handdator

Visa fullständig version : Lär mig laga potatis

Naggan
2013-09-30, 23:38
Hej!
Började min diet idag, vill kapa bort 10kg nu då jag bulkat hela sommaren och vill komma i form igen, trivs inte alls med att va såhär bulkad.

Har sett att många lagar potatis och stoppar det i ugnen. Så nu till min fråga, hur lagar jag till dom på allra godaste sätt?

Vad ska man ha för potatis, vilka kryddor är godast (enligt er själva), hur många minuter ska dom vara inne i ugnen och hur många grader ska de va på?

Om man kan använda sig utav flera potatissorter så vill jag gärna veta vilken som är "bäst" för diet :)

Mvh

arogen
2013-10-01, 05:58
Hej!
Började min diet idag, vill kapa bort 10kg nu då jag bulkat hela sommaren och vill komma i form igen, trivs inte alls med att va såhär bulkad.

Har sett att många lagar potatis och stoppar det i ugnen. Så nu till min fråga, hur lagar jag till dom på allra godaste sätt?

Vad ska man ha för potatis, vilka kryddor är godast (enligt er själva), hur många minuter ska dom vara inne i ugnen och hur många grader ska de va på?

Om man kan använda sig utav flera potatissorter så vill jag gärna veta vilken som är "bäst" för diet :)

Mvh

Om du bara pratar potatis är ju vanlig potatis minst kalorier, men jag tycker sötpotatis är godast. Testa rotsaker annars? Rödbetor, palsternacka, kålrot, morot osv, gott som tusan och minst kcal!

Jag kör på 225grader i ugnen, tiden beror på om du kokat dem innan eller ej. Men allt mellan 20-45min kan jag köra på. Jag kör alltid med cayennepeppar, gillar starka kryddor :)

R Scarpa27
2013-10-01, 06:26
1.köp fast potatis
2.skivade den till klyftpotatis
3.släng dem på en långpanna ihop med olja, salt och favoritkrydda.
4.ca 25-30 min på 225 grader.

lungan
2013-10-01, 06:29
Om jag gör klyftpotatis brukar jag ha ugnen på 225 grader. Jag kokar potatisen först ett litet tag och skär sedan upp potatisen i klyftor. Tiden är väldigt olika. Jag kikar mig fram. Man vill att potatisen ska börja bli lite gyllenbrun så att säga. Slänger även in lite lök, tomat och morot bland potatisen. Supergott.

Hasselbackspotatisen är nog min favorit egentligen. Brukar följa receptet http://www.ica.se/recept/hasselbackspotatis-3679/
men brukar sällan lägga på osten då jag inte allt för ofta har sådan ost hemma.

AronP
2013-10-01, 06:33
Fast potatis, resten spelar inte så stor roll. Salt och/eller paprika och/eller timjan som kryddor även om man kan blanda fritt. Temperaturen beror lite på hur tjocka du gör dom, tjockare = lägre temperatur (alternativt folie över) men utgå från 200-225. Brukar ta ca 20 min (mjuka med en gyllenbrun yta), förkokar aldrig.

För bättre resultat så skär upp all potatis, skölj sedan av alla i kallvatten för att få bort stärkelsen. För ännu bättre resultat: lägg allting i en bunke, häll över lämplig olja (oliv för mig), blanda runt. Inte så lämpligt på diet dock.

Gpajpen
2013-10-01, 08:38
Skala/inte skala?

DekeThornton
2013-10-01, 08:43
Skala/inte skala?

Jag föredrar att inte skala på ugnsbakad potatis.

Om man nu inte väljer att göra den absolut godaste ugnsbakade potatis jag någonsin gjort.

Mmmmm! (http://www.youtube.com/watch?v=mqTNicYsG9o)

Tyvärr faller den inte in under kategorin dietmat någon stans, men fruktansvärt gott blir det.

davve14
2013-10-01, 10:26
Om du inte vill tillaga potatisen i ugnen så kan du koka potatisen, gärna så den blir lite smulig. Sen tar du en potatispress och pressar potatisen. Sen kryddar du med salt och peppar. Tryck gärna över lite pressad citron så får du munorgasm ;)

Enligt mig det godaste sättet att få i mig potatis!

Gurkyngel
2013-10-01, 12:36
Jag tycker inte att man ska skala potatisen. Älskar när skalet blir så där frasigt/krispigt <3 Tycker därför ej heller att man ska koka innan. Bara in i ugnen och bränn på ordentligt.

Små potatisar kan man ugnsrosta som de är, större skär jag upp i klyftor.

Favoritkryddor är vitlök och timjan och så givetvis flingsalt.

Naggan
2013-10-01, 15:07
Köpte sötpotatis idag, skalade dom inte utan jag bara skar dom i klyftor, drog på paprika- pommes- och grillkrydda och la dom i en glasform.

Nu står ugnen på 200grader :D:D

R Scarpa27
2013-10-01, 19:52
Köpte sötpotatis idag, skalade dom inte utan jag bara skar dom i klyftor, drog på paprika- pommes- och grillkrydda och la dom i en glasform.

Nu står ugnen på 200grader :D:D

klart skalet ska vara kvar på klyftpotatis... *slap*
eller jag har alltid skalet på aldrig skalat en potatis :hbang:

R Scarpa27
2013-10-01, 20:25
förresten har du lärt dig laga potatis än?
köp potatis från ett kloster och få raggmunk.

gargaroff
2013-10-02, 08:03
Inspirerad av din post så blev det potatis på menyn igår.

Väldigt enkelt som jag sällan gör är att skiva potatisen okokt (med skal såklart) i pommes frites storlek. Ringla över ett par matskedar olivolja, vitlök, chili, timjan, basilika, svartpeppar och salt brukar bli min kombo.

Värme och tid beror självklart på om man vill ha krispiga pommes eller mer klyftpotatis liknande konsistens. Jag körde i 35 minuter på 220 graders varmluft, skakade runt lite några gånger. Smakar som fresh cut fries från five guys :Virro

z_bumbi
2013-10-02, 08:10
Klyftpotatis
Mjölig potatis
Skär i klyftor och ställ med skalet nedåt i en form.
Salta och kör 225 grader i ugnen tills de fått färg och är mjuka.

shut teh face
2013-10-02, 18:02
Jag brukar stekta potatisklyftorna rätt hårt först i olja, salt, peppar och vitlök
Sen in i ugnen

Sarco
2013-10-02, 18:28
Alla rotfrukter går att bara dela i klyftor/bitar och köra i ugn på 175 - 200 grader (175 för varmluft) tills de är mjuka (ca 20 minuter). Sen maxar du värmen några minuter tills de har fin färg.

Andra tips:
Kör i en teflonplåt/form så behöver du inte olja alls om du dietar men lite lite olja är bra för att få kryddor att fästa. 1 tsk per portion räcker bra.

Kryddor som passar är salt (alltid), peppar och i princip alla örtkryddor. Timjan är standard, men rosmarin, salvia, kyndel, mejram och oregano är också gott. Bara testa - matcha med köttet. Rotselleri och dragon är t.ex. en bra kombination.

Släng gärna med någon klyftad lök (rödlök är snyggast) och tärnad butternutpumpa för roligare och nyttigare mat.

När du lärt dig konsistens och tid för olika rotfrukter, är det enklast att skära i olika stora bitar så allt blir perfekt mjukt samtidigt. Tänk kålrot och rödbetor längst tid = minst bitar.

Du har en värld av goda och enkla nyttigheter framför dig!

YTS
2013-10-03, 03:27
Gör en Janssons frestelse:

ett halvt kg mjölig potatis, varje potatis delas i två halvor, varje halva skärs i skivor, så att man får "halvmånar" Hacka en stor gul lök. Öppna en burk ca 80g ansjovis. Varva potatis, gul lök, ansjovis, avsluta med ett potatis täcke.
Häll på 1 dl grädde 1 dl mellan mjölk, lite ansjovisspad in i ugn 25 minuter på 225 grader, strö över kokosflingor häll på 1 dl grädde till grädda klart ca 20 minuter.

Saga
2013-10-05, 10:45
Rårakor.
Riv två stora potatisar på rivjärnets grova. Salta (ganska ordentligt) peppra.

Stek i het stekpanna med rapsolja. Platta till, vänd när undersidan är gyllen brun-mörkbrun. Platta till. Färdig när båda sidorna har bra stekfärg.

Jag äter med stekt eller kokt ägg till.

Går att variera med hackad lök och, eller rivna morötter i.

kaer
2013-10-07, 12:25
Klyftpotatis i ugn brukar jag pensla med ankfett.

Hemi
2013-10-14, 03:34
Brukar köra med King Edward, vet inte vad de heter i Sverige, där jag bor nu heter allt bara Irish, skär dem i bitar, koka dem i saltat vatten först under lock i några minuter, slänger in lite gurkmeja också. Sen upp med dem, skakar om dem för att ruffa till ytan lite, på med paprika, sen på plåten med olja som redan är varm in i ugnen, vet inte i celcius men 190 grader kanske. Brukar ta en timme och en kvart. De skall vara lite guldbruna. Väl ute, på med sea salt (stora flakes) och svartpeppar. Länge sen jag gjorde det men det brukar funka.

Pretorian
2013-10-14, 09:41
Denna testade jag i helgen:

Koka potatisen en snabbis i 5 min. Skiva sen på hälften och släng ner i en het stekpanna med smakrik olivolja. Skiva i lite smör och hela (men lätt krossade) vitläksklyftor. Salta och peppra:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Photo%202013-10-14%2010%2038%2049.jpg

Vänd på dem efter några minuter och skiva i lite färsk rosmarin:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Photo%202013-10-14%2010%2038%2050.jpg

Super!