handdator

Visa fullständig version : Diverse frågor om mat och nyttigheter

Miranda
2004-03-08, 08:45
Jag har ett par frågor som jag har gått och tänkt på ett tag, ungefär som att jag behöver bry min stackars överarbetade hjärna med såna bagateller nu ett par månader innan disputationen... :smash: Men jag tänkte jag frågar nu i alla fall så kanske jag får dem ur systemet...

1. Man har ju hört att det röda färgämnet i frukt och grönt är så himla nyttigt (lycopen?), därav nyttan med att äta massor av ketchup (se en annan tråd...). Betyder det här att "blod"-varianten av citrusfrukter är nyttigare än den vanliga? (intresseklubbens årsmöte! ha ha...)

2. En lite mer seriös fråga. Jag undviker koffein sedan några år tillbaka (utom små mängder i t ex grönt thé) men dricker en hel del koffeinfritt kaffe. Nu är frågan, är det "bara" koffeinet som är "onyttigt" i kaffe (om man nu tycker att koffein är onyttigt)? Eller är det andra ämnen som också försvårar upptaget av näringsämnen (därav rådet att man inte ska ta kosttillskott typ vitaminer i samband med kaffe) osv? Konkret fråga: kan jag fortsätta ta mina tillskott till frukosten då jag alltsomoftast även dricker koffeinfritt (brygg)kaffe, eller är det bättre att knapra vitaminer till mellisen när jag oftast dricker (ört)thé? Och finns det någon anledning att undvika kaffe över huvud taget bortsett från koffeinet (om man nu ens tycker att koffein bör undvikas)?

3. Är psylliumfrön "bara" av godo? Jag har hört om linfröns giftighet och använder nu mest psyllium och linfrön bara ibland. Saken är den att det som jag äter - gröt, bakverk osv - det äter även min 3-åriga son. Så jag vill gärna veta om psylliumfrön är helt OK för honom att äta, utan att få i sig såna gifter som det finns i linfrön.

4. Är det nån (Grub? ;) ) som vet II för sojamjölk, tofu, sojayoghurt etc - torde vara lågt eller? Och konserverade bönor då, typ svarta, kidney, kikärtor, canneloni på burk? What about krossade tomater, tomatpuré, torkade tomater etc? (Jag frågar eftersom Grub tidigare nämnde att vita bönor i tomatsås har skyhögt II, det borde ju va nåt där med kombinationen bönor/tomat...? om man själv lagar mat som innehåller bönor och nån form av tomatprodukt, får man högt II på hela anrättningen då?)

5. Är räkor (frysta) en bra proteinkälla till vardags (om man nu inte älskar tonfisk)? Det där med räkor och kolesterol var inget man behövde bry sig om, eller?

6. Vad är GI för sushi? Riset är ju superklibbigt men samtidigt avsvalnat (jag brukar koka det dagen innan t. o. m.).

OK, det var allt jag kunde komma på nu. Jag har några tiotals liknande vetgiriga frågor till som snurrar runt i skallen men får inte fatt på dom just nu. Hoppas på svar så jag kan lägga några av funderingarna åt sidan!

M

Sverker
2004-03-08, 10:16
1. Det är säkert inte lycopen i blodapelsin. Finns 100-tals olika färgämnen. Mer eller mindre nyttiga.

2. Det är olika organiska föreningar som bildas vid rostningen av kaffebönan som binder upp olika mineraler ( hindrar upptaget ) och förstör vitaminer ( antioxidanter ).
Alltså är effekten samma oberoende av vanligt kaffe och koffeinfritt kaffe.

3. Moraliskt är alla ( enligt mig som förälder ) tillsatser helt fel för barn.
Barn behöver energi och lära sig äta sunt redan från start. Att tillföra olika saker komplicerar världen för barnet och kan ge skev inställning till mat.

4. Inte mitt område:(

5. Kolesterol i räkor påverkar inte ditt blodkolesterol. Det är fettet i matten och hur du motionerar som avgör.

6. Inte mitt område:confused:

Miranda
2004-03-08, 10:25
Originally posted by Sverker

3. Moraliskt är alla ( enligt mig som förälder ) tillsatser helt fel för barn.
Barn behöver energi och lära sig äta sunt redan från start. Att tillföra olika saker komplicerar världen för barnet och kan ge skev inställning till mat.

tack för dina snabba och upplysande svar! (det där med kaffet ville jag dock inte höra... grrr..... :insane: )

Men du!! Vaddå "tillsatser"??? Psylliumfrö är ju ett FRÖ?! jag ger min son solrosfrön, nötter m.m. också eftersom jag tycker det är "sund" mat?! jag anser t ex att min vanliga frukostgröt av olika spannmål + solrosfrön + psylliumfrön med kanel och russin på är en bättre start på dagen för honom än det som många andra barn jag känner äter till frukost, dvs limpmackor och O'Boy! han har aldrig fått o'boy hemma och gillar det inte. Däremot älskar han roibos-thé... och äter även GÄRNA råris, fullkornspasta, pumpernickel och annat grovt bröd... när hans morfar sin vana trogen från andra barnbarn gav honom leverpastej på vitt bröd ratade han mackan, men lägg pastejen på en bit grovt rågbröd och han hugger direkt!) (PS. min son har aldrig i hela sitt liv haft problem med förstoppning... cvilket är ganska vanligt bland en del av hans polare... *S*)

Om psyllium dessutom håller min sons blodsockerkurva jämnare under hela dagen, så han inte tappar orken i pulkbacken på dagis en timme innan lunch, så är väl det bara bra?! Om nu det där giftet som finns i linfrön inte finns i psyllium, alltså (det var just det som jag ville ha klart för mig).

Nu blev jag lite konfunderad. :confused:

M

z_bumbi
2004-03-08, 10:53
Det är inget fel på grovt bröd, grovt spannmål etc för ett barn, jag är själv uppvuxen på det men det går väl till överdrift om man försöker sänka gi som redan är lågt samt tillsätta extra fibrer. Blir det förmycket fibrer kan det dra ut näring som barnet behöver.

Detta gäller väl iofs även för de flesta vuxna också, äter man bra mat regelbundet så behöver man inte tillsätta psyllumfrön mm för att öka fibrerna och sänka GI.

King Grub
2004-03-08, 11:17
Det är inte skadligt för din son med psylliumfrön. Det som är skadligt är om han regelbundet äter sådan mat som "behöver" korrigeras med psylliumfrön. Då är det mycket bättre att han äter bra mat där man inte behöver blanda i frön för att den skall bli acceptabel, och sedan lägger en godisdag på t ex lördagen, då man struntar i allt vad GI och II och frön heter, eftersom en gång i veckan gör det inte ett dugg.

Det finns inga gifter i psyllium. Inte i linfrön heller, om man väljer hela linfrön. De passerar oförändrade genom tarmen.

4. Alla sojaprodukter har lågt GI. Soja har dessutom i studier visar sig förbättre insulinkänsligheten.

Bönor, även på burk, så länge det är i vatten, har lågt II.

Tomater ger för lite energi för att vara av intresse för studier.

6. GI:t ligger riktigt, riktigt högt, en bra bit över 100. Hur mycket det sjunker vid avsvalning kan jag inte svara på.