årets tränings/motionsprodukt 2012. Bl.a. på mitt gym finns flera Fustra-PTs som drillar tanter i en massa statiska övningar med käppar och frigolitklossar. Tanken verkar vara vettig.

Hittade ingenting om Fustra på kolo. Är det alls utbrett i Sverige? Vad är tankarna kring det bland fitnessfolk? Är det nåt man vågar rekommendera åt sin mormor? Eller är det Bodypump/Vibratrim-nivå?

http://fustra.se/

z_bumbi
2013-10-02, 10:22
Presentationen på hemsidan säger inget om vad det går ut på utom att det är "funktionellt" så vad går det ut på?

Slartibartfast
2013-10-02, 11:29
Detta är vad jag ser på gymmet iaf
HT_pPnREN7c

Långsamt, strikt teknik, korrekt andning och silvervikter. Inget för kraftsportare direkt, även om det verkar som om vissa NHL-spelare använder sig av metoden.

På finska.
qcqlsGi_UxI

ganskago
2013-10-02, 19:32
Haha, vad kul att det kom upp. Jag blir nämnligen utbildad personlig tränare (fustra) när jag läst klart mina år på gymnasiet här :em:

Har tyvärr inget att komma med.

z_bumbi
2013-10-02, 20:52
Från det jag såg där så som en del i ett i övrigt vettig träningsprogram kanske det ger något men då behovsprövat och inte som ett allmänt träningsprogram.
Seniorer som inte har särskilda skäl bör däremot främst satsa på att bli starka och om de ska köra böj så låt dem i alla fall köra så att de har nytta av det när de ska resa sig från en toalett eller stol i framtiden. Så länge seniorer är friska så är de också oftast förvånande starka i förhållande till många yngre, det är de sista generationerna som på något sätt har jobbat med kroppen som en del av vardagen.

J3T69
2013-10-03, 07:17
Detta koncept är oerhört populärt i Finland. Blev valt till årets tränings/motionsprodukt 2012. Bl.a. på mitt gym finns flera Fustra-PTs som drillar tanter i en massa statiska övningar med käppar och frigolitklossar. Tanken verkar vara vettig.

Hittade ingenting om Fustra på kolo. Är det alls utbrett i Sverige? Vad är tankarna kring det bland fitnessfolk? Är det nåt man vågar rekommendera åt sin mormor? Eller är det Bodypump/Vibratrim-nivå?

http://fustra.se/

Vi har samma på på vårat gym.
Dom flesta PT's kommer just från FUSTRA och jag skulle tro att tyngdpunkten
i deras utb.ligger för rehab träning.
Finns ju en hel del bra dom har att komma med men jag håller med om att det är en del käppar och annan junk som hägrar för dessa PT's.

Johan_P
2013-10-03, 09:50
Detta är vad jag ser på gymmet iaf
HT_pPnREN7c

Långsamt, strikt teknik, korrekt andning och silvervikter. Inget för kraftsportare direkt, även om det verkar som om vissa NHL-spelare använder sig av metoden.

En samling random styrkeövningar som utförs utan progressivt motstånd över tid, blandat med klassisk konditionsträning. Har ingen aning vad detta ska vara bra för, förutom konditionsträningen då (men då kan man skit i styrkeövningarna). Är det någon slags rehabträning, eller är det tänkt att användas som "kul motion"?

Att framstående idrottare använder sådana här koncept är för att de tjänar storkovan på att fungera som ett steg i marknadsföring och PR. När företag lyckas binda enkla coola ord till trademarks är detta oundvikligt (i.e. CrossFit, etc).

Låter som ännu ett försök att mjölka ur fitnesstrenden ytterligare med ett tamt träningskoncept, inte helt olikt mycket annat som finns där ute.