Visa fullständig version : Min frukost!
Fatalist
2004-03-07, 21:26
Skulle vara kul att höra lite synpunkter på min vardagliga frukost!
Mannagrynsgröt (ca 1dl mannagryn i 4dl mjölk) ELLER Havregrynsgröt (2dl havre 5 dl vatten)
Protteshake med 20g protein / 110Kcal
Så till några frågor också:
1. Vilken av gröterna är nyttigast? Jag är under en lång bulkperiod så jag förmodar att mannagrynsgröten är det nyttigare eftersom det är mjölk i, men jag vet inte säkert.
2. Och följdfrågan: Hur många Kcal innehåller respektive gröt på ett ungefär skulle ni tro?
Mvh Fatalist
King Grub
2004-03-07, 21:28
1. Havregröten är nyttigare. Havre är nyttigare än polerat vete, som har förlorat en stor del av sina näringsämnen. Mannagröt ger dessutom en kraftig insulintopp, som i och för sig mildras av de låga nivåerna efter nattens fasta.
2. http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_search____6242.asp
Havregrynsgröt och ägg + frukt = byggarfrukost som håller huvudet på skaft fram till lunch!
Fatalist
2004-03-07, 22:10
Tack båda för svaren, ägg har jag inte riktigt tid med på morgonen men protteshake borde väl fylla in för ägget rätt bra?
koka en laddning ägg kvällen innnan, så har du både till frukost, lunch och kvällsmaten.:thumbup:
King Grub
2004-03-08, 10:43
Originally posted by Fatalist
Tack båda för svaren, ägg har jag inte riktigt tid med på morgonen men protteshake borde väl fylla in för ägget rätt bra?
Om du inte är rädd för insulintoppar, så ja. Vassle ger en rejält topp.
Metal_boy_
2004-03-08, 17:23
tid? ägg tar väl ingen tid..du hinner ju gå o pissa och hämta tidningen under tiden medans dom kokar:thumbup:
Fatalist
2004-03-08, 20:08
Koka? Vet jag inte ens hur man gör :smash:
King Grub
2004-03-08, 20:43
Originally posted by Fatalist
Koka? Vet jag inte ens hur man gör :smash:
...
1. Låt vattnet i kastrullen koka upp på maxeffekt.
2. Ploppa ner äggen och dra ner effekten ett par snäpp så vattnet inte stänker över hela köket.
3. Koka 5-10 minuter, beroende på hur lösa/hårda du vill att äggen skall vara.
Originally posted by King Grub
...
1. Låt vattnet i kastrullen koka upp på maxeffekt.
2. Ploppa ner äggen och dra ner effekten ett par snäpp så vattnet inte stänker över hela köket.
3. Koka 5-10 minuter, beroende på hur lösa/hårda du vill att äggen skall vara.
Jag kan bli snäppt på fingrarna nu (eller snäppa Grub på fingrarna, men vad är oddsen?). Jag fick lära mig av min hemkunskapslärare att man skulle stoppa i äggen innan man satte kastrullen på plattan. Dels går det snabbare (koagulation?) och du slipper risken att bränna dig :)
King Grub
2004-03-08, 21:14
Originally posted by andreaz
Jag kan bli snäppt på fingrarna nu (eller snäppa Grub på fingrarna, men vad är oddsen?). Jag fick lära mig av min hemkunskapslärare att man skulle stoppa i äggen innan man satte kastrullen på plattan. Dels går det snabbare (koagulation?) och du slipper risken att bränna dig :)
Inga nymodigheter! :booty: :D Jag har kokat över 30000 ägg på mitt sätt de senaste 15 åren, och jag har aldrig bränt mig.:hbang:
1. Sätter på plattan
2. vrider på varmvattenkranen max
3. tar ägg i kastrullen och sen kokhett vatten från kranen
4. placerar kastrullen på den allt varmare spisplattan
5. när vattnet kokar - sätter jag på timern på 8-9 minuter
Fatalist
2004-03-08, 21:59
Detta blir morgondagens projekt, koka ägg och koka havregrynsgröt, blir lite småsvårt det dära..
Tack för anvisningar alla snälla folk ;)
Muaytudd
2004-03-08, 22:01
menmen, nu måste jag bara fråga. Jag trodde att det var bra med en insulintopp efter tio timmars sömn???
King Grub
2004-03-09, 10:43
Originally posted by Muaytudd
menmen, nu måste jag bara fråga. Jag trodde att det var bra med en insulintopp efter tio timmars sömn???
Bra och bra... Det är väl den gången på dagen som det är acceptabelt, förutom efter träning, då det odiskutabelt är bra.
Lasse Kongo
2004-03-09, 12:08
Själv går ja inte utanför dörren, HELL NO jag går inte ens o klär på mig om ja inte får min enorma skål HAVREgrynsgröt varje morgon.
Var ja tvungen att välja ett livsmedel att leva på skulle det bli havregryn, skulle dock bli rätt trist i längden, aja man kan ju alltid byta syltsort :smokin:
Bra och bra... Det är väl den gången på dagen som det är acceptabelt, förutom efter träning, då det odiskutabelt är bra.
Har du inte sagt att det är POSITIVT med en insulintopp på morgonen. Acceptabelt låter som något man helst borde undvika. Är det så att dina åsikter/kunskaper i ämnet ändrats sedan ovanstående post?
King Grub
2004-08-15, 09:20
Har du inte sagt att det är POSITIVT med en insulintopp på morgonen. Acceptabelt låter som något man helst borde undvika. Är det så att dina åsikter/kunskaper i ämnet ändrats sedan ovanstående post?
Det beror på vad toppen kommer från!
Insulintopp från högglykemiska kolhydrater = :nono:
Insulintopp från mjölkprodukter eller vassle = :thumbup:
Det beror på vad toppen kommer från!
Insulintopp från högglykemiska kolhydrater = :nono:
Insulintopp från mjölkprodukter eller vassle = :thumbup:
Insulintoppen från mannagrynsgröt kommer väl just ifrån mjölken den innehåller. Borde vara fint alltså. Eller?
King Grub
2004-08-15, 09:55
Och från kolhydraterna. GI:t på måltiden som helhet är lågt, men det beror på mjölken. Själva mannagrynen är snabba små rackare. Och med II gäller som du kanske inte vet samma medelvärdesregel som för GI.
Men var det inte du som skulle sluta stirra dig blind på siffror och tabeller?
Kan bara tillägga att det räcker med 7min (hårdkokt) om man har i äggen från början. (dvs när vattnet fortf är kallt)
Och från kolhydraterna. GI:t på måltiden som helhet är lågt, men det beror på mjölken. Själva mannagrynen är snabba små rackare. Och med II gäller som du kanske inte vet samma medelvärdesregel som för GI.
Men var det inte du som skulle sluta stirra dig blind på siffror och tabeller?
Jo, det skulle och skall jag göra. Dessvärre går det lite segt på den biten...
Är risgrynsgröt ett bättre alternativ än mannagrynsgröt?
Sen så har vi även någon snabbrisgrynsgröt ("PAMA Minutris" ) hemma, jag bara gissar att den har skyhögt GI och II - eller?
King Grub
2004-08-15, 11:08
Är risgrynsgröt ett bättre alternativ än mannagrynsgröt?
Grötris är inte alltför näringsrikt det heller. Det är inte onyttigt - det är inte vete heller - men inte näringsrikt, som sagt. Variera på du. Det är inte skadligt eller ohälsosamt.
Sen så har vi även någon snabbrisgrynsgröt ("PAMA Minutris" ) hemma, jag bara gissar att den har skyhögt GI och II - eller?
Du gissar fullständigt rätt. GI 120+, men ett II som är betydligt lägre. Vilket betyder vad? Jo, att det aldrig är bra.
King Grub, herregud.. Så kokar man verkligen inte ägg.
men det kanske finns flera sätt?
1. Sätt på plattan på full effekt
2. Fyll vatten i en kastrull, lägg i ägg så att dem precis är täckta av vattnet.
3. Sätt kastrullen på plattan
4. När vattnet börjar koka, sätt klockan på 3-4 min beroende på hur du vill ha äggen
5. Ät och njut :)
King Grub
2004-08-21, 06:16
King Grub, herregud.. Så kokar man verkligen inte ägg.
men det kanske finns flera sätt?
Nej, tror du? :rolleyes: Huvudsaken är väl att äggen blir kokta, med den konsistens man vill ha på dem, inte med vilken metod man stoppar ner dem i vattnet? :)
Rockhard
2004-08-21, 07:53
Jag steker alltid mina ägg men det kanske är onyttigt med det extra fettet man får i sig :confused:
King Grub
2004-08-21, 07:57
Jag steker alltid mina ägg men det kanske är onyttigt med det extra fettet man får i sig :confused:
Hur mycket fett behöver du använda för att steka äggen?
Om fettet är onyttigt eller inte beror på vilket fett du använder.
När jag steker ägg behöver jag inte använda mycket fett alls; nästan ingenting med en belagd panna.
http://www.kronagg.se/eggsite-se/media/aggbert/recept/steka.gif
Kan bara tillägga att det räcker med 7min (hårdkokt) om man har i äggen från början. (dvs när vattnet fortf är kallt)
Kan ju flika in att jag aldrig lyckats få ett hårdkokt ägg på sju minuter genom att ha äggen i från början (som jag har).
Gulan är alltid lite kladdig om jag inte kör uppåt tio minuter.
Iofs köper jag endast de största äggen, så det har nog med det att göra...
flikkan_helgonet
2004-08-21, 09:44
Just nu sitter jag och njuter av en smoothie bestående av lättmjölk, lättkesella, hallon, sötningsmedel och en banan. Jag äter ett päron till. Är detta en bra frukost?
*fundera*
King Grub
2004-08-21, 09:55
Är detta en bra frukost?
Förutom avsaknaden av snabbt protein, ja.
flikkan_helgonet
2004-08-21, 09:56
Förutom avsaknaden av snabbt protein, ja.
Trodde kesellan gav protein? :confused:
King Grub
2004-08-21, 09:58
Trodde kesellan gav protein? :confused:
Protein med långsamt upptag, ja. Jag sade snabbt protein. Efter nattens långa fasta skadar det verkligen inte att få i sig en del protein med snabb aminosyreutsöndring också.
flikkan_helgonet
2004-08-21, 10:00
Protein med långsamt upptag, ja. Jag sade snabbt protein. Efter nattens långa fasta skadar det verkligen inte att få i sig en del protein med snabb aminosyreutsöndring också.
Och jag ska lägga till vad för att det ska bli optimalt, o du store Grub? :bow: :naughty:
King Grub
2004-08-21, 10:03
Det finns bara ett riktigt snabbt protein: vassle.
Ren äggvita innehåller också snabbt protein (om än inte alls lika snabbt), men här är problemet att vitan från ett ägg bara innehåller 3-4 gram protein, och att sätta i sig 10 vitor kan nog kännas drygt. Och oekonomiskt. Plus att det är slösera att ödsla bort gulor på det sättet.
Jag brukar också alltid steka mina ägg, jag använder ca en halv tesked rapsolja i en lite halvrisig teflonpanna, eller jag är nog osäker om det ens är teflon, skitsamma.
Jag brukar iallafall vara dålig på att få i mig tillräckligt med nyttigt fett så jag steker mina ägg mer än gärna i lite olja.
King Grub
2004-08-21, 14:08
Det är godast att steka äggen i smöööööör!
Det är godast att steka äggen i smöööööör!
Vill man vara optimal så blir valet en nyttig olja ;)
Obs. ta inte mitt inlägg allt för seriöst
King Grub
2004-08-21, 16:02
Vill man vara optimal kokar man äggen, men ser samtidigt till att vassle utgör 50% av proteinintaget till frukost, så man fyller på aminosyrepoolen och snabbt får ut aminosyror i omlopp, samt toppar insulinet för anabol effekt. Mjölkprodukter undviker man naturligtvis i samband med vassleintaget, så man inte saktar ner magsäckstömningen med 10.5 %. :D
Vill man vara optimal kokar man äggen, men ser samtidigt till att vassle utgör 50% av proteinintaget till frukost, så man fyller på aminosyrepoolen och snabbt får ut aminosyror i omlopp, samt toppar insulinet för anabol effekt. Mjölkprodukter undviker man naturligtvis i samband med vassleintaget, så man inte saktar ner magsäckstömningen med 10.5 %. :D
ahahhaha, tack grub! ska försöka iaf.
:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.