handdator

Visa fullständig version : Från svält , till normalt ätande?

adlan
2013-09-25, 12:09
Hej !
Har under en längre tid nu gått ner i vikt väldigt snabbt och under en period ätit ca 1200-1500 kcal per dag och känner att kroppen börjar säga ifrån och lägga av mer och mer!
Så min fråga är kan jag börja käka som vanligt direkt från ena dagen till den andra bara sådär eller är det farligt? Tänkte att man lär väll isåfall hamna på minst 2000 kcal? Har väll legat väldigt lågt på både fett och kolhydrater den här tiden och har börjat frysa väldigt dom senaste dagarna! Fett har nog legat runt 20-35 gram, och antar att 50 gram är mer normalt för vilken människa som helst!!!?

tjing
2013-09-25, 12:23
Med de mängderna är det inte farligt. Svält är att inte äta något alls i princip.

Om du de facto svultit (d v s att du inte är någonting alls i veckor) kan du drabbas av re-feeding syndrome och dö av elektrolytrubbningar som sabbar hjärtrytmen. Men det är inte aktuellt i din situation alls.

adlan
2013-09-25, 12:37
Kan nämna också att jag tidigare haft anorexia omen gick en behandling och blev bra och hade börjat träna lite, men sen börja jag gå ner i vikt igen och få tillbaka symtom från det sjuka så var tvungen att sluta träna vilket ledde till att jag börja äta mindre och mindre och rasade i vikt! Idag är jag 180 lång till 47 ynka kg och som sagt äter 1000-1500 kcal ca per dag... är inte heller aktiv förutom 1timmes promenad fram och tillbaka till skolan.....

tjing
2013-09-25, 12:41
Du kanske ska ta kontakt med en ätstörningsklinik och detta känns spontant som ett rop på hjälp.

Gör det idag.

Johan_P
2013-09-25, 12:45
Har du tidigare haft sjukdom och får någon form av återkommande symptom: sök professionell hjälp.

1684_
2013-09-25, 16:14
typ 10000e inlägget om sak samma igen adlan. hur går det att tillfriskna?

Simonbaws
2013-09-25, 17:39
Höj dagsintaget med runt 100-200 kcal varje vecka

TomasB
2013-09-25, 17:48
Kan nämna också att jag tidigare haft anorexia omen gick en behandling och blev bra och hade börjat träna lite, men sen börja jag gå ner i vikt igen och få tillbaka symtom från det sjuka så var tvungen att sluta träna vilket ledde till att jag börja äta mindre och mindre och rasade i vikt! Idag är jag 180 lång till 47 ynka kg och som sagt äter 1000-1500 kcal ca per dag... är inte heller aktiv förutom 1timmes promenad fram och tillbaka till skolan.....

Adlan - snälla. Gå inte in här. Gå och sök hjälp. Dina ätstörningar har ingenting med mat att göra. Mat eller brist därav är bara symptom på att något är sönder i dig. Du måste läka mentalt.

Ät ordenligt, strunta helt i KCALinnehåll och sök HJÄLP! Träningsforum är det absolut sista stället du bör befinna dig på.

Kom igen!