Visa fullständig version : Det här håller inte (ätsvårigheter)
Jag har nu bulkat jättelänge (var jättetunn när jag började) och visst har jag käkat tonfisk och spytt vissa kvällar de senaste åren, men överlag har det gått ok (förutom att man käkar så himla mycket animalier och andra onyttigheter). På sistone har det blivit riktigt jobbigt att äta vissa dagar... jag käkar liksom som när jag låg på balans och vägde 20 kg mindre.
Jag försöker få i mig ca 200 g protein om dagen (kämpar), men tror jag ofta inte får i mig tillräckligt mycket energi. Jag räknar inte de andra makronutrienterna men eftersom mycket av proteinet kommer från tex kvarg (vissa dagar ett kilo) och inte så mycket från vanlig mat misstänker jag att jag inte får i mig så mycket energi (Står stilla i vikt vissa månader som det ser ut).
Jag dricker socker (maltodextrin) efter träning (100 g för tillfället). Bör man kanske börja dricka någon slags mass gainer under dagarna (med långsamma kolhydrater antar jag? för allmännhälsa/minimal fettinlagring)? Någon med liknande erfarenheter som löst det här?
Ursäkta den långa texten, var tvungen att trött skriva ner detta nu för att inte bara skjuta det längre fram.
King Grub
2013-09-28, 22:03
Prova äta normal mat istället för kilovis med kvarg och tonfisk du uppenbarligen avskyr.
Hur många kalorier talas det om? Klart att det blir svårt om du äter kvarg, som är kalorisnålt och mättande... :D
1kg kvarg = ca 650 kcal
100g jordnötter = ca 600 kcal
Som sagt, tonfisk och kvarg är ju dietmat för guds skull.
Börja äta god mat. Tacos, pannkakor med sylt, lasange, köttfärssås, pastarätter, jordnötter, lite godis och pizza på helgerna - vanlig svennemat.
Att bygga muskler är verkligen ingen raketforsking. Lyft tunga vikter och ät mycket mat.
Läs nu: http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/
Bör man kanske börja dricka någon slags mass gainer under dagarna (med långsamma kolhydrater antar jag? för allmännhälsa/minimal fettinlagring)?
Gainer har ingenting med minimal fettinlagring och allmän hälsa att göra. Det är mat i pulverform kort sagt, inget annat.
Ozziking
2013-09-29, 10:17
det är sant som de skriver här ovanstående. Du kan också få i dig protein på annat sätt. det är superlätt. Jag kommer lätt upp på 250g om dagen minst.. Och jag behöver kanske 120-150 gram :P
Kom dock under 200 idag. runt 170-180 och det är framsteg.
Old Nick
2013-09-29, 16:05
Det är smått fascinerande att se hur en del verkar få för sig att man MÅSTE äta tonfisk och kvarg för att bygga. Att det liksom inte blir några muskler om man inte äter den däringa byggarmaten som starkisarna på kållåzeum äter.
Skall du prompt äta kvarg och är rädd att det inte räcker till energimässig, ät då den feta varianten. Ett kilo av den blir 1400 kcal. Och är det svårt att få i sig så mycket tonfisk att det skall klassas som bulk, ja då kan du ju faktiskt prova något annat livsmedel. Finns många frukter och grönsaker som förmultnar om ingen förtär dem, samt andra döda djur som bara väntar på att få ätas upp.
Du behöver inte äta 200 g protein på bulk. Simple as that.
Det räcker med 1 g per kg kroppsvikt, och du kommer lätt upp i mer än så.
Ät istället pasta och andra kolhydratrika källor (som dessutom innehåller en hel del protein när du summerar det) för energins skull.
Du behöver inte äta 200 g protein på bulk. Simple as that.
Ät istället pasta och andra kolhydratrika källor (som dessutom innehåller en hel del protein när du summerar det) för energins skull.
lite mer än 1g tror jag nog är bra att få isej.Vet att du förespråkar lågt proteinintag men 1g...
Tycker inte ens att man behöver räkna protein under bulk. Ät en blandad kost och var glad, protein kommer på köpet.
2g/kg kv förespråkas av de flesta, men det är meningen att man ska räkna in allt protein och inte bara från fullvärdiga källor, och då är det nästan omöjligt att inte komma upp i de mängderna under bulk. Om man inte äter jävligt skumma saker dvs.
Tycker inte ens att man behöver räkna protein under bulk. Ät en blandad kost och var glad, protein kommer på köpet.
+1
Tror många hade tjänat på att fokusera på mängden energi under bulk istället för hur många g protein man får i sig. Har kroppen tillgång till mycket energi är inte protein så jäkla viktigt.
2g/kg kv förespråkas av de flesta, men det är meningen att man ska räkna in allt protein och inte bara från fullvärdiga källor, och då är det nästan omöjligt att inte komma upp i de mängderna under bulk. Om man inte äter jävligt skumma saker dvs.
2 g/kg vid bulk är bortkastat (fast det är lätt att hamna på den nivån i alla fall).
2 g/kg vid deff kan möjligen vara bra, men det är bara bevisat att 1,8 g/kg kan vara bra vid deff. Om man har ett energiöverskott behövs långt mindre. Återigen så är inte det en kost baserat på kvarg, kyckling och broccoli. Utan en kost med mestadels vegetabiliskt protein.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22150425
Tack för svaren.
Ni verkar vara ganska eniga!
Problemet är att det på en vilodag ser ut såhär:
Frukost (eller senare mellanmål om jag bråttom/provar lite IF): några ägg
Lunch: familjen dafgård-micro-rätt
Middag: kyckling med bulgur och nån grönsak, lite sås
Om man gör en uppskattning av proteinmängden, som jag brukar göra de flesta dagar, så blir det ungefär 100 g en sån dag, dvs hälften av det jag siktar på. Och visst borde jag nog få i mig mer fett/kolhydrater också, för det känns inte (har dock inte räknat på det) som att det är tillräckligt.
På kvällen brukar jag försöka ta igen det, och då har jag mest fokuserat på proteinintaget.
...och det är här kvargätandet börjar.
Vissa dagar känns det bara som ett arbete att trycka i sig mat (troligtvis för att jag är mätt sen dagen innan, brukar dra på med kolhydrater efter träning (kvällen)). Och det går så långsamt att äta då => man sitter ensam hela kvällen.
Lägg in en rejälare lunch. Färdigrätterna innehåller knappt någon näring.
Tack för svaren.
Ni verkar vara ganska eniga!
Problemet är att det på en vilodag ser ut såhär:
Frukost (eller senare mellanmål om jag bråttom/provar lite IF): några ägg
Lunch: familjen dafgård-micro-rätt
Middag: kyckling med bulgur och nån grönsak, lite sås
Om man gör en uppskattning av proteinmängden, som jag brukar göra de flesta dagar, så blir det ungefär 100 g en sån dag, dvs hälften av det jag siktar på. Och visst borde jag nog få i mig mer fett/kolhydrater också, för det känns inte (har dock inte räknat på det) som att det är tillräckligt.
På kvällen brukar jag försöka ta igen det, och då har jag mest fokuserat på proteinintaget.
...och det är här kvargätandet börjar.
Vissa dagar känns det bara som ett arbete att trycka i sig mat (troligtvis för att jag är mätt sen dagen innan, brukar dra på med kolhydrater efter träning (kvällen)). Och det går så långsamt att äta då => man sitter ensam hela kvällen.
100 g räcker för dig. Det behövs inte mer än så när du bulkar.
Ditt fokus borde snarare vara att träna, vila och sova ordentligt och se till att du går upp i en lagom takt. Äter du så att du går upp i vikt så får du tveklöst i dig tillräckligt med protein, såvida du inte bara äter flingor och sallad typ.
Uppenbarligen äter du en någorlunda vettig blandkost och då får du automatiskt i dig tillräckligt med protein. Energiöverskottet är långt långt viktigare än att du ligger på 200 g protein snarare än ens 90 g.
Det är vid deff som ett behov finns att styra upp proteinintaget (i varje fall se till att att man inte hamnar för lågt vid upprepade tillfällen).
Jag känner mig frigjord... från att tvångsmässigt fokusera på protein, varje dag, så har jag de senaste dagarna ätit som jag känner för... känns jättebra. :) ...fast optinojar nog lite.
Jag håller på och läser 'den fantastiska bulken' just nu och tänker nog följa det i stora drag. Dock förstår jag inte hur de enorma mängderna kolhydrater ska gå ner.
Ska nog fortfarande köpa kolhydrater att blanda proteinpulvret med (för smidighetens skull). Hursomhelst bör jag i så fall köpa långsamma kolhydrater (för hälsa/fettinlagring) istället för socker som i vanlig gainer, om jag förstått allt rätt?
Skrollovicz
2013-10-06, 18:36
Jag känner igen mig.
Det ger inget extra i resultatväg att äta bara "nyttigt" när du ligger på kaloriplus, vilket du tids nog kommer att inse. Proteinet är inte heller något du behöver tänka på, annat än att ha en proteinkälla till varje måltid samt gärna äta två mål ganska tätt inpå varandra efter träning.
Jag känner mig frigjord... från att tvångsmässigt fokusera på protein, varje dag, så har jag de senaste dagarna ätit som jag känner för... känns jättebra. :) ...fast optinojar nog lite.
Jag håller på och läser 'den fantastiska bulken' just nu och tänker nog följa det i stora drag. Dock förstår jag inte hur de enorma mängderna kolhydrater ska gå ner.
Ska nog fortfarande köpa kolhydrater att blanda proteinpulvret med (för smidighetens skull). Hursomhelst bör jag i så fall köpa långsamma kolhydrater (för hälsa/fettinlagring) istället för socker som i vanlig gainer, om jag förstått allt rätt?
använd gainern runt träningen så är det suveränt
Jag känner igen mig.
Det ger inget extra i resultatväg att äta bara "nyttigt" när du ligger på kaloriplus, vilket du tids nog kommer att inse. Proteinet är inte heller något du behöver tänka på, annat än att ha en proteinkälla till varje måltid samt gärna äta två mål ganska tätt inpå varandra efter träning.
Idag har jag optinojjat lite dock... blev tex pizza (efter träning), vilket jag inte tror innehåller så mycket protein. Men det blev nog minst 100 gram totalt idag... kanske blir en proteinshake nu innan läggdags.
Dock känns 800 gram kolhydrater som i Den fantastiska bulken nästan omöjligt... vad äter man egentligen? Femtio potatisar?
Idag har jag optinojjat lite dock... blev tex pizza (efter träning), vilket jag inte tror innehåller så mycket protein. Men det blev nog minst 100 gram totalt idag... kanske blir en proteinshake nu innan läggdags.
Dock känns 800 gram kolhydrater som i Den fantastiska bulken nästan omöjligt... vad äter man egentligen? Femtio potatisar?Pizzan innehåller nog rätt mycket protein, det är ju massvis i ost och annat pålägg, om man nu har kött på den. En del i mjölet också.
Visst är potatis bra, och framför allt fantastiskt gott, men om du har svårt att få i dig nog med kalorier så kanske du bör välja pasta eller ris då potatis mättar mil bättre. Lättare att få i sig mer kolhydrater och där med kalorier om du kör på pasta eller ris.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.