Visa fullständig version : Behöver hjälp att sätta upp rimmliga delmål + hur jag ska ta mig dit. Satsar till 100
Babyface
2013-09-27, 19:42
Skulle betyda så mycket om jag kunde få lite mer proffs hjälp utifrån alla pm och inlägg i övriga trådar.
Jag behöver hjälp hur jag ska lägga upp delmål och hur jag ska nå det stora målet i mitt liv.
Just nu tränar jag triphase och tycker det är roligt! Känns verkligen varierat och motivationen är hög. Har iprincip bara detta i tankarna. Behöver nu lite delmål i hur jag ska deffa/bygga/balans:a mig till formen.
Jag är medveten om att det kommer ta många många år men resan dit är ju grym!
Jag är 190cm
78kg
15-17 %bf
Mitt stora mål med träningen är att skaffa en fitness kropp som ser bra ut, har inga direkta styrkemål.
Skulle vara en dröm att väga ca 90 kg allt annat är +
Samtidigt vill jag vara i form till sommaren, alltså inte storleksmässigt utan deffad.
Vad tycker ni är bäst inför sommaren och vad är mest effektivt för mig?
1. Dra en redig bulk i vinter på 0,5 kg veckan 4000kcal plus och acceptera att bli lite rund kanske sen deffa ner mig typ 10kg igen
2. Enbart ligga på balans och köra en tömning i vår?
3. Bulka fast väldigt sakta, typ 1 kg månaden?
Vad ska jag satsa på för vikt och % i sommar utan att bli besviken? 80kg "lean" är det rimmligt?
Babyface
2013-09-27, 19:42
En till
Hur länge har du styrketränat?
Du är ganska fet för att väga 78, trode att man skulle vara smal då :P Jag är 190cm lång och väger 99 och är nästan lika böljande bulig. No offense!
Det var precis det han ville höra inför sin uppstart
Du är ganska fet för att väga 78, trode att man skulle vara smal då :P Jag är 190cm lång och väger 99 och är nästan lika böljande bulig. No offense!
Snubben behöver hjälp, hur hade du tänkt att ditt inlägg skulle hjälpa honom?
Snubben behöver hjälp, hur hade du tänkt att ditt inlägg skulle hjälpa honom?
Motivation. Hjälper nog mer än ditt inlägg kan jag tillägga.
Landström
2013-09-27, 21:11
Motivation. Hjälper nog mer än ditt inlägg kan jag tillägga.
Det kanske motiverar honom. Eller så blir det precis tvärtom.
Jag tycker inlägget var fullständigt onödigt och jag är mycket tveksam till att det var skrivet för att motivera.
On topic... 1 kg viktuppgång i månaden är definitivt ingen långsam viktuppgång. 12 kg per år är tvärtom en viktuppgång i rasande tempo. Ett sånt "tempo" är bara motiverat om man från start är ordentligt deffad.
Träna stenhårt och progressivt med en svag viktuppgång ( ~ 82 kg till våren?). Deffa sen ner dig till 70-75 kg (om du nödvändigtvis vill vara lite mer definierad till sommaren.)
Öka stadigt i alla övningar och gå upp i vikt långsamt.:thumbup:
Babyface
2013-09-27, 21:52
Det är lungt, all kritik uppsattas även om jag vet att jag är småfet :)
Vad är grunden till smalfet? Gener eller fel kost?
Jag har faktiskt inte ätit seriöst utan mest bara pressat, men tycker ändå inte jag skulle bli så pass fet?
Har iofs inte tränat magen något heller, kan det bero på det med att jag är så otajt där?
Hur kan jag hålla koll så jag inte fettar på mig mer? Strikt diet såklart, men midjemått är det bra?
Babyface
2013-09-27, 21:58
Men är jag normal eller onormalt fet för min låga vikt? Man ser ju ofta folk som inte tränar alla få den smalfeta looken.
En till bild från imorse, kan det vara något i kosten som svullar mig? Känner mig bra tajtare på morgonen?
Jokester
2013-09-27, 21:58
Först och främst ska du träna hårt. Tränar du inte ordentligt spelar det ingen roll hur kosten ser ut.
Jag tycker du inte ska oroa dig så mycket över i vilket läge du är i just nu. Precis som alla andra människor är i och har varit i, så är du i ett läge där du inte har extremt mycket muskler. Mitt råd till dig är därför, fokusera på hur du kan bygga muskler så mycket som möjligt utan att samla på dig så mycket fett som möjligt. Det finns olika tillvägagångssätt.
Babyface
2013-09-27, 22:36
Jag tycker du inte ska oroa dig så mycket över i vilket läge du är i just nu. Precis som alla andra människor är i och har varit i, så är du i ett läge där du inte har extremt mycket muskler. Mitt råd till dig är därför, fokusera på hur du kan bygga muskler så mycket som möjligt utan att samla på dig så mycket fett som möjligt. Det finns olika tillvägagångssätt.
Men hur ska jag mäta hur mycket som blir fett? Midjemått?
krubkungen
2013-09-27, 22:43
Men hur ska jag mäta hur mycket som blir fett? Midjemått?
Kolla spegeln.
Kör enligt vågen, gå upp till ex 84kg och håll den vikten, samt fortsätt öka i styrka?
Går du upp mycket mer, dra ner lite på kolhydrater osv
Ett tips är att ligga på kaloribalans och se vad som händer?
Babyface
2013-09-27, 23:52
Ett tips är att ligga på kaloribalans och se vad som händer?
Gör det nu och ökar vikterna varje pass, men känns liksom som jag måste ta ett större steg för att något ska hända.
Gör det nu och ökar vikterna varje pass, men känns liksom som jag måste ta ett större steg för att något ska hända.
Vad menar du med ett större steg? Det tar tid att bygga muskler. Hur länge har du tränat?
Babyface
2013-09-28, 00:44
Har tränat 1,5 år och gått upp ca 16kg
Tränat lite till och från
Det ser klart bättre ut nu än vad det gjorde innan du började träna så lite nöjd tycker jag i alla fall att du skall vara. Du får helt låta det ta sin tid.
Babyface
2013-09-28, 08:21
[QUOTE=Klein;6660910]Det ser klart bättre ut nu än vad det gjorde innan du började träna så lite nöjd tycker jag i alla fall att du skall vara. Du får helt låta det ta sin tid.[
Jag har ju fått träna mig till att överhuvudtaget se normal/frisk ut nu vill jag ta nästa steg få till lite mukkler.
Det kanske motiverar honom. Eller så blir det precis tvärtom.
Jag tycker inlägget var fullständigt onödigt och jag är mycket tveksam till att det var skrivet för att motivera.
On topic... 1 kg viktuppgång i månaden är definitivt ingen långsam viktuppgång. 12 kg per år är tvärtom en viktuppgång i rasande tempo. Ett sånt "tempo" är bara motiverat om man från start är ordentligt deffad.
Träna stenhårt och progressivt med en svag viktuppgång ( ~ 82 kg till våren?). Deffa sen ner dig till 70-75 kg (om du nödvändigtvis vill vara lite mer definierad till sommaren.)
+1
Men med tanke på att det tar väldigt lång tid att bygga muskler så kanske du inte vill deffa i fem månader. Men det är ju upp till dig. Det är ju en skön känsla att vara i form på sommaren också.
Babyface
2013-09-28, 09:52
Ett litet delmål kan man väl säga är att skaffa så bra form som möjligt till sommaren. Som jag ser det och som ni tipsar tänkte jag försöka bestämma mig hur jag ska göra.
Jag har 6 månader, 2 omgångar av "triphase" tränar verkligen stenhårt och håller en progression.
Vad är mest rimmligt att ge mig bäst form?
1. Satsa på 1 kg / månaden + 6 kg
Väger då in på 82-83 och från mars på mig att cutta fram det lilla jag har
2. Ligga på balans och typ inte gå upp i vikt? Men bränna fett?
Btw, har gått ner i vikt 75kg?! Har dock väldigt mycket i livet nu. Slut med tjejen osv
Nephelite
2013-09-28, 10:28
Ingen som skrivit något om Protein O,o
jag skulle lägga mig runt balans och få i mig ~2,5g protein/kg-kroppsvikt
Sen skulle jag börja kolla lite på mackan85's videos och trådar. Göra ett program som fokuserar på att bli rejält stark och mycket progressionstänk.
Känns ändå som du har gjort någonting rätt =) så jag tror du är påväg åt rätt håll. Det enda problemet är att styrketräning är en uthållighetssport som tar väldigt lång tid (för de flesta).
Att det tagit slut med tjejen kan du vända till något positivt som driver dig frammåt och att göra upp en plan för träningen kan hjälpa dig mycket personligt tror jag!
Diggar din attityd, kommer gå bra för dig - kör hårt!
Babyface
2013-09-28, 11:13
Ingen som skrivit något om Protein O,o
jag skulle lägga mig runt balans och få i mig ~2,5g protein/kg-kroppsvikt
Sen skulle jag börja kolla lite på mackan85's videos och trådar. Göra ett program som fokuserar på att bli rejält stark och mycket progressionstänk.
Känns ändå som du har gjort någonting rätt =) så jag tror du är påväg åt rätt håll. Det enda problemet är att styrketräning är en uthållighetssport som tar väldigt lång tid (för de flesta).
Att det tagit slut med tjejen kan du vända till något positivt som driver dig frammåt och att göra upp en plan för träningen kan hjälpa dig mycket personligt tror jag!
Diggar din attityd, kommer gå bra för dig - kör hårt!
All right!
Men kan man bli större på balans eller är det mest för att bränna fett?
Tycker programmet jag kör nu känns bra, man blir nog både större och starkare om man sköter det.
Mackan är min stora pojkvän och har lärt mig mycket!
Det sjuka är att träningen har tagit över mig sen 6 månader tillbaka när det tog slut. Allt jag tänker är träning,hälsa,gainz.
Det hjälper mig som fan för självförtroendet + gör så jag inte hat tid att ligga och deppa :)
Tackar super-mycket för alla åsikter, era tips värmer!
Nephelite
2013-09-28, 11:24
Haha det är bra! Grotta inte in dig för mycket i träningen bara heller =) det är ok att vara lite nere ett tag. Man kan behöva känna lite depp ibland för att få det att gå över, annars ligger det och gnager i bakgrunden utan att man tänker påt.
Ja! I din situation kommer du kunna "Bygga muskler och bränna fett" - " Samtidigt "
om du vill öka lite fortare rekommenderar jag att ligga på ett litet överskott dock, runt ~500 kcal +, om du tränar mycket och hårt kommer det bli redigt med muckler =)
tycker du skall kika lite på www.leangains.com också, mest för att kötta upp motivationen lite extra =) man kan absolut få synlig skillnad på "balans"
Lycka till!
Babyface
2013-09-28, 13:14
Haha det är bra! Grotta inte in dig för mycket i träningen bara heller =) det är ok att vara lite nere ett tag. Man kan behöva känna lite depp ibland för att få det att gå över, annars ligger det och gnager i bakgrunden utan att man tänker påt.
Ja! I din situation kommer du kunna "Bygga muskler och bränna fett" - " Samtidigt "
om du vill öka lite fortare rekommenderar jag att ligga på ett litet överskott dock, runt ~500 kcal +, om du tränar mycket och hårt kommer det bli redigt med muckler =)
tycker du skall kika lite på www.leangains.com också, mest för att kötta upp motivationen lite extra =) man kan absolut få synlig skillnad på "balans"
Lycka till!
Jo ibland är det ju nyttigt att acceptera sina problem såklart och lösa dog istället för att fly in i träningen och uteliv enbart.
Tror iaf jag ska satsa rätt högt på kalorierna, äter jag frukost,lunch,middag som en normalt människa rasar jag i vikt.
Fysiskt jobb,träning varje dag 3-5 styrke 2-3 HIIT, cykel/gång överallt (blir flera km per dag) dessutom är jag singelpappa så blir mycket lekpark :)
Nästan så man ska testa att lägga sig på 3700-4000
Jag märker väl om jag blir smällfet, borde vara lungt
Babyface
2013-09-28, 19:12
Börjar bli lite orolig för fettcells-hyperplasi? Är det något jag behöver ora mig för? Eller måste man bli fet-fet för att det ska ge permanenta spår?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.