handdator

Visa fullständig version : svårt att dra stången nära kroppen

maattee10
2013-09-20, 21:35
jag har svårt att dra stången nära kroppen. det funkar på lättare vikter, men när ja kommer till tunga 2-4:or så vill stången åka ca 5cm från kroppen. hur åtgärdar man detta?

maattee10
2013-09-20, 21:38
gPY-SsBsrDY

när jag går ner åker stången fram. men sedan när jag lyfter åker den fram igen. det är de sista ja vill ha hjälp med

Rahf
2013-09-20, 21:43
Vikten på hälarna och dra sen stången (utan att böja armarna) mot höften. Bekvämlighet är ingen faktor, man ska inte kunna stå någon längre tid i startposition för marklyft.

maattee10
2013-09-20, 21:59
ska ja lägga 2,5 kg skiva under hälarna? jag stretchar väldigt mycket vader och fotleder.

förstod ine de sista

Rahf
2013-09-20, 22:24
Bästa tipset: Sök upp en atletklubb och ta hjälp av dem.

Nej, ingen upphöjning. Föreställ dig att all vikt är på hälarna under draget. Inte tårna, lite grann på mitten av foten, men stor del på hälarna.

Här är min förståelse av smal fotställning: Man står upp, placerar fötterna, tar ett djupt andetag, och sätter båltrycket; sen sträcker man sig ned efter stången. Just nu ser det ut som att du låter allting rulla fram för att du ska få plats, och överkroppen är inte i någon bra position heller. Sätt hellre ned arslet lite mer och räta upp bålen.

Jag upprepar det bästa tipset: Kontakta en atletklubb och få instruktion från experterna.

maattee10
2013-09-21, 06:06
bra tips med att sätta ned arslet lite mer;) samt vikten på hälarna

tack ska du ha!:)

Rahf
2013-09-21, 06:43
Fortsätt nöta! Sänk vikterna lite grann och tänk aktivt på din form under ett par set.

andeem
2013-09-21, 07:46
xS2wLZSdeDg

Inte säkert att det hjälper ditt problem, men bra skit.

maattee10
2013-09-21, 12:56
Fortsätt nöta! Sänk vikterna lite grann och tänk aktivt på din form under ett par set.

det ska jag göra:) tack snälla för hjälpen

maattee10
2013-09-25, 18:19
jag blir framåtlutad när jag kör, även på lätta vikter, varför?

Alfers
2013-09-25, 18:59
Det bästa tipset jag har fått är att inte tänka att du ska lyfta upp stången, tänk att du ska hålla kvar stången och pressa fötterna genom marken.

maattee10
2013-09-25, 19:29
Det bästa tipset jag har fått är att inte tänka att du ska lyfta upp stången, tänk att du ska hålla kvar stången och pressa fötterna genom marken.

får testa de nästa pass

maattee10
2013-09-25, 19:30
men redan i starten är jag väldigt mycket framåtlutad, vart är jag stel?

z_bumbi
2013-09-26, 07:39
men redan i starten är jag väldigt mycket framåtlutad, vart är jag stel?

Det är inte säkert att du är stel någonstans men du knuffar fram stången innan du ska dra och då hamnar den längre från kroppens centrum och du åker fram. Om du vill dra från det "framknuffade" läget så ställ dig längre från stången och tryck fram knäna över stången, vill du dra från där du ställer dig på filmen så strunta i att knuffa iväg stången.

maattee10
2013-09-26, 08:11
Det är inte säkert att du är stel någonstans men du knuffar fram stången innan du ska dra och då hamnar den längre från kroppens centrum och du åker fram. Om du vill dra från det "framknuffade" läget så ställ dig längre från stången och tryck fram knäna över stången, vill du dra från där du ställer dig på filmen så strunta i att knuffa iväg stången.

men har ny teknik nu. så om du kollar noga på klippet så ser du att jag knuffar fram stången när ja går ner. men strunta i det, det har jag åtgärdat. men innan ja drar så åker stången fram(vid 12-13sec), varför?

mina axlar är långt framför stången, så ska de väll inte va?

rooz
2013-09-26, 08:16
Du står en bit från stången redan från början, stå närmare stången redan innan du lyfter och dra stången mot dig.

maattee10
2013-09-26, 12:20
Du står en bit från stången redan från början, stå närmare stången redan innan du lyfter och dra stången mot dig.

de gör ja nu men redan i starten är jag framåtlutad:/

hugok
2013-09-26, 12:33
Tänk att du ska luta kroppen bakåt. Jag brukar ta tag i stången och sedan luta mej lite bakåt, nästan som om jag skulle sitta ned. Hade jag inte hållit stången skulle jag trilla bakåt. Då får man en bra spänning där bak och det är bara att trycka ifrån med hälarna.

maattee10
2013-09-26, 12:39
Tänk att du ska luta kroppen bakåt. Jag brukar ta tag i stången och sedan luta mej lite bakåt, nästan som om jag skulle sitta ned. Hade jag inte hållit stången skulle jag trilla bakåt. Då får man en bra spänning där bak och det är bara att trycka ifrån med hälarna.

mycket bra tips:) tack snälla, måste prova nästa pass;)

maattee10
2013-09-28, 13:56
nu har jag kommit på vad det kan bero på:) jag stälde mig bredare på dagens pass och det gick väldigt bra faktiskt:) men det var lätta vikter. jag tror att jag får magen mellan benen nu, det blir mer plats. nu kan jag trycka ifrån med hälarna och dra stången nära kroppen. hoppas ja kan det på dom tyngre lyften sen

tack för all hjälp