Visa fullständig version : Pension?
Hej hörrni, är det någon som har koll på hur jag får en överblick på mina pensioner? Känner att det är dags att ta tag i detta tråkiga men viktiga ämne. Har ni några tips på att få en bättre pension så är jag väldigt tacksam också förstås! =)
Hej!
https://www.minpension.se
Edit: Tar några dar att dra in informationen, men sedan har du full koll.
Arf Pingvin
2013-09-30, 13:01
Om du är ung, pensionsspara inte.
Spara med tanke på pensionen men lås inte pengarna. Rätt vad det är behöver du komma åt dem.
Om du är ung, pensionsspara inte.
Spara med tanke på pensionen men lås inte pengarna. Rätt vad det är behöver du komma åt dem.
Vadå pensionsspara inte? Pensionen du får efter 40år (antar att ni som postar här är mellan 20-30) kommer vara skitkass, att själv spara och investera sina pengar för att trygga sin framtid är ju av yttersta viktighet.
Låsa pengarna behöver man ju inte heller göra, det enda fallet det görs är om du försöker få en hög bankränta men det alternativet är heltkasst annars också (dåliga räntör) så ser inte det som ett problem.
Själv tänker jag investera 50-60% av min lön och på lång sikt kunna pensionera mig själv före 40. (sedan leva på avkastningen av mitt kapital och äta av det i slutet om jag blir jävligt gammal, dvs 70+).
Hej hörrni, är det någon som har koll på hur jag får en överblick på mina pensioner? Känner att det är dags att ta tag i detta tråkiga men viktiga ämne. Har ni några tips på att få en bättre pension så är jag väldigt tacksam också förstås! =)
Hej!
Ja, det har jag. Börja själv spara av 30% eller mera av din lön, investera sedan (efter att du lärt dig grunderna inom värdepappershandel) och se dina pengar växa. Då får du en rejäl pension då du blir äldre, att förlita sig på statlig pension är det inget vett i (den är redan dålig och kommer att bli ännu sämre i framtiden).
Man kan inte både ha kakan och äta den (dvs. spendera allt man får OCH få det ekonomiskt tryggat på äldre dar).
Vadå pensionsspara inte?
Jag gissar att Arf menade i ett vanligt pensionssparande som erbjuds som sparform. Det är ofta en dålig deal. Att spara för pensionen bör man absolut göra, i någon annan sparform. Jag har börjat spara i en indexfond och kommer att placera lite mer i aktier (ev aktiefond) när jag har läst in mig lite mer och vet var jag vill placera dem.
Vadå pensionsspara inte? Pensionen du får efter 40år (antar att ni som postar här är mellan 20-30) kommer vara skitkass, att själv spara och investera sina pengar för att trygga sin framtid är ju av yttersta viktighet.
Låsa pengarna behöver man ju inte heller göra, det enda fallet det görs är om du försöker få en hög bankränta men det alternativet är heltkasst annars också (dåliga räntör) så ser inte det som ett problem.
Själv tänker jag investera 50-60% av min lön och på lång sikt kunna pensionera mig själv före 40. (sedan leva på avkastningen av mitt kapital och äta av det i slutet om jag blir jävligt gammal, dvs 70+).
Vad jobbar du med?
Johannas
2013-11-08, 11:00
Hej!
Jag skulle inte välja minpension.se. Tar lång tid och är väldigt meckigt! Testade det. Det finns en bättre sida som heter dinapensioner.se: https://www.dinapensioner.se/bli-medlem?tag=bb för att få allt samlat istället!
Holmeros
2013-11-08, 11:17
Jag gissar att Arf menade i ett vanligt pensionssparande som erbjuds som sparform. Det är ofta en dålig deal. Att spara för pensionen bör man absolut göra, i någon annan sparform. Jag har börjat spara i en indexfond och kommer att placera lite mer i aktier (ev aktiefond) när jag har läst in mig lite mer och vet var jag vill placera dem.
Jag gick på den när jag var 19. Jag har inte förändrat den sen dess och sparar således 150 sketna kronor i månaden dit.
Har iallafall en fråga om det: Kan jag placera om de pengarna trots att de är låsta? Om man nu skulle vilja placera om dem så man på något vis får en bättre deal?
Jag gick på den när jag var 19. Jag har inte förändrat den sen dess och sparar således 150 sketna kronor i månaden dit.
Har iallafall en fråga om det: Kan jag placera om de pengarna trots att de är låsta? Om man nu skulle vilja placera om dem så man på något vis får en bättre deal?
Är de låsta tills du går i pension så har du inte så stora chanser att få ut dem antar jag?
Investera i värdepapper eller fastigheter själv så får du en bättre deal än någon sketen pensionsfond kan ge dig. Var ju totalt kaos i Sverige med pensionerna några år sedan då pensionsförvaltarna typ förlorat över 60% av värdet på pensionsspararnas pengar, bl.a. mina släktingar i Sverige råkade ut för detta.
Fördelarna med ert system är många (om man är lite ekonomiskt insatt), men för de oinsatta så blev det bara skit.
Här i finland betalar vi stora summor i pensionsavgifter av lönen (obligatoriskt) och vi får inte själva ta hand om pensionssparande fast vi skulle vilja.
Holmeros
2013-11-08, 12:12
Är de låsta tills du går i pension så har du inte så stora chanser att få ut dem antar jag?
Investera i värdepapper eller fastigheter själv så får du en bättre deal än någon sketen pensionsfond kan ge dig. Var ju totalt kaos i Sverige med pensionerna några år sedan då pensionsförvaltarna typ förlorat över 60% av värdet på pensionsspararnas pengar, bl.a. mina släktingar i Sverige råkade ut för detta.
Fördelarna med ert system är många (om man är lite ekonomiskt insatt), men för de oinsatta så blev det bara skit.
Här i finland betalar vi stora summor i pensionsavgifter av lönen (obligatoriskt) och vi får inte själva ta hand om pensionssparande fast vi skulle vilja.
Menar inte att jag ska "få ut dem" utan placera om dem i ett bättre pensionssparande.. Även om det inte är några stora pengar så är det ändå ett gäng lappar med åren så tänkte att det kanske vore en god idé att placera om och fortsätta spara där istället..
Johannas
2014-11-17, 11:38
Att pensionera sig innan 40 låter väldigt tidigt! Själv så vill jag nog jobba så länge jag kan, kommer både att tjäna mer och få en bättre pension då misstänker jag. Sen så tycker jag om att jobba, att bara sitta hemma och rulla tummarna varje dag är inte så kul i längden!:hbang:
Spara privat, regeringen kommer ändå göra en göran persson och beslagta stora pensionsmedel igen.
Nordenator
2014-11-17, 12:26
När den här tråden ändå har blivit bumpad. Då jag studerat tidigare så har jag inte haft någon nämnvärd pension att bry mig om, men jag gick in och ändrade så all tjänstepension rullar på Avanza Zero. Det är den enda delen av pensionen jag faktiskt kan styra, va?
När den här tråden ändå har blivit bumpad. Då jag studerat tidigare så har jag inte haft någon nämnvärd pension att bry mig om, men jag gick in och ändrade så all tjänstepension rullar på Avanza Zero. Det är den enda delen av pensionen jag faktiskt kan styra, va?
Premiepensionen går också ändra.
Nordenator
2014-11-17, 12:47
Ah.. det verkar som om det var den jag menade.
Johannas
2014-11-18, 10:56
Spara privat, regeringen kommer ändå göra en göran persson och beslagta stora pensionsmedel igen.
Haha! Spara cash i madrassen är bättre alltså? ;)
Andromeda
2014-11-18, 11:33
I Sverige betalar arbetsgivaren arbetsgivaravgift. Ur denna betalas t ex 2664 kr till avtalspension och 4084 kr i ålderspensionsavgift räknat på en lön på 40 000 kr brutto.
Jag ligger ungefär där, så varje månad stjäl pappa staten 6748 kr av mina intjänade pengar i obligatorisk pensionsavgift. Dessa pengar betraktas som innestående lön jag ska få ut när jag blir pensionär. Hade jag fått dessa ~53,5k efter skatt/år att investera själv hade det kunnat bli fina summor.
Har jag denna lön i 35 år, går i pension vid 65 och lever till 85 skulle jag ju få ut 11 813 kr/ månad brutto i dagens penningvärde helt utan annat än inflationskompenserad tillväxt.
Tyvärr fungerar Sveriges pensionssystem så att dagens arbetare betalar dagens pensionärer, och våra pensioner av de som jobbar när vi blir pensionärer istället för att varje generation, eller var och en, får tjäna in till sin egen pension. Pengarna sätts ju av helt individuellt och borde således utbetalas helt individuellt. Det mesta tyder på att BNP/ capita i Sverige minskat om 35 år, och våra pensioner blir lägre.
Försöker också lägga undan minst 10k/ månad.
Så vi har också "obligatoriskt" pensionssparande, men vi får inte ens säkert behålla pengarna själva. Det är ett vågspel som går ut på att varje generation ska tjäna in mer pengar än föregående, annars slår pensionsbromsen till.
Andromeda
2014-11-18, 11:38
Var inte det ur AP-fonderna, dvs pengar som ändå aldrig passerar under din kontroll, som du inte kan påverka?
Och sparar man privat kan regeringen göra en Cypern och stjäla en viss summa eller procentsats från vare konto på Avanza, Nordnet eller premiepensionsförvaltare i alla fall. Madrassen it is, går ändå skit på börsen nu :thumbup:
Fredszky
2014-11-18, 12:20
Lånar tråden lite. Jag kan i princip noll om pension, men jag tror att jag vill ta ut så mycket jag kan istället för att spara pension.
Jag har tydligen något som heter Premiebaserad tjänstepension ITP avdelning 1. Kan jag få någon del av pengarna nu istället för att spara till pension?
Lånar tråden lite. Jag kan i princip noll om pension, men jag tror att jag vill ta ut så mycket jag kan istället för att spara pension.
Jag har tydligen något som heter Premiebaserad tjänstepension ITP avdelning 1. Kan jag få någon del av pengarna nu istället för att spara till pension?
Man kan ta ut den innan man går i pension, men du måste ha fyllt 50 år eller något i den stilen och du får inte jobba mer än några timmar i veckan.
Fredszky
2014-11-18, 16:57
Man kan ta ut den innan man går i pension, men du måste ha fyllt 50 år eller något i den stilen och du får inte jobba mer än några timmar i veckan.
Så det finns ingen pension jag kan ta ut i pengar nu istället för pension? Allmäna pensionen eller vad det heter, eller något annat...
Linjedomarn
2014-11-18, 19:49
Så det finns ingen pension jag kan ta ut i pengar nu istället för pension? Allmäna pensionen eller vad det heter, eller något annat...
Nej det är förmodligen ditt kollektivavtal som gäller där det står att arbetsgivaren skall betala in tjänstepension till dig som du kan välja på vilket sätt du vill spara sedan kan du börja ta ut det vid 55 års ålder.
Linjedomarn
2014-11-18, 20:00
Det ovan var menat till tjänstepensionen/avtalspensionen. Allmänna pensionen eller premiepensionen som den kallas ligger i AP7 (det statliga sparalternativet) om du inte gjort något aktivt val när du fått ditt orangea kuvert och kan inte tas ut förrns du är 61år som det ser ut i dagsläget.
Nej. Pensionen är ju med flit uppbyggd så att man inte ska kunna plocka ut sina pengar och spendera innan man är gammal och faktiskt ska gå i pension i den närmaste framtiden.
Haha! Spara cash i madrassen är bättre alltså? ;)
Nej, men det finns många bättre alternativ när man pratar privat pensionsspar. En annan sak folk under 55 bör ta hänsyn till är att pensionsåldern kommer höjas successivt och vi under 30 kommer nog inte se pensionspengarna förrän i när vi nått 80+.
olika pensionssystem har inte heller längre medellivslängd än 15 år ifall jag inte minns fel på år
Var inte det ur AP-fonderna, dvs pengar som ändå aldrig passerar under din kontroll, som du inte kan påverka?
Och sparar man privat kan regeringen göra en Cypern och stjäla en viss summa eller procentsats från vare konto på Avanza, Nordnet eller premiepensionsförvaltare i alla fall. Madrassen it is, går ändå skit på börsen nu :thumbup:
Jo, det stämmer, och det stör mig att jag inte har möjlighet att hantera större del av mitt pensionssparande privat, gör jag fel och inte kan sko mig i gamla dar så kan folk få ta till ättestupan.
Det är bra att du tänkt tanken för vi står inför tre möjliga lösningar på vår svenska massiva privata skuld, QE program, en Göran Persson eller negativ ränta.
Varav alla tre har insinuerats mer eller mindre de senaste åren. Alltid då man pratar om att svenskar har mer tillgångar än skulder, så refererar man till pensionsfonderna. Det gör mig nervös. Negativ ränta tror jag inte dom kommer använda sig av för det ställer till mer än vad det löser. Jag har svårt att se att regeringen vågar göra en göran persson heller för då har dom lämnat över till alliansen de närmsta decennierna..
Skulle dom göra en Cypern så tror jag nog någon individ med sunt sparande kommer göra en Christer Pettersson.
Jag själv har en Norsk bank med norsk bankgaranti som är dubbelt upp mot den svenska, med sparande i norsk valuta och en ränta idag på 2.9% med fria uttag, så jag ser gärna i nuläget att man inför ett QE program i Sverige.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.