Visa fullständig version : Studier. Vet inte hur jag ska göra
Är inte så välbevandrad i studier och högskolans värld så jag tänkte ta hjälp av kolozzeum. Verkar finnas många studenter och livscoacher här.
Jag bestämde mig för att jag ville läsa på högskola. Därför anmälde jag mig till komvux där jag bara behövde läsa en termin för att jag fick räkna in mina betyg från en yrkesutbildning på totalt 1650 poäng tidigare i mitt liv. Fick reda på idag att betygen från yrkesskolan ger ett snitt på 9.75 (alla G förutom två kurser där jag hade VG) något sådant, vilket suger röv i sammanhanget. Även om jag får raka A:n så blir mitt snitt inget vidare. Eller ja, jag tar mig säkert in på något men jag hade högre ambitioner än att bli grundskollärare (har inget emot lärare men det var inte vad jag siktade på).
Med andra ord kommer jag att bli tvungen att göra HP och söka in med det. Därför kände jag ju nu en enorm motivationsbrist att läsa på komvux. Varför sikta på A om det inte blir värt mer än ett D i slutändan?
Ifall man måste ha tex matte a, b, c (vad de nu heter med det nya systemet vet jag inte) behöver jag dem även när jag ska söka på HP eller är de överflödiga?
Om jag misslyckas med HP i april (hann inte söka i höst) så har jag med andra ord inget att göra under hela nästa höst. Kan jag söka några kurser som jag känner att behöver, och som jag tar mig in på mitt kassa betyg alternativt kassa HP att sysselsätta mig med under hösten bara så jag inte känner att jag slösar bort tid nu under komvuxtiden?
Skulle ni ha slutfört komvuxutbildningen hur som helst?
nissepelle
2013-09-23, 10:42
Högskoleprovet ger dig inte behörigheten i form av förkunskaper för att komma in. Du kommer fortfarande behöva ha läst tex matematik C för ekonomprogrammet.
Nej, precis. Jag tänkte samma. Den preliminära planen är att sikta högt i de ämnen jag kommer att behöva, dvs matte, engelska, svenska och samhällskunskap (siktar på ekonomprogrammet) och gå på sparlåga i religion, historia osv.
Fördelen med att sikta högt även i ämnen som inte är så intressanta är ju att du utvecklar din studieteknik, diciplin mm. Det har du nytta av sedan vid högre studier.
Att nöja sig med minsta möjliga prestation är ganska avtrubbande.
Det är väl inte så höga ingångskrav på de flesta utbildningarna. Vilken utbildning funderar du över?
tossefar
2013-09-23, 11:47
Du kan i värsta fall alltid söka en intressant kurs på en "sämre" skola, och sen byta till en bättre för fortsättningskurserna.
PureWhey
2013-09-23, 11:49
Fördelen med att sikta högt även i ämnen som inte är så intressanta är ju att du utvecklar din studieteknik, diciplin mm. Det har du nytta av sedan vid högre studier.
Stort +1, man kan vars grymt smart men misslyckas totalt i högskolan... Studieteknik och fokus är A och O.
Det är där jag brister tyvärr, så flikar in en liten sidofråga här i tråden; Någon med tips på bra litteratur ang. studieteknik?
Le iPhone
Jo, visst är det så. Men som det är nu så prioriterar jag bort ganska mycket för att sitta och plugga på kvällar och helger. Det känns inte motiverande då jag gör det "utan anledning" om du förstår hur jag menar. Ungefär som att jobba halvtid på ett jobb men få möjligheten att jobba heltid för samma lön. :) Men du har helt klart rätt i det du säger.
Det är väl inte så höga ingångskrav på de flesta utbildningarna. Vilken utbildning funderar du över?
Ekonomikandidat. De flesta jag sett har antagningskrav på minst 17.0
Du kan i värsta fall alltid söka en intressant kurs på en "sämre" skola, och sen byta till en bättre för fortsättningskurserna.
Har inte möjligheten att flytta så mycket så jag blir tvungen att söka till LTU eller något på distans. Sen tror jag inte att jag tar mig in på någon sämre skola heller även om jag nu lyckas fixa mig ett snitt på 15. Har inte kollat så noggrant vad jag har möjlighet att få. Men om jag har 1650 poäng sen tidigare med ett sitt på 9.75 så känns det inte ut som att det ska gå att höja över 15 med 900 poäng till.
PureWhey
2013-09-23, 12:03
Jag är konfunderad över hur ditt snitt kan vara 9.75 när du har G'n och VG'n, då G = 10 och VG = 15 och du har G i allt förutom två ämnen där du har VG?
Le iPhone
Hmm ja det har du ju rätt i. Det var studievägledaren som sa så åt mig men det låter ju inte ut att stämma.
IG är ett betyg, men det ger 0. Inga IG:n som ligger och skrotar?
Kontrollerade och det var 11.06. Så med A i allt (som jag nog inte uppnår) så blir det ändå "bara" 14.5
LarsLasr
2013-09-23, 12:53
Om du ska åt ingenjörshållet kan ett tekniskt basår fungera, vilket ibland kan garantera en plats på utbildningen du vill läsa.
PureWhey
2013-09-23, 13:07
Loggar du in på antagning.se har jag för mig att du kan se ditt snitt där :-)
För din del tror jag HP är det bästa alternativet, i förhållande till betyg är HP oftast lågt i min mening. I vissa fall kan även gruppen där man läst upp ett betyg ha lägre antagningspoäng än den vanliga, hur det nu kommer sig.
Tekniskt basår var på 14.70
Ett vanligt basår var däremot på 13.20. Är det nåt man har någon nytta av?
Basår betyder att du läser gymnasiekurser fast på högskolan, är det vad du vill göra?
eternallord
2013-09-23, 13:21
Ett vanligt basår var däremot på 13.20. Är det nåt man har någon nytta av?kan man inte söka basåret med HP också? Det betyget lär vara ganska lågt. Kombinationen tekniskt basår och ett skapligt HP-resultat ger dig enkelt plats på en högskole- eller civilingenjörsutbildning.
Basår betyder att du läser gymnasiekurser fast på högskolan, är det vad du vill göra?
Hehe, nä det var de kanske inte nä.
Men jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på nästa höst ifall nu varken HP eller betyget tar mig in någonstans. Isf måste jag ju göra HP på hösten och förhoppningsvis då ta mig in till VT 2015
kan man inte söka basåret med HP också? Det betyget lär vara ganska lågt. Kombinationen tekniskt basår och ett skapligt HP-resultat ger dig enkelt plats på en högskole- eller civilingenjörsutbildning.
Jo det var ganska lågt 0.60.
Hur mycket är ett tekniskt basår värt? Ifall jag nu låt säga endast får ihop 0.8 på HP som bäst ger det tekniska basåret då mig en fördel trots de låga poängen?
Det är där jag brister tyvärr, så flikar in en liten sidofråga här i tråden; Någon med tips på bra litteratur ang. studieteknik?
Le iPhone
Googla pomodoro-metoden.
eternallord
2013-09-23, 13:39
Jo det var ganska lågt 0.60.
Hur mycket är ett tekniskt basår värt? Ifall jag nu låt säga endast får ihop 0.8 på HP som bäst ger det tekniska basåret då mig en fördel trots de låga poängen?
De flesta basår erbjuder garantiplatser på något/några utvalda högskoleingenjörsprogram, så dina betyg spelar ingen roll för dom. Sen kan du alltid göra om HP innan du söker program efter basåret dessutom. Jag ser det som extremt osannolikt att du skulle få sämre än snittet (vilket väl är 0.9?) om du är kapabel att klara det tekniska basåret. Med typ 1.2 på HP kan du nog välja mellan flera olika ingenjörsprogram.
Basår är ju för den som saknar de behörigheterna, så då bygger det på att du saknar kemi/fysik/mattematik, och vill läsa upp dessa på högskola i stället för komvux.
HP kan man skriva både på våren och på hösten, skriv HP i vår och sök till höstterminen 14.
Basår är ju för den som saknar de behörigheterna, så då bygger det på att du saknar kemi/fysik/mattematik, och vill läsa upp dessa på högskola i stället för komvux.
HP kan man skriva både på våren och på hösten, skriv HP i vår och sök till höstterminen 14.
Jo, planen är att skriva HP till våren och söka till höstterminen 14. Men jag håller på med en plan B nu för hur jag gör om HP går dåligt. :) Folk säger ju att det går trögt första gången.
Gabriel174
2013-09-23, 13:53
Om jag misslyckas med HP i april (hann inte söka i höst) så har jag med andra ord inget att göra under hela nästa höst. Kan jag söka några kurser som jag känner att behöver, och som jag tar mig in på mitt kassa betyg alternativt kassa HP att sysselsätta mig med under hösten bara så jag inte känner att jag slösar bort tid nu under komvuxtiden?
Skulle ni ha slutfört komvuxutbildningen hur som helst?
Du har fortfarande möjlighet att göra HP nu till höst trots att du inte anmält dig. Har för mig att man kan åka någon stans norrut och anmäla sig på plats (polaren gjorde det senaste HP).
Du kan läsa kurserna för att få behörighet och spendera resten av tiden till att plugga inför nästa HP-tillfälle.
Under ett tekniskt basår har jag för mig att du läser alla kurser som du inte får genom samhällsprogrammet, dvs kemi, biologi, matte och fysik, men om du läser tekniskt bastermin läser du enbart matte D-E samt fysik B.
Både tekniskt basår samt teknisk bastermin har garantiplatser, men "tävlar" i olika kvoter. Tekniskt basår har fler garantiplatser (även fler som läser detta program) samt lägre "snitt" än teknisk bastermin, men basåret är även dubbelt så långt.
Kan ju ta ett exempel från KTH. Under basterminen läser du alltså Matte D, Matte E samt Fysik E.
Ett E motsvarar 30 poäng, ett D motsvarar 35 poäng, ett C motsvarar 40 poäng, ett B motsvarar 45 poäng och slutligen ett A som motsvarar 50 poäng.
Får du då A i alla tre ämnen under basterminen har du samlat på dig 150 poäng.
BasÅR "tävlar" i betygskvoten "B10" på KTH, medan bastermin tävlar i kvoten "B20".
För att komma in på civilingenjörsutbildningen industriell ekonomi HT2013 krävdes det enbart 130 poäng från basterminen för att komma in. HT2012 behövde man 135 och HT2011 145.
Du kan alltså komma in på industriell ekonomi på KTH med bara G från alla dina gymnasiekurser, så länge du gör det bra på tre kurser på KTH. Senast räckte det alltså för vissa med t.ex. ett B i matte D och matte E samt ett C i fysik B. Ett skämt egentligen. Detta motsvarade alltså ett 1.7 på högskoleprovet samt 21.81 i betygskvot 1.
Om du är intresserad av att bli ingenjör och inte har betygen rekommenderar jag dig definitivt att läsa basår/bastermin.
Gabriel174
2013-09-23, 13:55
Du kan läsa basår/bastermin trots att du läst kurserna på gymnasiet.
Så rent teoretiskt, ifall någon gymnasieelev redan är inställd på att bli ingenjör i ettan kan denne ta ett G i alla andra ämnen och bara fokusera stenhårt på matten och fysiken, och sedan efter studenten läsa basterminen, köra tre kurser, och sedan komma in på vilken ingenjörsutbildning vederbörande vill (ja, jag undvek hen).
Du har fortfarande möjlighet att göra HP nu till höst trots att du inte anmält dig. Har för mig att man kan åka någon stans norrut och anmäla sig på plats (polaren gjorde det senaste HP).
Du kan läsa kurserna för att få behörighet och spendera resten av tiden till att plugga inför nästa HP-tillfälle.
Under ett tekniskt basår har jag för mig att du läser alla kurser som du inte får genom samhällsprogrammet, dvs kemi, biologi, matte och fysik, men om du läser tekniskt bastermin läser du enbart matte D-E samt fysik B.
Både tekniskt basår samt teknisk bastermin har garantiplatser, men "tävlar" i olika kvoter. Tekniskt basår har fler garantiplatser (även fler som läser detta program) samt lägre "snitt" än teknisk bastermin, men den är även dubbelt så lång.
Kan ju ta ett exempel från KTH. Under basterminen läser du alltså Matte D, Matte E samt Fysik E.
Ett E motsvarar 30 poäng, ett D motsvarar 35 poäng, ett C motsvarar 40 poäng, ett B motsvarar 45 poäng och slutligen ett A som motsvarar 50 poäng.
Får du då A i alla tre ämnen under basterminen har du samlat på dig 150 poäng.
BasÅR "tävlar" i betygskvoten "B10" på KTH, medan bastermin tävlar i kvoten "B20".
För att komma in på civilingenjörsutbildningen industriell ekonomi HT2013 krävdes det enbart 130 poäng från basterminen för att komma in. HT2012 behövde man 135 och HT2011 145.
Du kan alltså komma in på industriell ekonomi på KTH med bara G från alla dina gymnasiekurser, så länge du gör det bra på tre kurser på KTH. Senast räckte det alltså för vissa med t.ex. ett B i matte D och matte E samt ett C i fysik B. Ett skämt egentligen. Detta motsvarade alltså ett 1.7 på högskoleprovet samt 21.81 i betygskvot 1.
Om du är intresserad av att bli ingenjör och inte har betygen rekommenderar jag dig definitivt att läsa basår/bastermin.
Jag ringde högskoleprovs-nånting idag och frågade. De hade haft sen anmälning till fredag men sen blev det fullt. Så det sket sig ändå.
Angående behörigheterna. Säg att jag behöver matte a, b, c och engelska a för att ta mig in på ett program med betyg. Behöver jag även ha dessa godkända om jag söker in med HP?
Gabriel174
2013-09-23, 14:03
Jag ringde högskoleprovs-nånting idag och frågade. De hade haft sen anmälning till fredag men sen blev det fullt. Så det sket sig ändå.
Angående behörigheterna. Säg att jag behöver matte a, b, c och engelska a för att ta mig in på ett program med betyg. Behöver jag även ha dessa godkända om jag söker in med HP?
Är du säker? Kan dubbelkolla med min vän. Vet att han bilade upp och skrev provet på plats, men det är möjligt att han hade gjort en sen anmälan för det innan.
Ja. För att vara behörig räcker det inte med att du gått kurserna och fått ett IG. Du måste minst ha godkänt i nämnda kurser för att kunna använda dig av ditt HP. Annars är du inte behörig.
Är du säker? Kan dubbelkolla med min vän. Vet att han bilade upp och skrev provet på plats, men det är möjligt att han hade gjort en sen anmälan för det innan.
Ja. För att vara behörig räcker det inte med att du gått kurserna och fått ett IG. Du måste minst ha godkänt i nämnda kurser för att kunna använda dig av ditt HP. Annars är du inte behörig.
Jag är säker på vad de sa till mig men säker på att det de sa stämmer är jag inte.
Hmm okej. Så jag måste ha matte a, b, c och fysik a för att få gå tekniskt basår?
Gabriel174
2013-09-23, 14:09
Jag är säker på vad de sa till mig men säker på att det de sa stämmer är jag inte.
Hmm okej. Så jag måste ha matte a, b, c och fysik a för att få gå tekniskt basår?
Kollar med honom hur han gjorde och skriver här så fort jag vet.
Utgår från att du behöver ha läst matte a och b för att få läsa basåret (där man läser matte c, d och e). Om du läser basterminen utgår jag från att du tidigare ska ha läst matte a, b och c för att vara behörig, men det är nog bäst att du dubbelkollar det med KTH.
Du behöver dock inte ha läst någon fysik alls för att läsa basåret. Basåret är ju en kompletteringsutbildning som ger dig naturvetenskaplig behörighet.
Edit: Nu antar jag att du bor i Stockholm. Om du vill läsa basterminen/basåret på något annat ställe är jag väldigt säker på att Chalmers, Lund etc har liknande program.
Kollar med honom hur han gjorde och skriver här så fort jag vet.
Utgår från att du behöver ha läst matte a och b för att få läsa basåret (där man läser matte c, d och e). Om du läser basterminen utgår jag från att du tidigare ska ha läst matte a, b och c för att vara behörig, men det är nog bäst att du dubbelkollar det med KTH.
Du behöver dock inte ha läst någon fysik alls för att läsa basåret. Basåret är ju en kompletteringsutbildning som ger dig naturvetenskaplig behörighet.
Edit: Nu antar jag att du bor i Stockholm. Om du vill läsa basterminen/basåret på något annat ställe är jag väldigt säker på att Chalmers, Lund etc har liknande program.
Jag ringde precis LTU som är närmast och de sa att det inte fanns plats någonstans i hela Sverige.
Angående basåret så är jag ännu lite förvirrad. Talar du om basår eller tekniskt basår nu?
Gabriel174
2013-09-23, 14:17
Jag ringde precis LTU som är närmast och de sa att det inte fanns plats någonstans i hela Sverige.
Plats för vadå?
Angående basåret så är jag ännu lite förvirrad. Talar du om basår eller tekniskt basår nu?
Syftar på tekniska basåret på KTH där man läser:
Matematik C, D och E, Kemi A samt Fysik A och B.
Hade för mig att man läser biologi, men det gör man tydligen inte. Nåväl, det spelar ingen roll för dig som inte är intresserad av att gå en sån bana :)
Plats för vadå?
Syftar på tekniska basåret på KTH där man läser:
Matematik C, D och E, Kemi A samt Fysik A och B.
Hade för mig att man läser biologi, men det gör man tydligen inte. Nåväl, det spelar ingen roll för dig som inte är intresserad av att gå en sån bana :)
Fanns inte plats att göra HP platserna var fulla på alla provplatser i Sverige.
Så om man ska göra en provisorisk plan kan det se ut något sånt här:
Läsa komvux och prioritera matte, svenska, engelska, samhällskunskap. Ska fråga svenskaläraren om jag kan få ett studieupplägg som gör att jag får träning inför HP.
Skriva HP i vår och förhoppningsvis få tillräckligt bra för att söka in på ett program jag vill gå.
Om jag skriver dåligt på HP gå ett tekniskt basår/bastermin och sikta på att få en av garantiplatserna samtidigt som jag skriver HP vid varje tillfälle som ges.
?
Ska fråga svenskaläraren om jag kan få ett studieupplägg som gör att jag får träning inför HP.
För att bli bra på att skriva högskoleprov så måste man just skriva högskoleprov.
Sätt dig ned och gör gamla prov, det är det i särklass bästa sättet. Och gör det på samma sätt som provet är uppbyggt, dvs med tidskrav osv, för den extra stressen är det viktigt att lära sig hantera.
Gabriel174
2013-09-23, 14:47
Fanns inte plats att göra HP platserna var fulla på alla provplatser i Sverige.
Han sa att han mejlade någon skola (?) i Sundsvall som sa att han skulle skicka över pengarna och sen åkte han dit och skrev provet.
Så om man ska göra en provisorisk plan kan det se ut något sånt här:
Läsa komvux och prioritera matte, svenska, engelska, samhällskunskap. Ska fråga svenskaläraren om jag kan få ett studieupplägg som gör att jag får träning inför HP.
Skriva HP i vår och förhoppningsvis få tillräckligt bra för att söka in på ett program jag vill gå.
Om jag skriver dåligt på HP gå ett tekniskt basår/bastermin och sikta på att få en av garantiplatserna samtidigt som jag skriver HP vid varje tillfälle som ges.
?
Vad vill du bli? Du kan ju ge det mer än ett HP-tillfälle om det verkligen är någonting du vill komma in på.
För att bli bra på att skriva högskoleprov så måste man just skriva högskoleprov.
Sätt dig ned och gör gamla prov, det är det i särklass bästa sättet. Och gör det på samma sätt som provet är uppbyggt, dvs med tidskrav osv, för den extra stressen är det viktigt att lära sig hantera.
Tänkte att det kan vara en fördel att få ord att nöta osv? Är längesen jag kollade högskoleproven så jag minns inte riktigt hur det var uppbyggt.
Gabriel174
2013-09-23, 14:48
Instämmer.
Min kusins son kom till Sverige för 3.5 år sedan, skrev 1.1-1.3 någonstans första HP-tillfället och skrev 1.9 nu till våren. Bara att nöta :)
Han sa att han mejlade någon skola (?) i Sundsvall som sa att han skulle skicka över pengarna och sen åkte han dit och skrev provet.
Vad vill du bli? Du kan ju ge det mer än ett HP-tillfälle om det verkligen är någonting du vill komma in på.
Ekonomikandidat följt av en eventuell master var väl planen. Men jag behöver göra något annat än att nöta högskoleprov nästa höst det är därför jag behöver ha en plan B om HP i vår skiter sig.
nissepelle
2013-09-23, 16:40
Stort +1, man kan vars grymt smart men misslyckas totalt i högskolan... Studieteknik och fokus är A och O.
Le iPhone
Den här är bra. http://www.bokus.com/bok/9789144017259/plugga-smart-och-lar-dig-mer/
Snubben föreläste för oss för några veckor sen och han var grymt bra föreläsare och hans tips var guld värda. Jag har dock inte läst boken men jag kan bara tänka mig att den är ännu bättre.
Den här är bra. http://www.bokus.com/bok/9789144017259/plugga-smart-och-lar-dig-mer/
Snubben föreläste för oss för några veckor sen och han var grymt bra föreläsare och hans tips var guld värda. Jag har dock inte läst boken men jag kan bara tänka mig att den är ännu bättre.
Hade föreläsning av honom för mer än ett år sedan, köpte efter det boken. Kan intyga att den är grymt bra. Man borde lärt sig sådana saker tidigare i skolan egentligen.. gjorde verkligen allt pluggande mycket enklare för mig. Helt klart värd att köpa.
Gabriel174
2013-09-23, 17:26
Ekonomikandidat följt av en eventuell master var väl planen. Men jag behöver göra något annat än att nöta högskoleprov nästa höst det är därför jag behöver ha en plan B om HP i vår skiter sig.
Jaha ok. Känns lite märkligt att du bara ger det ett HP-tillfälle, men om du vill syssla med något annat än det du egentligen vill göra hela livet så är det ju såklart upp till dig.
Björn Liljeqvist föreläser väl inför varje programstart på KTH? Finns ett par videos med honom på Youtube om man vill kolla.
Jaha ok. Känns lite märkligt att du bara ger det ett HP-tillfälle, men om du vill syssla med något annat än det du egentligen vill göra hela livet så är det ju såklart upp till dig.
Björn Liljeqvist föreläser väl inför varje programstart på KTH? Finns ett par videos med honom på Youtube om man vill kolla.
Jag kommer ju att fortsätta göra HP under året jag gör tekniska basåret. Så om jag vill kan jag ju söka efter jag gjort klart basåret. För jag antar att ett tekniskt basår inte är bortkastat även om jag inte fortsätter mot ingenjörshållet.
Sen är det även så att jag ännu inte riktigt bestämt mig vad jag vill göra resten av livet.
Jag bor inte i Stockholm så jag kommer inte att söka till KTH. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.