Visa fullständig version : Diabetes och II
Ännu en fråga om insulin index. Min man har diabetes typ 1. GI är naturligtvis av största vikt när det gäller att hålla hans blodsocker på lagom nivå, men har II någon som helst betydelse för honom? Jag menar, han KAN ju inte få en insulintopp efter att ha ätit t ex vassleprotein eftersom han inte har någon egen insulinproduktion. Kan hans stackars bukspottkörtel, muskeltillväxt, fettförbränning osv ändå påverkas negativt av livsmedel med högt II?
Och är det nån som vet om samma rekommendationer om återhämtningsmål (snabba proteiner och kolhydrater) gäller även för personer med diabetes typ 1?
M
Insulinindex påverkar även typ-1-diabetikern. Ger du honom en så gott som kolhydratsfri vassledrink till mellanmål går blodsockret garanterat upp, snabbt desutom!
De flesta hårt tränande diabetiker använder även de återhämtningsmål. Vad man dock bör tänka på är att kanske inte använda de absolut snabbaste kolhydraterna efter ett pass. Måltidsinsulinet som man injicerar är nämligen inte riktigt så snabbt att det hinner med om du exempelvis har druvsocker eller maltodextrin i återhämtningsdrinken.
Mitt tips: Dosera vassleprotein som de flesta andra (ca 30-40 g) och blanda med 2/3 av vad de andra tar i kolhydratsform (1 g/kg kroppsvikt). Tips på kolhydratskälla: O'boy!
MVH
shirunai
2004-03-07, 23:17
tack frågan har jag tänkt på i några månader
Men varför höjs en diabetikers blodsocker av protein?
För att vi inte har något insulin, krast sett.
Visst.... proteinet frisätter glukagon och stimulerar levern att frisätta glukos till blodet. Samtidigt ramlar det in massor av aminosyror som levern direkt omvandlar till glukos.
Redan i tarmcellen så omsätts flertalet icke essentiella aminosyror ( inkl. glutamin ) tilll aminosyran alanin.
Alanin är en utmärkt aminosyra att tillverka glukos av.
Proteinet blir alltså en långsammare och dyrare väg för att höja blodsockret.
Tack för era svar! Vassleprotein blandat med Minimjölk borde alltså vara en bättre återhämtningsdrink för min man än t ex vassleprotein och saft/juice? Eller hur är det med snabbheten på de dryckerna? Räcker kolhydraterna i minimjölken? (jag tror det blir svårt att få honom att blanda ner O'boypulver... ha ha... inte ens vår 3-åring gillar det...!)
men Brema, menar du att min man förmodligen behöver injicera måltidinsulin även till återhämtningsdrinken??? jag tror han bara tar den utan att injicera insulin och tanken är att träningens effekt ska vara att kroppen ändå tar hand om den energin... men det kanske inte funkar så för diabetiker? Han har faktiskt varit förvånad ibland över höga blodsockervärden även efter hårda träningspass på ca 2 timmar (när han har fått i sig en del protein och snabba kolhydrater).
Tacksam för mera råd!
M
LunaSpice
2004-03-08, 13:31
Originally posted by Miranda
Tack för era svar! Vassleprotein blandat med Minimjölk borde alltså vara en bättre återhämtningsdrink för min man än t ex vassleprotein och saft/juice? Eller hur är det med snabbheten på de dryckerna? Räcker kolhydraterna i minimjölken? (jag tror det blir svårt att få honom att blanda ner O'boypulver... ha ha... inte ens vår 3-åring gillar det...!)
men Brema, menar du att min man förmodligen behöver injicera måltidinsulin även till återhämtningsdrinken??? jag tror han bara tar den utan att injicera insulin och tanken är att träningens effekt ska vara att kroppen ändå tar hand om den energin... men det kanske inte funkar så för diabetiker? Han har faktiskt varit förvånad ibland över höga blodsockervärden även efter hårda träningspass på ca 2 timmar (när han har fått i sig en del protein och snabba kolhydrater).
Tacksam för mera råd!
M
För en Typ-2 diabetiker så hade minimjölk varit ett dligt val pga insulinutsöndringen men för din man så tror jag att saftalt. är ett bättre val. Jag tycker nog att han borde ta insulin tillsammans med sin återhämtningsdrink annars finns det risk för hyperglykemi eftersom kroppens behov av glukos är enormt stort efter ett hårt pass. Visst kan kroppen ta upp en del av glukoset efter ett pass utan insulinets hjälp men jag tycker ändå att det är dumt att riskera komplikationer (hyperglykemi).
Originally posted by Miranda
Tacksam för mera råd!
M
Tror inte mjölk är nån direkt höjdare som kolhydratskälla. Bäljar han i sig en liter får han ändå bara 50 g kolhydrater, långsamma dessutom... Prova vadsomhelst som är snabbt, hur snabbt som är möjligt avgörs av insulinsorten han använder.
Har läst här på forumet om att kroppen ska kunna ta upp stora mängder energi efter träningen utan insulinpåslag. Erfarenheten säger mig att så inte är fallet, och jag blir inte förvånad av resultaten du beskriver.
Har tränat i hela mitt liv, oavsett milslång löpning eller benpass till bristningsgränsen, kan jag inte äta några större mängder efteråt utan insulin. Blodsockret kan sjunka en aning och man kan behöva ta mindre mängd insulin efter träningen, men insulin behövs!
Går inte att säga mycket generellt, beror på hur fördelningen långtidsverkande/snabbt insulin, insulinkänslighet osv. ser ut. Ett relativt stort insulinpåslag efter träningen med snabba kolhydrater och vassle fungerar bra för mig. Glöm bara inte att äta ett normalt mål mat inom de närmsta timmarna efter!
MVH
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.