handdator

Visa fullständig version : Feedback på kostschema (bulk)

jiJeJy
2013-09-25, 07:07
Vad tycks för en kille som ska bulka och bygga muskler?

Ålder: 23
Vikt: 60-65kg
Längd: 1.83

Frukost:

Äggröra (4 ägg+2 msk vatten/mjölk) med 2 mackor+ost och ett glas mjölk

Mellanmål:

2 mackor+ost eller en hemmagjord gainer på 400-500 kcal

Middag/lunch:

2 kycklingfileer, 2dl långkornigt ris, lite hacka grönsaker och ett glas mjölk

Mellanmål:

2 mackor+ost och en hemmagjord gainer på 400-500 kcal

Kvällsmat:

Äggröra (4 ägg+2 msk vatten/mjölk) med 2 mackor+ost och ett glas mjölk

Skulle det fungera?

arogen
2013-09-25, 07:10
Har du räknat på kaloriintaget? låter inte som jättemycket mat.

jiJeJy
2013-09-25, 07:13
Har du räknat på kaloriintaget? låter inte som jättemycket mat.

4 ägg är 320 kalorier så det är 640 kalorier om dagen. Kycklingen vet jag inte riktigt vad den ligger på men riset är 560 kalorier, gainern är 1000 kalorier och mackorna+mjölken vet jag inte riktigt.

jiJeJy
2013-09-25, 07:14
Vet inte om jag ska tänka så mycket på proteinintaget, för annars kan jag börja äta musli och naturell yoghurt. 150g musli ger mig ungefär 700 kalorier och det skulle jag kunna äta som frukost/kvällsmat istället.

arogen
2013-09-25, 07:30
Vet inte om jag ska tänka så mycket på proteinintaget, för annars kan jag börja äta musli och naturell yoghurt. 150g musli ger mig ungefär 700 kalorier och det skulle jag kunna äta som frukost/kvällsmat istället.

oj, gainer på 1000kcal? Proteinintaget ska du nog inte oroa dig för. 120g/dag är mer än tillräckligt för dig under bulk. Hur mycket tränar du? Jag själv är liten (174cm, 63kg) och är viktstabil runt 2800-3000kcal, men då rör jag mig ganska mycket. Du är ju liten du också, så om du inte rör dig väldigt mycket är detta kaloriintag nog bra kan jag tro? Testa att starta med det och utvärdera senare.

jiJeJy
2013-09-25, 07:56
oj, gainer på 1000kcal? Proteinintaget ska du nog inte oroa dig för. 120g/dag är mer än tillräckligt för dig under bulk. Hur mycket tränar du? Jag själv är liten (174cm, 63kg) och är viktstabil runt 2800-3000kcal, men då rör jag mig ganska mycket. Du är ju liten du också, så om du inte rör dig väldigt mycket är detta kaloriintag nog bra kan jag tro? Testa att starta med det och utvärdera senare.

Ja denna gainern ger mig följande:

250g Kvarg
3dl Mjölk 3%
1dl proteinpulver (Vaniljsmak)
92g tonfisk i olja
1dl Havregryn
1 banan

~860 kcal
81g protein
78g kolhydrater
68g fett

Jag tränar tre dagar i veckan, rör mig en hel del då jag har hund och även jobbar som tidningsbud på natt. Cyklar och springer i trappor så där bränner jag nog en hel del kalorier.

Enblom
2013-09-25, 10:07
Väldigt olika hur mycket man beöver ha i sig för att gå upp i vikt. Själv bulkar jag långsamt på 3.8k kcal och vet många bulkar på långt under det.
Utvärdera ditt upplägg i 2 veckor, går du inte upp höj ett par 100 kcal repitera eller tvärtom.
Lycka till.

arogen
2013-09-25, 11:36
Väldigt olika hur mycket man beöver ha i sig för att gå upp i vikt. Själv bulkar jag långsamt på 3.8k kcal och vet många bulkar på långt under det.
Utvärdera ditt upplägg i 2 veckor, går du inte upp höj ett par 100 kcal repitera eller tvärtom.
Lycka till.

+1
Hur mycket väger du?

Jag är 174cm, 63kg skall snitta 3300 ungefär för att gå upp 1kg/månaden har jag försökt räkna ut. Men blir nog så att jag får öka till 3500 om så skall ske ser det ut som..

R Scarpa27
2013-09-25, 19:07
Lycka till.

eh ahh, det jobbet bränner... har själv gjort det en gång i tiden... fick äta som ett as för att komma till överskott..

så ät...

wilhelmblomgren
2013-09-25, 20:26
Pröva i en vecka och väg dej, om du går upp lagom mycket så är det ju perfa! Om inte sänk eller höj ditt intag. Skulle dock lagt till lite mer kolhydrater, men det är min personliga åsikt :)

Förresten, vad är ditt mål?

jiJeJy
2013-09-26, 03:08
Pröva i en vecka och väg dej, om du går upp lagom mycket så är det ju perfa! Om inte sänk eller höj ditt intag. Skulle dock lagt till lite mer kolhydrater, men det är min personliga åsikt :)

Förresten, vad är ditt mål?

Mitt mål är att gå upp till ungefär 70-75kg i vikt och bygga lite muskler så jag ser lite större ut, jag är alldeles för spinkig nu. Vet inte om jag ska kalla det komma i form eller få en "fitnesskropp"?

R Scarpa27
2013-09-26, 06:33
70kg på 183cm blir svårt att bli stor på :/

sikta högre ;)
var inte rädd om du lägger på dig lite fett också under bulk det går alltid deffa bort sen.

jiJeJy
2013-09-26, 08:25
70kg på 183cm blir svårt att bli stor på :/

sikta högre ;)
var inte rädd om du lägger på dig lite fett också under bulk det går alltid deffa bort sen.

Hmm okej, ja alltså så länge jag inte blir monsterstor bryr jag mig inte vilken vikt jag ligger på.

Johan_P
2013-09-26, 10:17
Hade jag velat gå upp i vikt hade jag gjort goda middagar och luncher, inte en jävla massa torra mackor hit och dit.

Hemgjorda pizzor, tonfiskröror, grytor i mängder (boeuf bourguignonne, fy fan), hamburgare, gratänger, biffar av olika slag (gärna fyllda)... finns ju mängder av grejor för att gå upp i vikt :D

Det blir mycket räknande men om man gillar mat så är det lätt värt det.

Reaper123
2013-09-26, 10:22
Mitt mål är att gå upp till ungefär 70-75kg i vikt och bygga lite muskler så jag ser lite större ut, jag är alldeles för spinkig nu. Vet inte om jag ska kalla det komma i form eller få en "fitnesskropp"?Men den vikten på en så pass lång kropp tycker jag inte du ska vara rädd för att verkligen äta, men svårt att veta vad ditt energibehov kan tänkas vara.

Jag vägandes 80kg med 3 gympass i veckan och 40h på kontor per vecka åt 3300 kcal i snitt och gick knappt upp 0,25kg/vecka och maten jag ser på din lista säger mig att du måste äta MER! Vad du äter är egentligen inte viktigt, utan ät god mat!

Tips!
När du bulkar är det inte lika viktigt att hålla ett skyhögt proteintag, så lägg mer fokus på att äta bröd, pasta, ris snarare än kött/ägg/ost. Andra bra livsmedel är gryn som också innehåller en del protein vilket gör att man får ihop sitt protein utan att äta högvis med enbart proteinkällor! (de sistnämda mättar också väldigt bra vilket gör det svårt att få i sig ett överskott av energi)

Försök väga dig lite då och då och kolla trender, ökar du tex 1kg/vecka äter du mest troligt väldigt mycket mer än vad du behöver (motsvarar i runda slängar +1000 kcal/dag) och ökar du inget äter du helt enkelt för lite...

(skulle sikta på att intialt öka åtminstone 1-2kg/månad men i din situation är nog allt + på vågen good enough!)

wilhelmblomgren
2013-09-26, 19:19
Mitt mål är att gå upp till ungefär 70-75kg i vikt och bygga lite muskler så jag ser lite större ut, jag är alldeles för spinkig nu. Vet inte om jag ska kalla det komma i form eller få en "fitnesskropp"?

Det är som en annan, men om du tränar på bra och får i dej dina makros så kommer det säkert gå bra :)

jiJeJy
2013-09-27, 05:22
Men den vikten på en så pass lång kropp tycker jag inte du ska vara rädd för att verkligen äta, men svårt att veta vad ditt energibehov kan tänkas vara.

Jag vägandes 80kg med 3 gympass i veckan och 40h på kontor per vecka åt 3300 kcal i snitt och gick knappt upp 0,25kg/vecka och maten jag ser på din lista säger mig att du måste äta MER! Vad du äter är egentligen inte viktigt, utan ät god mat!

Tips!
När du bulkar är det inte lika viktigt att hålla ett skyhögt proteintag, så lägg mer fokus på att äta bröd, pasta, ris snarare än kött/ägg/ost. Andra bra livsmedel är gryn som också innehåller en del protein vilket gör att man får ihop sitt protein utan att äta högvis med enbart proteinkällor! (de sistnämda mättar också väldigt bra vilket gör det svårt att få i sig ett överskott av energi)

Försök väga dig lite då och då och kolla trender, ökar du tex 1kg/vecka äter du mest troligt väldigt mycket mer än vad du behöver (motsvarar i runda slängar +1000 kcal/dag) och ökar du inget äter du helt enkelt för lite...

(skulle sikta på att intialt öka åtminstone 1-2kg/månad men i din situation är nog allt + på vågen good enough!)

Okej. Jag försöker tänka så billigt som möjligt för jag har en ganska tight budget, får över ungefär 3500-4000kr varje månad efter utgifter för mat osv. 2dl ris ger mig ju 560 kalorier, kanske borde satsat på att få i mig jävligt mycket mer ris bara? Sen kanske jag borde äta musli istället för äggröra (frukost/kvällsmat) för 150g ger mig 760 kalorier (yoghurt macros ej inräknat). Havregryn har jag också hemma men är inte speciellt förtjust i det. Vad tycker du?

jiJeJy
2013-09-27, 05:24
Sen får jag även hem Malto idag som jag tänkte blanda ihop med whey-100+mjölk efter träning och det ger ju lite extra kcal.

Vanish
2013-09-27, 05:37
Om du har en tight budget borde väl whey-80 vara betydligt billigare? Är du laktosintollerant så är det ju en annan femma. Nu skriver du ju att du blandar det med mjölk, men självklart kan den vara laktosfri...

jiJeJy
2013-09-27, 06:01
Om du har en tight budget borde väl whey-80 vara betydligt billigare? Är du laktosintollerant så är det ju en annan femma. Nu skriver du ju att du blandar det med mjölk, men självklart kan den vara laktosfri...

Verkar kosta lika mycket? Betalar 159kr för 1kg whey-100.

Vanish
2013-09-27, 06:11
Får kanske bli rättat på den punkten ja. Normalt tycker jag whey-100 är mycket dyrare. Men kolo tex har ett väldigt bra pris på sitt proteinpulver! (100)

jiJeJy
2013-09-27, 08:54
Får kanske bli rättat på den punkten ja. Normalt tycker jag whey-100 är mycket dyrare. Men kolo tex har ett väldigt bra pris på sitt proteinpulver! (100)

Okej, jag gillar Body Science Whey-100 för det smakar otroligt gott. Iaf, vad tycker du om att äta mycket mer ris/pasta eller ska jag försöka hitta något annat att väga upp kaloriintaget med? Jag är verkligen skitdålig på mat och som sagt min budget är inte direkt bäst i världen för att bulka sönder.