Visa fullständig version : Typ 2-diabetiker får förbättrad hälsa av högfett/högprotein/lågkolhydratfrukost
http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/easd2013/kraftig-frukost-ratt-for-typ-2-diabetiker/
Låter som slöseri på forskningspengar.. Det är ju inget nytt eller ens någon som behövs bekräftas för femtioelfte gången.
Armed Dingo
2013-09-27, 04:37
Glad för att jag inte är diabetiker och kan frossa i carbs :D
Mycket trevligt att man kan minska kroniskt sjuka individers problem...
Big breakfast rich in protein improved glycaemic control and satiety feeling in adults with type 2 diabetes mellitus (http://www.abstractsonline.com/Plan/ViewAbstract.aspx?sKey=45815e9b-93e5-4440-a8c6-d7a338a35097&cKey=443dfb8e-8421-463f-a4eb-095dfe3883bf&mKey=7e87e03a-5554-4497-b245-98adf263043c) för abstractet.
Låter som slöseri på forskningspengar.. Det är ju inget nytt eller ens någon som behövs bekräftas för femtioelfte gången.
Vad har du för studier som har bekräftat detta tidigare?
Äta 33% av sina kalorier vid frukost låter mums... Är det dagens viktigaste mål nu igen? :)
Vadå jag? Det är väl känt sen tidigare. Jag sitter inte å håller på studier till höger och vänster. Äter man mindre kolhydrater och istället mer fett så krävs det mindre insulin, det är väl inte så svårt att fatta.
edit/ Strunt samma, jag visste att jag skulle få mothugg. Men för mig blir det lite som att göra studier på om luft behövs för att leva..
"Det är väl inte så svårt att fatta" är ett ganska dåligt argument. Det är ju inte bara en gång sådant som "alla vet" och som "väl inte är så svårt att fatta" faktiskt inte har kunnat bekräftas när man väl tittat på det.
Vadå jag? Det är väl känt sen tidigare. Jag sitter inte å håller på studier till höger och vänster. Äter man mindre kolhydrater och istället mer fett så krävs det mindre insulin, det är väl inte så svårt att fatta.
edit/ Strunt samma, jag visste att jag skulle få mothugg. Men för mig blir det lite som att göra studier på om luft behövs för att leva..
Nä. Läget t ex här på Kolozzeum tidigare har varit att man dör kärlkransdöden. Varje gång det här diskuterats.
Men nu visar det sig att även de hälsoparametrarna förbättras.
Det är roligt med hur tongångarna går på forum och Internet i allmänhet. "Historierevisionism" ftw, "vi har ju alltid tyckt så här?!"
Nä. Läget t ex här på Kolozzeum tidigare har varit att man dör kärlkransdöden. Varje gång det här diskuterats.
Det är roligt med hur tongångarna går på forum och Internet i allmänhet. "Historierevisionism" ftw, "vi har ju alltid tyckt så här?!"
+1
Sett hur många trådar som helst om faran/farhågor relaterat till mättat fett, äggulor, kolesterol och annat. Detta är långt ifrån nåt som "alla vet".
Håller med TheIsh om att detta borde vara ganska uppenbart eftersom att det handlar om typ 2 diabetes. Har man bara lite grundkunskaper om typ 2 diabetes kan man väldigt enkelt dra samma slutsats som den Israeliska forskningsgruppen gjorde.
Kan bli lite snurrig på det här med LCHF.
Det verkar vara en väldigt "laddad" kosthållning, eftersom så många har åsikter om den, både för och emot. Upplever att det engagerar folk mer än andra koster/dieter
Finns det några studier som faktiskt pekar på att det INTE är bra med en LCHF diet/kost, både på kort och lång sikt?
Borde väl göras studier åt "båda håll" så att säga. Eller är det som vanligt, så mycket andra parametrar som spelar in, så studierna blir värdelösa eller svåra att applicera på den generella befolkningen?
Var framgår det att kosten har lägre glykemisk belastning över hela dagen? Vi snackar bara ändring på frukosten här. Men du kanske har mer information än den jag har lyckats hitta på ämnet?
Som påpekat så är det väldigt mycket som folk tror sig veta men som aldrig är provat i faktiska studier. Och ändå... tror du att EASD hade bemödat sig med att låta någon presentera en studie på saker som "alla redan vet" ?
Kan bli lite snurrig på det här med LCHF.
Det verkar vara en väldigt "laddad" kosthållning, eftersom så många har åsikter om den, både för och emot. Upplever att det engagerar folk mer än andra koster/dieter
Finns det några studier som faktiskt pekar på att det INTE är bra med en LCHF diet/kost, både på kort och lång sikt?
Borde väl göras studier åt "båda håll" så att säga. Eller är det som vanligt, så mycket andra parametrar som spelar in, så studierna blir värdelösa eller svåra att applicera på den generella befolkningen?
Vad har LCHF med den här studien att göra?
Just den här studien i tråden (som förstås inte alls är på LCHF) ger ju värdefull information som kan hjälpa i vården av kroniskt sjuka.
Håller med TheIsh om att detta borde vara ganska uppenbart eftersom att det handlar om typ 2 diabetes. Har man bara lite grundkunskaper om typ 2 diabetes kan man väldigt enkelt dra samma slutsats som den Israeliska forskningsgruppen gjorde.
Hypotesdrivna studier är väl ändå normen i modern forskning. Hade teamet inte trott att ändring av frukosten (hur övriga måltider ser ut vet vi ju förstås inget om, men de är säkerligen inte lågkol-högprotein) så hade de inte gjort studien.
Hela tanken "men det här förstår man ju bara man tänker på det" är ju väldigt lätt med facit i hand. Men i väldigt många fall så visar det sig att vad som fungerar teoretiskt ("dra lite slutsatser") inte alls fungerar i praktiken.
Just den här studien i tråden (som förstås inte alls är på LCHF) ger ju värdefull information som kan hjälpa i vården av kroniskt sjuka.
Sorry, läste inte igenom hela tråden. Såg att mikaelj startat den, så trodde det handlade om en LCHF kost :)
Var framgår det att kosten har lägre glykemisk belastning över hela dagen? Vi snackar bara ändring på frukosten här. Men du kanske har mer information än den jag har lyckats hitta på ämnet?
Som påpekat så är det väldigt mycket som folk tror sig veta men som aldrig är provat i faktiska studier. Och ändå... tror du att EASD hade bemödat sig med att låta någon presentera en studie på saker som "alla redan vet" ?
Nej jag har inga studier, men precis som 0rnen så har jag diabetes, så det känns uppenbart för mig. Säkert att andra inte finner det lika uppenbart, men jag kan ju bara talat utifrån mitt eget perspektiv. Och jag är tydligen inte ensam om det. Friends? *hug*
+1
Sett hur många trådar som helst om faran/farhågor relaterat till mättat fett, äggulor, kolesterol och annat. Detta är långt ifrån nåt som "alla vet".
+2
Nej jag har inga studier, men precis som 0rnen så har jag diabetes, så det känns uppenbart för mig. Säkert att andra inte finner det lika uppenbart, men jag kan ju bara talat utifrån mitt eget perspektiv. Och jag är tydligen inte ensam om det. Friends? *hug*
Men du hintade i ditt tidigare inlägg om att det var allmänt känt. Något jag inte håller med om. Inom vissa kretsar är det "allmänt känt" och på ett sådant sätt som Tolkia beskriver det. Inom andra kretsar är motsatsen allmänt känd, av samma anledningar som i Tolkias inlägg. :P
Men oavsett så är det intressant. Jämförelsen när det gällde matval var kanske lite haltande dock. Tycker inte frukostarna kändes valda med likvärdig omsorg inom makronutirentrestriktionerna.
För mig ja, jag kan ju inte tala för någon annan. Inte heller skulle jag låta någon annan tala för mig.
För mig ja, jag kan ju inte tala för någon annan. Inte heller skulle jag låta någon annan tala för mig.
*suck* Använd inte ord och uttryck som du inte förstår, då. Ordet "allmänt" i "allmänt känt" kommer från "allmänheten", inte från "mig".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.