handdator

Visa fullständig version : Bästa tiden på dygnet att äta frukt?

adlan
2013-09-23, 20:06
Hej!
Har hört lite olika, fram och tillbaka med det här med att äta frukt och fruktsocker och fetma och lagring av fett mm när man äter frukt!

Har hört att när kroppen har mer kolhydrater i kroppen lagrar man frukten, fruktsockret som buk fet/fet lättare? så då skulle det alltså vara bäst att äta frukt på morgonen eller till frukosten?, eller är jag helt ute och cyklar?
För om denna teori stämmer är det ju då sämre att äta frukt senare på dagen eller kvällen då kroppen är mer på fylld med exempelvis kolhydrater m?

Någon som har nån teori eller vet nått om detta? blir lite förvirad av allt hit och dit snack om detta?

Hoppas ni förstår vad jag undrar och är ute efter?

King Grub
2013-09-23, 20:09
Oroa dig över socker från raffinerade källor om du måste oroa dig för något, inte från naturell frukt.

R Scarpa27
2013-09-23, 20:12
kvittar väl om du inte käkar massa annat form av socker i mängder.

2 bananer varje dag året om är standard, även annan torkad frukt osv.
beror ju helt på hur din kost ser ut i övrigt.
om du ligger på underskott/överskott/balans osv.........

adlan
2013-09-23, 20:13
okej så 1-2 frukter per dag är inget att oroa sig över utöver dagliga kosten om man äter hälsosamt och naturliga varor? det vill säga inget kostgjort socker från godis mm?
Så jag kan äta mina frukter morgon som kväll med gott samvete?

Stjarnan
2013-09-23, 20:13
kvittar väl om du inte käkar massa annat form av socker i mängder.

2 bananer varje dag året om är standard, även annan torkad frukt osv.
beror ju helt på hur din kost ser ut i övrigt.
om du ligger på underskott/överskott/balans osv.........

Banan är bär ;)

Men som du skriver så kvittar det.. äter alltid 1-2 päron/äplle ungefär 1 timme innan träning

adlan
2013-09-23, 20:14
Håller på att lägga mig på överskott!

R Scarpa27
2013-09-23, 20:19
nej käka du din frukt thats good. och absolut inget att oroa sig över.
utan att ljuga har jag nog ätit frukt sedan jag var liten varje dag.

grrr stjarnan man kallar endå banan för frukt i folkmun=) =)
dock ett falskt bär.

King Grub
2013-09-23, 20:21
okej så 1-2 frukter per dag är inget att oroa sig över utöver dagliga kosten om man äter hälsosamt och naturliga varor? det vill säga inget kostgjort socker från godis mm?
Så jag kan äta mina frukter morgon som kväll med gott samvete?

Ingen skillnad på "konstgjort" och naturellt socker, men mängderna är så små från frukt. Överäter man fruktos är det inte frukten man bör utesluta, utan då äter man garanterat en massa skräp.

Kvicksilver
2013-09-23, 20:30
Håller på att lägga mig på överskott!

Om du ska lägga dig på överskott så öka dina 1-2 frukter om dagen till 5-6... och ät dom med grädglass. *drool*

Halvar
2013-09-23, 21:05
Om du ska lägga dig på överskott så öka dina 1-2 frukter om dagen till 5-6... och ät dom med grädglass. *drool*

ja jätte bra:smash:

jenni
2013-09-23, 21:12
Jag äter mycket frukt närsom under dagen och min vikt påverkas inte, vägde precis lika mycket när jag hade en lowcarb period

Sverker
2013-09-24, 17:09
Kan inte låta bli