handdator

Visa fullständig version : Rodd eller Chins/latsdrag??

n3o
2013-10-02, 10:03
Ja, rubriken säger väll allt - föredrar ni rodd eller chins alt. latsdrag och varför? (om ni väljer rodd - vilken variant?)

Själv föredrar jag Kroccrows (typ hantelrodd, fast man kör högrep så tungt som möjligt), mest för att det är kul att lyfta tungt.

major Pectoralis
2013-10-02, 10:06
Chins är roligast men skulle jag valt en skulle jag nog valt någon roddvariant eftersom de är mest kompletta för övre rygg. Frågan är dock vilken.

monsa123
2013-10-02, 10:29
Älskar alla ryggövningar, favorit muskelgruppen. Strikta handelrodd 10:or med 40kgs hantlar är nice

Maximal
2013-10-02, 10:47
Chins och latsdrag för Lats, och roddar för Trapezius, ibland blir det roddar med fokus på Lats också.

Philley
2013-10-02, 11:05
Fördrar larsdrag då jag lyckas lasta på ganska hyggligt med vikt utan lidande teknik. Viktade chins är också sköna.

Rodd är nog det jag gillar minst, ganska svårt med tekniken och fuskar väldigt lätt när det blir tungt. Det märks också på ryggen att jag kört mest vertikala dragövningar då bredden är bättre än djupet.

krubkungen
2013-10-02, 11:14
Chins är roligast men skulle jag valt en skulle jag nog valt någon roddvariant eftersom de är mest kompletta för övre rygg. Frågan är dock vilken.

Håller med dig att chins är kul. Jobbig men rolig.

Supinerad stångrodd är en favorit också, explosivt upp till naveln och squeeze i toppläget sen kontrollerat ner igen. Kontroll är dock A och O, för mycket vikt och så blir det mer häng och gung.

pezrulezhaakon
2013-10-02, 12:13
Blir oftast latsdrag och kabelrodd som grund. Men gillar att köra olika varianter emellanåt.

Nilzeen
2013-10-02, 12:27
Är väldigt förtjust i "basövningar" så jag håller strikta stångroddar som min favorit.

100
2013-10-02, 12:44
Fördrar larsdrag då jag lyckas lasta på ganska hyggligt med vikt utan lidande teknik. Viktade chins är också sköna.

Rodd är nog det jag gillar minst, ganska svårt med tekniken och fuskar väldigt lätt när det blir tungt. Det märks också på ryggen att jag kört mest vertikala dragövningar då bredden är bättre än djupet.

Hahaha, bara jag som garvade åt Larsdrag?

Topic:
Jag får bättre kontakt i ryggen med roddövningar. I latsdrag känner jag knappt något i ryggen, tycker tekniken är bökigt. Dock börjar jag alla ryggpass med chins alt pull-ups.

En kombination som jag brukar använda, och är ger brutal pump och träningsvärk är följande:
Strikta supinerade stångrodd - superset - hantelpullover

PureWhey
2013-10-02, 13:01
Älskar "Arnold barbell rows", samt sittande roddar i kabelmaskin.
Dock tycker jag även latsdrag är roligt, är inget stort fan av chins dock.

filmjölk
2013-10-02, 13:07
Pull-ups i alla former! Jag tycker tvärtom mot andra, att den blir bättre ju fetare jag blir (inte för egot, men för själva känslan i övningen). När man är såpass fet att man måste ta i med både lats och armar så att man blir blå redan från allra första reppen bara för att ens kunna lyfta sig själv upp...då är den riktigt skön.

svenbanan
2013-10-02, 14:34
Jag föredrar pullups för att det är lätt att ta i med "rätt" muskler. Att lyfta knän eller göra nån slags kiprörelse är högst frivilligt och inget man bara råkar göra då man kämpar sig genom de sista repsen.

Fast egentligen tycker jag stångrodd är en superövning man inte klarar sig utan. Bara att det är lite frustrerande att det är så svårt att ha koll på tekniken då man kör tungt. Känns som om man inte riktigt har koll på ifall den sista repetitionen ska räknas eller inte eftersom man mycket väl kan ha juckat upp den genom att räta lite i höften. Det är väl iofs just detta att det är en såpass jobbig övning där man sår och skakar och knappt har styrsel som även gör det till en bra övning.

major Pectoralis
2013-10-02, 14:39
...och en "farlig" övning. Skillnaden är hårfin.

J89
2013-10-02, 15:10
Jag tycker att roddar är roligare och ger mig mer "kontakt", drar även upp pulsen en aning mer vilket jag gillar.
Hantelrodd lutad mot hantelstället med full ROM är den absoluta favoriten, på andraplats kommer strikt horisontell stångrodd med supinerat grepp.

zimba
2013-10-03, 20:10
Pull-ups i alla former! Jag tycker tvärtom mot andra, att den blir bättre ju fetare jag blir (inte för egot, men för själva känslan i övningen). När man är såpass fet att man måste ta i med både lats och armar så att man blir blå redan från allra första reppen bara för att ens kunna lyfta sig själv upp...då är den riktigt skön.

ha ha känner samma sak buken (KROPPEN) ska lämna golvet

exor
2013-10-03, 20:16
Chins.

Börjar alltid mina pass med chins sen smal rodd, bred rodd och avslutar med latsdrag. Verkar funka :)

gertery
2013-10-04, 12:00
dumbbell rowing, though running högrep as heavy as possible, mostly because it's fun to lift heavy.
I prefer pullups because it is easy to get in with the "right" muscles. Lifting the knees or do some kind kiprörelse is highly voluntary and not something you just happen to do when you are struggling through the last repsen.

Forzafurioso
2013-10-04, 16:44
Sternum chins om jag skulle vara tvungen att välja.