Visa fullständig version : Vaccinera din klubb mot doping
Deceiver85
2013-09-28, 10:39
Jag skrev om det här i tidningen, och även på, men här kommer uppmaningen igen, till alla klubbar i SL/BP-Sverige: Vaccinera din klubb mot doping!
En vaccination är inte en garanti för en dopingfri miljö men den tar inte lång tid, är enkel att göra och är ett viktigt ställningstagande för en ren idrott. Just nu är endast 19st klubbar anslutna till Svenska Styrkelyftsförbundet vaccinerade mot doping och fler kan vi bli!
Vaccinationen går ut på att förmedla kunskap och skapa en diskussion kring doping på klubbnivå, med den självklara utgångspunkten att doping är skadligt för utövarna, klubben och idrotten.doping med olika medel på alla nivåer inom idrotten.
Läs mer på: http://iof4.idrottonline.se/Riksidrottsforbundet/VaccineraKlubben/
I skrivande stund är följande klubbar vaccinerade:
- Malmö Lyftarklubb
- Waggeryds Atletklubb
- Örebro Kraftsportklubb
- Örnsköldsviks Atletklubb
- Storfors Atletklubb
- Hörby Atletklubb
- Tyngdlyftarklubben Trossö
- Smedjebackens Atletklubb
- Föreningen Mic´s Gym
- Hallsbergs Atletklubb
- Styrketräningsklubben Goliath
- Övertorneå Atletklubb
- Härnösands Atletklubb
- Stockholmspolisens IF Kraftsportförening
- Lessebo Styrkeklubb
- Westbo Atletklubb
- Höllvikens Atlet Club
- Luleå Atletklubb
- Jokkmokks Styrkelyftsklubb
sattersta
2013-10-02, 20:49
Jag skrev om det här i tidningen, och även på, men här kommer uppmaningen igen, till alla klubbar i SL/BP-Sverige: Vaccinera din klubb mot doping!
En vaccination är inte en garanti för en dopingfri miljö men den tar inte lång tid, är enkel att göra och är ett viktigt ställningstagande för en ren idrott. Just nu är endast 19st klubbar anslutna till Svenska Styrkelyftsförbundet vaccinerade mot doping och fler kan vi bli!
Vaccinationen går ut på att förmedla kunskap och skapa en diskussion kring doping på klubbnivå, med den självklara utgångspunkten att doping är skadligt för utövarna, klubben och idrotten.doping med olika medel på alla nivåer inom idrotten.
Läs mer på: http://iof4.idrottonline.se/Riksidrottsforbundet/VaccineraKlubben/
I skrivande stund är följande klubbar vaccinerade:
- Malmö Lyftarklubb
- Waggeryds Atletklubb
- Örebro Kraftsportklubb
- Örnsköldsviks Atletklubb
- Storfors Atletklubb
- Hörby Atletklubb
- Tyngdlyftarklubben Trossö
- Smedjebackens Atletklubb
- Föreningen Mic´s Gym
- Hallsbergs Atletklubb
- Styrketräningsklubben Goliath
- Övertorneå Atletklubb
- Härnösands Atletklubb
- Stockholmspolisens IF Kraftsportförening
- Lessebo Styrkeklubb
- Westbo Atletklubb
- Höllvikens Atlet Club
- Luleå Atletklubb
- Jokkmokks Styrkelyftsklubb
Nu har även Södertälje ak förnyat sin vaccination.
Klockrent och viktigt inägg Mr Deciver!
Vaccineringen fyller absolut sitt syfte av de orsaker som du säger. Ett mycket viktigt ställningstagande och det sprider en bra kultur helt enkelt. FRÅGAN FÅR ALDRIG BLI TABU!
Från vår vaccination:
http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-Styrkelyft/Antidoping/Vaccinera/
Fanns några fler klubbar i vårt distrikt då som var vaccinerade men de kanske ej förnyat? Viktigt att hålla frågan levande och ständigt ha den som en punkt på årsmöten mm.
En kanongrej är att kontakta lokala Prodis-ansvarig och ytterligare höja antidopingprofilen. Efter certifiering och utbildning är de är frikostiga med spridning av loggan 100 % Ren Hårdträning och är en kanonbra symbol!
http://www.prodis.se/
http://www.crossfitholistic.se/wp-content/uploads/2013/05/100.jpg
http://www.portensgym.se/doping%20logga.jpg
http://hd.se/multimedia/dynamic/00166/sts_papperstiger_jp_166902v530x800.jpg
Deceiver85
2013-10-03, 16:34
papperstiger
Herrn kanske föredrar en annan strategi?
http://www.kb.se/bilder/Samlingarna/Affischer/beredskap/image010.jpg
Herrn kanske föredrar en annan strategi
Faktum är att jag inte ser någon skillnad mellan din mig föreslagna i handling. Jag är inte mycket för etiketter, certifikat, kurser och utmärkelser. Den klubb jag har äran att få vara medlem i är mycket starkt emot dopning sedan flera år nu (den såväl som många andra har ett mörkt förflutet med luddiga figurer och tveksam moral). Det har NOLL och inget med vaccineringsgrejen att göra. Det har det inte på din klubb heller och, törs jag säga, inte på någon klubb.
Att slå varandra i huvudet med att min klubb har det märket och din det certifikatet är inget annat än pappersvändning och styrelserytteri av högsta klass. Inget hindrar en klubb från att vaccinera sig och låta sina dopande medlemmar fortsätta dopa sig.
Senast i fredags bad jag en skitunge sluta pladdra om prepp till höger och vänster med nya medlemmar; det finns andra platser för honom. Vi är alla på (vårt) flak jävligt uppmärksamma i det här ämnet. Inte heller det har något som helst med den här papperstigern att göra.
STK tillämpar:
http://www.vitamin-ha.com/wp-content/uploads/2013/03/No-Bullshit-Sign-Poster-from-Zazzle.com_-W630.jpg
Deceiver85
2013-10-03, 18:48
Faktum är att jag inte ser någon skillnad mellan din mig föreslagna i handling. Jag är inte mycket för etiketter, certifikat, kurser och utmärkelser. Den klubb jag har äran att få vara medlem i är mycket starkt emot dopning sedan flera år nu (den såväl som många andra har ett mörkt förflutet med luddiga figurer och tveksam moral). Det har NOLL och inget med vaccineringsgrejen att göra. Det har det inte på din klubb heller och, törs jag säga, inte på någon klubb.
Att slå varandra i huvudet med att min klubb har det märket och din det certifikatet är inget annat än pappersvändning och styrelserytteri av högsta klass. Inget hindrar en klubb från att vaccinera sig och låta sina dopande medlemmar fortsätta dopa sig.
Det är tråkigt att du ser på vaccinationen så cyniskt. Min uppmaning till SL-Sverige handlar varken om styrelserytteri, misstänkliggöra klubbar som inte är vaccinerade eller att slå sig för bröstet (särskilt inte med tanke på ÖKKs historia med doping), utan snarare en uppmaning till att stärka vaccinationens legitimitet och betydelse genom att fler ansluter sig till den. Med tanke på att det är RFs egna certifiering (och SSF är ett RF-anslutet förbund) så ser jag inte direkt något konstigt med det.
Mats Larsson
2013-10-03, 19:08
Klockrent och viktigt inägg Mr Deciver!
Vaccineringen fyller absolut sitt syfte av de orsaker som du säger. Ett mycket viktigt ställningstagande och det sprider en bra kultur helt enkelt. FRÅGAN FÅR ALDRIG BLI TABU!
Från vår vaccination:
http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-Styrkelyft/Antidoping/Vaccinera/
Fanns några fler klubbar i vårt distrikt då som var vaccinerade men de kanske ej förnyat? Viktigt att hålla frågan levande och ständigt ha den som en punkt på årsmöten mm.
En kanongrej är att kontakta lokala Prodis-ansvarig och ytterligare höja antidopingprofilen. Efter certifiering och utbildning är de är frikostiga med spridning av loggan 100 % Ren Hårdträning och är en kanonbra symbol!
http://www.prodis.se/
http://www.crossfitholistic.se/wp-content/uploads/2013/05/100.jpg
http://www.portensgym.se/doping%20logga.jpg
Hur effektiv är den här vaccineringen? Har man utvärderat den?
Jag tittade lite på frågorna (steg 1 i vaccineringen). En av frågorna var direkt missvisande, vilket är alarmerande. Dopingnämnden är ingen domstol (= offentlig institution för rättskipning) utan ett bestraffningsorgan.
Min erfarenhet är att flera dopingfall gäller små nivåer från kosttillskott, användning av mediciner i smått desperata situationer, där man inte hinner kolla upp tillräckligt noggrant, sociala droger som finns kvar längre än man tror (cannabis döms t ex mycket hårdare i Sverige än i USA, trots WADA:s ambition att strömlinjeforma straffsatserna; jag har aldrig sett ett cannabisfall överklagas till CAS).
I en klubb som är vaccinerad, måste en licensierad lyftare lova att helt
avstå från kosttillskott? Och var går gränsen för kosttillskott? Spannet
mellan proteinpulver och Craze är ganska stort.
Prodis verkar inriktad på motionärer som använder AAS. Innehav av AAS för eget bruk straffas mycket milt i Sverige, dagsböter i de fall jag sett och som
är offentliga. För att dömas till fleråriga fängelsefall krävs en omfattande hantering av AAS långt utanför egenkonsumption (t ex operation liquid).
Slutligen, var kan man få svar på verkligt tekniskt svåra frågor? Ta t ex den nya förbjudna listan, publicerad för en vecka sedan men fortfarande ingen nyhet på RF:s hemsida. I "Summary for Major Modifications and Explanatory Notes" kan man läsa att:
"Some drugs that metabolize to amfetamine or methamfetamine have been
reclassified because improved analytical techniques permit the identification
of the administered drug and corresponding metabolites."
Kommer Antidopinggruppen att förklara vad detta betyder för den enskilde idrottaren i en praktisk situation?
Att vaccinera klubben kan vara ett bra sätt att få alla i styrelse att börja tänka över hur dopingfrågan ska behandlas inom föreningen. Alla har inte en bakgrund som innebär att de har koll på hur problemet ser ut. Att skapa en handlingsplan kan också vara ett bra första steg, sen är det upp till föreningarna att se till att det implementeras och hur övrigt arbete bedrivs.
Det enda riktiga felet jag ser är att det inte finns ett material för att bedriva mer arbete inom klubben som en fortsättning. Det är enligt mig bättre att ta fram ett bra material som inte är proppfyllt med hål än att styrelserna själva skapar något och det visar sig de inte har mer koll än vad de har lärt sig via vaccineringen.
Sen är det självklart också en grej som kan funka i marknadsföringen vilket man ibland får ta även om det inte betyder så mycket praktiskt.
100% ren hårdträning har gett mig ett intryck av att de inte vet vad hårdträning kan ge för resultat och de motiverar de åtgärder som de rekommenderar med att de "har märkt" att det ger resultat utan att kunna redovisa problemet innan och efter. Mitt intryck kan vara färgat av en hel rad med idiotiska uttalanden som gjorts av folk som gått utbildningarna och som inte har stöd i utbildningen, tyvärr så har liknanden uttalanden gjorts på helt skilda platser i landet under ett antal års tid så sambandet verkar vara själva utbildningen.
STK tillämpar:
Det är ju bara bra att STK tillämpar en metod iaf :thumbup:
Hur effektiv är den här vaccineringen? Har man utvärderat den?
I en klubb som är vaccinerad, måste en licensierad lyftare lova att helt
avstå från kosttillskott?
Hur effektiv den är i ett större sammanhang låter jag vara osagt. Som Bumbi resonerar nedan är på det sätt jag ser nyttan iaf. Vet på rak arm iaf två tämligen nyliga dopingfall i de norra distrikten som helt undvikits om de aktuella lyftarna vetat vad man får och inte får.....röka, som idrottare. Att det sedan lär vara fullständigt omöjligt att nå full konsensus på ett större gym eller förening är nog självklart, men jobbar man "inifrån och ut" så kan man nog lyckas.
När det gäller den eviga frågan om kosttillskott så bör man ju klarlägga vad det innebär med kosttillskott:
"Vitaminer och mineraler i koncentrerad form kallas kosttillskott. Kosttillskott är tänkta att komplettera den vanliga kosten och säljs i form av kapslar, tabletter, pulver, ampuller med vätska, droppflaskor eller liknande. Även aminosyror, essentiella fettsyror, fibrer, olika örter och växtextrakt i koncentrerad form, och som är avsedda att tas i små mängder, kan säljas som kosttillskott."
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/
Om man börjar med det så kan man tex hävda att tex proteinpulver, gainers, kolhydratpulver, Gainomax mm är koststöd och inte tillskott. Tar man resonemanget dit med sina medlemmar så tycker jag att man når långt. Att hävda att alla pulver är skit och bara är att elda för kråkorna gör att ett halvt auditorium direkt avvisar allt man säger oavsett vad man säger sedan. Det har nog varit ett av problemen med många 100 % Hård Träning-representanter. Jag tror dock att de lokala variationerna är väldigt stora..
Att vaccinera klubben kan vara ett bra sätt att få alla i styrelse att börja tänka över hur dopingfrågan ska behandlas inom föreningen. Alla har inte en bakgrund som innebär att de har koll på hur problemet ser ut. Att skapa en handlingsplan kan också vara ett bra första steg, sen är det upp till föreningarna att se till att det implementeras och hur övrigt arbete bedrivs.
This.
Mats Larsson
2013-10-04, 19:20
Hur effektiv den är i ett större sammanhang låter jag vara osagt. Som Bumbi resonerar nedan är på det sätt jag ser nyttan iaf. Vet på rak arm iaf två tämligen nyliga dopingfall i de norra distrikten som helt undvikits om de aktuella lyftarna vetat vad man får och inte får.....röka, som idrottare.
This.
Jag vet också ett fall från norr där i alla fall jag inte kunde hitta någon information på svenska språket som gjorde att man kunde förstå att det faktiskt rörde sig om en förbjuden substans. Man kan inte begära att varje licensierad idrottare i Sverige måste hänvisas till engelskspråkig vetenskaplig litteratur för att förstå om en substans är förbjuden. Andidopinggruppen skulle kunna göra mycket mer.
Mats Larsson
2013-10-04, 20:29
Om man börjar med det så kan man tex hävda att tex proteinpulver, gainers, kolhydratpulver, Gainomax mm är koststöd och inte tillskott. Tar man resonemanget dit med sina medlemmar så tycker jag att man når långt. Att hävda att alla pulver är skit och bara är att elda för kråkorna gör att ett halvt auditorium direkt avvisar allt man säger oavsett vad man säger sedan. Det har nog varit ett av problemen med många 100 % Hård Träning-representanter. Jag tror dock att de lokala variationerna är väldigt stora..
Jag tror du har en viktig poäng här. RF och 100% Hård Träng-representanterna har ingen gradering överhuvudtaget. Du verkar ha hittat en vettig nivå när du talar med klubbmedlemmarna.
Vissa går ut med ren och felaktig skräckpropaganda. SSIF (Stockholms Studenters IF, medlem via Akademiska Idrott i RF) skriver t ex i sin medlemstidning att innehav av AAS kan rendera 4 års fängelse, vilket är rent nonsens.
I själva verket slår straffen väldigt olika för olika idrottare. Jag hjälpte en olympisk idrottare på hög internationell nivå hela vägen genom överklagande till hans internationella förbund och vidare till CAS (en komplicerad process). Han hade tagit tre tabletter mot en svullen fot en dryg vecka innan tävling och insåg inte att de innehöll en maskeringssubstans. Två års avstängning.
En kvinnlig svensk bodybuilder, som inte tävlar i RF, dömdes i tingsrätt för innehav av AAS för egenkonsumption. 2000 kr böter.
Jag vet också ett fall från norr där i alla fall jag inte kunde hitta någon information på svenska språket som gjorde att man kunde förstå att det faktiskt rörde sig om en förbjuden substans. Man kan inte begära att varje licensierad idrottare i Sverige måste hänvisas till engelskspråkig vetenskaplig litteratur för att förstå om en substans är förbjuden. Andidopinggruppen skulle kunna göra mycket mer.
I just det fallet tycker jag att det låter som en dålig ursäkt.
Vi har ansvar för vad vi stoppar i oss. Tar vi kosttillskott som har innehållsdeklaration på engelska så är det vårt eget ansvar att ta reda på vad det betyder.
Likaså om man till äventyrs skulle ha lässvårigheter och ha svårt att läsa liten text. Då är det fortfarande den aktives ansvar att se till att få texten läst.
Sedan håller jag med dig om att man kan ifrågasätta Vaccinationen. Vad jag menar är att även om syftet helt uppenbart är gott så måste man titta på om det ger någon effekt, och i såfall vad för effekt.
Jag tror mer på att exempelvis utbildningsinsatserna för ledare och aktiva som för närvarande görs inom SSF är mer effektiva för antidoping.
Om man tittar på dopingproblematiken i exempelvis Ryssland, så har jag fått intrycket att det bygger mycket på ett sinnrikt belöningssystem där tränare får del av segerpremier, och alltså har incitament för att deras adepter ska dopa sig.
En klubb kan mycket väl vaccinera sig och ändå ha omfattande dopingproblematik så länge inte tongivande aktiva i klubben har fått en utbildning i dopingfri träning. Vi hade en klubb i Sverige för några år sedan som var en av de första att vaccinera sig, trots det så åkte flertal lyftare fast.
Sedan behöver inte en dopingavstängning vara något negativt för SSF, eller ens för en enskild klubb. Det kan snarare visa att man är duktiga på att hålla rent framför egen dörr.
Det är ju också som du säger att skrämselpropaganda om exempelvis proteinpulver bara är kontraproduktivt. Jag brukar säga till de som frågar mig att proteinpulver är ett billigt sätt att få i sig protein, och att det i stort sett är pulvermjölk.
Samtidigt måste jag själv ta ansvar för att köpa proteinet från företag som jag litar på. Precis på samma sätt som en del inte köper kött från exempelvis Brasilien eller inte köper viss typ av fisk så är det ett aktivt val man kan göra.
Varför skulle man ta ett tillskott utan svensk innehållsdeklaration ?
Svensk lagstiftning kräver innerhållsdeklaration på svenska.
Mats Larsson
2013-10-05, 18:48
I just det fallet tycker jag att det låter som en dålig ursäkt.
Visst är det en ursäkt som inte håller inför ett bestraffningsorgan. Strafflindring p g a att man inte gjort ett betydande fel är en ribba som ligger väldigt högt. Min poäng var att Antidopinggruppen, som ju består av ca 10 personer, skulle kunna göra mycket mer för att hjälpa den enskilde idrottaren. Den förbjudna listan är faktiskt ganska svårläst.
Vilken metod tillämpar din?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.